PROBLEM ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
Advertisements

ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ ŞÜKRÜ AKKAYA.
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Üstüner DENİZ Sorun Çözme Ekiplerinin Oluşturulması
TARTIŞMA TÜRLERİ DİL VE ANLATIM-10.SINIFLAR HALİL GÜREL ANADOLU LİSESİ
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
Kullanıldığı Durumlar? Tekniğin Dezavantajları?
Tartışma Yönetme Deniz YENİ Nisan 2007.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
BALIK KILÇIĞI.
Öğrencilerin birbirlerini tanımasına, görüşlerini, çözümlerini birebirleriyle paylaşmalarına el verişli yeni bir öğrenme tekniğidir.
ROL OYNAMA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
‘Eğiticilerin Eğitimi’ Teknikler 1. Gün 3. Oturum Nisan 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Güçlü yönler Zayıf yönler Fırsatlar Tehditler
PROGRAM TASARIMI
Beyin Fırtınasının Uygulanması Sırasında Dikkat Edilecek Hususlar:
Problem / Hedef Ağacı.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Çatışma ve Çatışma Çözme
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Edward De Bono'nun 1985'te yayınlanan kitabıdır. Yazar ,insanların düşünme alışkanlıkları ile kendilerini kısıtlayarak, sadece.
Genel Öğretim Yöntemleri [Tartışma (discussion) yöntemi]
Probleme Dayalı Öğrenme Dr. Betül Kalender 3 Ocak 2009.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
Balık Kılçığı Tekniği Nedir?
Öğretim yöntemlerinden Balık Kılçığı Tekniği
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
H.Ö.G.1 PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ. H.Ö.G TEKNİĞİN ÖZELLİKLERİ  EKİP BAZLI  PROJE BAZLI  KATILIMCI  İNNOVATİF  SÜREÇLERE YÖNELİK  ETKİN PLANLAMA.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Karşılaştığınız sorunu sadece eleştirirseniz iki katına çıkar
PROBLEM ÇÖZME YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI Genel Hedef : Problem çözme becerisini kazanabilme. Düzey : İlköğretim ikinci kademe Üye sayısı : 12 Süre.
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
Probleme Dayalı Öğrenme
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Hazırlayan: Psikolojik Danışman Gamze UĞUR.
PERFORMANS DEĞERLENDİRME GÖRÜŞMELERİ VE GERİBİLDİRİM
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
? Problem çözme bilimsel bir araştırmadaki problem çözmeye benzer. Analitik bir süreçtir. Bu süreç içerisinde önce olaylar gözlemlenir. Belli bir durumu.
PROBLEM ÇÖZME.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
TARTIŞMA Farklı görüşlerde kişilerin bir araya gelerek bir konuyu çözümlemek, kendi görüşlerini açıklamak ve kanıtlamak, karşı tarafın zayıf yanlarını.
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
EĞİTMEN: GENÇ OSMAN İLHAN ADALET TANRIVERDİ. NASIL UYGULANIR? Katılımcılara üzerinde görüşme yapacakları konu verilir. Tüm katılımcılardan konuya yaklaşırken.
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
Beyin Fırtınası Oturumu
BEYİN FIRTINASI TEKNİĞİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
Dündar UYAR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yardımcısı
DEDİKODU TEKNİĞİ VE ARKASI YARIN TEKNİĞİ. DEDİKODU TEKNİĞİ Öğrencilerin konuyu kavramaya çalışmasını o konuda düşünmelerini ve konu hakkında çeşitli fikirleri.
Yaratıcılık Oturumu Sunuyu Yapanın Adı.
GRUP TARTIŞMASI YÖNTEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Beyin Fırtınası Amacı:Yeni ve çeşitli görüşlerin ortaya atılması ve çok değişik sayıda değişik çözümleri kısa zamanda ortaya çıkarmaktır. Toplantının temel ayırıcı özelliği: Sorgulamaya, yargılamaya ve değerlemeye hiç yer vermemesidir. Tanımı: Bir saçmalama durumudur, yani akıl ve mantık dışı bir yaklaşımı içerir. Düşünce görüş üretme ve sergileme ortamıdır. Bilinen görüşlerin dışında daha değişik ve çok çeşitli düşünceleri üretme sürecidir. Grubun yarıtıcı gücünü harekete geçırildiği bir ortamdır.

