GELECEĞİN ÇALIŞMA BİÇİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Advertisements

İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
MODÜL 4 Organizasyon.
Kurumlar toplumu önemser
Sanal Çalışmanın Üçüncü Dalgası
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
ERK İSG&İK – –
YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban Aralık 2013.
İSİG Politikası ve Güvenlik Kültürü
EGE ÜNİVERSİTESİ «TPE BİLGİ VE DOKÜMANTASYON BİRİMİ» PATENT BİLGİ VE DOKÜMANTASYON MERKEZLERİNİN (PATLIB) YENİDEN YAPILANDIRILMASI PİLOT PROJESİ.
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
AVRUPA BİRLİĞİNİN ORTAK POLİTİKALARI
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
İşçi Sağlığı ve Güvenliğinde Sosyal Diyalog Doç. Dr. Mücahit EĞRİ İnönü Ün. Tıp Fak. Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı.
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ KURULUŞ TANITIMI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI.
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Türk Hava Kurumu Üniversitesi
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Fatih Projesi Bazı Öneriler Fatih Zirvesi akgul.web.tr/yazilar/sunum/
Sistem Analizi Sistem Analisti
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Toplu pazarlık gücü.
Sendikaların ekonomik analizi
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
İnsan Kaynakları Yönetimi
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Devletler aşağıda sıralanmış yöntemleri kullanarak hizmetlerin kamusal sunumundan uzaklaşmaktadırlar: 1)Kamusal hizmetlerin tamamen özel sektörün inisiyatifine.
EMRE DİNÇER.  SANAYİ SONRASI TOPLUMU AÇIKLAMAK İÇİN BU İFADE BİR GEÇİŞ DÖNEMİNİ ÖZETLER  GEÇİŞ DÖNEMLERİNİN KENDİNE ÖZGÜ ÇÖZÜMLERİ BULUNMAKTADIR.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Psikolojik Danışman: Hasan KARAKIŞ.  Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya.
ESNEKLİK VE ESNEK ÇALIŞMA
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Bekir Sami NALBANTOĞLU
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
ELEKTRONİK TİCARET ÖNÜNDEKİ ZORLUKLAR VE RİSKLER
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Tatmin edilmemiş işgücü, tatmin edilmemiş müşterinin anahtarıdır
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yeniliklerin ekonomik etkileri
“Gizlilik, Bireysel Haklar, Kişisel Verilerin Korunması”
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
GRUP İLETİŞİMİ.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
Sunum transkripti:

GELECEĞİN ÇALIŞMA BİÇİMİ TELE ÇALIŞMAYA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR YRD.DOÇ.DR. H.FİLİZ ALKAN MEŞHUR SELÇUK ÜNİVERSİTESİ ŞEHİR VE BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ

Yaşadığımız yüzyıl içinde bilgi ve iletişim teknolojisindeki gelişmelerin hızlanması ve sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş, çalışma biçimlerinin de yeniden düzenlenmesine yol açmıştır. Şirketler, esnekliği teşvik eden yeni çalışma biçimlerinin ihtiyacının farkına varmıştır. Bunun sonucunda geleneksel işyerinde çalışılmasından farklı iş düzenlemeleri ortaya çıkmaya başlamıştır.

Tele çalışma, ortaya çıktığı yıllardan itibaren birçok araştırmaya konu olmakla beraber, araştırmaların çoğu bu yeni çalışma biçiminin yaygın olarak uygulanmaya başlandığı Amerika ve Avrupa ülkelerindeki kurumlar ve çalışanlar üzerine odaklanmıştır. Tele çalışma kavramı ülkemiz için Amerika ve Avrupa ülkelerine oranla henüz yeni bir olgudur.

TELE ÇALIŞMA KAVRAMI Tele çalışma, işin merkez ofislerden veya üretim imkanlarından uzak bir yerde yapılmasıdır ki; bu çalışan kişinin diğer iş arkadaşlarıyla şahsi bağlantısının olmadığı ancak onlarla yeni teknoloji kullanarak iletişim kurabildiği bir durumu yansıtır.

