Mali İzleme 2005 Yıl Sonu Raporu
Tepav Bütçe Denetimini Neden Yapıyor Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Tepav Bütçe Denetimini Neden Yapıyor Kamu mali politikalarının sivil denetimi Krizlerin ciddi toplumsal maliyetleri Ekonomik istikrar kamu malı niteliğinde Enformasyon asimetrisi Mali politika tartışmalarının kalitesini yükseltmek analitik boyut getirmek Mali uyumun kalitesi Sosyal harcamalara odaklı analiz Mali saydamlık AB Süreci Mali kriterler, saydamlığa verilen önem Demokratikleşme
Tepav Bu Konuda Neler Yaptı? Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Tepav Bu Konuda Neler Yaptı? Bütçe Hakkı’nın en önemli demokratik haklardan biri olduğu bilincinin geliştirilmesi Konuda uzman olmayanların da rahatlıkla takip edebileceği raporlar Hedefleri tuttururken izlenen politikaların uzun dönemde oluşturacağı risklerin analizi Yatırım harcamalarında görülen kısıntılar Sağlık ve Eğitim
Çerçeve I 2005: Hedefler açısından başarılı bir yıl. Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Çerçeve I 2005: Hedefler açısından başarılı bir yıl. FDF hedefi ilk kez fazlasıyla tuttu: % 6,5(+) Borç stoku %90’lardan %57’ye indi. Dört yıl önce, dört yıl sonra. Ne olursa olsun hedefleri tutturma dönemi bitti. Hedefin nasıl tutturulduğunun önemli olduğu bir döneme girdik.
2005: Hedefler açısından başarılı bir yıl. Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları 2005: Hedefler açısından başarılı bir yıl.
Çerçeve II. Neden hala mali disiplin? “Yahu, bu iş bitmemiş miydi?” Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Çerçeve II. Neden hala mali disiplin? “Yahu, bu iş bitmemiş miydi?” Bitmedi. Daha yeni başlıyor. Ekonominin büyüme kapasitesinin artırılması. Tempolu büyüme süreci, cari işlemler açığını öne çıkarıyor. (Düşük tasarruf, yüksek yatırım) Cari işlemler açığı, dengeleyici kalem olarak, mali disiplini öne çıkarıyor.
Gündem Mali İzleme Mali Saydamlık İzleme Raporu 3 Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Gündem Mali İzleme Hesaplar Ne Kadar Şeffaf? Bütçe Giderleri Faiz Dışı Harcamaların Gelişimi Faiz Harcamalarının Gelişimi Bütçe Gelirleri Bütçe Finansmanı Mali Saydamlık İzleme Raporu 3 Türkiye’de Mali Saydamlığı Önemli Kılan Dinamikler Mali Saydamlığın Tanımı ve İzlenen Süreç Mali Saydamlık Endeksi Sonuçları Endeksi Olumlu ve Olumsuz Yönde Etkileyen Gelişmeler
Hesaplar Ne Kadar Şeffaf? Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Hesaplar Ne Kadar Şeffaf? Bütçe Hesaplarına Yansıtılmayan Harcamalar Devlet Hastanelerine Olan Borçlar İlaç, Medikal Firma ve Diğer Sağlık Kurumlarına Olan Borçlar Emeklilere Vergi İadesi Ödemelerinden Kaynaklanan Bütçeleştirilmemiş Tutarlar Tahakkuk Ettirilmemiş KİT Görev Zararları
Hesaplar Ne Kadar Şeffaf? Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Hesaplar Ne Kadar Şeffaf? Milyar YTL GSMH’ye Oranı Devlet Hastenelerine Olan Birikmiş Borçlar 3,5 0,7 Eczanelere, Medikal Firmalara, Üniversite Hastanelerine ve Diğer Sağlık Kurumlarına Olan Birikmiş Tahmini Borçlar 1,0 0,2 Emeklilere Vergi İadesi Avanslarından Bütçeleştirilmeyen Tutarlar 1,1 TMO'ne Aktarılan Kredi Tutarı 0,9 Toplam 6,5 1,3
Bütçe Giderleri Bazı ödeneklerin fazlasıyla aşılması, Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Bütçe Giderleri Ödenekleri aşılan harcama kalemleri Ocak-Aralık Yeşil Kart Ödemeleri 157,3 BAĞ-KUR'a Transfer 114,5 SSK'ya Transfer 113,9 Tarımsal Destekleme 107,2 Hayvancılığın Desteklenmesi 174,5 KİT Görev Zararları 110,0 Diğer Cari Transferler 140,8 Gayrimenkul Alımları ve Kamulaştırılması 159,2 Sermaye Transferleri 142,1 Bazı ödeneklerin fazlasıyla aşılması, Bazı ödeneklerde hedeflenin altında kalınması kötü planlamanın bir işaretidir.
