ARAŞTIRMA SÜRECİNİN ADIMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Makale İnceleme Soruları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SOSYAL BİLİMLERDE PROJE HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
Prof. Dr. Yaşar SEVİM Arş. Gör. Elif ÖZ
ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİ ARASI “ARAŞTIRMA PROJESİ NASIL YAZILMALIDIR”?
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Kalp-Damar Sistemi Hastalıkları Hakkında Bilgi
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
PROJE NEDİR? Önceden belirlenmiş bir süre içerisinde;
Öz et.
ÖNEMLİLİK TESTLERİ Dr.A.Tevfik SÜNTER
PROGRAM TASARIMI
Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır Robert A
BTO 206 Öğretim Tasarımı İş/Görev Analizi.
ARAŞTIRMA TASARIMI.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Tarama araştırmaları (TA)
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Meta Analizinde Son Gelişmeler
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENİ MUSTAFA DEMİR
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
AKADEMİK ÇALIŞMALARDA YAZIM TEKNİKLERİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
ARAŞTIRMANIN AMACI ARAŞTIRMA SORUSU HİPOTEZLER Öğr. Gör. Funda Veren.
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
Araştırma Problemini Belirleme
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Araştırma Nedir? Güvenilir, geçerli ve kullanılır bilgi edinmenin yoludur.
Araştırma Sürecinin Aşamaları
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Görev 2 7 Aralık a kadar Görev 2’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor. İkinci görev 30 puan Şablonda Görev 2 ’de belirtilen.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Kariyer Danışmanlığı Uygulaması
GEAK Çalışma Protokolü Taslağı
Araştırma Makalesi Giriş Bölümünün Yazımı Dr. Sedat ZİYADE A.D.E.M
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Problemi Tanımlama.
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
YÖNLENDİRİLMİŞ ÇALIŞMA I-II
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
…………………………………………………………………………………………………
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

ARAŞTIRMA SÜRECİNİN ADIMLARI “LİTERATÜR TARAMA” “PROBLEMİN TANIMLANMASI” Prof.Dr.Besti Üstün

Araştırma Adımları Literatür tarama Problemin tanımlanması Teorik çerçeve Amaç/hipotez/soru Araştırma değişkenlerini tanımlama Yöntem tasarımı Bulguların yazılması Rapor edilmesi

Araştırma sorusu/problem niçin gereklidir? Problem nasıl belirlenir? Konu nasıl seçilir? Araştırma sürecini etkiler mi? Nasıl ifade edebilirim?

Problem sizin araştırma tasarımınıza rehberlik edecektir Kavramsal akışı tanımlamanızı kolaylaştıracaktır

Konferanslar kongreler Başkaları Teoriler Problem Kaynakları Deneyimler Hemşirelik literatürü Dernek, Kurum yönergeleri

Problem Değerlendirme Kriterleri Hemşirelik açısından önemi elde edilen bilgiden nasıl yararlanılacak? teorik katkısı olacak mı? test edilmemiş bir varsayım mı incelenecek? bir uygulamayı mı değiştirecek? Araştırılabilirliği değişkenlerin ölçülebilirliği

Problem değerlendirme kriterleri- devam Fizibilite zamanlama deneklerin ulaşılabilirliği işbirliği araç gereçler maliyet etik durum araştırıcının deneyimi, yeterliliği İlgi

Bir araştırma problemini geliştirme adımları 1.İlgilenilen bir konu alanının seçimi 2.Konuyu daraltma 3.Konu hakkında mevcut bilgiler için literatür tarama- 4.Araştırma probleminin incelenebilirliğini değerlendirme 5.Araştırma problemini yazma

Araştırma Problemi Bilinen nedir? Bu çalışma ne katacak?

Bir sonraki adım: Literatür taramadır

Literartür Tarama İyi bir araştırma mevcut bilgiler üzerine oturtulur Araştırmanın diğer araştırmalarla bağlantısı ne kadar fazlaysa yapacağı katkı da o kadar fazladır.