TELE ÇALIŞAN KAVRAMI Tele çalışan; Çalışma zamanının en az yarısını işverenin ana işyerinden uzakta harcayan ve Tele çalışma yapabilmek için bir bilgisayar ve kendisini işverenine bağlayan bir iletişim cihazı kullanma ihtiyacında olan bir kimsedir.

TELE ÇALIŞMAYA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR İş organizasyonundaki değişiklikler, işgücü kompozisyonu ve kişisel bilgisayarların gelişmesi tele çalışma artışını desteklemektedir. Gelişmiş bilgi sistemleri, çalışanlara ofislerine fiziksel olarak bağımlı olmadan elektronik olarak erişimi mümkün kılmaktadır. Esnek saatlere olan ihtiyaç tele çalışmanın çekiciliğini artırmıştır.

TELE ÇALIŞMANIN AVANTAJLARI ÇALIŞANLAR AÇISINDAN İŞVERENLER VE KURUMLAR AÇISINDAN Esneklik Özerklik Kişisel özgürlük Bireysel çalışma Masrafların azalması Daha az iş problemleri Yolculuk zamanının ve maliyetlerinin azalması Geliştirilmiş iş fırsatları Yerel faaliyetlere daha fazla katılım İş ve aile yaşamı arasındaki dengenin kurulması İşsizliğe bir alternatif Görevde daha fazla verimlilik Daha iyi bir yaşam kalitesi Ofis-mekan tasarrufu Artan çalışma verimliliği (%15-20 oranlarında) İş ilişkilerinde esneklik Daha iyi müşteri hizmeti Motivasyonun artması Maliyetin azaltılması Daha az devamsızlık Nitelikli işgücü

TELE ÇALIŞMANIN DEZAVANTAJLARI ÇALIŞANLAR AÇISINDAN İŞVERENLER VE KURUMLAR AÇISINDAN Kurumsal zorluklar Takım çalışmasının zorlaşması Statü kaybı korkusu Terfi sorunları Psikolojik problemler Ofisle kontağın azalması sonucu yaşanan sosyal izolasyon Yeterli teknolojik kaynakların eksikliği İş ve ev yaşamı arasında çıkabilecek potansiyel sorunlar Varolan aile sorunlarının şiddetlenmesi Meslektaşlardan izole olma İş kolikliğe eğilim Kurumsal yapı değişiklikleri Donanım maliyetleri Görev tahsis hataları Çalışan motivasyonu Teknolojiye erişim problemleri Çalışanların işi istismar etme korkusu Çalışanların performansının izlenmesi ve ölçülmesindeki zorluklar Çalışanların kontrolü ve güveni Çalışanlara erişebilirlik Kurumsal deneyim eksikliği Sendikaların olumsuz yaklaşımları Sigorta Sağlık ve güvenlik sorunları

TELE ÇALIŞMA BİÇİMLERİ Tele çalışmanın üç ana şekli bulunmaktadır. Ev esaslı tele çalışma, Tele merkez esaslı tele çalışma, Hareketli-Mobil- tele çalışma

Ev Esaslı Tele Çalışma Avantajları; Özerklik Esneklik İşe seyahatlerin azalması Rahat çalışma ortamı Dezavantajları Meslektaşlarla yüz yüze iletişimin azalması Sosyal izolasyon tehlikesi İşverenlerle ve danışmanlarla iletişim zorluğu

Tele Merkez Esaslı Tele Çalışma Tele merkezler çalışanların firmanın mekanından uzakta çalışabileceği, bilgisayar ve iletişim bağlantıları ile donatılmış merkezlerdir.