Çalışma Kuralları: Beyin fırtınası belli kurallar ve ilkeler izlendiği durumda çalışır.Her üye iyi niyetle katılır. Her üyeye sırayla belli bir süre verilerek düşüncesi sorulur. Her üye sırası geldiğinde yalnız tek fikir önermelidir. Sırası gelen kişinin o anda aklına bir düşünce gelmeyebilir. O zaman üye pas geçer. Hiçbir görüş ve düşünce eleştirilmemeli, “Saçma!”, “Yanlış!” vb. biçimde nitelendirilmemelidir.

Beyinler hayalci ve yaratıcı düşünceye özendirilmelidir. Düşünceler özlü ve açık bir biçimde ifade edilmelidir. Gerekli durumlarda açıklama istenebilir ve yapılabilir. Diğerlerinin görüş ve düşüncelerinden yararlanılarak veya esinlenerek yeni düşünceler üretilmelidir. Öne sürülen tüm düşünceler yazılmalıdır. Etkili bir oturum süreci ortalama 60 dakika sürmelidir. İlk yarım saat genellikle bilinen düşünceler üretilir. Bilinenler tükendiğinde gerçek beyin fırtınası başlamış olur. Tüm görüş ve düşünceler tükendiğinde beyin fırtınası oturumu tamamlanır. Ortaya çıkan tüm düşünceler tanımlanarak netleştirilir. Düşünceler gerekirse eleştirilerek incelenir, kümelenir veya sayıca azaltılır, bulanık fikirler yeniden formüle edilir.

Her düşünce tek tek oylanır Her düşünce tek tek oylanır. Üyeler istedikleri her öneriye oy verebilirler. Yalnızca olumlu oylar kaydedilir. Kimseden bir düşünceye karşı oy vermesi istenmez. En çok oy alan öneriler ve görüşler belirlenir ve bunlar üzerinde tartışılır. Bu amaçla üyeler sıra ile söz alır. Tüm konuşmalar tamamlanınca ikinci bir oylama yapılır. İkinci tur oylamada her üye belli sayıda öneriye oy verebilir. Bu oylama sonucunda öneriler önem sırasına göre belirlenmiş olur. Beyin fırtınası oturumunda üretilen görüşler ve sonuç herkese duyurulur.

BEYİN FIRTINASI UYGULAMA ÖZELLİKLERİ Çok sayıda değişik çözümleri ortaya çıkarmak amaç olduğundan, seçilecek problemin doğal olarak çok çözümlü olması gerekir. Aksi durumda beyin fırtınası zaman kaybına yol açmaktan başka sonuca ulaşamaz. Cevapların sayısal olacağı sorular ile, önceden yoğun bir şekilde hazırlanmayı gerektiren ve cevapları basit şekilde ifade edilemeyen problemler bu tekniğe uygun değildir. Problemler genel değil mümkün olduğu kadar basit ve özel olmalıdır.(“Bilgi formlarını nasıl geliştirebiliriz ?” değil, “Belirgin bir hizmete ilişkin bilgi formlarını nasıl geliştirebiliriz ? şeklinde)

BEYİN FIRTINASI TOPLANTILARI İÇİN KATILIMCILARIN SEÇİMİ En uygun katılımcı sayısı 8-12 arasındadır. Grup daha büyük olursa başkanın konuşmaları kontrol altında tutması güçleşebilir. Daha küçük olursa görüş alış-verişi istenilen düzeyde gelişemez. Toplantıya katılanların büyük bir kısmını konunun çeşitli yönleriyle ile ilgili ve mutlaka bilgili olmaları, herkesin aşağı yukarı aynı düzeyde olması gerekir. Basitliğine rağmen beyin fırtınası diğer toplu tartışmalardan çok farklıdır. Katılımcılar toplantıdan önce yeterli derecede aydınlatılmalıdır. Teknik iyice açıklanmalı, toplantının hangi amaçla yapıldığı belirtilmeli ve bütün karanlık noktalar aydınlatılmalıdır.

