ÖRGÜTSEL DAVRANIŞLAR VE KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
Advertisements

KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA VE YÖNETSEL ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
TAKIM RUHU.
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
Örgütsel Güven ve Adalet
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
OKUL KÜLTÜRÜ.
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
X.BÖLÜM KÜLTÜR.
LİDERLİK.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA VE YÖNETSEL ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ.
İŞLETME YÖNETİMİ.
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
Yeditepe Üniversitesi Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yüksek Lisans Cultural Barriers & Marketing Communication Sunumu YASEMİN KINAY
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
İşletmelerde stratejik yönetim
Bilgi ve Yenilik İktisadı
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
Liderlik tarzları ve Yenilik
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
VİZYONER LİDERLİK.
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
Küresel Girişimcilik, İşbirliği ve Ortaklık Yönetimi
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ VE GELENEKSEL YÖNETİM
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Kültüre dair Örgüt kültürü, işletme kültürü, toplum kültürü ya da firma kültürü şeklinde adlandırılan değerler toplamı, çeşitli yönetim ve organizasyon.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
İLETİŞİM MODELLERİ.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Toplam Kalite Yönetimi
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
Toplumsal Sapma ve suç SOSY103.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Toplum ve Toplumsal Yapı
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
9. HAFTA AİLE.
Uzm. Dr. Kenan TAŞTAN YÖNETİMDE BAŞARI Uzm. Dr. Kenan TAŞTAN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ÖRGÜTSEL DAVRANIŞLAR VE KÜLTÜRLER ARASI FARKLILAŞMA

TOPLUMSAL-ÖRGÜTSEL GÜÇ MESAFESİ VE KÜLTÜR Bazı toplum ve kültürler de eşit olmayan güç dağılımını kabullenme söz konusudur. Burada güç dengesizliği ve eşitsizliği vardır. Güçlü kesimi temsilen; rütbeli, patron, mevkii sahibi kişiler vardır ve bu kimselerin haklılık ya da doğrulukları kimse tarafından sorgulanmamaktadır. Elde ettikleri hak, onları güçlü kılmıştır.

Türkiye- Singapur Güç mesafesinin çok olduğu ülkelerdir. Örgütlerin geleneksel aile olarak algılandığı toplumlardır. Aile içindeki gibi örgütte de yönetici üyelerini ekonomik ve fiziksel olarak korur. Çalışanların örgüte sadık olmaları beklenir. Ast-üst ilişkisinde kimin kime itaat edileceği bilinmektedir. Patron bellidir.

Danimarka-İsveç-İsrail-Avusturya Güç mesafesinin az olduğu ülkelerdir. Herkes birbiriyle rahatça diyalog kurabilir. Yatay iletişim söz konusudur (yukarıdan aşağıya diye bir ayrım yoktur). Güç mesafesi az olduğu için bir hiyerarşiye gerek duyulmaz ve sistemleri bir makine ile çalışır.

Ortaklaşa Davranış ve Bireycilik Ortaklaşa davranış sıkı toplumsal, kollektifleşmiş çerçeveleri anlatır. Bu toplumlar da grup iradesini üyelerin inanç ve davranışları belirler. Ortaklaşa davranışçı kültürler üyelerini dışsal- baskıyla denetlerler. Bireyci toplumlar üyelerini içsel baskıyla denetim altına alır ve «öze saygı» ön plana çıkmaktadır. Ortaklaşa davranışçı alanda yer alan ülkelerde demokrasiyi yaşatmakta güçlük çekilir (Doğu toplumları)

Ortaklaşa davranışçı kişi kendini grup üyelerine bağımlı hisseder, bireyciler ise daha özgür hissederler. Ortaklaşa davranışçı kişiler akılcılıktan daha uzak dururlar, bireyciler kendi yararlarını ön planda tutarlar ve akılcı hesaplar yaparlar.

Fiske tarafından geliştirilen «Ortaklaşa Davranışçılık ve Bireycilik» modeli dörde ayrılır; Toplumsal paylaşma Pazar fiyatı Eşitlik sağlama Yetke sıralama

Toplumsal Paylaşma: Çoğu tolumda aile içi düzenle aynıdır. Herkes ihtiyacı olanı alır, kaynaklar ihtiyaç kadar kullanılır. «ben» yerine «biz» kimliği önde tutulur. Dış grupta olanları dışlama hatta onlara karşı düşmanlık benimseme söz konusudur.

Pazar Fiyatı: Kaynak kullanımı ve Pazar koşullarının ilişkilendirildiği bir kısımdır. Bireyler kaynaklardan katkıları kadar pay alırlar. Yatırımı fazla olanın payı daha fazladır. Bireysel başarı önemlidir. Profesyonellik öne çıkar.

Eşitlik Sağlama: Kaynakların eşit dağılımı önemlidir, kişinin yaptığı katkı değil. Karar sürecinde herkesin bir oyu vardır. Karşılıklılık ilkesi, adalet ve dürüstlük her şeyden önemlidir(dikey ayrım).

Yetke Sıralama: Buradaki paylaşım güç sıralamasına göre yapılır. Hiyerarşide üst basamaktakilerin alttakilerden hem payı hem de saygınlığı daha fazladır. Aşağı indikçe bu durumda azalma görülür(yatay ayrım)

Toplumumuzda üstler astlardan daha fazla itaat beklerler ve astların onları eleştirme eğilimleri çok düşüktür. Astlar çalışmaktan değil üstleriyle çatışmaktan kaçınırlar. Liderleri yönlendirici olmalıdır ve bunun beklentisi içindedirler. Toplumumuzda insan kaynaklarında beceri ve yetenekten çok güven ve sadakat önemli belirleyicidir.

