KAMU HARCAMALARI VE ETKİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Vergi ile İlgili Kavramlar
Advertisements

Deflasyonist ve Enflasyonist Açık
MİLLİ GELİR VE İSTİHDAM TEORİSİ
POST KEYNESYEN İKTİSAT
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
KAR PAYI DAĞITIM POLİTİKASI
Yerel Yönetimler Maliyesi
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Durgunluk ve Maliye Politikası
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
KAMU İDARESİ VE ÖZEL İDARE
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Kamusal Mal ve Hizmet Nedir?
BÜTÇE AÇIKLARI.
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETMELERİN EKONOMİDEKİ ÖNEMİ
Makro İktisat İktisadi Analiz
YATIRIM PROJELERİ ANALİZİ DERSİNİN KAPSAMI
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Klasik ve Keynesçi İktisat
Klasik iktisadi yaklaşım
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
KAMU GİDERLERİ Kamu giderleri; bir hizmet alımı(memur aylığı),
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİLLİ GELİRİN HESABI.
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Devlet borçlanması-3.Hafta
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
İSTİHDAM VE İSTİHDAMLA İLGİLİ KAVRAMLAR
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
MAKRO EKONOMİ 2. HAFTA.
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
 4. Hafta: Bütçe ve Faiz Dışı Denge  Yasama organının, yürütme organına, gelir toplama ve harcama yapma konusunda yetki verdiği ayrıntılı olarak hazırlanmış.
Refah Ekonomisi 1.  Bir toplumda refah artışı olarak etkinlik üzerinde anlaşılmışsa ve tam rekabet koşulları geçerli ise Pareto Etkinlik kendiliğinden.
MAKRO EKONOMİ 4. HAFTA.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
İçerik PARA (PARANIN ÖZELLİKLERİ, FONKSİYONLARI, ÇEŞİTLERİ, PARANIN KIYMETİNİN ÖLÇÜLMESİ, ENFLASYON, DEFLASYON, DEVELÜASYON, REVALÜASYON, PARA POLİTİKASI)
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

KAMU HARCAMALARI VE ETKİLERİ 3. HAFTA KAMU HARCAMALARI VE ETKİLERİ ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

1. KAMU HARCAMALARI ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

KAMU HARCAMALARININ TANIMI VE KAPSAMI Tatmin edilmesi halinde toplumun tümüne fayda sağlayan ihtiyaçlara sosyal ihtiyaç denilmekte olup, bu ihtiyaçlar toplumsal mal ve hizmet üretimi ile tatmin edilir. Günümüzde devlet, ekonomi içerisinde önemli bir işleve sahip olarak, milli gelirin önemli bir bölümünü vergi vb. uygulamalarla ekonomiden çekerek, kamu hizmetlerini yürütebilmek için bu kaynağı tekrar ekonomiye katmaktadır. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Toplumun müşterek nitelikteki ihtiyaçlarının en önemlileri merkezi yönetim tarafından, yerel nitelikteki ihtiyaçların en önemlileri ise yerel yönetimlerce karşılanmaktadır. Toplumun tamamına sunulan mal ve hizmetlerin tamamı “kamu hizmeti” olarak isimlendirilir. Devlet söz konusu hizmetleri prensip itibariyle merkezi ve yerel yönetim birimleri aracılığıyla gerçekleştirmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu hizmetleri, kamu faydası ve verimlilik kurallarına göre yürütülmesi gerekir. Bu mal ve hizmetler birlikte tüketilmekte olup, bu malların kullanımından kimse dışlanılamadığı gibi, bir kişinin elde edeceği fayda diğer ferdin elde edeceği faydayı azaltıcı etki de oluşturmamaktadır. Devlet günümüzde; güvenlik, asayiş, eğitim, sağlık hizmetleri yanında, ekonomik ve sosyal görevlerinden doğan hizmetler de görmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