Literatür taramanın amacı Bilgi tabanı geliştirmek

Literatür Taramanın Amacı Hangi Konularda Bilgi Sağlar? Araştırma soruları ve hipotez üretmek için Araştırma tasarımı için Bu çalışmanın yapılmasının gerekli olup olmadığına karar verebilmek için

Literatür Tarama Becerileri OKUMAK ANLAMAK

Literatür Tarama Süreci Bu konuda ne tür çalışmalar yapılmış? Hangi sorunlar üzerinde durulmuş? İncelenen değişkenler listelenir (hastalığın süresi, maddi durum ve destek, bakan kişinin cinsi, bakan kişinin çalışma durumu, vb.)

Literatür Tarama: Özellikleri Primer kaynaklar kullanılır Yeterli kaynağa ulaşılır Eleştirel değerlendirme kriterlerine göre güçlü-zayıf yanlar tanımlanır Değerlendirme sonuçları sentezlenir

Literatür Tarama: Özellikleri Literatür taramanın amaca uygun olması gerekir Değerlendirme özetlenir Mantkılı bir akışla yazılır Taranan literatürün sentezi ve varılan sonuç yazılır- bu araştırma neden yapılacak?

Bilgi Kaynaklarının Tipleri   Yayınlanmış makale (sistematik inceleme, meta analiz…), Kitap Derleme yazılar, kongre raporları Yayınlanmamış araştırmalar ?

Literatür kaynakları Primer kaynak Sekonder kaynak

Problem önemli mi? Topluma katkısı? Sonuçlar, hemşirelik uygulaması, hemşirelik yönetimi ya da hemşirelik eğitiminde kullanılabilir mi? Sonuçlar, test edilmemiş varsayımları destekleyecek mi? Sonuçlar, uygulamada bir değişiklik yaratacak mı?

Araştırma Süreci I. Evre: Alan oluşturma Araştırmanın yönünü ve araştırma alanındaki durumu aktarma işlevine sahiptir. 1. adım: Konunun öneminin vurgulanması 2. adım: Konuyla ilgili genellemeler 3. adım: Aynı konuda yapılan çalışmaların belirtilmesi

Araştırma Süreci II. Evre: Oluşturulan alan içerisinde araştırma için yer açılması 1. adım: Karşı sav oluşturma Alanda boşluk olduğunun belirtilmesi Soru(lar) sorulması

Araştırma Süreci III. Evre: Araştırma için açılan yerin doldurulması 1. adım: Amaçların belirtilmesi Çalışmanın sunulması 2. adım: Bulguların,tartışma,sınırlılıklar,önerilerin sunulması

Problem İfadesi Açık ve kesin ifadelerle yazılmalıdır. Değişkenler tanımlanmalıdır

Problem ve amaç yazma Araştırmanın giriş bölümü iyi bir kompozisyon şeklinde yazılmalıdır. Referanslar kullanılmalı ve problemin yazımına yol göstermelidir.

Araştırmanın Amacı Amaç, araştırdığımız problemle ilgili yanıt vermek istediğimiz soruyu ifade etmelidir

Amaç Araştırmayı sınırlar ve sizin farklı yönlere gitmenizi önler.

Amaç Yazma Araştırmanın amacı tek bir cümle ile ifade edilir. Bu araştırmada hangi soruya yanıt arandığı belirtilir.

Amaç cümlesi şunları içerir: Bu araştırmada ne yapıldığı (ölçme, tanımlama), kiminle, nerede, ne zaman nasıl yapıldığı.

Amaç üç şekilde yazılabilir: Düz cümle/ Bildirim Soru cümlesi Hipotez

Bildirim/Düz cümle Araştırıcının yapmak istediği şey, nerede ve kimlerle yapılacağı

Bildirim/Düz cümle örneği Bu araştırmanın amacı, primipar annelere yapılan eğitiminin emzirme başarısına etkisinin incelenmesidir.

Soru formu; Bu araştırmanın amacı şu soruya yanıt vermektir: Primiparların emzirme başarılarıyla, emzirme konusunda yapılan eğitimde kullanılan eğitim yöntemi arasında ilişki var mıdır?

Araştırma Problemi ve Amacı Problem açıkça tanımlanmış mı? Problem hemşirelik açısından önemli mi? Araştırmanın hemşirelik açısından önemi açıkça belirtilmiş mi? Araştırmanın değişkenleri ve üzerinde çalışılan grubun özellikleri tanımlanmış mı? Sonuçlar nasıl kullanılacak?Kimler yararlanacak?

Literatür Bilgileri Kaynakça yeterli mi?Güncel mi? Bilgiler sistematik sunulmuş mu? Araştırmayı destekleyen ve karşı olan çalışmalara yer verilmiş mi? Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkiyi açıklıyor mu? Birincil kaynak kullanılmış mı?

Giriş Bölümü Dil Kullanımı Metnin geçerli ve güvenilir olması. Metinde nesnel anlatımın temel niteliklerinin olması - Duygu değeri taşıyan sözcüklerin kullanılmaması örn.; ülkemizin cefakar hemşireleri - Eylemlere eklenen eklerin anlatımın nesnelliğine katkıda bulunacak biçimde düzenlenmesi örn.; …annenin emzirme sırasında ağrı yaşamasıdır; …kişilerde yaygın olarak görülmektedir.

- Yazarın bakış açısındaki nesnelliğin bir göstergesi olarak metinde sıkça edilgen çatılı eylemlerin kullanılması örn.; …yapmaktayız yerine …yapılmaktadır ve aktarım eylemlerinin kullanılması örn.; … belirt(il)mektedir, … bildir(il)mektedir, …vurgula(n)maktadır

Ne zaman ‘alıntı’ yapabilirsiniz? Çalışılan/ araştırma yapılan alanda otorite/ söz sahibi olan kişinin sizin düşüncenizi / bulgularınızı desteklediğini göstermek istediğinizde, Kaynak metindeki bilgi doğrudan alıntı yapılamadığında; yani özetlendiğinde özgün anlamını yitiriyorsa, Tarihsel önemi olan sözleri vurgulamak istediğimizde, alıntı yapabilirsiniz

Açımlama/ Özetleme Özgün metni dikkatlice okuyun. Metindeki sözcük/ sözcük öbekleri yerine aynı anlama gelecek yenilerini koyunuz ve cümleleri yeniden düzenleyiniz. Yaptığınız ÖZETLEMEYİ özgün metindeki cümle / cümleleri ile karşılaştırarak denetleyiniz.

Açımlama Yapınız? Harrison’ın (1991) bir çalışmasında, venöz kan örneği alınan çocuklar için hazırlanan bir öykü kitabı, girişimlerden önce çocuklarla birlikte okunmuştur. Sonuçta çocuklarda ağrının anlamlı olarak azaldığı görülmüştür(8).

Açımlama Venöz kan örneği alınmadan önce öykü kitabı okunan çocuklarda ağrının anlamlı olarak azaldığı belirtilmektedir (Harrison 1991)

Aşağıdaki bilgileri açımlayınız “1982’de Amerika’daki AIDS’lilerin sayısı 250 iken, 1993’te bu sayı yaklaşık 300.000’e ulaşmıştır. AIDS günümüzde 18 - 44 yaşlarındaki Amerikalı erkeklerin ölüm nedeni sıralamasında ikinciliği alırken, bu yaşlardaki kadınlar için altıncı sırada yer almaktadır.” (Türk Psikoloji Bülteni)

Türk Psikoloji Bülteni’nde Amerika’da AIDS’lilerin sayısının 1982 yılından bu yana 250’den 300.000’e ulaştığı, AIDS’in 18-44 yaşlar arasındaki Amerikalı erkeklerin ölüm nedenleri içinde ikinci sırada yer aldığı, aynı yaştaki kadınlar için ise altıncı sırada yer alan bir ölüm nedeni olduğu belirtilmektedir.

Aşağıdaki bilgileri ÖZETLEYİNİZ “Hemşirelik eğitimi programına hemşirelerin tanı koyabilme becerilerini geliştirecek dersler konması önem taşımaktadır. Yeni mezun olan hemşireler tanı koymada zorluklar yaşamakta; bunun yanısıra hemşirelik tanıları uygulama standartları kadar benimsenmemekte ve her kurumda kullanılmamaktadır” (Güner ve Terakye, 2000).

“Hemşireler, mezun olduklarında hemşirelik tanılarını kullanmaya hazır değillerse bunun asıl sorumlusu öğretim elemanlarıdır. 43 üniversite öğrencisi üzerinde yapılan bu araştırmada öğrencilerin %84’ünün üniversite öğrencisinden beklenen düzeyde hemşirelik tanısı koymada yeterli olmadıkları görülmüştür” (Mc Lane, 1992).

TEŞEKKÜR EDERİM..