Denetim Noktası ve Kültür Belirsizliği göze alan insanlar, göze alamayanlara göre değişime daha çabuk ayak uydururlar. Değişim noktasında insanlar içseller ve dışsallar diye ikiye ayrılırlar

İçseller: Kendi denetimlerini yapabilecekleri kanısındadırlar. Olumlu-olumsuz sonuç aldıkları davranışlarından kendilerini sorumlu tutarlar. Cezalandırılırlarsa sorunu yine kendilerinde ararlar. Başarılı olmayı önemserler. Çevrelerine yabancılaşmazlar, iç doyumları yüksektir. Yaratıcılık ve yenilikçilik önemlidir.

Dışsallar: Başarı ve başarısızlıklarını kendileriyle ilişkilendirmezler. Başarının arkasında torpil, dayı gibi güç unsurlarının varlığı söz konusudur. Başarısızlığın nedeni çevresel faktör ve sorumlular başka insanlardır. Çevrelerine yabancıdırlar. Tek düze bir iş için daha uygundurlar. Türk toplumunda dışsallığa eğilim daha yüksektir.

Dışsallığın egemen olduğu bir toplumun 4 temel sorunu vardır: Dış denetime ihtiyaç duyduklarından katılımcı ve demokratik yönetim biçimlerine geçmek zordur. İnsanları teşvik etmek zordur. İşe yabancılaşmaları yüksek ve çalışmak için sürekli uyarı beklerler. Kurtarıcı bekleyen bir yapıları vardır(siyasi lider, askeri ihtilal gibi). Bireycilere çok çabuk inanılır ve burada toplumsal düşman yaratmak kolaydır.

Çatışmanın Yönetimi ve Kültür Çatışma; iki kişi ya da grubun arasında ortaya çıkan bir ilişki biçimidir. Bir tarafın diğer tarafı engelleme amaçlı eylemler sergilemesi çatışmayı başlatır.

Çatışmayla ilgili 3 temel görüş vardır: Geleneksel Görüş: Çatışmanın zararlı olduğunu savunur. İnsan İlişkileri Görüşü: Çatışmanın doğal olduğunu ve kaçınılmazlığını savunur. Hatta çatışmanın gruplara yarar sağlayabileceğini bile söyler. Etkileşimci Görüş: Olumlu bir güç olduğunu savunur. Etkili bir performans için gereklidir der.

Çatışmanın ele alınış biçimine yönelik 5 davranış biçimi ortaya çıkar: Yarışma Birlikte Çalışma Kaçınma Yumuşatma – Dengeleme uzlaşma

Liderliğin Kültürler Arası Boyutu Liderlik üzerine yapılan araştırma en fazla ABD’dedir. Misumi’nin davranışsal araştırmalara yönelik geliştirdiği modelde liderin davranışı üretime yönelik olma ve grubun varlığını sürdürme davranışlarıdır. Japonya gibi ülkelerin iki davranışı da sergileyebilecekleri öne sürülmüştür.

Ortaklaşa davranışçı ve bireyci toplumlar arasında 2 noktada farklılaşma olasılığı vardır: Ortaklaşa davranışçı toplumlarda ulusal düzeydeki kültürel değerlerin örgütsel olana etkisi belirgin bir şekilde fazladır. Ortaklaşa davranışçı toplumlarda çalışma ortamının toplumsallaşma sürecindeki rolü belirleyici toplumlara oranla daha fazla olacaktır.

T Tipi Yönetim Ve Örgütlenme Modeline Doğru Yarışan paradigmaların amacı ulusal gerçekleri belirleme çabasıdır. Bunun için de temel yaklaşımı; «Amerikalılara göre kurulan örgütlerde Amerikalılar, Fransızlara göre kurulan örgütlerde Fransızlar çalıştığına göre bizim insanımıza özgü bir örgüt ya da yönetim tipinden söz edilebilir mi?» sorusunu yanıtlamaktır.

Örgütler açısından iki temel sorun vardır: Örgütlerin çevresel kültürle uyum içinde çalışma zorlukları İnsan gücünün optimumda değerlendirilmelerini sağlayacak örgüt kültürünü oluşturmalarıdır.

Japonya’nın başarısının temelinde sadece Batılı kurumları aktarması yatmamaktadır. Japon sanayisinin başarısı, yerel kültüre özgü örgütlenme ve yönetim yöntemlerini gerçekleştirmesinden kaynaklanmaktadır. Japonya Batı’dan aldıklarının üstüne kendi çabasıyla yerel kültürlerle uyumlu çalışan «örgütlenme ve yönetim » ‘in toplumsal teknolojisini kurmuştur.

Kültürler arası farklılıklar 3 kategori içinde toplanmaktadır: Özgür İrade – Belirlenimcilik Karşıtlığı Bireycilik – Ortaklaşa Davranış Karşıtlığı Geniş Bağlamlı Kültür – Dar Bağlamlı Kültür

Türk kültürü; belirlenimcilik, ortaklaşa davranış ve geniş bağımlı kültürden oluşmaktadır.

Hazırlayanlar: Hacer İlhan & Volkan Eşki Dinlediğiniz için teşekkürler…