1950’lere kadar ihmal edilen kamu harcamaları, devletin görevlerinin giderek artması sonucu, bu dönemden sonra dikkatleri üzerine çekmeye başlamıştır. Refah devleti anlayışı kamu hizmetlerinin ve dolayısıyla kamu harcamalarını artırmaktadır. Gelir artışı, nüfus artışı, savaşlar, teknolojik gelişmeler, savaşlar, devletin görevleri içinde olan ekonomik kalkınmayı sağlama, tam istihdam, adil gelir dağılımı ve benzeri nedenler, devleti toplam kaynakları gittikçe artan oranlarda kullanma zorunluluğunda bırakmıştır. Sayılan bu gelişme ve görevler kamu harcamalarının ekonomik ve sosyal yaşam üzerinde büyük etkileri olduğunu göstermekte ve önemli bir ekonomik faaliyet olarak ele alınması gerekmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu harcamalarının finansmanı Kamu harcamalarının asıl finansman kaynağı vergiler olmasından, devlet ne kadar çok kamu harcaması yaparsa, netice olarak o kadar çok vergi alacaktır. Ancak kamu harcamalarının tamamen olmaması mümkün değildir, çünkü toplumda zorunlu olarak yerine getirilmesi gereken savunma ve adalet gibi hizmetler bulunmaktadır. Dolayısıyla “kamu harcamaları vardır ve bunların mutlaka karşılanması gerekir” görüşü vardır. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu Harcamalarının Tarihi Seyri Kamu harcamalarının tarihi seyrine bakıldığında bilhassa 19. y. yılın ikinci yarısından itibaren hızlı bir artma eğilimine girdiği ve bu artış 20. yy, ilk çeyreğinden sonra refah devleti anlayışına bağlı olarak daha da hız kazandığı görülmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Harcama Nedir? Harcama, bir mal veya hizmet satın almak için paranın elden çıkarılması, gelirin bir amaç için kullanılmasıdır. Harcama bir gider olarak; bir iktisadi karar biriminin mal ve hizmet üretmek veya tüketmek için harcadığı paranın tümü şeklinde ifade edilir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu Harcamaları Nedir? Kamu harcamaları; devlet bütçesi ile yapılan harcamalara ilave olarak devlet bütçesi sistemi dışında yer alan diğer kamu kurum ve kuruluşlarının yaptığı harcamalar ile vergilerde istisna ve muaflık uygulaması sebebiyle devletin almaktan vazgeçtiği vergi gelirlerinin toplamından oluşur. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kısaca Kamu Harcamaları Kamu harcamaları; devletin kamusal mal ve hizmet üretimi için yaptığı harcamalar olarak tanımlanır. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu Harcamalarının Kapsamı Kamu harcamaları ile ilgili çalışmalarda kamu harcamalarının sınırı ve hangi kamu kuruluşlarının yaptığı harcamaların kamu harcamaları kapsamına gireceği konusunda tartışmalar vardır. Merkezi devlet organizasyonunun ve yerel yönetimlerin yaptığı harcamaların kamu harcaması olduğunda bileşilmektedir. Asıl tartışma, diğer kamu kuruluşlarının harcamaları konusunda olmaktadır. Bu tartışma kamu iktisadi kuruluşlarının ve benzer kurumlarca yürütülen sosyal güvenlik hizmetleri için yapılan harcamalar üzerinde yoğunlaşmaktadır. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Bu tartışmalar dar ve geniş anlamda kamu harcaması kavramını gündeme getirmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Dar Anlamda Dar anlamda kamu harcaması; merkezi idare tarafından gerçekleştirilen hizmetler dolayısıyla yapılan harcamaları ifade eder. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Geniş Anlamda Geniş anlamda kamu harcaması; merkezi devleti organizasyonu (idaresi) ve yerel yönetimler yanında, sosyal güvenlik harcamaları, devletin ve yerel yönetimlerin iktisadi girişimlerinin harcamalarını ifade eder. Ancak kamu harcamalarıyla ilgili yapılan çalışmalarda dar anlamda olanı ele alınmakta, merkezi devlet organizasyonu ve yerel yönetimlerin dışındaki kuruluşların harcamalarındaki sistem ve uygulama zorlukları bu harcamaların hesaplanmasını zorlaştırmasından bu yola gidilmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu Harcamalarının Nitelikleri Kamu harcamalarının bir çok niteliği (özelliği) bulunmaktadır. Bunlar: ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

1. Kamu harcamalarının “para” şeklinde ödenmesi günümüzde genel kuraldır. Geçmişte bazı görevlilere aylık verilmesi yerine, ev verilmesi; ayni ödemeler yapılması yanında ücretsiz seyahat imkanı sağlanması gibi ödemelerin yapıldığı görülmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

2. Kamu harcamaları, harcama yapmaya yetkili organlar tarafından yapılabilir. Kanunlarla kendilerine yetki verilmiş kişilerce kanuni süreç içerisinde harcamaların yapılması gerekir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

3. Kamu hizmetinin görülmesinde prensip olarak maliyet ve karlılık unsurları dikkate alınmaz. İç ve dış güvenliğin sağlanmasında, adalet, eğitim ve sağlık hizmetlerinde bu unsurlar dikkate alınmadığı gibi. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

4. Kamu harcamalarının finansmanı, mükelleflerin vergi olarak yaptıkları zora dayanan ödemelerle karşılanır. Özel giderler ise, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamak üzere, kendi rızalarıyla ödedikleri paralarla finanse edilir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

5. Özel harcamalarda harcamalar gelirlere göre belirlendiği halde, kamu harcamalarında kamu gelirleri harcamalara göre ayarlanır. Devlet kaynaklarını giderlerine göre sağlar. Bunun da bir sınırı vardır, ancak yine de devletin imkanları fertlere göre daha esnektir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

