Prof. Dr. Ahmet İNCEKARA 4-5 MART 2011 İSTANBUL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PLN.4444 Mesleki Uygulama Esasları
Advertisements

TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
ANKARA TARİHİ KENT DOKUSUNUN PLANLANMASI KISA BİR TARİHÇE
OSB’LERİN BELEDİYE VERGİLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
“Küçükçekmece Perakende Balık Pazarı’nda AB Standartlarının Uygulanması” Projesi
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
YAPI İŞLERİ VE TEKNİK DAİRE BAŞKANLIĞI Hazırlayan : Muharrem GÜLER
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
HİZMET BİRİMLERİ ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Mahalli idarelerin altyapı sistemleri ile ilgili genel planlama, programlama, fizibilite,
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ II
Mimarlar Odası Denizli
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Deprem Araştırma ve Uygulama Merkezi
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
ATAŞEHİR FİNANS MERKEZİ
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
DANIŞMAN: Yrd. Doç. Dr. Funda YİRMİBEŞOĞLU
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR Antalya, Haziran 2014
TÜRKİYE’DE GAYRİMENKULLERİN VERGİLENDİRİLMESİ Vergi Bölümü Yöneticisi
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi
MEVZUAT DEĞERLENDİRMESİ
6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ R.G
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
KENT ÖLÇEĞİNDE KORUMA ve YENİLEME KAVRAMLARI
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
ATAKÖY 1. Kısım Koruma ve Güzelleştirme Derneği
Belediyelerin kentsel yönetim ve denetimine destek olmak üzere tasarlanmış, kentle birlikte yaşayan Coğrafi Bilgi Sistemidir. Kapsamında kentin tüm harita,
M. ŞEVKET OĞUZ İNŞ.MÜH. İSTANBUL YAPI GÜÇLENDİRME MERKEZİ İstanbul'daki Binaların Güçlendirilmesi ve Geleceğe Güvenle Devredilmesi Nisan.
Kentleşme, Konut ve Afet Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalarla
KENTSEL TOPRAK.
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
KENTSEL DÖNÜŞÜMDE SU YALITIMININ
Yerel Aktörler; Bütünleşme ve Ayrışma A.Faruk GÖKSU ULI-GYODER ISOCARP KONGRESİ BÜTÜNLEŞME.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
EMLAK İSTİMLAK MÜDÜRLÜĞÜ
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
Kentsel dönüşüm nedir? Kentsel dönüşüm, kentteki sorunlu alanların belirlenip, sağlıklı ve de yaşanılabilir hale getirilmesi amacı ile yeniden yapma veya.
İLLER BANKASI.
KENTSEL DÖNÜŞÜM & UYGULAMALARI
BİLECİK ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBESİ
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP ) Prof. Dr. Levent Gülen Ofis: M-1 No:1303.
İmar ve Planlama Şube Müdürlüğü
“AFETLERE HAZIR TÜRKİYE”
YEREL YÖNETİM BELEDİYE VE GÖREVLERİ.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
TARIM ARAZİLERİNİN KAMULAŞTIRMA BEDELLERİNİN TESPİTİ
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
İnsanlar ve yönetim ARDA KIRTASİYE. Yerel yönetimler İnsanların beslenme,barınma ve sağlık gibi temel ihtiyaçları vardır.İnsanlar bu ihtiyaçlarını karşılamak.
HOŞGELDİNİZ.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
KÖYLERİN VE KIRSAL ALANIN YENİDEN TANIMLANMASI SÜRECİNDE
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
Sağlam Temeller İnşaa Eder
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Afetlerde Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi Açısından Sendai Çerçeve Eylem Planının ( ) Getirdikleri Arş. Gör. Hüseyin KOÇAK ÇOMÜ Sağlık Yüksekokulu.
Afet Zararlarının Azaltılmasında Türkiye’deki Yerel Yönetimlerin Rolü
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
12. Hafta Ders İçeriğinin Başlıkları
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Ahmet İNCEKARA 4-5 MART 2011 İSTANBUL 2011 KONUT KURULTAYI TÜRKİYE’DE KENTSEL DÖNÜŞÜMDE DARBOĞAZLAR VE YENİ FIRSATLAR Prof. Dr. Ahmet İNCEKARA 4-5 MART 2011 İSTANBUL

Kentsel Dönüşüm ve Türkiye’de Kentsel Dönüşümün Gelişim Süreci Kentsel Dönüşüm: Kentsel sorunların çözümünde; ekonomik, mekansal ve toplumsal koşulları dikkate alan kapsamlı bir eylem planlama sürecidir. Türkiye’de Kentsel Dönüşüm Gelişim Süreci Kentlerde ilk dönüşüm dalgası Tanzimat dönemi ile birlikte başlamıştır. 1838 tarihli Osmanlı-İngiliz Ticaret Anlaşması’nın özellikle liman kentlerinde meydana getirdiği dönüşümler, yerel yönetim anlayışının kent mekanındaki yansımaları, ilk dönüşüm dalgasının göstergeleridir.

