TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ MALI TANIMI 23 Eylül 2014.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Serbest Bölgeler, Yurtdışı Yatırım ve Hizmetler Genel Müdürlüğü
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
SAĞLIK TURİZMİ DEVLET DESTEKLERİ
HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
EKONOMİ BAKANLIĞI HİBE DESTEK PROGRAMLARI
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
T.G.K. BUĞDAY UNU TEBLİĞİ VE T.G.K. EKMEK VE EKMEK ÇEŞİTLERİ TEBLİĞİ
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
İhale /Onayı/İlanı/Davet İşlemleri
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
ARİNKOM TTO SAN – TEZ Destekleri. ARİNKOM TTOSAN-TEZ Programı 27 Şubat 2014 tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Sanayi Tezleri Projelerinin.
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
Ekonomi Komisyonu Abant Müşterek Meslek Komitesi Toplantısı 22 Kasım 2014.
Tanımlar Madde 43 İthal eşyasının gümrük kıymeti: İthal eşyası üzerinden advalorem sisteme göre gümrük vergisinin hesaplanmasına.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
1 AQAP-110 Bakanlıklararası Harita İşlerini Koordinasyon ve Plânlama Kurulu’nun Olağan Toplantısı (27 MART 2003) Bakanlıklararası Harita İşlerini Koordinasyon.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Araştırma ve Geliştirme
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Eğitim İstihdam İlişkisinin Güçlendirilmesi 24 Aralık 2014.
TEFBİSTE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜMLER
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı 30.
SAYILI TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİNDE FAALİYETTE BULUNAN MÜKELLEFLERİN DİKKAT E T MES İ G EREKEN HUSUSLAR.
ÖZEL SEKTÖR GÖZÜYLE SAĞLIK ALANINDA ÜRETİM VE GELECEĞE İLİŞKİN ÖNGÖRÜLER SEİS Yönetim Kurulu Başkanı Metin DEMİR.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
FİNANSMAN GİDER KISITLAMASI UYGULAMASI Mustafa SEZEN Yeminli Mali Müşavir
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
Tarımsal Üretici Birlikleri ve Kooperatifler Açısından Biyodizel
B. KARLILIK ANALİZİ Yönetim uygulamalarında kar planlaması ve karlılık analizi alanında kullanılan önemli araçlardan biri; literatürde “başabaş analizi,
İŞTİRAKLER VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ Prof. Dr. İbrahim Lazol DAÜ- 2012
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) Bilim ve Teknoloji Genel Müdürlüğü.
İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
HARCAMA.
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
İHRACATA YÖNELİK DEVLET DESTEKLERİ ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ 2010/8 sayılı Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
KOSGEB ve Kuruluş Amacı KOSGEB, 1990 yılında 3624 sayılı Kanun ile kuruldu. Düzce’de 2012 yılında faaliyete başlamıştır. Amacı; ülkenin ekonomik ve sosyal.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
2016 Kayseri Ticaret Odası.
KOBİ VE KÜMELENME DESTEKLERİ DAİRESİ
KOBİ VE KÜMELENME DESTEKLERİ DAİRESİ
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
25/01/2017 tarihli değişiklikler
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Sunum transkripti:

TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ MALI TANIMI 23 Eylül 2014

MEVCUT YERLİ MALI TANIMI TOBB Savunma Sanayi Meclisi MEVCUT YERLİ MALI TANIMI Geçmiş uygulamada Kamu İhale Kanunu kapsamındaki alımlarda sanayi ürünleri için yerli malı tanımı Kamu İhale Genel Tebliği ile açıklanmıştır. Söz konusu Tebliğ çerçevesinde; Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen Sanayi Sicil Belgesine sahip firmalar tarafından üretilmesi, Üretim sürecinin önemli bir aşamasının ve ekonomik yönden gerekli görülen en son esaslı işçilik ve eylemin Türkiye’de yapılmış olması şartlarını sağlayan ürünlere TOBB’a bağlı odalar veya TESK tarafından yerli malı belgesi düzenlenmektedir. Geçmiş tanımda ürünün Türkiye’deki bir üretim bandından çıkması ve Sanayi Sicil Belgesine sahip olması gerekmektedir.

YERLİ MALI TANIMI ÇALIŞMALARI TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ MALI TANIMI ÇALIŞMALARI Yerli malı tanımının yerli katkı oranını da içerecek şekilde geliştirilmesine yönelik çalışmalara 2000’li yıllarda başlanmış, ancak KİK koordinasyonunda yürütülen uzun süreli çalışmalar neticesinde sonuçlanamadan tanımın bu haliyle kalmasına karar verilmiş. 2013 yılında uygulamaya giren Girdi Tedarik Stratejisindeki eylem kapsamında yerli malı tanımının geliştirilmesi çalışmalarına başlanmış ve eylemin sorumluluğu BSTB’na verilmiştir. Bu çerçevede BTSB tarafından; belgelendirme işlemlerini yürüten TOBB ve TESK, Maliye Bakanlığı, Kamu İhale Kurumu ve Ekonomi Bakanlığı ile birlikte GİTES eylem kapsamında yapılan çalışmalar sonucunda belirli bir noktaya gelinmiştir.

