Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi - III

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sol’da Bağımsız Ortak Aday Baskın Oran İstanbul, II. Bölge.
Advertisements

Laiklik Laiklik yalnızca devlet ve dinin birbirinden ayrılması anlamına gelmez ayrıca eğitim, kültür ve yasama alanlarının da dinden bağımsız olması.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
Uluslararası İş Etiği.

Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
Siyaset Bilimine Giriş
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi - III
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük MİLLİYETÇİLİK
Erkan AĞRİKLİ Tarih Öğretmeni
İNKILAP NE DEMEKTİR ?   Toplum düzenini ve yapısını daha iyi duruma getirmek için yapılan köklü değişiklik, iyileştirme, devrim, reform demektir. 
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi – 7
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi – 6
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
Prof.Dr.rer.nat. D. Ali Ercan Ankara, 10. Kasım.2012 Ankara, 10. Kasım.2012.
Farklı Sistemlerde Kentleşme ve Kentleşme Politikası
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Yüzyılımızın Sorunlarına Prof.Dr.rer.nat. D. Ali Ercan
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRK İLKELERİ.
Serkancatarih O bir ödemiş fatihi.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
Küreselleşme, Sonuçları ve Az Gelişmiş Ülkeler.
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
“DÖNÜŞÜM EKONOMİLERİ” dersi
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HALKÇILIK
ATATÜRK İLKELERİ Atatürkçülük, Türkiye’nin gerçeklerinden doğmuş bir düşünce sistemidir. Türk milletinin iradesiyle oluşmuş, tarihi bir gelişmenin ürünüdür.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
Özgür GÜVERCİN. KISA KISA BAŞARI ANAHTARLARI - Konu eksiğiniz olmasın. - Mutlaka düzenli tekrar yapın. - Günlük 100 soru ile başlayıp toplamda 200 soruya.
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
Ç İ N HALK CUMHUR İ YET İ SOSYAL İ ZM İ. TAR İ H İ Binlerce yıl süren hanedanlar yönetimi, 1912'de milliyetçilerin yönetimi ele geçirmesi ile son bulmuştur.1949'da.
SOSYALİZM NEDİR? Kara dayalı sistemindeki özel mülkiyet yerine ortak mülkiyetin, sermayeyi elinde tutan azınlık kitlenin kendi istekleri doğrultusunda.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
HANGİ İLKEYİM? MUSTAFA TONBUL BOZKURT ORTAOKULU HANGİ ALANDAYIM?
Ait Ders çalışma soruları.
KIZILAY, SAVAŞ ALANINDA YARALANAN YA DA HASTALANAN ASKERLERE HİÇBİR AYRIM GÖZETMEKSİZİN YARDIM ETMEK ARZUSUNDAN DOĞMUŞTUR.  11 Haziran 1868 tarihinde.
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
5.ÜNİTE: ATATÜRKÇÜLÜK ATATÜRK İLKELERİ KAZANIM TESTİ
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
ATATÜRK İLKELERİ.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
ATATÜRK İLKELERİ.
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
. DERS.
TÜRKİYE VE ULUSLAR ARASI ÖRGÜTLER II
TÜRKİYE VE ULUSLAR ARASI ÖRGÜTLER
ATATÜRK İLKELERİ
KALKINMA EKONOMİSİNİN DOĞUŞU- BUGÜNÜ- GELECEĞİ
TOPLUMSAL BİR OLGU OLARAK KENT VE KENTLİLİK
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
ATATÜRK İLKELERİ NEDEN..?
İş ve Meslek Sosyolojisi
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi - III Bir Azgelişmiş Ülke Milliyetçiliği Modeli Olarak Kara Afrika’da Milliyetçilik (Kaynak: B. Oran, Azgelişmiş Ülke Milliyetçiliği, Kara Afrika Modeli, 3. baskı, Ankara, Bilgi Yayınevi, 1996) Baskın Oran SİYASAL BİLGİLER FAKÜLTESİ (MÜLKİYE) Uluslararası İlişkiler bölümü II. Sınıf Kamu Yönetimi bölümü IV. Sınıf