Harcamaları Aşan Kalemlerin Bir Önceki Yılla Karşılaştırılması Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Harcamaları Aşan Kalemlerin Bir Önceki Yılla Karşılaştırılması
Bütçe Ödeneğinin Altında Kalan Harcamalar Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Bütçe Ödeneğinin Altında Kalan Harcamalar
Harcamalardan Sapmalar Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Harcamalardan Sapmalar 2004 yılında başlangıç harcama hedefinden yaklaşık %13,6 oranında, 2005 yılında ise yaklaşık %13,7 oranında sapma görülmektedir. 2004 yılında sapma gözüken ana kalemler; Gayrimenkul Sermaye Üretim Giderleri – 1,62 milyon YTL İç Borç Faizi – 8,27 milyon YTL 2005 yılında sapma gözüken ana kalemler; Yeşil Kart Uygulamasına İlişkin Sağlık Hizmetleri – 0,6 milyon YTL İç Borç Faizi – 8,95 milyon YTL Sosyal Güvenlik Kurumlarına Transferler – 1,76 milyon YTL
Faiz Dışı Harcamaların Gelişimi Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Faiz Dışı Harcamaların Gelişimi Ödenek aşımında bulunulan harcama kalemleri ağırlıklı olarak transfer harcamaları ve özellikle sosyal güvenlik kurumlarına yapılan transferlerden kaynaklanmaktadır.
Faiz Dışı Harcamaların Gelişimi Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Faiz Dışı Harcamaların Gelişimi Faiz dışı harcamaların toplam ödeneğinin aşılmaması için yapılan kesintiler genelde boomerang tipi kesintilerdir. Gayrimenkul Büyük Onarım Giderleri İlaç Harcamaları gibi Boomerang tipi kesintiler; ileride daha büyük maliyetler olarak geri dönmesi muhtemel harcamalar üzerinde yapılan kesintilerdir.
Faiz Harcamalarının Gelişimi Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Faiz Harcamalarının Gelişimi 2005 yılında faiz harcamalarında görülen olumlu gerçekleşme üç nedenle açıklanabilir. Gerçekleşen döviz kurunun, yılbaşında ödenek hesabına esas alınan döviz kurunun %17 altında kalması, İç borçlanmanın vadesinin arttırılması, İç borçlanma faizlerinin düşmesi.
Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Bütçe Gelirleri 2005 yılında Konsolide Bütçe Gelirleri bütçe hedefinin %6,5 üstünde gerçekleşmiştir. Dağılıma bakıldığında vergi gelirleri bütçe hedefine uygunluk gösterirken performansı sağlayan vergi dışı gelirlerdeki artıştır. Ancak bunların önemli bir kısmı FDF hesabında dikkate alınmayan (özelleştirme gibi) gelirlerdir.
Mali İzleme Raporu 2005 Ocak-Aralık Bütçe Sonuçları Bütçe Finansmanı Nakit rezervlerinde 2005 yıl sonu itibari ile görülen artış, Hazine’nin borçlanma politikasının Merkez Bankası’nın para politikasına destek niteliği taşıması anlamına gelmektedir.