YERLİ MALI TANIMI ÇALIŞMALARI TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ MALI TANIMI ÇALIŞMALARI  

YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR Örnek olarak yerli katkı oranı hesabında otomotiv sektörü net satış fiyatı üzerinden hareket etmektedir. Bu hesap metodu yerli katkıyı hesabını tam yansıtmak için daha doğru bir matematiksel metod olarak gözükmekle birlikte dikkate alınması gereken yurt dışına giden lisans bedeli, kar payı vb ihtal girdiler gözardı edilmemelidir. Tam ve doğru bir hesaplama için ürünün bütün parçalarındaki ithal girdi tutarının hesaplanması gerekir. Bu, her parça ele alındığında onu oluşturan alt parçalar içinde zincirleme bir şekilde tekrar edilmelidir. Çok sayıda parçadan oluşan, otomotiv, bilgisayar vb. gibi ürünlerde hesaplamanın binlerce kalem üzerinde gerçekleştirilmesi gerekebilecektir.

YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR İthal girdiler hesaplanırken sadece doğrudan ithal edilen değil, Türkiye’deki ithalatçı ve distributor firmalardan alınan ithal ürünlerin de değerlendirmeye alınmasında zorluklar çıkabilecektir. Türkiye’de yerli bir üreticiden alınan ara mallarında bu ürünün ne kadarının ithal girdiye sahip olduğunun da bilinmesi gerekecektir ki bu detay bir hesap noktasına gidebilecektir.

YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR Örnek: Bir ürünün 5 ana parçadan oluştuğunu, iki parçanın ithal edildiğini ve üç parçanın da Türkiye’de üretildiğini varsayalım. Parça Maliyeti 100 TL (İthal) Parça Maliyeti 100 TL (Yerli, Yerli Katkı Oranı:% 30) Parça Maliyeti 100 TL (Yerli, Yerli Katkı Oranı: % 40) Parça Maliyeti 100 TL (Yerli, Yerli Katkı Oranı: % 50)

YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR İşçilik Maliyeti 200 TL Enerji Maliyeti 100 TL Diğer (Bina, Test, Makine vb.) 200 TL  

YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR Eksiksiz bir hesaplama için maliyete yansıması gereken enerji giderlerine ilişkin ithal girdi tutarının hesaplanması imkan dahilinde değildir. Eğer varsa yurtdışında gerçekleştirilen Ar-Ge ve tasarım maliyetlerinin hesaplamaya nasıl yansıtılacağı da bir başka belirsizlik olarak ortaya çıkmaktadır. Burada önemli hususlardan birisi de, yerlilik için ürünün tasarımının yerli olması ve fikri mülkiyet haklarının yerli firmada olmasıdır. Ayrıca sadece ürüne değil yazılım unsuru olan ürünler ve mühendislik hizmetlerinin yerliliğini de irdeleyen bir yaklaşım ortaya konulmalıdır.

YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR TOBB Savunma Sanayi Meclisi YERLİ KATKI HESAPLANMASINDA KARŞILAŞILABİLECEK SORUNLAR Ayrıca söz konusu uygulamanın ülkemizin çok küçük bir beldesinde dahi uygulanmak zorunda olacağı ve ihale süreleri dikkate alındığında; sınıra yakın bir şekilde üstünde ve altında kalan yerli katkı oranları hesabında çok sayıda itiraz olabileceği düşünülmektedir.

TOBB Savunma Sanayi Meclisi KANUN DEĞİŞİKLİĞİ 19/02/2014 tarihli ve 28918 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 51. maddesine istinaden 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki alımlarda yerli malı belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak belirlenecektir.

TOBB Savunma Sanayi Meclisi TEBLİĞ ÇALIŞMALARI Bahsi geçen çalışma toplantılarında geliştirilen önerilerin yer aldığı modellere yönelik mevzuat taslakları BTSB tarafından oluşturulmuş ve haziran/temmuz 2014 döneminde ilgili kurumların görüşlerine sunulmuştur. 13 Eylül 2014’de ilgili yönetmelik yayınlanmıştır. Bu kapsamda TOBB savunma sanayi meclisine yönelik SASAD olarak savunma ve havacılık sanayi açısından bir irdeleme yapılmış ve ilgili hususlar burada sunulmaktadır.

TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER TOBB Savunma Sanayi Meclisi TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER  

TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER TOBB Savunma Sanayi Meclisi TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER  

TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER TOBB Savunma Sanayi Meclisi TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER 3)Tebliğde yerli katkı yüzdesi için en az %51 i sağlanması ve orta/yüksek teknolojik ürünlerde (Bakanlık tarafından belirlenen ve Kamu İhale Kurumu’nca ilan edilen orta ve yüksek teknolojili ürünlerde) ise %35 in sağlanması olgusu gündeme getirilmiştir. Savunma ve havacılık sektöründeki yerli ürünlerde bu tür oranların sağlanması sorun değildir. Ancak sadece yüzdeye bakarak yerliliği tayin etmek eksik kalabilecektir. Bu nedenle aşağıdaki unsurlar da dikkate alınarak yerlilik unsuruna bakılmalıdır: Tasarımın Yerliliği Fikri Mülkiyet Haklarının Yerli Firmada Olması

TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER TOBB Savunma Sanayi Meclisi TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER 4) Ürün ve hizmet satış bedeli içinde; - yurtdışına ödenen lisans / know how / danışmanlık bedelleri ve - özellikle de yabancı ortaklara aktarılan kar payları varsa bunlar ithal girdi olarak kabul edilmeli. Sözkonusu durumu SSM nin yerli katkı/offset yönergelerinde ve yerli katkı gerçekleşen rapor formatlarında yıllardır bu şekilde uygulanmaktadır.  

TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER TOBB Savunma Sanayi Meclisi TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER 5)Yüksek teknoloji özel ürünlere yönelik olarak yerlilik oranı sınırdan düşük çıktığında, ilave analizler yapılabilmelidir. Böyle durumlarda bakılacak ana konu nihai ürün içindeki yabancı menşeyli ürünlerin çok farklı kaynaklardan ve kısıtlamasız elde edilebilirliğidir. Tabiki bunların yurt dışından temini sonucundaki ithalat maliyeti önemli bir dezavantajdır. Ancak bir ürünün  bazı komponetlerini ülke içinde yapmak ekonomik skala açısından fizible değilse ve bu ürün farklı kaynaklardan elde edilebiliyorsa o kısımlarının ülke içinde yapılması mutlaka gerekmeyebilir. Yerlilik analizinde özellikle yüksek teknoloji ürünlerde bu tür özel durumların ele alınmasına izin verilmelidir.  

TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER TOBB Savunma Sanayi Meclisi TEBLİĞE ÖNERİLER ve GÖRÜŞLER Özetle; her halukarda ürünün, hizmetin tasarımı yerli ise ve fikri mülkiyet hakları yerli firmada ise, bu koşullar ürünün/hizmetin yerli olması için bu en kritik şart olmalıdır. İçinde farklı kaynaklardan ekonomik olarak elde edilebilen rafta hazır ticari alt ürünler varsa bu yerliliğine zarar vermez ve kritikliğini değiştirmez. Örneğin çok özel bir hedef tespit algoritması yerlidir, özgündür ve tüm haklarıyla o yerli firmaya aittir ve bu algoritma yabancı meşeyli bir elektro optik veya hiper spektral kamera görüntülerini alıp işleyip mayın tespit ediyordur. Algoritma ürünün maliyetinin önemli bir kısmını oluşturmuyordur ve bu kameralar çok farklı kaynaklardan yurt dışından temin edilebiliyordur. Bu durumda bu ürün %51 veya bir alt maddedeki %35 yerli oranı sağlamıyor diye yerli değil midir konuları irdelenmelidir.  

TOBB Savunma Sanayi Meclisi Yerlilik oranı; ürünün, yazılımın ve hizmetin satış fiyatından yabancı unsurların maliyeti çıkartıldıktan sonra ürünün satış fiyatına bölümünden elde edilmelidir. Yurtdışına ödenen lisans/know how/danışmanlık bedelleri ve yabancı ortaklara aktarılan kar payları ithal girdi olarak ele alınmalıdır. Yerlilik oranının %51 ve daha yukarı olması tabiki önemlidir. Orta/yüksek teknoloji ürünlerinde (sanayi bakanlığınca belirlenen listedelerdeki ürünler) %35 yerlilik aranmalıdır. %51 (veya özel durumlarda %35) ve daha fazla yerliliği olan ürün, yazılım ve hizmetlerin yerli olması için; tasarımının yerli olması ve fikri mülkiyet haklarının yerli firmaya ait olmasına da bakılmalıdır. SONUÇ ve ÖNERİLER

SONUÇ ve ÖNERİLER TOBB Savunma Sanayi Meclisi Eğer yerli katkı oranı yerlilik şartı sınırından az çıkıyorsa ve tasarım/fikri mülkiyet yerli ise, o durumda ürün veya hizmet içindeki yabancı nitelikteki unsurların çoğunluğu COTS (Rafta Hazır Ticari Ürün) unsur mudur ve farklı kaynaklardan temin edilebiliyor mu diye bakılmalıdır. Farklı kaynaklardan COTS olarak temin edilebilen ithal unsurlar, tüm ithal alt kısımlar arasında yüksek bir çoğunlukta ise, yerli katkı oranı sınırlardan düşük bile olsa, tasarım ve fikri mülkiyet hakları yerli firmada olduğu için yerli olarak nitelendirilebilmelidir. Tebliğ içindeki unsurlar uygulamadan geri besleme alarak güncel tutulmalıdır. Sektörel farklılıklar gözönüne alınabilecek esneklikler sağlanmalıdır. Uygulamada yerli firmanın beyanı esas olacağından beyanın doğru çıkmaması durumunda ilgili firmalara cezai müeyyideler uygulanmalıdır.   SONUÇ ve ÖNERİLER