BİNALARDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ VE ISI YALITIM MEVZUATLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Enerji Verimliliği ve Enerji Kimlik Belgesi (EKB)
Proje Şube Müdürlüğü.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI KARTAL BELEDİYESİ Belediye Başkanı Op
HALKBANK ENERJİ KREDİLERİ KOBİ Pazarlama Daire Başkanlığı
Bİlİyor musunuz? Bİnanizin yapi kullanim İznİ
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
2011 YILI BAŞLICA ÇALIŞMALAR Sayılı “Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması Ve Uygulanmasına Dair Kanun” ve Yapı Malzemeleri Yönetmeliği.
HAKSIZ REKABET Burhan KARAHAN BİTÜDER Yönetim Kurulu Başkanı 29 Mayıs 2014 TOBB Konferans Salonu - Ankara.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU İKİNCİL MEVZUAT
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
ProJe Şube Müdürlüğü görev ve faalİyetlerİ
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
SANAYİDE ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİZ? 1
ÖRNEK FABRİKA RAPORU ENERJİ TASARRUFU ÇALIŞMASI RAPOR FORMATI
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
TÜRKİYEDEKİ ENERJİ VERİMLİLİĞİ MEVZUATI
İçişleri Bakanlığının 2008/55 Sayılı Genelgesi
Konutlarda Isı Yalıtım Zorunluluğu ve Enerji Kimlik Belgesi Uygulaması
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
Seminar on Sustainable Buildings
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Enerji Enerji Verimliliği Enerji Yönetimi
ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU VE OSB’LERE GETİRDİĞİ YÜKÜMLÜLÜKLER
Mak.Yük.Müh. – Enj.Ver.Dai.Bşk.V. Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü
BİNALARDA ISI YALITIMI YÖNETMELİĞİ
ÖZEL SEKTÖR GÖZÜYLE SAĞLIK ALANINDA ÜRETİM VE GELECEĞE İLİŞKİN ÖNGÖRÜLER SEİS Yönetim Kurulu Başkanı Metin DEMİR.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
FEN VE TEKNOLOJİ DERS:FEN VE TEKNOLOJİ
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
T.C. OSMANİYE VALİLİĞİ TEMİZ HAVA EYLEM PLANI ARALIK 2012 ARALIK 2012OSMANİYE.
Bilgi Güvenliği Hukuksal Süreçler
İŞ İSKELELERİNE DAİR TEBLİĞ
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
Bu Slayt Bodrum esnaf ve sanatkarlarını bilgilendirmek amacıyla Bodrum Esnaf ve Sanatkarlar Odası Mesleki Eğitim Merkezinde Hazırlanmıştır.
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
Enerji Verimliliği ve Uygulamaları İlhan AYDIN Kocaeli İl Müdürü
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
ENDÜSTRİYEL MUTFAK VE ÇAMAŞIRHANE E-KİTAP
PGD; Yapı malzemelerinin piyasaya arzı, dağıtımı veya piyasada iken Yapı Malzemeleri Yönetmeliğine veya Yönetmelikte atıfta bulunulan teknik şartnamelere.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
PERİYODİK KONTROL ÇALIŞTAYI
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mesleki Hizmetler Genel Müd. Yrd.
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
EĞİTİM YERLEŞKELERİNDE MEKANİK TESİSAT
BİNALARDAENERJİ PERFORMANSIYÖNETMELİĞİ 1 PROJE 4 DERSİ ÖĞRETİM GÖREVLİSİ Yrd. Doç. Dr. Duygu ERGÜNEY.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

BİNALARDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ VE ISI YALITIM MEVZUATLARI RESMİ GAZETE: 02.05.2007/26510 05.12.2008/27075 14.04.2008/26847 09.10.2008/27019

•ENERJİ VE ENERJİ VERİMLİLİĞİ İş yapabilme kabiliyetidir. ENERJİ VERİMLİLİĞİ Yaşam kalitemizden ve üretimimizden ödün vermeden, enerjiyi tasarruflu kullanmaktır.

ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU 02 MAYIS 2007 TARİH VE 26510 SAYILI RESMİ GAZETEDE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR. BU KANUNLA BAKANLIĞIMIZA VERİLEN GÖREVLER: -Enerji Verimliliği Kanununun 7/ç-d maddesi gereği Binaların enerji performans sınıfını belirleyecek olan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği Bakanlığımızca hazırlanmış, 05 Aralık 2008 tarih ve 27075 sayılı resmi gazetede yayımlanmıştır. -Enerji Verimliliği Kanununun 16 ncı maddesi gereği Merkezi Isıtma Sistemli Binalarda Gider Paylaşımını düzenleyecek Merkezi Isıtma ve Sıhhi Sıcak Su Sistemlerinde Isınma ve Sıhhi Sıcak Su Giderlerinin Paylaştırılmasına İlişkin Yönetmelik Bakanlığımızca hazırlanmış, 14 Nisan 2008 tarih ve 26847 sayılı resmi gazetede yayımlanmıştır.

Yönetmeliğin Amacı; Enerjinin ve Enerji Kaynaklarının Etkin ve Verimli Kullanılması. Enerji İsrafının Önlenmesi. Çevrenin Korunmasına İlişkinin Usul ve Esaslarını Düzenlemek.

BİNALARDA ENERJİ PERFORMANSI YÖNETMELİĞİ KURGUSU

Binalarda enerji performansı yönetmeliğine göre; MİMARİ PROJE TASARIMI •İmar ve ada parsel durumu dikkate alınarak ısıtma, soğutma, doğal havalandırma, aydınlatma ihtiyacı asgari seviyede tutulur. •Mimari uygulama projesi ve sistem detayları ısı yalıtım raporu ile uyumlu olmalıdır •Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının kullanımı araştırılmalıdır. •Bina içerisinde sürekli kullanılan yaşam alanları, güneş ışığı, ısısı ve doğal havalandırmadan en uygun faydalanılacak şekilde yerleştirilir. •Mevcut binaların dış kabuğu, binanın enerji performansını olumsuz etkileyecek şekilde değiştirilemez

ISI YALITIMI ESASLARI (Bina) •Yönetmelikte belirtilmeyen hususlarda TS 825 standardına uyulacaktır •Yapı ve yalıtım malzemelerinin standarda uygunluğuna dikkat edilecektir •TS 825 standardına uygun yetkili makine mühendisi tarafından "ısı yalıtımı projesi" hazırlanacak olup, yapı ruhsatı verilmesi aşamasında tesisat projeleri ile birlikte ilgili İdarelerce istenir. 2000 yılından önce yapılmış bina stoku, sadece geçerli inşaat standartları açısından karşılaştırıldığında bile bugünkü yönetmeliğe göre en az iki misli enerji harcamaktadır. Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğü , binalardaki enerji verimliliği potansiyelini yaklaşık %35 olarak açıklamıştır.

ISI YALITIMI ESASLARI (Mekanik Tesisat) Binaların ısıtma, soğutma, havalandırma ve klima gibi enerji kullanımını etkileyen tesisatlarında kullanılan; •- borular, •- kollektörler ve bağlantı malzemeleri, •- vanalar, •- havalandırma ve iklimlendirme kanalları, •- sıhhi sıcak su üreticileri ve depolama üniteleri, •- yakıt depoları ve diğer mekanik tesisat ekipmanları, •ısı köprüsüne yol açmayacak şekilde ve yüzey sıcaklığı ile iç ortam sıcaklığı arasında 5 C’den fazla fark ve yüzeyde yoğuşma olmayacak şekilde yalıtılır

ISITMA SİSTEMLERİ •Isıtma sistemi tasarım hesapları TS 2164 standardına göre yapılır •Yeni binalarda; yapı ruhsatına esas olan toplam kullanım alanının 2.000 m2 ve üstünde olması halinde merkezi ısıtma sistemi yapılır •Kullanım alanı 250 m2 ve üstünde olan bireysel ısıtma sistemine sahip gaz yakıt kullanılan binalarda bağımsız bölümlerde veya müstakil binalarda; yoğuşmalı tip ısıtıcı cihazlar veya entegre ekonomizerli cihazlar kullanılır •500 kW ve üstü kapasiteye sahip kazanların kullanıldığı sistemlerde su yumuşatma veya şartlandırma veya her iki sistem birlikte kurulur

