Doğal afetler gerçekleştiğinde kamu kurum ve kuruluşlar olarak çeşitli çalışmalar yürütülmektedir. Bu çalışmalardan bir kısmı afet gerçekleştiği andan itibaren, bir kısmı ise arama-kurtarma çalışmaları bittikten sonra gerçekleşir. Arama-kurtarma çalışmalarından sonra gerçekleştirilen çalışmalardan birisi de zarar tespit çalışmalarıdır. Bu çalışmaların koordineli bir şekilde gerçekleştirilmesi için Defterdarlık başkanlığında 15 destek çözüm ortağı toplanarak bir hizmet grubu çalıştayı gerçekleştirilmektedir. 1
AFET VE ACİL DURUM MÜDAHALE HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ MADDE 24: Zarar tespit hizmetleri için Maliye Bakanlığı, tarafından ulusal düzeyde hazırlık yapılır. MADDE 27: Maliye Bakanlığı, zarar tespit hizmet grubu ana çözüm ortağıdır. İlgili kurum ve kuruluşların katkısıyla afet ve acil durumların sebep olduğu zararların mali ve iktisadi boyutunun tespitinden sorumludur. MADDE 28 : (18) Afet sonrası, Maliye Bakanlığı tarafından mali analiz raporu hazırlanır 2
Zarar tespit çalışmaları için Defterdarlık başkanlığında 15 destek çözüm ortağı toplanmaktadır. Bunlar şöyledir: ZARAR TESPİT HİZMET GRUBU Elazığ Defterdarlığı 1.Bil.San.ve Tek.İl.Müd. 2.SGK İl Müdürlüğü 3.FEDAŞ 4.Gıda Tar.ve Hay.İl.Müd. 5. Fırat Kalkınma Ajansı GRUP BAŞKANI6.Ticaret İl Müdürlüğü Elazığ Defterdarı Erdoğan YILDIRANER 7.Sağlık İl Müdürlüğü 8.Kültür Müdürlüğü 9.Çevre ve Şeh.İl.Müd. 10. TCDD Gar Müd. 11.AKSAdoğalgaz 12.DSİ 13.Telekom Müd. 14.TCK 8. Bölge Müd. 15.Milli Eğt.Müdürlüğü 3
Doğal afet gerçekleştikten 72 saat sonra, zarar tespit hizmet grubu çalışmalarına başlar. Bu çalışmalar için destek çözüm ortaklarının her birinden 3’er personel görevlendirilir. Zarar tespit hizmet grubu 24 saat çalışma prensipli olmak üzere 3 vardiya halinde çalışır. 4
TAŞINIR TAŞINMAZ TARIM ARAZİSİ ALYAPI-ÜSTYAPI DİĞERLERİ Ticari-Sınai İşletmeler Diğerleri 5
6 Afet sonrası zarar tespit çalışma gruplarının çalışma aşamaları şöyledir: a)Toplanma b)Zarar Tespit Hizmet grubu sekreteryasının oluşturulması c)İlk durum zarar tespiti ve raporlama d)Görev yerine intikal ve zarar tespit çalışmaları e)Haberleşme sistemleri f)Raporlama usulleri
7 Afet meydana geldikten sonra hizmet grubunda görevli ana çözüm ortağı olan Defterdarlık görevli personelleri çağrı beklemeksizin toplanma merkezi olarak belirlenen İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünde veya Defterdarlık Hizmet Binası bahçesinde toplanacaktır. Ana çözüm ortağı personelleri toplandıktan sonra hizmet grubunda görevli destek çözüm ortağı personellerin organize edilmesi sağlanacaktır.
8 İntikali sağlanan hizmet grubunun kalıcı sekretarya konteyneri kuruluncaya kadar geçici olarak konuşlanma bölgesinde sekretarya için çalışma alanı düzenlenir. Hizmet grubunun hem merkez hem de saha ile irtibatını sağlayıp gerekli raporları almak, derlemek ve göndermekten sorumlu olacak hizmet grubu personelinden oluşturulacaktır.
9 Afet meydana geldikten sonra hizmet gruplarının konuşlanma alanına gelmesiyle birlikte ekiplerin idari personelleri içerisinden seçilen veri giriş personeli ilk durum tespitini yapmak için kayıt tutmaya başlar. Raporlama usullerinde tanımlanan vardiyalı saatlik, günlük, haftalık ve aylık periyotlarla raporların ilgili hizmet gruplarına gönderilmesinin takiplerini yapar.
10 İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünde veya Defterdarlık Hizmet Binası bahçesinde toplandıktan sonra ekip ve ekipmanların zarar tespit çalışmalarının yapılacağı alanlara intikali sağlanacaktır. İhtiyaç duyulduğu takdirde Nakliye Hizmet grubundan konuyla ilgili destek alınacaktır. Hizmet Grubunda görev alan personellerin görev yerine intikali sonrasında plana uygun olarak müdahale çalışmalarına başlanır.
11 Zarar Tespit Hizmet Grubu haberleşme sistemi olarak öncelikle GSM hatları kullanılacaktır. Eğer GSM hatları elverişli değilse telsiz sistemi kullanılacaktır. Doküman bilgileri için de öncelikle üzerinden haberleşme sağlanılacaktır. Eğer internet hatları elverişli değil ise faks ile haberleşme sağlanılacaktır. Faks ile de haberleşme sağlanamazsa, kurye ile haberleşme sağlanılacaktır
12 Zarar tespit hizmet grubunda bilgi akışı ile ilgilenecek bir personel görevlendirilmesi gerekmektedir. Bu personel diğer ekiplerle de koordineli bir şekilde çalışabilecek niteliğe sahip olmalıdır. Bu bilgi akışı ve koordineli çalışmalar sonrasında zarar tespit raporu tamamlanır.
13 Yapı denetimini arttırmak Doğal afet sonrası kayıpların telafi edilmesi için, daha öncesinde yapılabilecek sigortaları özendirmek.. (örn: dask, zds, targem, işyeri sigortası) Toplumu doğal afetlerin öncesinde ve sonrasında yapılabilecekler hakkında bilgilendirmek, bilinçlendirmek. Kamu spotlarını çoğaltmak Doğal afetler olmadan önce hizmet grupları ile sık sık toplantılar yapmak