Kara Afrika’da Milliyetçiliğin İki Kanadı Milliyetçilik Milliyetçilik Duygusunun Oluşumu Milliyetçilik İdeolojisi Geleneksel Sosyo-Ekonomik Yapının Değişmesi Devrimci Önderliğin Ortaya Çıkışı Misyoner Eğitimi Emperyalizm

Misyoner Eğitimi ve Etkisi Misyonerlerin geliş nedenleri: dine davet, tek tanrılı din boşluğu, şirketlerin teşviki. Milliyetçiliğin doğması için 3 tür etki: 1) Geleneksel düzenin çözülmesi: Geleneksel değerleri terke zorlamak, yerine kapitalist-Hıristiyan değerleri getirmek. Eğitilmiş birey toplumuna yabancılaştı, asıl etkilenen iki arada kalan oldu. 2) Ortak “milli” çerçevenin oluşması: Lingua Franca (Ortaçağ keşişleri gibi); kabile bilinci  Siyah bilinci; aydın yetişmesi. 3) Beyaz Adamın Üstünlüğü mitosunun yıkılması: Misyoner-emperyalist özdeşliği; “mühtedi, daha bağnazdır”. Osmanlı’da misyonerlerin geliş amacı bambaşka .

Emperyalizmin Etkisi I) Emperyalizm ve Köylü: - Para ekonomisi ve sonuçları: yeni başarı ölçütleri; kentlere hücum. - Kentleşme ve sonuçları: özgürlük ve güvensizlik ortamı (Ortaçağ sonuyla aynı); ancak bir noktaya kadar yükselebilmek. II) Emperyalizm ve İşçi: - İşveren/Beyaz emperyalist, İşçi/Siyah sömürülen (dünyanın en patlayıcı formülü; Türkiye’deki versiyon -fakir ve Kürt- çok tehlikeli) - Grev, otomatik olarak anti-emperyalist hareket - Ortak ekonomik çıkar, kabile farklılıklarını kapattı. III) Emperyalizm ve Burjuvazi: İçeriden köle vs. getirip satanlar; şirketler bunları yok etti; tek ürün dalgalanmalarından etkilenenler milliyetçi oldu. Osmanlı’da emperyalizmin etkisi çok dolaylı oldu .

Devrimci Önderliğin Ortaya Çıkışı I) Kabile şeflerinin düşüşü II) Aydınların yükselişi - Temel etkenler: Aydınları huzursuz yapan ortam Kültür ikileşmesi; Renk Duvarı; taklitçiliğiyle alay; “Zenciler hırsız ve katildir”; üstün ırk iddiaları; metropole giden Siyahlar ve Beyaz kadınlar; yüksek memuriyet yasağı. Bunların bir kısmı Osmanlı’da ve bugünkü Türkiye’de de var. - Yardımcı etkenler: Uluslararası dernekler; Pan-Afrikanistler (“Afrika Afrikalılarındır”, Kara İsa ve Madonna,vs.); 2.DS (Gana ve patates, askerler ve barlar, Beyaz öldürmek); BM; dekolonizasyon ortamı (Hindistan, SSCB, vb.) Uluslararası ortam Osmanlı (Pan Afrikanizm/Pan Turanizm ve diaspora) ve Türkiye (kendini yakma, Vietnam, vb.) açısından da önemli .