ISITMA SİSTEMLERİ Merkezi ısıtma sistemi ile ısıtılan binaların bağımsız bölümlerindeki hacimlerinde sıcaklık kontrol ekipmanları ile ısı merkezinde iç ve/veya dış hava sıcaklığına bağlı kontrol ekipmanları kullanılır •Merkezi ısıtma sistemine sahip binalarda, merkezi veya lokal ısı veya sıcaklık kontrol cihazları ile ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak paylaşımını sağlayan sistemler kullanılır •Merkezi ısıtma sistemine sahip binalardaki kazan verimleri; katı yakıtlı kazanlarda %75’den, sıvı ve gaz yakıtlı kazanlarda, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nca yayımlanan 5/6/2008 tarihli Sıvı ve Gaz Yakıtlı Yeni Sıcak Su Kazanlarının Verimlilik Gereklerine Dair Yönetmeliğe göre 2 yıldız (**) verim sınıfından daha düşük olamaz • Merkezi ısıtma sistemine sahip binalarda ısıtılan mahallerin iç ortam sıcaklığı 15 C° altına düşmeyecek şekilde tedbir alınır

SICAK SU SİSTEMLERİ •Yapı ruhsatına esas olan kullanım alanı 2000 m2’nin üzerindeki oteller, hastaneler, yurtlar gibi konaklama amaçlı konut harici binalar ile spor merkezlerinde merkezi sıhhi sıcak su sisteminin planlanması şarttır

OTOMATİK KONTROL SİSTEMLERİ •Sıvı ve gaz yakıtlı kazanlarda yanma kontrolü için otomatik kontrol sistemleri tesis edilir •Merkezi ısıtma, iklimlendirme ve/veya soğutma sistemine sahip binalar, her odanın sıcaklığını ayrı ayrı düzenleyecek otomatik cihazlarla donatılır •Merkezi ısıtma sistemine sahip konut olarak kullanılan binalarda cihazlar, en az gidiş suyu kontrolü ve dış hava kompanzasyonu yapacak otomatik kontrol sistemleri ile donatılır •10.000 m2’nin üzerinde olan ve merkezi ısıtma, soğutma, iklimlendirme sistemi ve aydınlatma sistemleri birlikte bulunan binalarda bilgisayar kontrollü bina otomasyon sistemi tesis edilir •Yeni yapılacak binalarda aydınlatma, ısıtma, soğutma ve sıhhi sıcak su ihtiyacı için kullanılan enerjilerin ayrı ayrı ölçülmesine imkân sağlayacak tasarımlar yapılır ve buna uygun ölçüm ve izleme sistemleri tesis edilir OTOMATİK KONTROL SİSTEMLERİ

AYDINLATMA SİSTEMLERİ •Gün ışığından azami derecede faydalanılacak •Genel aydınlatmada kullanılacak lambaların özellikleri yönetmelik ekinden seçilecektir •Doğal aydınlatma yeterli olduğunda, zaman ayarlı veya insan mevcudiyetini algılayan cihaz ile yapay aydınlatmanın otomatik olarak devreye girmemesi gerekir •Enerji tüketimi yüksek lambaların genel aydınlatma amaçlı kullanılmaması esastır •Konut harici binaların elektrik sistemlerinde; konu ile ilgili yönetmeliklere uygun olarak merkezi ve/veya lokal düzeyde güç kompanzasyonu yapılır AYDINLATMA SİSTEMLERİ

Y.E.K., ISI POMPASI, KOJENERASYON SİSTEMLERİ •Yeni yapılacak olan ve yapı ruhsatına esas kullanım alanı 20.000 m2 nin üzerinde olan binalarda ısıtma, soğutma, havalandırma, sıhhi sıcak su, elektrik ve aydınlatma enerjisi ihtiyaçlarının tamamen veya kısmen karşılanması amacıyla “Yenilenebilir Enerji Kaynakları” kullanımı hava, toprak veya su kaynaklı ısı pompası, kojenerasyon ve mikrokojenerasyon gibi sistem çözümleri tasarımcı tarafından proje aşamasında analiz edilir. Bu uygulamalardan biri veya bir kaçı binanın maliyetinin en az %10 una karşılık gelecek şekilde yapılır.

