BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

BİLİM VE TEKNOLOJİ DERSİ
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
FİZİĞİN DOĞASI.
Bilim ve Teknoloji haftası
FEN BİLGİSİNİN İÇERİĞİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
BİLİM,FEN VE TEKNOLOJİ HAFTASI 8-14 MART HAZIRLAYAN ÖZLEM BAYRAM
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
1.BÖLÜM FİZİĞİN DOĞASI.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri
Bilim Adamının Özellikleri:
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
BİLİMSEL ÇALIŞMA NASIL YAPILIR
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bilim:"Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli bilgi." "Genel.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
Bilim nedir? Hazırlayan= Mihriban Harmancı
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARGÜMANTASYON.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI

Fen Bilimlerinin (Bilimin) ve Teknolojinin doğası Dünya İnsan Kültür Bilim

Bilim Nedir? Ne değildir?

Bilim nedir sorusu, cevaplanması son derece zor bir sorudur Bilim nedir sorusu, cevaplanması son derece zor bir sorudur. Çünkü otoriteler tarafından fikir birliğine varılarak yapılmış basit ve kesin bir tanımı yoktur.

Bilim: Matematiksel bir kavram değil kompleks bir yöntemdir. Durağan değildir; sürekli gelişmektedir. Belirsizlik içerir. Anlamında belirsizlik vardır. Bazen bilgi olarak ifade edilirken, bazen de bilgiyi kurma, ortaya çıkarma olarak adlandırılmaktadır.

TDK sözlüğünde bilim şöyle tanımlanıyor: “Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli bilgi.” “Genel geçerlik ve kesinlik nitelikleri gösteren yöntemli ve dizgesel bilgi.” “Belli bir konuyu bilme isteğinden yola çıkan, belli bir ereğe yönelen bir bilgi edinme ve yöntemli araştırma süreci.”

Bilimsel Bilgiyi Meydana Getiren ve Oluşturan Temel Sebepler İnsan doğaya egemen olmak ister!

Bilimin (Fennin) Doğası ve Temel İlkeleri Objektiflik Denenebilir ve Gözlenebilirlik Ölçülebilirlik Tekrarlanabilirlik Değişebilirlik Yanlışlanabilirlik Evrensellik İnsan merkezli olması

Objektiflik Bilimsel bilgi insanlar arasında din, dil, ırk ayrımı söz konusu olmaksızın geçerlidir. Başka bir deyişle insanlığın üzerinde birleştiği bir bilgidir. İnsanlığın ortak bilgisidir.

Denenebilirlik ve Gözlenebilirlik Bilimsel bilgi gözlenebilir ve devamında denenebilir olmalıdır.

Ölçülebilirlik ve Tekrarlanabilirlik Bilimsel çalışmalarda yapılan deneyler ve gözlemler ölçülebilir olmalıdır. Yani çoğu zaman sayısal olarak ifade edilmelidir. Eğer bilimsel olarak bir şeyler iddia ediliyorsa ve meydana geldiği söyleniyorsa bunların tekrar aynı şartlarda gözlenmesi ve ölçülebilmesi gerekmektedir.

Değiştirilebilirlik ve Yanlışlanabilirlik Ne kadar kesin görünürse görünsün bilimsel bilgi hiçbir zaman %100 doğru değildir ve değiştirilebilme kapısı her zaman açıktır. Bununla ilgili örnek olarak atom kavramı ve atom modelleri ile ilgili açıklamaları verebiliriz. Atom ile ilgili bir önceki model tamamen değişmiştir.

Evrensellik ve İnsan Kaynaklı Olması Fen bilimlerinin tamamen insanoğlunun doğayı, fiziksel evreni anlama ve açıklama gayretinden kaynaklanır. Buradan da anlaşılacağı gibi bilimsel bilgi tamamen insan kaynaklı ve dünyevidir.

Bilimsel Ürünler Basitten karmaşığa doğru sıralayacak olursak; Gözlem ve veriler, Olay ve olgular, Bilimsel kavram ve ilkeler, Bilimsel teori ve kanunlar.

Teori İlkeler Kavramlar Gözlem ve Veriler

Fen ve Teknoloji Eğitiminin Amaçları Doğal dünyayı öğrenmelerini ve anlamalarını, bunun heyecanını yaşamalarını sağlamak, Her sınıf düzeyinde bilimsel ve teknolojik gelişme ile olaylara merak duygusunu geliştirmelerini teşvik etmek, Fen ve teknolojinin doğasını; fen, teknoloji, toplum ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimleri anlamalarını sağlamak, Araştırma, okuma ve tartışma aracılığıyla yeni bilgileri yapılandırma becerilerini kazanmalarını sağlamak, Yaşamlarının sonraki dönemlerinde meslek seçimi gibi konularda, fen ve teknolojiye dayalı meslekler hakkında bilgi, deneyim, ilgi geliştirmelerini sağlamak, Karşılaşabilecekleri alışılmadık durumlarda yeni bilgi elde etme ile problem çözmede fen ve teknolojiyi kullanmalarını sağlamak, Kişisel kararlar verirken uygun bilimsel süreç ve ilkeleri kullanmalarını sağlamak, Fen ve teknolojiyle ilgili sosyal, ekonomik, kişisel, sağlık, çevre sorunlarını fark etmelerini ve bunlarla ilgili sorumluluk taşımalarını ve bilinçli karar vermelerini sağlamak, Meslek yaşamlarında bilgi, anlayış ve becerilerini kullanarak ekonomik verimliliklerini artırmalarını sağlamak.

FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI BİLİMSEL METOT ve İŞLEM BECERİLER

Fen Okuryazarlığı Nedir? DNA=D N A DNA= Kalıtsal maddenin esasını oluşturan, canlılara ait her türlü özelliğin nesilde nesile geçmesini sağlayan, bunları kontrol eden yönetici moleküllerden birisidir.

Teknoloji Okuryazarlığı Nedir? Teknolojiyi kullanmak, yönetmek, değerlendirmek ve anlama yeteneğidir.

BİLİMSEL METOT Bilimsel Bir Problemin Çözümünde Takip Edilen Yollar 1) Gözlem:

2)Problem: 3)Hipotez:Problemi çözmek için yapılan araştırma ve gözlemler sonucu elde edilen bilgilerin yardımıyla kurulan geçici çözüm yoludur.

4)Kontrollü Deney: 5)Ölçme: 6)Sonuç:Doğru-Yanlış

07.04.2017 26 26

Temel Bilimsel İşlem Becerileri 1)Gözlemleme: 2)Sınıflandırma:

Fen ve teknoloji derslerinde öğrenci,yaptığı gözlemleri veya sınıflamaları ne yapacak veya karşısındaki kişilere nasıl aktaracak? 4)Ölçme: 2 gün güneşli 2 gün yağmurlu Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma

5)Yordama ve Tahmin Edebilme: Herhangi bir şey ile ilgili tahmini değer biçebilme Tahmin Etme Bazı verilerden hareketle gelecekte ne olacağını tahmin edebilmedir. Yağmur yağmaz

Çıkarımda Bulunabilme: Gözlemlerimizden bir sonuç çıkarabilmektir.