Fikir, vicdan və din azadlığı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HUKUK Hukuk Okuryazarlığı - Tarafım, Tarafsın, Taraf -
Advertisements

Madde 8 Özel Hayatın ve Aile Hayatının Korunması
CUMHURİYETİN GETİRDİKLERİ
Modül 8 İhtiyari Protokol. Bireysel Başvuru Usulü Bireysel Başvuru Usulüne ilişkin bazı hususlar •Yarı-yargısal usul •Yazılı usul •Kayıt (Ön-kabuledilebilirlik)
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
KİŞİSEL SAĞLIK VERİLERİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Sevil NEŞELİ DEMİRBAŞ Hukuk Müşaviri.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
Erdoğan’a kızmaya ne hakkınız var... Özay ŞENDİR HaberTürk.
Türkiye’nin AB’ye Giriş Süreci ve Ermeni Meselesi
UYGUN AVUKATLIK BÜROSU NİSAN 2011 BİLGİ NOTU I Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA İNSAN HAKLARI
Madde 9- Düşünce, vicdan ve din özgürlüğü
İzmir bölge idare mahkemesi başkanı
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
HAKLARIMIZ Kazanım: Sahip olduğu haklarını belirtir.
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
HAK VE SORUMLULUKLARIMIZ
Milliyetçilik, Küreselleşme, Azınlıklar dersi – 7
Hasta Hakları.
1924 ANAYASASI.
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRK İLKELERİ.
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
Bir dergiden sayfa Devriminden hemen önce İran’da ünlü bir kadın.
ATATÜRK İLKELERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
HAK VE SORUMLULUKLARIMIZ
ERK İSG-İK – –
Hazırlayan: Dr. Ali KUZUDİŞLİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
Sosyalbilgiler Öğreniyorum
MARKA Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
İNSAN HAKLARI.
Zaman içinde bilim.
KALKINMACI DEMOKRASİ Bu demokrasi modelinde, tüm halkın ve toplumun ortak bir şekilde kalkınması ve eşit haklara sahip olması benimsenmiştir. Basitçe,
YAZILIM HAKLARI İÇİNDEKİLER 1-)Telif Hakkı Nedir Ve Ne İşe Yarar?
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Vatandaşlık Sorumluluklarımız
İNSAN HAKLARI.
HASTA HAKLARI ;.
DİN ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
İNSAN HAK VE HÜRRİYETLERİ Her insan doğduğu andan itibaren bir takım hak ve hürriyetlere sahiptir.
Eşitlik İlkesini Uygula
SUNUMU HAZIRLAYAN:STJ.AV.DENİZ GÖMRÜKÇÜ. Güncel Türkçe Sözlük’te “sır” sözcüğünün Arapça bir sözcük olduğu belirtilip, “Varlığı veya bazı yönleri açığa.
Temel Hak ve Özgürlüklerimiz
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ / Doğru Bilgi Almak Hepimizin Hakkı
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
Erdoğan’a kızmaya ne hakkınız var...
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI KAVRAMI İnsan hakları, genel olarak kişinin insanca yaşaması için gerekli olan, vazgeçilmez ve dokunulmaz.
Bugün neler öğreneceğiz?
Madde Kendisine bir suç yüklenen herkes, savunması için gerekli olan tüm güvencelerin tanındığı açık bir yargılama sonunda, yasaya göre suçlu olduğu.
TÜRK BEŞLERİ.
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
YAHUDİLİK BÜNYAM İ N KARAN. Yahudiler bu günkü Mısır ve Filistin bölgesinde yaşamaktadırlar. Yahudilik Hz. Musa’ya gönderilen ilahi bir dindir ve kitabı.
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Yabancı mahkeme kararlarına Türkiye’de hukuki sonuç bağlanması: Tanıma/ Tenfiz Yabancı mahkemelerin kararları Türkiye’de kendiliğinden hukukȋ sonuç doğuramaz.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
V. Bireysel Başvuru Usulü
ATATÜRK İLKELERİ NEDEN..?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
III. Bireysel Başvurunun Kapsamı ve Nitelikleri
Sunum transkripti:

Fikir, vicdan və din azadlığı AİHK 9-cu maddəsi Fikir, vicdan və din azadlığı

AİHK-nın 9-cu maddəsi Maddə 9 . Düşüncə, vicdan və din azadlığı Hər kəsin Düşüncə, vicdan və din azadlığı vardır Bu hüquq dini ya da inancı dəyişmə azadlığını da ehtiva edir. Habelə tək başına ya da başqaları ilə bərabər, gizli ya da açıq şəkildə ibadət etmə, dini ya da inancı yayma, yaşama ya da yerinə yetirmə azadlığını da ehtiva edir. Din və inancı açıqlama azadlığı, ancaq qanunla göstərildiyi şəkildə, demokratik cəmiyyətdə zəruri olduğu dərəcədə, və ictimai təhlükəsilzik maraqları, nizam-intizamın qorunması, sağlamlıq ya da əxlaqın ya da başqalarının hüquqlarının qorunması üçün məhdudlaşdırıla bilər.

AİHK 9-cu maddəsi Fikir, vicdan və din nədir? Dinə etiqad, ateizm kimi inanc azadlığına daxildir. Tabesizlik hərəkətləri fikir azadlığından istifadə edə bilərmi? Dövlət qulluqçularına din azadlığı şamil olunurmu? Əqidə əsasında hərbi xidmətdən yayınmaq olar mı?

Yahova şahidləri ilə ilgili Kokkinakis / Yunanistan kararında (25 Mayıs 1993) AİHM qərara bağladı ki : Din ve vicdan özgürlüğü demokratik bir toplumun temel taşlarından biridir… aynı zamanda ateist, agnostik, kuşkucu ve ilgisizler için de değerli bir kazanımdır. Demokratik bir toplumun vazgeçilmez bir öğesi olan çoğulculuk buna bağlıdır. (paragraf 31).

Üzerinde durulması gereken bir konu da dinsel uygulamalar. 9 Üzerinde durulması gereken bir konu da dinsel uygulamalar. 9. maddenin 1 nci fıkrasında da uygulama ve ayin yapmak suretiyle dinini veya inancını açıklama özgürlüğünden söz ediliyor. Bu konuya ışık tutan Pichon ve Sajous / Fransa (2 Ekim 2001) kararı var. Davayı açan iki eczacı. Dini inançları nedeniyle hamileliye karşı derman satmak istemiyorlar. Bu nedenle para cezasına çarptırılıyorlar. AİHM bu başvuruyu kabul edilmez buldu ve şu görüşlere yer verdi: 9. madde kişisel inanç ve dinsel inançları kapsar… Bunun yanında, ibadet gibi bir dinin genel kabul gören şekillerdeki uygulamasını oluşturan davranışlar da dinsel inançlara yakından bağlı olduğundan bunları korur… Ancak Sözleşme’nin 9. maddesi ictimai sahədə bu dini inancın emrettiği şekilde davranma gibi bir hakkı garanti etmez. 9. maddenin 1 nci paragrafındaki “uygulama” sözcüğü bir din ya da inanç saikli ya da bu dini inançtan kaynaklanan her türlü davranışı kapsamaz… Başvurucular kendi dini inançlarına öncelik verip, bunu başkalarına empoze ederek bu tür ilaçları satmamayı seçmelerini haklı gösteremezler.