ENERJİ KİMLİK BELGESİ DÜZENLENMESİ •Enerji Kimlik Belgesi düzenlenirken BEP-TR kullanılır. •Düzenleme tarihinden itibaren 10 yıl süre ile geçerlidir •Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluş tarafından hazırlanır •Yapı Kullanım İzin Belgesinin ekidir.(Resmi Gazete: 20.04.2011/27911) •Bir nüshası da bina girişinde rahatlıkla görülebilecek bir yere asılır Yeni binalarda 01.01.2011 tarihi itibarıyla Mevcut binalarda 02.05.2017 tarihine kadar Enerji Kimlik Belgesi alınması zorundadır.

ENERJİ KİMLİK BELGESİ DÜZENLENMESİ -İlgili yazılım BEP-TR Genel Müdürlüğümüz bünyesindeki serverlar üzerinden yetkililer tarafından kullanılacaktır.

18.04.2012 TARİHLİ VERİLERDİR.

• Binalarda Enerji Performans Yönetmeliğine uymayan yeni binalara ruhsat verilmeyecek, • Mevcut konutlarda ısı yalıtımı yapılması için, kat maliklerinin çoğunluk kararı yeterli olacak, • Binalarımızın “Enerji Kimlik Belgesi” olacak, • Merkezi Isıtma Sistemli binalarımızda ısı kontrol cihazları kullanacağız, • Kendi ihtiyaçları için, yenilenebilir enerji kaynağı veya verimli kojenerasyon sistemi kullanımı özendirilecek

MERKEZİ ISITMA VE SICAK SU SİSTEMLERİNDE ISINMA VE SICAK SU GİDERLERİNİN PAYLAŞTIRILMASINA İLİŞKİN YÖNETMELİK Kullanımı zorunlu hale getirilen ‘Isı Kontrol ve Ölçüm Ekipmanları’ ile merkezi sistemle ısıtılan binalarda her bağımsız bölüm; daha kontrollü ısı ve sıcak su tüketecek, kullandığı kadar enerji ücreti ödeyecektir. Isınma verimliliği ve adalet ön plana çıkarılacak 02.05.2012 tarihi itibariyle hem mevcut hem de yeni binalar için başlayacaktır.

Isıtma ve sıhhi sıcak su tüketimlerini ölçmek için mahaller ölçüm ekipmanları ile donatılır. Termostatik vana, ısı ölçer, ısı sayacı, sıcak su sayacı- Paylaşım belgelerini; •Bakanlıkça Yetkilendirilmiş Ölçüm Şirketleri, •Bina sahibi, yöneticisi, yönetim kurulu enerji yöneticisi düzenleyebilir. Merkezî sistemlerle bağımsız bölümlerdeki mahal sıcaklıkları en az 15 C olacak şekilde tedbir alınır.

Mevcut yönetmeliğin uygulanmasıyla binalarda bulunan merkezi ısıtma ve sıcak su sistemlerinde enerji kullanma veriminin %20 iyileştirilebileceği öngörülmektedir. Isı pay ölçerlerin bağımsız bölümlere takılmaması durumunda 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu’nda herhangi bir ceza öngörülmemiş ise de aksi tutumlar kanuna muhalefet kapsamında sayılacağından ,kat maliklerinden biri veya birkaçı tarafından açılabilecek olası davalarda mahkemece bir ceza öngörülmesi ihtimali göz ardı edilmemelidir. Binalarda ısı pay ölçer uygulamasına geçilmemesi durumunda sorumluluk bina sahibi, bina yöneticisi ve yönetim kurullarındadır.

Yeni bina tasarımında, mevcut binaların proje değişikliği gerektiren esaslı onarım ve tadilat projelerinde Yönetmelik dikkate alınır. Binanın; •Merkezi ısıtma ve sıhhi tesisat projelerinin; Yönetmeliğe uygun projelendirilmemesi durumunda yapı ruhsatı verilmez. •Yönetmelik hükümlerine uygun projesi göre imalat yapılması tespit edilmesi halinde eksiklikler giderilene kadar yapı kullanım belgesi verilmez.

BİNALARDA ISI YALITIMI YÖNETMELİĞİ 9 Ekim 2008 Perşembe tarihli ve 27019 sayılı Resmi Gazetede Bakanlığımızca yayınlanan yönetmelik ile binalardaki ısı kayıplarının azaltılmasına, enerji tasarrufu sağlanmasına ve uygulamaya dair usul ve esasları düzenlemektir. 180 sayılı Bayındırlık ve İskân Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararnamenin 32 nci maddesi kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşları, il özel idareleri ve belediyeler, bu Yönetmeliğe uymak ve bu Yönetmeliği uygulamakla yükümlüdürler.

