ZEKA VE ÇOKLU ZEKA Dr.Samiye Kuzudişli.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nasrettin Hoca Anaokulu’nda Çoklu Zeka Uygulamaları
Advertisements

HAZIRLAYAN CAN RAMAZAN KÖSE
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
Çoklu Zeka Kuramı Ali ÇOBAN AKIN S
KİŞİNİN ZEKASI PARMAK İZİ KADAR EŞSİZDİR.
ÇOKLU ZEKA Her insan farklıdır. Tektir ve özeldir. Her insanında insanlık kültürüne katkısı farklı yönlerdedir. NEBİLE BAYKENT.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
Çoklu Zeka Kuramı (Theory of Multiple Intelligences)
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Suna ALBAYRAK Eğitim Uzmanı & Öğrenci Koçu 2013
ÇOKLU ZEKA TEORİSİNE DAYALI ÖĞRENME
İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Yrd. Doç. Dr Rengin ZEMBAT
ÇOKLU ZEKA.
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
Bilgisayar Destekli Öğretim
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİ TANILAMA SÜRECİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
ÇOKLU ZEKA.
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
ZEKA TÜRLERİ.
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ÇOKLU ZEKA ALANLARI VE GÖZLEMLENMESİ
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKA KURAMI A.Zeka Nedir Ne Değildir? Zeka, kimi zaman bir testten alınan puan, kimi zaman çevreye uyum sağlama ve kimi zaman problem çözme.
ŞEREFLİKOÇHİSAR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLER.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
 AKŞEMSEDDİN BİLİM VE SANAT MERKEZİ.  YAŞAMINIZIN HER ALANINDA VE HER YAŞ GRUBUNDA ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERLE KARŞILAŞMA OLASILIĞINIZ DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Özel Yeteneklerin Geliştirilmesi Daire Başkanlığı.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Uz. NÜKET GÜNDÜZ. Basitten karmaşığa doğru öğrenme türleri  (Gagne hem davranışçı hem de bilişsel kuramcıların getirdiği bir çok ilkeyi modelinde kullanmıştır.)
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
KİŞİNİN ZEKASI PARMAK İZİ KADAR EŞSİZDİR.
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Zeka Dr. Ege Akgün.
KARİYER GELİŞİM SÜRECİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER İLGİ VE YETENEKLER
Çoklu Zeka Kuramı.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ZEKA (Dilsel, Görsel, Müziksel, Matematiksel) ve YARATICILIK Hazırlayan:İrem Yürük- ÇOMÜ (Sınıf Öğretmenliği) 1.
21. YY BECERİLERİ.
Sunum transkripti:

ZEKA VE ÇOKLU ZEKA Dr.Samiye Kuzudişli

Gardner’a göre zeka; Değişen dünyada yaşamak ve değişimlere uyum sağlamak amacıyla her insanda kendine özgü bulunan yetenekler ve beceriler bütünüdür, yaşadığınız toplumda faydalı şeyler yapabilme kapasitesidir.

Zekaya İlişkin Eski Anlayış Zeka doğuştan kazanılır, sabittir ve bu nedenle de asla değiştirilemez. Zeka, niceliksel olarak ölçülebilir ve tek bir sayıya indirgenebilir. Zeka, tekildir. Zeka, gerçek hayattan soyutlanarak (yani, belli zeka testleri ile) ölçülür. Zeka, bireyleri belli seviyelere göre sınıflandırmak ve onların gelecekteki başarılarını tahmin etmek için kullanılır..

İnsanlarda tek bir zeka alanı yoktur İnsanlarda tek bir zeka alanı yoktur. IQ ve zeka testleri sözel ve mantıksal-matematiksel yetenekleri ölçmektedir.

Zekaya İlişkin Yeni Anlayış Bir bireyin kalıtımla birlikte getirdiği zeka kapasitesi iyileştirilebilir, geliştirilebilir, değiştirilebilir. Zeka, herhangi bir performansta, üründe veya problem çözme sürecinde sergilendiğinden sayısal olarak hesaplanamaz. Zeka, çoğuldur ve çeşitli yollarla sergilenebilir. Zeka, gerçek hayat durumlarından veya koşullarından soyutlanamaz. Zeka, bireylerin sahip oldukları gizli güçlerini veya doğal potansiyellerini anlamak ve onların başarmak için uygulayabilecekleri farklı yolları keşfetmek için kullanılır.

ZEKANIN ÖZELLİKLERİ İnsan kendi zekasını arttırma ve geliştirme yeteneğine sahiptir. Zeka sadece değişmekle kalmaz, aynı zamanda başkalarına da öğretilebilir. İnsan zekası, insanda beyin ve zihin sistemlerinin etkileşimi sonucu ortaya çıkan çok yönlü bir olgudur. İnsan zekası, çok çeşitlilik ve çok yönlülük göstermesine rağmen kendi içinde bir bütündür.

ÇOKLU ZEKA KURAMI 1983 yılında Howard Gardner tarafından geliştirilen Çoklu Zeka Kuramı , eğitimin sadece sayısal ve sözel zeka gelişimine odaklanmaması gerektiğini ileri sürmüş, zekanın sekiz yönü olduğunu savunmuştur.

Çoklu Zeka Teorisinin İlkeleri İnsanlar çok farklı zeka türlerine sahiptir. Her insan aktif olarak kullandığı zekaları ile özel bir karışıma sahiptir. Her insanın kendine özgü bir zeka profili vardır. Zekaların her biri insanda farklı bir gelişim sürecine sahiptir. İnsandaki zekalar tanımlanabilir ve geliştirilebilir.

Her bir zeka hafıza, dikkat, algı ve problem çözme açısından farklı bir sisteme sahiptir. Bir zekanın kullanımı esnasında diğer zekalardan da faydalanılabilir. Kişisel altyapı, kültür, kalıtım, inançlar zekaların gelişimi üzerinde etkiye sahiptir. Şu anda bilinen zeka türlerinden daha farklı zekalar da olabilir.

Çoklu Zeka Alanlarının Gelişimini Etkileyen Faktörler Kaynaklara ulaşım şansı Tarihsel ve Kültürel etkenler Coğrafi etkenler Ailesel etkenler Deneyimler; Kristalleştirici Deneyimler ve Felce Uğratıcı Deneyimler

Kristalleştirici Deneyimler Kristalleştirici deneyimler, bir bireyin yeteneklerinin ve potansiyellerinin gelişiminde “dönüm noktaları” sayılabilecek tecrübeleri içerirler.

Felce Uğratıcı Deneyimler Felce uğratıcı deneyimler, kristalleştirici deneyimlerin aksine bir bireyde var olan zeka potansiyellerini söndüren, körelten veya yok eden tecrübeleri içerirler. Felce uğratıcı deneyimler, genellikle bir bireyin belli bir zeka alanının sağlıklı gelişmesini engelleyen utanma, aşağılanma, suçluluk duygusu, korku ve kızgınlık gibi olumsuz duygularla doludur.

Bu  bağlamda, çoklu zeka teorisi, bir bireyin çeşitli zeka alanlarının gelişiminde en az “kalıtım” kadar (hatta bazen kalıtımdan da daha çok) bireyin içinde yaşadığı ekolojik ve kültürel “çevre”nin önemli bir rol oynadığını savunmaktadır.

Sözel/Dilbilimsel Zeka Anadili veya bir başka dili kullanma kapasitesi, sözcükleri hem sözlü hem de yazılı olarak kullanma becerisi ve düşüncelerini başkalarının anlayacağı şekilde ifade edebilme yeteneğidir. Bu yönden gelişmiş insanlar okuma, yazma, konuşma ve tartışma gibi konularda başarılıdırlar ve şiir, mizah, hikaye anlatma, tartışma ve yaratıcı yazım konularında da isteklidirler.

Mantıksal/Matematiksel Zeka Mantıksal düşünme, sayıları etkili kullanma, problemlere bilimsel çözümler üretme, kavramlar arasındaki ilişkileri ayırt etme, tümevarım ve tümdengelimci bir mantık sürdürme, matematiksel bir formülle ifade etme, mantıklı düşünme, benzerlik ve ilişkileri belirleme ve hesaplama gibi davranışları gösterme yeteneğidir. Bu yönde gelişmiş olan insanlar, nesneleri tanımlamada, analiz etmede ve matematik/bilim gibi konularda problem çözmede başarılıdırlar ve benzer şeyleri eşleştirme, karışık resimlerden şekil çıkarma, matematik, bilim, bulmaca ve problem çözme gibi konulardan hoşlanırlar.

Görsel/Alansal Zeka Fark etme,zihinsel benzetme, zihinsel şekiller tasarlama ve zihinde resimler yaratma, üç boyutlu bir nesnenin şekil ve görüntüsünü hayal edebilme, dünyayı doğru algılama ve algılama üzerine gördüklerini yansıtabilme yeteneğidir. Resim, grafik ve heykel gibi görsel sanatlar; denizcilik, harita yapımcılığı ve mimarlık gibi yüzey ve onun içinde bilginin kullanımını gerektiren durumlar; ve farklı derinlik ve açılardan objeler tasarlama yeteneği gerektiren satranç gibi oyunlar görsel/mekânsal zeka ile ilgilidir. Bu zekanın temelindeki anahtar duyu, görme duyusu ve buna bağlı olarak şekiller tasarlama ve zihinde resimler yaratma yeteneğidir

Bu yönde gelişmiş olan insanlar, zihinlerinde resimler yaratır ve bunları çizerler. Bununla birlikte yaratıcılıkları, renkleri kullanma ve harita okuma yetenekleri ile iyi bir hayal güçleri vardır. Çizim, resim, heykel yapımı ve zihinlerinde nesneler tasarlamayı severler.

Müzikal/Ritmik Zeka En erken gelişen zeka türüdür. Duyguların aktarımında, müziği algılama ve sunmada müziği bir araç olarak kullanma, ritme, melodiye, tona karşı duyarlı olma yeteneğidir. Müzikal/ritmik zekaya sahip bireyler; ritimleri algılama ve tekrar yapmada ustadır, yeni öğrendiği bir dilin telaffuzunu yakalama ve kullanmada yeteneklidir, detone müziği tanır, koroda söyler veya bir enstrüman çalar, ritmik şekilde konuşur veya hareket eder, çalışırken ritmik tempo tutar, çevre seslerine duyarlıdır.

Bedensel/Kinestetik Zeka Düşünceleri ve duyguları ifade ederken, problem çözerken bedeni duyarlı ve etkili şekilde kullanma yeteneğidir. Bedensel/devin duyusal zeka, duygularını, vücudu kullanarak (dans ve vücut dili gibi), bir oyun oynayarak (spor yapma gibi) ya da yeni bir ürün yaratarak (düşünerek bir icat yapma) ifade etme yeteneğidir. Eğitimin önemli bir bölümünde yaparak öğrenme, uzun zamandır kabul görmektedir. Bu yönde gelişmiş olan insanlar, spor yapmayı ve dans etmeyi severler. Bunun yanı sıra ellerini iyi kullanırlar, vücut kontrol ve koordinasyonunda başarılıdırlar. Aktörler gibi insanlar, insan ruhunu derinden etkilemek için vücudun kavrama, anlama ve iletişim kurmadaki sonsuz olanaklarını en iyi şekilde kullanan insanlardır

Kişilerarası/Sosyal Zeka İnsanlarla etkili ilişki kurma, diğer bireylerin ruh hallerini, duygularını, güdülenmişliklerini ve niyetlerini anlama, davranışlarını yorumlama yeteneğidir. Kişilerarası/sosyal zekaya sahip bireyler; düşünme ve akıl yürütmede yeteneklidir, başkalarını anlayabilir ve akıllıca davranabilir, yaşıtlarıyla konuşmaktan zevk alır, doğal bir lider olarak davranır, sorunları olan arkadaşlarına önerilerde bulunur, kulüplere -komitelere ve diğer organizasyonlara katılır, başka bireylerle birlikte olmayı sever. Bu yönde çok gelişmiş olan insanlar, genellikle danışmanlar, öğretmenler, terapistler, politikacılar ve dini liderlerdir

Bireysel/Özedönük Zeka İnsanın kendi ve düşüncelerinin farkında olması, güçlü ve zayıf yönlerini, ruh halini, arzu ve niyetlerini anlama ve bu doğrultuda yaşamını planlama ve yönlendirme yeteneğidir. Bireysel/özedönük zekası yüksek bireyler; kendini tanıma, güvenme, disiplinli olma, hedeflerini belirleme ve kişisel sorunlarını çözme becerisi gösterir, kendi duygularıyla nasıl başedebileceğini bilir, kuvvetli yönlerinin farkındadır, duyguları arasındaki ayrımı yapabilir, yalnız çalışmayı tercih eder.

Bu yönde gelişmiş olan insanlar, başkalarının duygu ve düşüncelerini anlama, yoğunlaşma, konsantre olma ve nesne ötesi düşünme konularında başarılıdırlar ve meditasyon yapmaktan hoşlanırlar. Gardner’a göre bu zeka çok özeldir ve dil, müzik, sanat, dans, semboller ve kişilerarası iletişim gibi tüm diğer zeka türlerini kapsar.

Doğa Zekası Bitkileri, mineralleri, hayvanları, dünyayı, dağları, denizleri, mevsimleri vb. tanıma ve sınıflandırma yeteneğidir. Bu zeka türünde gelişmiş olan insanlar izcilik-dağcılık yapmaktan, jeolojiden, astronomiden, doğa tarihi müzeleri ile ulusal parkları ve hayvanat bahçelerini gezmekten ve balık tutmaktan hoşlanırlar.

İyi bir futbolcu olmak için; Koşarken, topa vururken? Sahayı, diğer oyuncuları, pozisyonları düşünürken? Oyun kurallarını öğrenirken ve bu takım arkadaşlarıyla paylaşırken? Kendini değerlendirirken?