Kamu Muhasebe Sistemi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Advertisements

T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
T.C. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
T.C. MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. MALİYE BAKANLIĞI MUHASEBAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
Strateji Geliştirme Başkanlığı SGB.net Sistemi Genel Tanıtımı
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
KAMU MUHASEBE SİSTEMİ.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Benoît Lebrun Başkan, Muhasebe Çalışma Grubu FEE 7 Haziran 2005 Muhasebe ve denetim düzenlemesinde gelişmiş program Muhasebe Direktifleri.
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
HESAP KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
MUHASEBAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TAHAKKUK ESASLI DEVLET MUHASEBESİ
YAYIMLANAN MALİ VERİLER .
İşletmelerde Muhasebe Faaliyetleri 8
KESİN HESAP.
Banka muhasebesi, banka işlemlerinin hesap ve defter sistemlerini ve bunların uygulama şekillerini inceleyen muhasebe sistemidir. Bankacılık Kanunu’nun.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
IAS-1 Finansal Tabloların Sunumu
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
TDMS TEK DÜZEN MUHASEBE SİSTEMİ Ali Gazi Hastane İşletmeciliği Uzmanı
BAKANLAR KURULU ORTA VADELİ PROGRAM KABUL EDİLİR. MAYIS AYI SONUNA KADAR RESMİ GAZETEDE YAYIMLANIR DPT.
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
© 2003 By Default! A Free sample background from Slide 1 1 DÖNEM BAŞI İŞLEMLERİ Erkan KARAARSLAN
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği Mali Hizmetler Başkanlığı Taşınır İşlemler Yönetim Birimi İl Konsolide.
TKHK - FİNANSAL PLANLAMA
YRD. DOÇ. DR. SERHAN GÜRKAN
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
MALİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ. Dünyadaki hızlı değişim ve gelişim sürecinde kurumların başarılı olmaları ancak etkin bir muhasebe ve finansal yönetim ile olanaklıdır.
HARCAMA.
Sigorta Denetleme Kurulu
FİNANS VE MUHASEBE H04.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
Devlet Muhasebe Standartları
MUHASEBEDE KULLANILAN FİNANSAL TABLOLAR
Devlet Muhasebe Standartları
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
Devlet Muhasebesi Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN.
Devlet Muhasebe Standartları
Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Projesi
BÜTÜNLEŞİK KAMU MALİ YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMİ
HESAP KavramI.
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Çerçevesinde MUHASEBE OTOMASYONU
HESAP PLANI.
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Sunum transkripti:

Kamu Muhasebe Sistemi

Devlet Muhasebesi Sistemleri Kameral muhasebe sistemi Schneider muhasebe sistemi Constante muhasebe sistemi Logismografi muhasebe sistemi NOT: Bu sistemlerden Kameral muhasebe sistemi ile Schneider muhasebe sistemi klasik görüş çerçevesinde, Constante muhasebe sistemi ile Logismografi muhasebe sistemi ise çağdaş görüş çerçevesinde şekillenmiştir.

Kameral Muhasebe Sistemi Bu sistem ilk defa 1768 yılında Avusturya’da uygulanmıştır. Kameral muhasebe sistemi, bütçe ile ilgili rakamları, gelir ve giderlerin tahakkukunu, tahsilatını bütçe tertibine göre veren bir sistemdir. Bu sistemde sadece nakit akımlarını izlemek mümkündür. Devletin alacak ve borçları ile malvarlığı hareketleri sistemin kapsamı dışındadır.

Schneider Muhasebe Sistemi Schneider muhasebe sistemi, kameral muhasebe sisteminin gelişmiş bir versiyonudur. Bu sistemde, nakit hareketleri ve bütçe işlemlerinin yanında mahsup işlemlerine ve bütçe dışı alacak ve borç hesaplarına da yer verilmektedir. Ayrıca bu sistemde kameral sistemde tutulan kasa defteri yoktur. Yevmiye defterinin de ilk olarak bu sistemde kullanıldığı görülmektedir.

Constante Muhasebe Sistemi Bu sistem içerisinde bütçe hesaplarının yanında malvarlığı hesaplarına ve gelir-gider tahakkuklarına da yer vermektedir. Sistem, bütçede yer alan gelir ve giderleri tahakkuk aşamasında kayıt etme ilkesine göre kurulmuştur. Constante muhasebe sistemi, yevmiyedeki diğer hesaplar aracılığı ile devlet malvarlığındaki artış ve azalışları verdiği gibi, mali yılın sonunda kar-zarar durumlarını da göstermek kabiliyetine sahiptir.

Logismografi Muhasebe Sistemi: Logismografi muhasebe sisteminde de Constante muhasebe sisteminde olduğu gibi bütçe hesapları ve malvarlığı hesapları bir arada görülmektedir. Bu sistemde devlet malvarlığının bir sahibi, bir de malvarlığının idarecisi olduğu anlayışından hareketle, mal sahibi (devlet) hesabı ile görevli (devlet memurları) hesabı olmak üzere iki hesap tutulur. Logismografi sistemi, bütçe ve malvarlığı hesaplarını her an gösterebilmesi yanında, devlet işlemlerinin maliyetini de göz önünde bulundurulmasını sağlayan bir teknik olması sebebiyle devlet muhasebe sistemleri arasında önemli bir yer tutmaktadır.