Bu Yönetmelik, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu kapsamındaki belediyeler dahil olmak üzere, bütün yerleşim birimlerindeki binalarda uygulanır. Münferit olarak inşa edilen ve ısıtılmasına gerek duyulmayan depo, cephanelik, ardiye, ahır, ağıl ve benzeri binalarda bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanması zorunlu değildir.

Proje zorunluluğu MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca TS 825 Standardında belirtilen hesap metoduna göre yetkili Makina Mühendisi tarafından mimari proje sistem detaylarına uygun olarak hazırlanan "ısı yalıtımı projesi" imar mevzuatı gereğince yapı ruhsatı verilmesi safhasında ısıtma/soğutma tesisat projesi ile birlikte ilgili idarelerce istenir.

Belediye hudutları ve mücavir alan sınırları dışında, köy nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanların köy yerleşik alanları civarında ve mezralarda 2 kat'a kadar olan ve toplam döşeme alanı 100 m2'den küçük (dış havaya açık balkon, teras, merdiven, geçit, aydınlık ve benzerleri hariç olmak üzere) yeni binalar ile bu alanlardaki mevcut binalarda; 1) Yapı bileşenlerinin, ısı geçirgenlik katsayılarının (U) EK 2/C'deki tavsiye edilen "U" değerlerine eşit veya daha küçük olması, 2) Toplam pencere alanının, ısı kaybeden dış duvar alanının %12'sine eşit veya daha küçük olması şartlarını sağlayan konstrüksiyonlar ve detayların mimari projede gösterilmesi halinde, 7'nci maddede belirtilen "Isı Yalıtımı Projesi" yapılması şartı aranmaz. Bu durumda, yukarıdaki şartların sağlandığını gösteren bir "Isı Yalıtımı Raporu" düzenlenmesi yeterlidir. Ancak, herhangi bir "U" değerinin EK 2/C'deki tavsiye edilen "U" değerlerinden daha büyük olması halinde, bu binalar için ısı yalıtımı projesi hazırlanır.

Merkezi sistem ile ısıtılan binalardaki sıcak akışkanı ileten ana dağıtım (tesisat) boruları ve kolonlar, ekonomik yalıtım kalınlığı hesaplanarak uygun şekilde yalıtılır. Kolon kalınlıklarının hesaplanmasında kolonun bağlı bulunduğu kiriş ile birleştiği yerdeki betonarme kiriş kalınlığı aynı zamanda kolon kalınlığı olarak alınır ve kolon kalınlığının kiriş kalınlığından daha fazla olması dikkate alınmaz. Dış yüzeylerde yer alan bütün betonarme elemanlar (kolon, kiriş, hatıl ve perde duvar) yalıtılır. Dolgu duvarlar ise, hesap sonuçlarına göre gerekiyorsa yalıtılır.

Projede bulunması istenilen belgeler MADDE 9 – (1) Isı yalıtımı projesinde aşağıda belirtilen bilgiler bulunmalıdır. a) Isı kayıpları, ısı kazançları, kazanç/kayıp oranı, kazanç kullanım faktörü ve aylık ve yıllık ısıtma enerjisi ihtiyacının büyüklükleri, TS 825'de verilen "Binanın Özgül Isı Kaybı" ve "Yıllık Isıtma Enerjisi İhtiyacı" çizelgelerindeki örneklerde olduğu gibi çizelgeler halinde verilir ve hesaplanan yıllık ısıtma enerjisi ihtiyacının (Q), EK 2-B'deki sınırlandırılan yıllık ısıtma enerjisi ihtiyacı (Q’) formülünden elde edilecek olan sınır değerden büyük olmadığı gösterilir.

Binanın ısı kaybeden yüzeylerindeki dış duvar, tavan, taban/döşemelerde kullanılan malzemeler, bu malzemelerin eleman içindeki sıralanışı ve kalınlıkları, duvar, tavan, taban/döşeme elemanlarının alanları ve "U" değerleri belirtilir Pencere sistemlerinde kullanılan cam ve çerçevenin tipi, bütün yönler için ayrı ayrı pencere alanları ve "U" değerleri ile çerçeve sistemi için gerekli olan hava değişim sayısı (nh) belirtilir. Duvar-pencere, duvar-tavan, taban-döşeme-duvar birleşim yerlerine ait mimari proje kesit detayları verilmelidir.