6. Kamu harcamaları özel harcamalara göre çok büyük miktarlara ulaşmıştır. Genelde devlet bütçeleri, milli gelirin % 20 ile % 30’u arasında değişen oranlara varmıştır. Hangi hizmetin kamu hizmeti olarak nitelendirilmesi gerektiği, ülkelerin rejim ve sosyal durumlarına göre değiştiği gibi zaman içerisinde de değişmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu Harcamalarının Artış Nedenleri Devletin işlevlerine bağlı olarak gelişen teknolojik ve sosyal şartlara bağlı olarak kamu harcamalarının tarihi seyri izlendiğinde, her ekonomik sistemde ve ülkede sürekli bir artış eğilimi gösterdiği izlenebilir. Kamu harcamaları yıllar itibarıyla sürekli artış göstermekle birlikte bu artışı etkileyen değişik faktörler mevcuttur. Kamu harcamaları, görünürde veya gerçek anlamda artış gösterebilmektedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

a. Görünürde Artış Topluma sunulan mal ve hizmetin kalitesinde veya miktarında bir artış meydana gelmemesine rağmen, kamu harcamalarının tutarında meydana gelen artışa “görünürde artış” denilmektedir. Bu tür artışlar genelde sosyal ve ekonomik açıdan güçlü olamayan ülkelerde görülür. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

b. Gerçek Artış Topluma sunulan mal ve hizmetin kalitesinde veya miktarındaki artış yanında, kamu harcamalarının tutarında artmasına ise “gerçek artış” denilmektedir. Sosyal ve ekonomik açıdan gelişmiş ülkelerde görülen artışlar genel olarak gerçek artış nedenidir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Görünürde Artış Nedenleri Para Ekonomisinin Yaygınlaşması Bütçe Yöntem ve Tekniğindeki Değişme Paranın Satın Alma Gücündeki Azalma Ülke Sınırlarının Genişlemesi ve Nüfusun Değişmesi ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Gerçek Artış Nedenleri İktisadi Nedenler Teknolojik Nedenler Sosyal Nedenler Askeri Nedenler Siyasi Nedenler ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu Harcamalarının Etkisi Kamu harcamalarının fonksiyonları/işlevleri veya amaçları olarak da ifade edilebilen etkilerinin temeli toplumun refahının yükseltilmesi şeklinde özetlenebilir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu harcamaları ekonomik, mali ve sosyal yapı üzerinde önemli etkiler meydana getirir. Devlet değişik vasıtalarla elde ettiği kaynakları kamu hizmetlerini yerine getirmek, plan ve yıllık programlarda belirtilen hedefleri gerçekleştirmek üzere değişik şekillerde kullanır. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Devlet kamu maliyesi araçları olan vergi, borçlanma ve harcama yoluyla iktisadi hayatı istediği yönde etkileyebilir. Bu araçlardan da en önemlisi kamu harcamalarıdır. Vergi yükü ve borçlanma miktarındaki artışın en önemli sebebi kamu harcamalarının finanse gereğidir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Ekonomi Üzerine Genel Etkileri Kamu harcamalarının fonksiyon/işlev, amaçları veya etkilerine bakıldığında; iktisadi büyüme ve gelişme, gelir dağılımını düzenleme, talep ve fiyatlar genel düzeyine önemli etkiler yapmaktadır. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Buradaki önemli nokta, kamu harcamalarının üretimi arttırabilmesidir. Kamu harcamaları genellikle toplumdaki üretim süreci üzerinde etkili olmaktadır. Bu etki kendisini öncelikle, işgücü, tabiat ve sermaye gibi üretim faktörleri üzerinde göstermektedir. Devlet, kamu harcamalarıyla üretim faktörlerine sahip olarak üretimde bulunabileceği gibi, mal ve hizmet satın almak suretiyle de üretimi uyarabilir. Buradaki önemli nokta, kamu harcamalarının üretimi arttırabilmesidir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Kamu harcamalarının çarpan etkisi Sabit sosyal sermaye tesisleri, eğitim, sağlık gibi kamu hizmetlerine yapılan kamu harcamalarının, üretim kapasitelerinin etkinliği ve büyüklüğü üzerinde önemli tesirleri bulunmaktadır. Bu tür harcamalar, ekonominin genel verimliliğini artırır, üretken yatırımları özendirir ve ileri bir teknolojinin kullanılmasına imkan sağlar. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Çünkü az gelişmiş ülkelerde en kıt üretim faktörü sermayedir. Kamu kaynaklarının tasarruflar ve cari harcamalar arasındaki dağılımı da iktisadi gelişme açısından önemlidir. Kamu tasarruflarını zaman tercihine göre ayarlamak mümkün olduğundan, az gelişmiş ülkelerde meydana gelen tasarruf açığını kamu tasarrufları ile kapatmak başvurulan bir uygulamadır. Çünkü az gelişmiş ülkelerde en kıt üretim faktörü sermayedir. ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN

Gelecek Haftaki Konumuz KAMU HARCAMALARININ FİNANSMANI: KAMU GELİRLERİ Teşekkürler Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN