KAMU KESİMİNİN TASNİFİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Advertisements

T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Bütçe Kodlaması Nedir? Bütçe Kodlaması Devlet faaliyetlerinin Kurumsal, Fonksiyonel ve Ekonomik Sınıflandırmasıdır.
MALİ İSTATİKTİKLERİN DERLENMESİNE YÖNELİK GENEL YÖNETİM SEKTÖRÜ
Hoş geldiniz… İzmir Mesleki Bilgi Paylaşım Grubu
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı SGB.net Sistemi Genel Tanıtımı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
1- KİRALAMA İŞLEMLERİ 1.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
Sosyal koruma harcamalarının izlenmesinde uluslararası olarak kullanılan iki yöntem bulunmaktadır. Bunlardan birincisi AB’nin kullandığı ESSPROS ikincisi.
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Araştırma ve Geliştirme
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
YAYIMLANAN MALİ VERİLER .
Kamu Harcaması Yapan Kamu Sektörüne Dahil Kamu İdarelerinin Tasnifi
olarak tanımlanmıştır.
KESİN HESAP.
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
KAMU SERMAYELİ ŞİRKETLERDE KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNİN UYGULANMASI PROJESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
İŞLETMELER TEMELDE DÖRT BAŞLIK ALTINDA SINIFLANDIRILIR;
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
Tülay SÖZERİ AR-GE ve Devlet Yardımları Şubesi Tel: / İHRACATA YÖNELİK DEVLET YARDIMLARI
KAMU HARCAMALARININ SINIFLANDIRILMASI
SANAL DEVLET.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI KAMU MALİ YÖNETİMİ PROJESİ KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR, MEVCUT KODLAMANIN DAHA ÖNCE DEĞİNİLEN EKSİKLİKLERİNİ ORTAYA.
4737 SAYILI KAMU İHALE KANUNU BİRİNCİ KISIM Genel Hükümler
1 GENÇLER VE SAĞLIK Üniversite Sağlık Merkezleri 2. Sempozyumu.
Sağlık ve Sosyal Güvenlik Kurumlarına Giriş
DÖNER SERMAYELİ İŞLETMELER KONSOLİDE ANALİZ RAPORU
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
TÜRKİYE’DE KAMU BÜTÇE İDARELERİ
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
Ali AFACAN Merkez Döner Sermaye Saymanlığı KAYNAKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE NEMALANDIRMA Kamu Haznedarlığı Uygulaması Kamu Haznedarlığı Uygulamasının.
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
KOSGEB ve KOBİ’ler. KOSGEB KOSGEB, 1990 yılında 3624 sayılı Kanun ile kuruldu. Amacı; ülkenin ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasında küçük.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GÖZETİM DENETİM ve FİNANSAL SİSTEM
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
HARCAMA.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2011 MALİ YILI BÜTÇE HAREKETLERİ.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Analitik Bütçe Sınıflandırması
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
50.Yıl DPB T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
Cam Vakıf Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş. Ve İştirakleri
50.Yıl T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
PORTFÖY YÖNETİM ŞİRKETLERİ
SUT fiyatlarının her yıl , ÜFE veya TÜFE oranında güncellenmesi,
(Devlet Tüzel Kişiliği İçinde)
1. En Dar Anlamda 2. Dar Anlamda 3. En Geniş Anlamda 4. Geniş Anlamda
Bireysel Emeklilik Sistemi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bütçe Çeşitleri.
Sunum transkripti:

KAMU KESİMİNİN TASNİFİ

Zaman içinde, değişen şartların zorlaması sonucunda bütçe ilkelerinden özellikle birlik ilkesinden önemli sapmalar ortaya çıkmıştır. Bu sapmanın önemli nedenleri olarak; devletin ekonomik ve sosyal hayata çok yönlü ve daha fazla müdahale etmesi, hizmetlerin niteliği, ülkenin çeşitli ekonomik güçlükler altında olması, bütçelemedeki yeni gelişmeler, bütçenin görünüşte küçültülmesi vb. olarak belirtilebilir.

Ülkemizde özellikle birlik ilkesinden sapmalar çerçevesinde genel bütçe dışındaki bütçe uygulamalarına örnek olarak; özel bütçeler, düzenleyici ve denetleyici kurum bütçeleri, sosyal güvenlik kurumu bütçeleri, mahalli idare bütçeleri, döner sermaye işletmeleri, özerk bütçeler ve bütçe dışı fon uygulamaları verilebilir.

A-GENEL BÜTÇELER Genel bütçe, 5018 sayılı kanuna ekli 1 nolu cetvelde yer alan devlet tüzel kişiliğine dahil olan TBMM, Cumhurbaşkanlığı, Başbakanlık, Anayasa Mahkemesi, Sayıştay, Bakanlıklar, Devlet Personel Başkanlığı, TÜİK vb. kamu idarelerinin büütçesidir.

b- ÖZEL BÜTÇELER Özel bütçe, bir bakanlığa bağlı ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan, gelir tahsis edilen, bu gelirlerden harcama yapma yetkisi verilen, kuruluş ve çalışma esasları özel kanunla düzenlenen kamu idarelerinin bütçesidir. (2003 - 5018) O halde özel bütçeler, giderleri özel gelirlerle karşılanan ve genel bütçe dışında yürütülen bütçelerdir. Savunma sanayi müsteşarlığı, türkiye bilimsel ve teknolojik araştırma kurumu, türkiye bilimler akademisi, tse, vakıflar genel müdürlüğü vb.

C- DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUM BÜTÇELERİ Ülkemizde 1980’den sonra ekonominin dışa açılması, Avrupa Birliği ile ilişkilerimiz çerçevesinde Ulusal Programdaki taahhütlerimiz, kamu kesimi faaliyetlerinin yeniden düzenlenmesi gereği, çeşitli sektörlerde rekabet dengesinin kurulması, kamunun elinde bulunan işletmelerin özelleştirilmelerinin ‘’özel tekellere’’ yol açmamaları gibi nedenlere dayalı olarak çok sayıda DDK oluşturulmuştur. Bu kurumlar özel kanunlarla kurulmuş olup, kamu tüzel kişiliğine sahiptirler.

Ülkemizde ilk düzenleyici ve denetleyici kurum olarak 1981 yılında Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) kurulmuştur. RTÜK, Rekabet Kurumu (RK), BDDK, Kamu İhale Kurumu (KİK), Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu (TAPDK) başlıca düzenleyici ve denetleyici kurumlarımızdandır.

D- SOSYAL GÜVENLİK KURUMLARI BÜTÇELERİ Sosyal güvenlik, kişileri sosyal risklere karşı korumaktır. Sosyal riskler; sosyal sigortalar, sosyal yardım ve hizmetlerle karşılanmaya çalışılmaktadır. Ülkemizde Cumhuriyet döneminin ilk yıllarından itibaren devlet, sosyal güvenlik hizmetlerini hızla geliştirmeye ve gerekli teşkilatı kurmaya yönelmiştir.

T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur uzun yıllar ülkemizde sosyal güvenlik hizmeti sunmuştur. Günümüzde bu kurumlar tasfiye sürecinde olup Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) adı altında tek çatı haline getirilmiştir. Başlıca gelirleri prim gelirleri, para cezaları, katılım payları, devlet katkıları, merkezi yönetim bütçesinden yapılan ödemeler, taşınır ve taşınmaz gelirleri vb.

E- MAHALLİ İDARE BÜTÇELERİ Ülkemizde birlik ilkesinden bir sapma da mahalli idare bütçeleriyle ortaya çıkmaktadır. 5018 sayılı kanunda mahalli idare bütçesi, mahalli idare kapsamındaki kamu idarelerinin bütçesi olarak tanımlanmaktadır. Bilindiği gibi üniter siyasi yapıya sahip ülkemizde, devlet, kamu hizmetlerini merkezi ve mahalli idareler vasıtasıyla topluma sunmaktadır. Merkezi idare içinde yer alan kuruluşların bütçeleri esas itibariyle genel bütçeyi, mahalli idareler içindeki kuruluşların bütçeleri de mahalli idare bütçelerini oluşturmaktadır.

TÜRKİYE’DE MAHALLİ İDARELER İl Özel İdareleri Belediyeler Köyler Mahalli İdare Birlikleri

F- DÖNER SERMAYE İŞLETMELERİ Döner Sermaye İşletmeleri de bütçede birlik ilkesini bozmaktadır. Genel bütçe içinde idare edilen sınai ve ticari kurum ve idarelerinin ilk madde ve malzeme alım bedelleri ile uzman ve işçi ücretleri döner sermaye adıyla bütçelere konulan ödenekler ile karşılanır ve ödenir. Esasen döner sermaye işletmesi kurmak, genel bütçeli idareler için söz konusu olmakla birlikte özel(katma) bütçeli idareler de kuruluş kanunlarına dayanarak döner sermaye işletmeleri kurmuşlardır.

Ülkemizde örneğin Hazine Müsteşarlığına bağlı Darphane ve Damga Matbaası, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı basımevleri, Adalet Bakanlığına bağlı ceza evlerindeki atölyeler, üniversite hastaneleri döner sermayeli işletmelerdir.

G- ÖZERK BÜTÇELER Ülkemizde özerk bütçeli kuruluşlar, kamu iktisadi teşebbüsleri (KİT)’ dir. 1929 Dünya Ekonomik Krizi sonrası devletin ekonomiye müdahalesinin artması, piyasa sistemi içinde sınai ve ticari müesseseler oluşturması ile birlikte pek çok ülkede ve ülkemizde ekonominin çeşitli sektörlerinde KİT’ler kurulmuştur.

1930’lu yıllardan başlayarak ülkemizde kurulan başlıca KİT’ler; Sümerbank, Etibank, Türkiye Demir Çelik İşletmeleri, Türkiye Selüloz ve Kağıt Fabrikaları (SEKA), Türkiye Şişe Cam Sanayii A.Ş. , PETKİM, Et-Balık Kurumu vb. dir.

H- BÜTÇE DIŞI FON UYGULAMALARI Devlet ve diğer kamu tüzel kişileri tarafından bazı amaçların gerçekleştirilebilmesi için kamu gelirlerinin bir kısmının, özel kanun ya da kararlarla ya bütçeden ya da bütçe dışından ayrılarak bir yıllık süre ile sınırlı olmaksızın gerektikçe harcanmak üzere bir hesapta tutulmasıyla meydana getirilen fonlar dır. Örnek verecek olursak; Kamu Ortaklığı Fonu, Tanıtma Fonu, Destekleme ve Fiyat İstikrarı Fonu, Belediyeler Fonu, İhracatı Geliştirme Fonu vb.

Güncel veriler için  http://www.bumko.gov.tr/

HAZIRLAYANLAR Kenan TARAKCI Mehmet KOCAMAN