II. Dalga: Cumhuriyet döneminde başlatılmıştır II. Dalga: Cumhuriyet döneminde başlatılmıştır. Daha bölgesel ölçekte, ancak kentleri doğrudan ilgilendiren (örneğin Ankara’nın başkent olması, demiryolu yatırımları gibi) bir dönüşüm dalgasıdır. Türkiye’nin özellikle büyük kentleri 3. dönüşüm dalgasını 1950’lerde göçlerle yaşamıştır. Bu dönemde barınma, çalışma, ulaşım büyük kentlerin temel sorunları haline gelmiştir. IV.dalga, 1980’li yıllarda başta İstanbul olmak üzere büyük kentlerin imar aflarıyla yasadışı bir kentsel dokuya dönüşümünün yaşandığı, belirli alanlarda büyük yıkımların yapıldığı ve işlevsel dönüşümlerin başlatıldığı bir dönemde yaşanmıştır.

Beşinci dalga ise, 1990’lı yıllarda küreselleşmenin kent mekanında meydana getirdiği dönüşümleri ifade eder. Büyük ofis yapıları, plazalar, alışveriş merkezleri kent mekanında kapsamlı dönüşümlere yol açmıştır. 1990’ların sonlarıyla birlikte ve Marmara depreminin de etkisiyle 2000’li yılların başlarında ise bugünkü son kentsel dönüşüm dalgası başlamıştır.

Kentsel Dönüşümde Sorunlar ve Çözüm Önerileri Türkiye’de kentsel dönüşümde karşı karşıya kalınan sorunları iki temel başlık altında toplamak mümkündür. Bunlar; İmar Mevzuatı’nın Uygulanmasından Kaynaklanan Sorunlar ve Finansman ile ilgili sorunlardır.

İmar Mevzuatının Uygulanmasına Yönelik Sorunlar ve Öneriler 5216 Sayılı Yasa, tüm planlama yetkisini İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne vermiştir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Yasası’na bağlı olarak, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından metropoliten alan için nazım planlar yapılmaktadır. Yine ilçe belediyeleri tarafından İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin kontrolünde imar planları yapılmaktadır. Türkiye’de afet mevzuatı ve kurumları, mekansal planlama mevzuatı ve kurumlarından kopuktur. Afet mevzuat ve kurumlaşmasının ve olası zararlarının azaltılması faaliyetlerine öncelik vermek üzere yeniden ele alınması gerekmektedir.

5393 sayılı Belediye Kanunu’nda (Belediye Kanunu’nun 73 5393 sayılı Belediye Kanunu’nda (Belediye Kanunu’nun 73. maddesi) belediyelerin ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nda büyükşehir belediyelerinin kentsel dönüşüm projeleri tesis etmeye ve kentsel dönüşüm uygulamaları yapmaya yetkili oldukları ifade edilmiştir. Kentsel dönüşüm yetkisinin bir üst kurul tarafından yürütülmesi gerekmektedir.

Bir yerin kentsel dönüşüm alanı olarak ilan edilebilmesi için, 5366 Sayılı Kanun kapsamında “Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanun’a” göre o yerin belediye veya mücavir alan sınırları içerisinde bulunması ve en az 50.000 m2 olması gerekmektedir. Ancak, maddede öngörülen alana ilişkin sınırlama uyarınca, münferit bir yapının korunması veya daha küçük ölçekli bir alanın yenilenmesi gibi durumlar Belediye Kanunu’nda öngörülen kentsel dönüşüm projelerine tek başına konu olamayacaktır.

Oysa ki kentsel dönüşüm, mevcut kent yapısının uğradığı yenileme, yeniden geliştirme, sağlıklaştırma, koruma, iyileştirme gibi pek çok farklı müdahalenin genel bir ifadesidir. Bu nedenle kent sınırları içerisindeki bir alan veya mahalle tek başına bu sürecin konusu olabilmelidir. Ancak, kent sınırları içerisindeki bir alanın veya bir mahallenin 50.000 m2 kadar olması mümkün olmadığına göre, düzenlemeye göre kentsel dönüşüm uygulamalarının mahalle ölçeğinde yapılması mümkün olamamaktadır. Kentsel dönüşüm alanı ilan edilen yerlerde ise, idarenin özel mülkiyetteki taşınmazların yıkımına ve boşaltılmasına karar vermesi, bu malları kamulaştırması halinde anlaşma yolunun esas olduğu maddenin son fıkrasında yer almaktadır.