Isı yalıtımı projesinde, binanın ısı kaybeden yüzeylerinde meydana gelebilecek olan yoğuşma TS 825-EK F’de belirtilen şekilde tahkik edilir. Mevcut binaların tamamında veya bağımsız bölümlerindeki yapılacak olan esaslı tamir, tadil ve eklemelerdeki uygulama yapılacak olan bölümler için, TS 825’te verilen ısı geçirgenlik katsayılarının EK-2/C’deki tavsiye edilen en yüksek "U" değerlerine eşit ya da bu değerlerden daha küçük değerde olması sağlanmalıdır.

Ayrıca bu yönetmelikte “Kaloriferli Binalara Dair Uygulama Esaslarıda” ilgili; Kazan daireleri Bacalar Radyatörler Otomatik kontrol Yapılma aşamalarıda yönetmelikte tariflenmiştir.

Isı yalıtımı denetimi MADDE 18 – (1) İnşaatın her safhasında ısı yalıtımı ile ilgili denetimler 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı Denetim Hakkında Kanun kapsamındaki illerde, yapı denetim kuruluşları ile beraber belediye sınırları ve mücavir alanlarda belediyeler; belediye ve mücavir alan sınırları dışında il özel idareleri ve ruhsat verme yetkisine sahip diğer idarelerce yapılır. (2) Binanın ısı yalıtımının kontrolü ile ilgili teknik sorumlu; inşaatın taban, döşeme, duvar ve tavan yapımı safhalarında uygulanan yalıtımın, projede verilen detaylara uygunluğunun kontrolünü yaparak, belediye veya il özel idarelerine rapor verir.

2000-2008 Yılları Arasında Bina Sayıları ve Alanlarına Göre Bina Sektörünün Gelişimi Türkiye’de bina sayısı 1984 yılında 4,3 milyon, 2000 yılında %78 artışla 7,8 milyon, Konut sayısı ise aynı yılların verilerine göre %129 artışla 16,2 milyon, 2000-2008 yılları arasında alınan inşaat izinlerine göre konutlar, ticari binalar ve kamu binaları kapladığı alan bakımından %56 oranında artarak 1,524 milyon m2'ye ulaşırken, sayı bakımından ise %7 oranında artarak 8,35 milyona ulaşmıştır. Bu talep artışı, binalarda enerji verimliliği önlemlerinin ivedilikle alınması gerektiğini göstermektedir.

2020 yılında Türkiye birincil enerji ihtiyacı bugüne göre % 160 daha fazla olacak (dünyanın 4 katı artış) Kaynak:ETKB

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ULUSAL EYLEM PLANI- (2011-2023) •HEDEF B1.1: 2023 Yılında en az 1 milyon konut ile toplam kullanım alanı 10 bin m² üzerindeki ticari ve kamu binalarında standartları sağlayan ısı yalıtımı ve enerji verimli sistemlerin oluşturulması •HEDEF B1.2: 2017 Yılına kadar bütün binalarda, BEP Yönetmeliği ve diğer enerji verimliliği yönetmeliklerinin etkin olarak uygulanması •HEDEF B1.4: 2017 Yılına kadar tüm binalara “Enerji Kimlik Belgesi” verilmesi •HEDEF B1.5: Kamu kuruluşlarının bina ve tesislerinde, yıllık enerji tüketiminin 2015 Yılına kadar %10 ve 2023 yılına kadar %20 azaltılması •HEDEF B2.1: 2017 Yılından itibaren yeni binaların yıllık enerji ihtiyacının en az %20’sinin YEK’dan temin edilmesi

2012 AB IPA Projesi : (AB’DEN CEVAP BEKLENİYOR) • Proje ile; Enerji Performansı Sertifika Programının etkin uygulaması için İzleme, Doğrulama, Denetleme Merkezi kurulması yoluyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığının kurumsal ve teknik kapasitesinin arttırılması hedeflenmektedir. Ayrıca; • 1. Enerji Performansı Sertifika Programı için İzleme, Denetleme ve DoğrulamaMerkezinin kurulması; • 2. Ulusal Bina Stoğunun enerji performansı açısından değerlendirilmesi için bina tipolojilerinin geliştirilmesi de hedefler arasındadır.