Afrika Milliyetçiliğinin İdeolojisi: 3 Amaç/İşlev Bağımsızlık Modernleşme Olumlu Kimlik İnşası (kendini kanıtlamak)‏

Bağımsızlık I) 2. DS öncesi: talep yok (“İlkel Protesto Hareketleri”: a) İlk direnişler; b) 1880’lerde Etiyopyanizm; c) 1900-1925: Mehdi hareketleri) Bunların üzerine oturan bağımsızlık hareketi zayıf olur. Dinsel içerikli milliyetçilik-öncesi hareket: Osmanlı’da ve Türkiye’de. II) Bağımsızlığın açmazı: Tek birleştirici öğe, sömürgeci. III) Çözümü: - İki doğal topluluk: Kabile  Siyah (milliyetçilikle aynı anda) - Uluslararası topluma kabul talebi (meşruiyet ithali; Türkiye’deki askerî rejim dönemlerinde) .

Modernleşme ve Türleri Yaklaşım: - Yukarıdan Devrimci, - Anti-çoğulcu Siyasal Modernleşme: Ulusal Birliği Kurmak Ekonomik Modernleşme: Sınaileşme

Siyasal Modernleşme: Ulusal Birliği Kurmak Mevcut sorun: Etnik bölünme (248 dil); potansiyel sorun: Sınıfsal bölünme (Aydının tabanı yok) (Türkiye) Yaklaşım: Anti-çoğulcu ve yukarıdan devrimci. Çünkü: Aşağıdan talep yok, bireycilik yok, baskı geçmişi var, merkeziyetçi Sovyet modelinde benzerlikler var (Renk ayrımı yok, farklı halklar var, başarılı) (Türkiye). Anayasal ilke: Üniter Devlet; çünkü federe devlet=kabile (Türkiye’de Kürt sorunu; ayrıca dış politikada Kıbrıs problemi) Uygulama ilkeleri: Tek Şef ve Tek Parti (parti= sınıfların belirtisi, çok parti= emperyalist ve kabile. Diğer önlemler: “ulusal birlik simgelerine yatırım” (Türkiye), emperyalizm öğesine aşırı vurgu (şu anda Türkiye), lingua franca ikinci dil .

Ekonomik Modernleşme: Sınaileşme Yaklaşım: Anti-çoğulcu ve yukarıdan devrimci: a) Sermaye yok; b) Sınıfın kabileyle çakışması (Türkiye’de bu korku yok) ve sınıfsal bölünme tehlikesi algılanıyor (Türkiye’de Halkçılık) ; c) Kapitalist olmayan kalkınma modelleri yaygın (Türkiye’de yok) Uygulama ilkesi: “Afrika Sosyalizmi” Ortaya çıkışı: 1) Koşulların zorlaması (Türkiye’de devletçilik) 2) Üç kaygı: a) S ≠ K; M ≠ E; K=E; dolayısıyla S=M b) Orijinallik kaygısı: AFRİKA Sosyalizmi c) Din meselesi (İslam) Marx’ı ret sebepleri: 1) Sınıf mücadelesi esas sorun değil; 2) M. yabancı ideoloji; 3) A’da sınıflaşma önlenebilir; 4) Komünalizmden sosyalizme geçilebilir .

Kendini Kanıtlamak İhtiyaç: 1) Batı’yı atma ve alma çelişkisi; 2) Aşağılanma (“Beyaz Adamın Yükü”) (aynen Türkiye) Yöntemler: 1) “Afrika Kişiliği”: Pan Afrikanizm ve Negritude Hobbes’cu saldırı, Rousseau’cu cevap (Türk tarih tezi) 2) Dış Politika (Uluslararası topluma kendini kabul ettirme) a) Uluslararası politika ve örgütlere aktif katılma b) Emperyalizme ve neo-kolonializme karşı oluş c) Yeni bir uluslararası hukuk anlayışı d) Bağlantısızlık Amaç: Tom Amca Kimliği  “Olumlu Kimlik”: “Kendine güven, Tanzanya malı kullan”, Altın Kıyısı  Gana, Yukarı Volta  Burkina Faso (Türkiye’de Hitit  Eti; isim değiştirmeler) Büyük fark: “Biz Batılıyız” yok, Batıya hayranlık yok (renk) .