Finansman Sorunları ve Öneriler Avrupa Yatırım Bankası büyük ölçekli deprem yatırım ve hazırlık program için Türk Hükümetine finansman (2006 yılında 310 milyon EURO, 2008 yılında 300 milyon EURO olmak üzere toplamda 610 milyon EURO) sağlamıştır. AYB finansmanı öncelikle mevcut kamu binalarının depreme dayanıklı hale getirilmesi için sağlık ve eğitim sektörlerinde ve hem İstanbul’da hem de daha geniş Marmara deprem bölgesinde, deprem riskini en aza indirmek için alınacak önlemlerle ilgili olarak kullanılmaktadır. İstanbul’da yapılaşma, imar ve bina izni olmadan yasadışı ve düzensiz biçimde gelişmiştir. Zayıf yapıya sahip binalar, hesaplanan deprem afeti sonucunda ciddi ve yıkıcı bir şekilde hasarlanacaktır. Bina hasarlarını ve can kayıplarını azaltmak, zayıf bina yapısına sahip olanları belirlemek ve binaların güçlendirilmesini sağlamak gerekmektedir.

Belirli bir alana kadar arazisi olanlar; Kentsel Dönüşüm Proje Alanı’nda TOKİ ya da Devlet tarafından yetkili kılınan yüklenici tarafından inşaa edilecek konutlardan “kat karşılığı” herhangi bir konutu tercih edebilme hakkına sahip olmalıdır. Belirlenen alan üzerinde tapulu arsası bulunan malikler ise, arsalarının rayiç bedelinden fazla olmamak koşuluyla “istediği bölgeden” konut sözleşmesi yapabilmelidirler.

Depreme karşı dayanıklı konut inşa etmek isteyen kişilere yardımcı olmak üzere bir finansal yardım planı oluşturulmalıdır. Hükümet tarafından uzun vadeli kredi sistemi sağlanmalı, kredi faiz oranları düşük tutulmalıdır. Hatta konut ve inşaat sektöründe faaliyet gösterenlere destek olmak amacıyla gayrimenkul vergileri yeniden düzenlenmelidir. İyileştirilmiş depreme dayanıklı yapılar için yeni indirimli oranlarda deprem afet sigortasının çıkarılması, iyileştirilmiş depreme dayanıklı yapıların (özellikle bina vergisi) emlak vergisinden muaf tutulması ve yeniden inşa edilmesi veya güçlendirilmesi gerekli olan yapılar için esnek kredi sisteminin uygulanması gerekmektedir.

Deprem için oluşturulan fonlar sadece zayıf yapılarda değil, bina ve kentsel yapının sorunlu olduğu alanların kentsel dönüşüm projelerinde de kullanılmalıdır. İnşaat sanayiinde de düşük maliyetli yatırımla, güçlendirme ve yeniden yapım tasarımı ve malzemeleri geliştirilmelidir. Yönetmeliklerle ve destekleyici önlemler alarak, uygun ruhsat sistemi ile inşaat sanayiinin kalitesi arttırılmalıdır. Vergilendirme ve finansal önlemlerle inşaat sanayiinin yeterliliği yükseltilmelidir.

Kentsel dönüşüm projelerinin etkinliğinin arttırılması amacı ile öncelikli olarak projelerin yasal tabanının oluşturulması gerekmektedir. Bu süreç, daha önce gerçekleştirilmiş olan uygulamaların ve deneyimlerin irdelenmesi çalışmaları ile devam etmelidir. Projenin uygulanacağı bölgenin sosyal profil, aile yapısı ve hane halkı, anket ve görüşme teknikleri kullanılarak incelenmelidir. Belediyelerce şehir planlamacıların, jeoloji, inşaat, harita mühendislerinin, bilgisayar teknikerlerinin, mimarların ve proje danışmanlarının görevlendirildiği ve üst kurul altında görev yapacak “Kentsel Dönüşüm Birimleri” kurulmalıdır.

Kentsel Dönüşüm Birimleri raporlama mekanizması geliştirmeli, karşılaşılan durumları, sorunları ve iletilmesi gereken bilgileri bu raporlarda ele almalıdır. Birim, mevcut durumun tespiti için bölgedeki yapıların enkaz bedellerini ve hak sahipliliği tespiti için bina ölçümlerini, ağaç sayımlarını ve detaylı fotoğraflama çalışmalarını yapmalıdır. Bu çalışmalara paralel olarak alanda, hane halkı anketi gerçekleştirilerek alanın demografik, sosyo-ekonomik ve kültürel profili tanımlanmaya çalışılmalıdır. Bu çalışma ile bölge sakinlerinin alışkanlık, beklenti, sorun, hedef, problemleri netleştirilmelidir. Yüz yüze anket tekniği, bölgede yaşayan nüfusun kentsel dönüşüm sürecine aktif olarak katılması adına önemli bir araçtır.

TEŞEKKÜRLER….