Aynı anlayışı Kalaç / Türkiye (1 Temmuz 1997) davasında da görüyoruz Aynı anlayışı Kalaç / Türkiye (1 Temmuz 1997) davasında da görüyoruz. Yüksek Askeri Şur’a kararıyla ordudan ihraç edilmiş olan Kalaç, din ve vicdan özgürlüğünün ihlal edildiğini ileri sürerek AİHM’ne başvurdu. Bu başvuruda da AİHM ihlal bulmadı ve şöyle dedi: Başvurucu askerlik yaşamının getirdiği sınırlamalar çerçevesinde bir dinin normal uygulamaları sayılan yükümlülükleri yerine getirebilmekteydi. Örneğin, beş vakit namaz kılabiliyor ya da ramazanda oruç tutabiliyor, Cuma namazı için camiye gitmek gibi diğer dinsel görevlerini ifa edebiliyordu. Dolayısıyla 9. madde ihlali yoktur.

Burada da, AİHM bir dine yakından bağlı normal uygulamaların yerine getirilmesine olanak verilip verilmediğine bakıyor. Bu davada AİHM, din ve vicdan özgürlüğüne devletin müdahalesi olmadığına karar verdi. Başörtüsü dine sıkı sıkıya bağlı bir yükümlülük değil mi? 9. madde davalarında AİHM’nin ilk baktığı şey; devletin bir müdahalesinin olup olmadığı. Kalaç kararında olduğu gibi devletin bir müdahalesi yok derse incelemenin sonraki aşamalarına geçmiyor. Dava bu noktada sona eriyor. AİHM, Leyla Şahin / Türkiye davasında da önce başörtüsünün dine yakından bağlı bir yükümlülük ve dolayısıyla devletin din özgürlüğüne bir müdahalesinin söz konusu olup olmadığını inceledi. Bu konuda şöyle dedi: Başvurucunun başörtüsü giyme kararının bir dinsel inançtan kaynaklandığı ve bu inanç saikiyle hareket ettiği kabul edilebilir.

AİHM bu görüşünü Leyla Şahin davasında ve başka davalarda tekrar etti AİHM bu görüşünü Leyla Şahin davasında ve başka davalarda tekrar etti. AİHM demokrasiyi pluralizmle birlikte ele alır. Bu konuda Leyla Şahin davasında şunu söyler; Plüralizm ve demokrasi diyalog ve uzlaşmaya dayanmalıdır. Bu da demokratik bir toplumun ideal ve değerlerini korumak ve geliştirmek amacıyla bireylerin ya da birey gruplarının ödün vermelerini gerektirebilir. Sözleşme’de yer alan hak ve özgürlüklerin korunması söz konusu olunca, bunları korumak için diğer bazı hak ve özgürlükleri sınırlamak gerekebilir. Hak ve özgürlükler arasında bu sürekli denge arayışı demokratik bir toplumun kimliğini oluşturur.

AİHM’nin eğitimle ilgili kararında, Alevi ailenin açtığı Zengin / Türkiye davası ile verilmiştir. AİHM “Türk Anayasası tarafından güvence altına alınan laiklik ilkesi, devletin belirli bir din ya da inançla ilgili herhangi bir tercih yapmasına izin vermez. Devleti tarafsız bir hakem olmaya yöneltir” dedikten sonra bu davada, Türkiye’de okullarda verilen din derslerinin çoğulcu, objektif, eleştirel bir biçimde öğretilip öğretilmediğini inceliyor ve bunun böyle olmadığına karar veriyor.

Alevilik hakkında sadece 9 Alevilik hakkında sadece 9. sınıf kitaplarında yer alan kısa bir bölümün, din öğretimine çoğulcu, objektif ve eleştirel bir öğretim olma niteliği kazandırmaya yeterli olmadığını söylüyor. Hükümet bu davada yaptığı savunmada, Hristiyan ve Yahudi öğrencilere Lozan Antlaşması gereğince bir genelgeyle muafiyet tanındığını, bu öğrencilerin din derslerinin dışında bırakıldığını, Alevi aile de muafiyet isteseydi onun talebiyle de ilgilenilebileceğini ileri sürdü. Mahkeme bu savunmayı kabul etmedi. Çünkü bu yönde bir talepte bulunabilmek için başvurucunun kendi dinini açıklaması gerekir. Dinini açıklamaya zorlamak da 9. maddenin ihlali.