• 100 Kamu Binası Projesi :(İHALE AŞAMASINDA) • Proje, Ankara da 100 kamu binasının, enerji etütlerinin yapılması; enerji verimlilik düzeylerinin tespit edilerek enerji kimlik belgelerinin düzenlemesi ve bu raporlara dayanarak enerji verimlilik düzeyinin yükseltilmesi amacıyla tasarlanmıştır. Proje ile kamu binalarının enerji etkin hale getirilmesi için model oluşturmasını sağlamak, Coğrafi bilgi sistemi tabanlı bina envanteri için bir veri katmanı oluşturmak, ülkemizde bina envanterinin nüvesini hazırlamak amaçlanmaktadır. • Kalkınma Bakanlığı onayı tamamlanmıştır. 2012 yılı yatırım programında yer almaktadır. İhaleye çıkılmak için makam onayı beklenmektedir.

GEF-5 (UNDP(Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı-Çevre ve Şehircilik Bakanlığı) : • Projenin Genel Amacı: Projenin genel amacı, ekonomik kazanç sağlamak, iklim değişikliği ile mücadeleye katkı sağlamak ve enerji arzının güvenliğini sağlamak için Türkiye’de Yerel Yönetimlerde enerji verimliliğinin arttırılmasıdır. • Genel Hedef: Yerel Yönetimlerin enerji verimliliği konusunda duyarlılığını artırarak, enerji verimliliği sağlayan projelerin uygulanması amaçlanmaktadır. • Özel Hedefler: İki Belediyenin yolu, elektriği, suyu ve çevre düzenlemesi ile binalarının enerji verimli hale getirilmesi amaçlanmaktadır.

Türk-Japon İşbirliği projesi (JICA-Çevre ve Şehircilik Bakanlığı): • Proje ile; Binalarda Enerji Verimliliğinin artırılmasına yönelik ar-ge çalışmaları yapılabilmesi ve bunların uygulanması ve Türkiye ile ortak ülkelerde inşaat ve yapı alanında enerji verimliliğinin geliştirilmesi konusunda teknik alt yapının geliştirilmesine katkı sağlanması amaçlanmaktadır. - JICA Türkiye temsilcisi bayan Nakanishi Mizuho Bakanlığımızı 9 Mayıs 2011 de ziyaret ederek yapılacak projenin detayları hakkında çalışmalar yapılmıştır. Planlanan iş akışı ile; • 2012 yılı 100 kamu binasına destekte bulunmak için 3. Uzman grubun gelmesi, • -2012 sonu kamu binalarında oluşacak ekonomik destek modelinin taslak olarak hazırlanması, • -2013 yılı başlangıcı oluşan ekonomik modelin pilot bölgelerde denenmesi, beklenmektedir.

İngiltere Hükümeti Refah Fonu ve British Council ile Yapılan Proje; Ücretsiz yazılım ile farkındalık yaratma projesi : (TAMAMLANDI) - Bütçesi yaklaşık 120.000 TL olup tamamı hibe programıdır. - Proje ile 2017 yılına kadar mevcut binaların Enerji Performans Belgesi almasına yönelik kamuoyunun bilinçlendirilmesi ve Halk tarafından internet ortamında kullanılabilecek bir bilgisayar programının hazırlanması ve Çevre veŞehircilik Bakanlığı web sayfası üzerinden kullanıma açılması ile vatandaşın kendi oturduğu binalarla ilgili çok basit ve temel bilgiler girilmesi suretiyle; kendi binasının “Enerji Performans Bilgisi”ne ulaşabilmesi ve iyileştirme önerilerini görebilmesi amaçlanmaktadır. - 20 ilden Bakanlık il temsilcileri katılımı ile 2 günlük bir eğitim sonrası başarılı olan 7 pilot il seçilmiş; bu illerde projenin tanıtmak ve daha fazla kitleye ulaşmak için etkin işbirliğin gerçekleştirilmesi amacıyla Paydaş Toplantıları yapılmıştır. Sonrasında yine 7 pilot ilde Kamuoyu Bilgilendirme Toplantıları yapılarak proje tamamlanmıştır. Projenin 81 ilde tanıtılması için çalışmalar devam etmektedir

İlginiz için teşekkürler….