Ders 8 Yüksek Rönesans Evresi
Manerizm 16.yy ortası İtalya 1525de Francis I (Fransız) Pavia savaşında yenilir ve Kuzey İtalya Fransız egemenliği altına girer Yeni gelişmeler ve iç huzursuzluğu Rönesansın humanistik tarzını da bozar 1527de Roma İspanyol ve Alman ordularının istilasına uğrar Sonucu birçok sanatçının Romayı terk etmesi Bir kısmının Venedike gidişi
Yüksek Rönesans Evresi Romada Rafael ve Michelangelo Venedikte Titian Michelangelonun Sistine Şapel için Romaya gelişi Son Karar Sahnesi ana duvarda İnsan ruhunun günahlardan arınmış olarak yüceltilmesi ve günahın inanışa zıtlığı
Manierizm gelişimi İt.maniera -- tarz Stilistik bir terminoloji Sanat tarihçilerinin H.Wöllflinin İtalya sanatını incelerken tanımladığı kabul edilmiş bir terminoloji
Vasari Sanat daha kendi stilini sanatçı kimliğini veren hale gelmiştir Sadeleşme Yenilik Stil Özellikle Raphaelin öğrencileri Giulio Romano, Pontormo, Rosso Fiorentino manerist ressamlar arasında sayılır
El Greco Toledo 1595-1610
Venedik
Venedik
1527den sonra Romanın yakılması sonrası sanatçıların kaçması Venedik Gotik tarzda bir kent hala Bizans geçmişini koruyan Venedik sarayları bu nedenle Floransadakilerden cok farklı Venedik Padua bölgesine bağlı nehir yataklarının denizle birleştiği yerde oluşturduğu lagoonlar nedeniyle su kanalları ve 118 arkipelajo (αρχιπέλαγος arkhi lider pelagos –deniz) ve 150 kanaldan oluşan bir kent
Venedik Resim Ekolünde Dekor iç mekan kullanımı resimde yansıması
Titian Tiziano Vecelli Vecellio (c Titian Tiziano Vecelli Vecellio (c. 1488-90 – 1576), Titian Veneto doğumlu Venedikte yaşar ve ölür
Kaynak http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/titian/
Titian 10 yaşında ağbisi onu Sebastian Zuccato ünlü mozaikçi yanına verir Yaşlı ressam Bellini yanında çalışır
Titian, “St. John the Baptist” (1542). 201x134 cm Gallerie dell’Accademia, Venedik, Italya. http://www.kfki.hu/~arthp/html
Titian 1515 Galeria Doria Pamfili
Titian 1530dan sonra eşi ve çocuğun ölümü ile dramatik eserler
Venus Urbino 1538 (119x165 canvas, Uffizi Floransa)
Tintoretto Jacopi Robusti 1518-1594 ‘Il Furisio’ Varoluş önde gelir ve varolanın üzerine çıkar Sartre (1905-1980) Sartre Tintorettonun en erken varoluşçulardan biri olduğu savını öne sürer
Tintoretto tintore**boyacı babası Eserlerinin mum kopyalarını çıkararak ışık gölge etkilerini inceler Tıtıan atelyesinde ilk çalışır sadece 10 gün Titian onunla çalışmak istemez Atelyesi kapısında "Michelangelonun deseni Titian‘ın renkleri yazar“ Il disegno di Michelangelo ed il colorito di Tiziano
Kullandığı renk ve kontrastlar ile barok dönemin öncüsü Kullandığı figürleri değişik ışık düzeneği içine oturtup izlemesi
St Markın bedenini arama 1548 Scuola di S St Markın bedenini arama 1548 Scuola di S. Marco şimdi Angeli, Murano Kilisesinde
St Markın bedeni Venedike getirilişi
Son Akşam Yemeği
Arsinoenin Getirilişi 1560
İspanya resim Ekolü Uzun ifadeli figürler Fantastik pigment kullanımı El Greco asıl ikon ressamı Giritde 26 yaşında Venediğe gider Tititan ve Tintoretto ekolü manerist stil onu çok etkiler
Asıl adı Δομίνικος Θεοτοκόπουλος El Greco Ortaçağ Castilya dilinde Yunanlı demek 1541 Heraklion Girit 1614 Toledo-İspanya Asıl adı Δομίνικος Θεοτοκόπουλος
El Greco Form Renk İfade konusunda tümden yenilik ve özgürlük Konu ve resmedilen kişilerin evrensel niteliği
1577de İspanyada ilk işi 150x90 Meryemin Cennete Yükselişi
Toledo Kathedrali 1577-79 İsanın Taşınması