BEYİN FIRTINASI OTURUM SÜRECİ Konunun saptanması ve tanımlanması Kuralların, ilke ve yöntemlerin açıklanması Bireysel yaratıcılık ve düşünme süreci üretme Düşüncelerin toplanması ve yazılması (Toplantıda ortaya atılan tüm fikirler –ne kadar ters, ne kadar garip, ne kadar uygunsuz olursa olsun – mutlaka düzenli bir şekilde kaydedilir.) Düşüncelerin düzenlenmesi Düşüncelerin değerlendirilmesi (Değerlendirme ve seçim problem sahibi ve uzmanlardan oluşan bir grup tarafından yapılır.) En umut verici olan düşünceler sıralanması.

NEDEN – SONUÇ ANALİZİ VE BALIK KILÇIĞI DİYAGRAMI Neden – sonuç ilişkilerinin anlaşılması, olayların oluşumundaki ve gelişimindeki temel mekanizmanın anlaşılmasını sağlar.

Moral bozukluğu Hakemin kötü yönetimi YENİLGİ Yetersiz hazırlık Yanlış taktikler

YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır

İZLENMESİ GEREKEN AŞAMALAR Sorunun doğru, tam ve açık olarak tanımlanması Nedenlerin sergilenmesi Tüm nedenler serbest düşünce ortamında düzensiz olarak sergilenir. Nedenlerin kümelendirilmesi Düzensiz olarak sergilenen nedenler ortak özellikleri içerecek biçimde kümelendirilir. Alt nedenlerin oluşturulması Tanımlanmış her bir neden için “NEDEN ?” sorusu sorularak;

Kaynak nedenlere ulaşılması Harakete geçirecek cevap ürütilene kadar “NEDEN ?” sorusu sorulur. Kaynak nedenlerin oylanması Her bir kaynak neden ayrı ayrı tartışılır ve oylanır. Nedene odaklanma En fazla oy alan 2-5 neden belirlenir ve işaretlenir.

ÖRNEK OLAY İÇİN TARTIŞMAYA HAZIRLIK .Her konuyu başınızdan geçmiş gibi kabul edin ve kendinizi olayın geçtiği ortamda farzedin. .Bu durumda olay hakkında ne düşünürsünüz? Olumlu veya olumsuz yönleri nelerdir? Burada problemi nasıl tanımlarsınız? .Olayda karar vermeyi güçleştiren veya kolaylaştıran faktörler nelerdir? .Olayın yasal durumu nedir? Problemin çözülmesi için yalnızca hukuki durumu bilmek yeterli midir? Burada insan ilişkilerinin ve davranış özelliğinin etkisi nedir?

Olayda rolü bulunan kişilerin davranışlarını nasıl buluyorsunuz .Olayda rolü bulunan kişilerin davranışlarını nasıl buluyorsunuz? Doğru veya yanlış tarafları nelerdir? .Siz, bir yönetici olarak , olayda nasıl davranır ve nasıl bir karara varırdınız? Bu kararın gerekçesi ne olurdu? .Verdiğiniz kararın muhtemel sonuçları ne olur? Düşündüğünüz muhtemel sonuçlar sizin karar vermenizi ne derece etkiler? .Konuyu bir de kendinizi olayda geçen üst yetkili ya da diğer ilgili kişi olarak farzedin. Bu durumda ast makamdan gelen sizin karar ve davranışınıza benzer karar ve davranışlar hakkında ne düşünürsünüz? Davranışınız ne olur?