Kamu Kalite Platformu 1. Kamu Kalite Semineri Türk Kamu Sektöründe Stratejik Yönetim Stratejik Yönetimin Kamuya Getirecekleri Doç. Dr. Ahmet KESİK Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanı 24 Mayıs 2007, Ankara
Dünya Değişiyor
Neden Kamu Mali Yönetim Reformu – I Bütçe reformları üç temel amaç üzerine oturmaktadır. Bunlar : Mali disipline uyum Kaynakların stratejik önceliklere göre tahsisi ve kullanılması Programların ve hizmet sunumunun etkinliğini ve verimliliğini artırmak
Neden Kamu Mali Yönetim Reformu – II Nasıl? Kamu kaynaklarının kontrolü Kaynakların tahsisinin planlanması Kaynakların yönetimi
Temel Politika Metinleri Dokuzuncu Kalkınma Planı Katılım Öncesi Ekonomik Program Orta Vadeli Program Orta Vadeli Mali Plan 2007 Yılı Programı Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eki Eylem Planı
Performans Bütçelemenin Unsurları Stratejik plan Performans programı Faaliyet raporu SP nin devamı performans programı. Bütünlük var. Performans programı SP’nin perfromansa dayalı yıllık uygulama programı olarak düşünülebilir. Perfromans programı faaliyet bazlı maliyetlendirme temeline oturmakta. İzleme ve değerlendirme önemli işlevler unsurlar olduğundan raporlama özel önem taşıyor.
Neden Stratejik Yönetim - I Hizmet ve yönetim kalitesinin geliştirilmesi Orta/uzun vadeli ve amaçlara dayalı yönetim anlayışının geliştirilmesi Politika oluşturma kapasitesinin güçlendirilmesi Politikaların maliyetlendirilmesi
Neden Stratejik Yönetim - II Yönetim kültürünün değişimi Sonuç odaklılık Katılımcılık Kamu hizmetlerinin arzında yararlanıcı taleplerine duyarlılık Hesap verme sorumluluğu/saydamlık
Neden Stratejik Yönetim - III Düzey Araç Amaç Stratejik Düşünce Bireysel Dönüşüm Kamu Çalışanı Stratejik Plan / Yönetim Kurumsal Dönüşüm Kuruluş Yeni Yönetim Anlayışı/Yönetişim Kamusal Dönüşüm Devlet
Kamuda Stratejik Yönetim İçin Çalışmalar : Tespitler - I Genel yaklaşım: İyimserlik Üst yönetimin tutumu Zaman alıcı Eğitim/İdari kapasitenin artırılması
Kamuda Stratejik Yönetim İçin Çalışmalar : Tespitler - II Sahiplenme: Çeşitli düzeylerde olmalı Üst çerçeve - kalkınma planları, sektör planları, bölgesel planlar - ile ilişki: Gerekli ancak karmaşık Motivasyon Kuruluş içinde dil ve kavram birliği oluşturulmalı
Kamuda Stratejik Yönetim İçin Çalışmalar : Tespitler - III Temel ilke: Planlayan ve strateji oluşturan birimlerle ana hizmet/uygulama birimleri ayrılmamalı Kuruluşun tüm birimlerinin aktif katılımı şart: belirli bir birimin sorumluluğu olmamalı Stratejik planlar kuruluşların öz ürünleri olmak durumunda STRATEJİ GELŞİTİRME BİRİMLERİ: koordinasyon.
Kamuda Stratejik Yönetim İçin Çalışmalar : Tespitler - IV Uygulamanın rutin bir raporlama yükümlülüğü olarak algılanmaması Bütçe planı değil, plan bütçeyi belirlemeli STRATEJİ GELŞİTİRME BİRİMLERİ: koordinasyon.