Devlet Muhasebesi Kayıtlarında Kullanılan Yöntemler Nakit Esaslı Devlet Muhasebesi Uyarlanmış Nakit Esaslı Devlet Muhasebesi Uyarlanmış Tahakkuk Esaslı Devlet Muhasebesi Tahakkuk Esaslı Devlet Muhasebesi

Nakit Esaslı Kayıt Yöntemi Nakit esaslı devlet muhasebesi kayıt sisteminde nakit akımları esas alınmakta, mali işlemler ve olaylar nakit alındığında veya ödendiğinde muhasebeleştirilmektedir. Dolayısıyla, mali işlemlere ilişkin fayda ve hizmetlerin ne zaman gerçekleştiği göz önünde bulundurulmamaktadır. Böyle bir muhasebe sisteminde mali raporlar, asıl olarak bütçe gelir tahminlerini ve gider tahminlerini, nakit girişlerini, nakit çıkışlarını, açılış ve kapanış nakit varlıklarını raporlar. Nakit esaslı devlet muhasebesi devletin sahip olduğu, özellikle maddi duran varlıkları, tahakkuk etmiş gelir ve giderleri, aktifleştirilmesi gereken varlıklara yapılan harcamaları, devlet borçları ile diğer yükümlülükleri, taahhüt ve garantiler ile varlık ve yükümlülüklere ilişkin fiyat ve miktar değişmelerini kaydetmez ve raporlamaz.

Nakit esaslı devlet muhasebesi sisteminin temel zayıflıkları; Bilanço düzenlenmemesi Ekonomik sonuçların açıklanmaması Ekonomik ve finansal performans göstergelerin olmaması Hizmet maliyetleri konusunda bilgi üretilememesi Hesap verme sorumluluğunun yerine getirilememesi ve mali şeffaflığın sağlanamaması

Tahakkuk Esaslı Kayıt Yöntemi Devlet faaliyetlerinin etkinliğini ve sonuçlarını, uygulamaların maliyetlerini ve uzun dönemli yükümlülükleri ortaya koyan bir muhasebe kayıt şeklidir. Bu sistemde işlemler ve olaylar ortaya çıktıklarında kaydedilirler. Gelir ve giderler doğdukları yılın hesaplarına ve raporlarına dahil edildikleri için hazırlanan ve kayıtlar mali işlemleri tam olarak yansıtacaktır. Bu sistem sadece fiziksel varlıkları değil, maddi olmayan duran varlıkları da kapsamaktadır.

Tahakkuk esaslı devlet muhasebesi diğer devlet muhasebesi kayıt yöntemleri ile karşılaştırıldığında, diğerlerinden farklı olarak aşağıdaki üstünlüklere sahip olduğu görülür; Bilanço düzenlenebilmesi Faaliyet tablosu düzenlenebilmesi Performans göstergeleri belirlenebilmesi

TÜRKİYE’DE UYGULANAN DEVLET MUHASEBESİ SİSTEMİ Ülkemizde devlet muhasebesi kayıtlarının düzenlenmesinden, hesap planlarından Maliye Bakanlığı (Muhasebat Genel Müdürlüğü) sorumludur. Sayıştay da bakanlığa yardımcı olmaktadır.

1880’li yıllarda düzenlenen muhasebe talimatları kameral muhasebe sisteminin özelliklerini taşımaktadır. 2. Meşrutiyet döneminde kameral muhasebe sisteminde değişiklik yapılarak, borç ve alacak kavramlarına yer veren ikili kayıt sistemine geçilmeye çalışılmıştır. 1910 yılında Fransa’dakine benzer hükümleri olan “Muhasebe-i Umumiye Kanunu ” kabul edilmiştir. Cumhuriyet döneminin başlarında Amerikan sistemine benzeyen iki taraflı muhasebe sistemi uygulanmıştır. 26 Mayıs 1927 de bütçe ve devlet muhasebesi uygulamalarına yön veren 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu kabul edilmiştir. 1928 yılında iki taraflı muhasebe sistemi kaldırılarak tasnif yevmiyesi sistemi kurulur. 1948 yılında Devlet Muhasebesi Genel Yönetmeliği yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmelik ile bugün uygulanan sistemin esasları ortaya konulmuştur.

1964 yılında muhasebe kayıtları nakit esasına göre düzenlenmiştir 1964 yılında muhasebe kayıtları nakit esasına göre düzenlenmiştir. Gider ve gelir hareketleri nakit olarak izlenmiş, mahsup döneminde yapılan işlemlerin tahakkuk esasına göre kayıtları tutulmuştur. Avans şeklindeki ödemelerde ise karma usul kullanılmıştır. 1973 yılında program bütçeye geçilmiştir. Bu yönde 1978 yılında Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünce “Devlet Muhasebesini Geliştirme Projesi” hazırlanmıştır. Bu projeye IMF ve Birleşmiş Milletler Teşkilatı katkıda bulunmuştur. “Say 2000i Web Tabanlı Saymanlık Otomasyon Projesi” geliştirilmiş ve projenin tüm süreçleri 2001 yılında tamamlanmıştır. Devlet muhasebesine ilişkin çeşitli sorunların ortadan kaldırılması ve analitik bütçe sınıflandırmasına da uygun olarak 2001 yılında genel yönetime dahil kamu idarelerinde tahakkuk esaslı muhasebe sistemine geçilmesi amacıyla Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü bünyesinde bir çalışma grubu oluşturulmuştur.

2002 yılından itibaren 6 pilot kamu kurumunda tahakkuk esasına göre muhasebe uygulaması sürdürülmüştür. Bu kurumlar; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Sahil Güvenlik Komutanlığı Hazine Müsteşarlığı Karayolları Genel Müdürlüğü Hacettepe Üniversitesi Ege Üniversitesi 2003 yılında Devlet Muhasebesi Genel Yönetmeliği hazırlanıp yürürlüğe konulmuştur ve 2004 yılı başında ise çalışmalar tamamlanarak tahakkuk esasına dayalı muhasebe sistemi kurulmuştur.

Havva Nur Kunduracı Yeliz Akdağ Ezgi Güneş