Organizasyon ortamında çalışmayı sevenler Tele çalışma merkezi tele çalışan adayları; Ekipman imkanlarının olmaması veya işte davranış karakterleri gereği evde çalışmak istemeyenler Organizasyon ortamında çalışmayı sevenler Potansiyel tele merkeze uygun bir yakınlıkta oturanlar

Hareketli / Mobil Tele Çalışma Hareketli tele çalışanlar ev de dahil olmak üzere araba, trenler, uçaklar, oteller ve müşterilerin büroları gibi çok sayıda yerin herhangi birinde hareket halinde çalışma yapmaktadırlar.

TELE ÇALIŞMAYA İLİŞKİN YASAL MEVZUAT DÜZENLEMELERİ Ev esaslı tele çalışmaya doğru yönelme, hem çalışanlar hem de işverenler için önemli bir çok yeni problem ortaya çıkarmaktadır. Bunlar; özellikle çalışanların korunması, mahremiyet hakları, sorumlulukların tanımlanması ve bu unsurların tanımlanarak prosedürlerin açıklığa kavuşturulması ve bu düzenlemelerin uygulanmasında ortaya çıkar.

Tele Çalışmaya İşçi Ve İşveren Örgütlerinin Yaklaşımları Tele çalışmaya işçi örgütlerinin tepkileri başlangıçta şüphe ve düşmanlıkla karışık temkinli bir yaklaşım olmuştur. Spesifik korkuları, genel olarak evde yapılan düşük ücretli parça başı işe geri dönüş, sosyal izolasyon, tele çalışanların bireysel ve kolektif istihdam haklarından yoksun bırakılması, işgücünün ev esaslı ve sonunda sendikaların ve işyerinde işçi temsilinin zayıflatılması ihtimalleri etrafında yoğunlaşmaktadır.

Hükümetlerin Tele Çalışmaya Yaklaşımları Bir çok hükümet tarafından tele çalışmanın yaygınlığı, yapısı ve etkilerinin araştırılması konusunda girişimler yapılmaktadır. Hükümetlerin ulusal, bölgesel veya lokal düzeyde tele çalışma aktivitelerine ilgisi; politika oluşturmak amacıyla araştırmalar yaptırtmaktan, devlet dairelerinde ve bürolarda tele çalışmanın fiilen uygulanmasına kadar uzanmaktadır.

Avrupa Komisyonu’nun Girişimleri Avrupa Komisyonu, tele çalışmayı istihdamın artırılması için özel politikaların geliştirilmesi gereken bir alan olarak görmektedir. Raporda; yeni teknolojilerin, Avrupa Birliği içindeki korunmasız gruplara getireceği sosyal zararı minimuma indirecek şekilde düzenlenmiş bir yaklaşımla kullanılırsa yan etkilerin pek çoğunun önüne geçilebileceği belirtilmiştir.

E-Avrupa girişimi, Avrupa Komisyonu tarafından 1999 yılında kabul edilmiştir. E-Avrupa + Eylem Planının amaçları arasında, uzaktan çalışmanın teşvik edilmesi ve desteklenmesi de bulunmaktadır.

Tele Çalışma Uygulama Sürecine Yönelik Öneriler Tele çalışmanın uygulanmasına yönelik süreç, devlet, kurumlar ve çalışanlar açısından ele alınmalıdır. Ülke genelinde bir tele çalışma politikasının belirlenmesi gerekmektedir. Devlet tarafından özel sektör şirketlerine ve bireysel tele çalışma programlarına yardımcı olacak, Kamu Tele Çalışma Hizmet Programı Kurumunun kurulması gereklidir.

Yöneticilere tele çalışmaya yönelik eğitim ve seminerlerin verilmesi gerekmektedir. Kurumsal adaptasyonların yapılması şarttır. Bunun yanı sıra, tele çalışmaya uygun olan işlerin ve görevlerin seçilmesi gerekmektedir. Tele çalışmanın yapılacağı yere, tele çalışma biçimine ve saatlerine işverenler tele çalışanlarla birlikte karar vermelidirler. Bunun sonrasında, tele çalışanlarla sözleşme yapılmalıdır.

Kurum ve kuruluşlar kesin olarak tele çalışma programına başlamadan programı test edecek bir senelik bir pilot proje uygulaması yapmalı, bu proje sonrasında ortaya çıkan problemlerin çözümüne yönelik politikalar üretilmeli, başarısız olan programlar sonlandırılmalıdır. Kurumlar tele çalışma sürecini izlemeli ve değerlendirmelidir.

Tele çalışan açısından da, tele çalışmaya olan istek en önemli gerekliliktir. Buna ek olarak, tele çalışma ile işlerini devam ettirecek olan bireylere konuya ilişkin eğitimin verilmesi şarttır. Tele çalışacak olan kişinin yaptığı işin ofisten uzakta yapılmaya uygun olması gerekmektedir.

BİR TELE ÇALIŞMA ÇEVRESİ İÇİNDE İŞLERİN OPTİMUM OLARAK YAPILABİLMESİ İÇİN AŞAĞIDAKİLERİN YAPILMASI GEREKMEKTEDİR; Tele çalışanın evinde iş mekanı olarak ayrılmış bir alan olmalıdır. Bu alan temiz ve güvenli olmalıdır. Kabul edilen iş sözleşmesindeki herhangi bir değişiklik, yer ya da belirtilen diğer değişiklikler danışman tarafından onaylanmalıdır. İşyerinde olabilecek kaza ihtimaline karşı kurum çalışma alanını teftiş etmelidir. Kurumlar tele çalışma yapılacak mekanın güvenli çalışma şartlarına sahip olduğunu garanti etmelidir. Çalışanların özel harcamaları bu programa dahil değildir. Çalışan ile danışmanlar arasında örnek alandan örnek alana çeşitlilik gösterebilir.

Kurum tarafından kurulan herhangi bir yazılım veya donanım kurumun mülkiyetinde olmaya devam edecektir. Tele çalışma programı sonlanırsa kuruma geri dönecektir. Resmi olarak bir politika ile belirlenen durumlar dışında, kuruma ait olan yazılım çoğaltılamaz. Kurum yazılımını kullanan çalışanlar üreticinin lisans sözleşmelerine uymak zorundadır. Kuruma ait materyaller kopya edilemez. Çalışanlar kurumlar tarafından izin verilmeyen bilgilerin güvenliğini korumak için gereken tüm tedbirleri almak zorundadır. Kuruma ait donanım diğer aile üyeleri tarafından ya da kişisel amaçlı olarak kullanılamaz.

SONUÇ Sonuç olarak, açıkça görülmektedir ki, tele çalışma kavramı, çalışanlarını işyerinde görmek isteyen bazı kurumlar için imkansızdır. Fakat, zamanla bu daha az gerekli hale gelmektedir. Bilgisayar fiyatları hızla düşmekte ve teknoloji kendisini büyük bir hızla yenilemektedir. Bunun yanında sosyal izolasyon sorunu da çözümlenmesi gereken problemler içinde yer almaktadır.

Burada üzerinde durulması gereken konular; tele çalışmaya yönelik olarak çalışanlara ve kurumlara verilecek eğitimin etkililiği ve erişebilirliği, tele çalışanları sisteme entegre eden organizasyonel yapının, tele çalışmaya yönelik meslek fonksiyonlarının uyumu, teknolojinin uygunluğu ve yardımcı teknolojinin kullanımı, iletişim ağları ve donanımın sağlanmasıdır.

Bunlara ek olarak, yeni tele çalışma modellerinin tele çalışanların beklentilerine yönelik olarak tasarlanması, evde sosyal izolasyon yaşamamaları ve boş zamanlarını değerlendirme konusunda yaşam kalitesinin artırılması amacını taşıması da önemle ele alınması gereken konulardır.

TEŞEKKÜR EDERİM……… hfilizalkan@yahoo.com