Maliye Bakanlığı Stratejik Yönetim Sistemi Projesi Süreç temelli referans model - Performans Esaslı Bütçeleme Modeli - Süreç Yönetim Modeli Modeli destekleyecek elektronik ortam Uygulama Maliye Bakanlığı için 2008-2010 dönemi performans esaslı bütçesi - 2008 bütçesi kesin hesabı Modelin 2009 yılından itibaren diğer kamu kurum ve kuruluşları ile paylaşılması
Strateji Geliştirme Kurulu Stratejik Planlama Çalışma Grubu Stratejik Yönetim Sistemi Proje Ekibi Stratejik Yönetim ve Planlama Dairesi Stratejik Planlama Yönlendirme Komitesi MTK Çalışma Grubu MAYEM Çalışma Grubu Stratejik Planlama Çalışma Grubu HUK Çalışma Grubu İMİD Çalışma Grubu GEL-POL Çalışma Grubu AB Çalışma Grubu SGB Çalışma Grubu TASİŞ Çalışma Grubu PERGEN Çalışma Grubu BAHUM Çalışma Grubu MİLLİ EMLAK Çalışma Grubu MUHASEBAT Çalışma Grubu BÜMKO Çalışma Grubu MASAK Çalışma Grubu TAŞRA ÇALIŞMA GRUBU
Projenin Ülkemize Muhtemel Katkısı Yasalara uyum - 5018, 5436, 5216, 5393, 5302 - Kamu mali yönetim süreci ile entegre bir model - Süreci destekleyen bir yazılım Tüm kamu için referans model Tüm kamu için ortak terminoloji Hesap verebilirlik - Kamu kaynaklarının verimli, etkin ve ekonomik kullanımı - Mali disiplin - İzlenebilirlik modeli - İç ve dış denetim altyapısı
Paralel Projeler SGB Net Operasyonel Sistemler (veri, veri, veri) İç Kontrol Ekonomik Denge Modeli Karar Destek Sistemleri Yönetici Kumanda Panosu FP7 - Kamu Mali Yönetim Ontolojisi - Kurumsal Karne
Maliye SGB.net Sistemi Sunum (Web Sunucu, Browser, Outlook, Uzaktan Erişim) Güvenlik ve Sistem Yönetimi İç Kontrol Sistemi Yönetici Kumanda Panosu Uygulama ve İşlembilgi Sunucusu Yatırım Cari Kesin Hesap Harcama Taşınır Aktivite ve Görev Yönetimi Bütçe Hazırlık Bütçe Uygulama Evrak Kütüphane Mali Raporlama IK Yönetim Faaliyet Raporları Ön Mali Kontrol Kalite Metrikleri Performans Metrikleri Kurum Karnesi Ad-Hoc Sorgu Ekonomik Raporlar İş Kuralları İşlembilgiler eBütçe, Say2000i, MEOP Entegrasyonu Rapor ve Analiz Evreni E-İmza E-Posta eForm OCR Faks Veri Aktarım Ekonomik Modeller Modelleme/Simülasyon E-Öğrenme Risk Yönetimi İş Akış Yönetimi İçerik Yönetimi Elektronik Belge/Bilgi Yönetimi Portal Yönetimi Erişim Kuralları Veri/Belge Erişimi Harici Veri/Belge Erişimi Sistem ve Uygulama Hizmetleri Risk Modelleri İlişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemi Analiz Sistemi Raporlama Sistemi Veri Ambarı Şifreleme Dosya Sistemi Belgeler (Metin, Görüntü, Ses) Denetim İzi Modelleme İşletim Sistemi
İlk Dönemde Kazanımlar BTYK kararları gereği kamu/Ar-Ge/özel kuruluş işbirliği Teknoloji kavramları, kavramdan tasarıma geçiş. Kamudaki orta düzey yönetim direncini kıracak ve katılımı sağlayacak model; literatürün tersine yukarıdan aşağı, aşağıdan yukarı (süreçte kamuya uygun yenilik, MB’da uygulandı ve doğrulandı) Mentoring (balık tutmayı öğretmek) Stratejik Planlama süreci nesne ve veri model MB süreç modelleme çalışmaları İç kontrol sistemi ve karar destek sistemleriyle ilişkilendirme
Bir Sonraki Aşama SP Yazılımının tamamlanması PEB modeli PEB Yazılımı MB Performans Programı MB PEB Kamuya özgü Kurumsal Karne (?) Operasyonel sistemlerle entegrasyon
Sonuçlar - I
Sonuçlar - II
Sonuçlar - III
Sonuçlar - IV
Teşekkürler… ahmet.kesik@sgb.gov.tr