AİLE HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ: GÜNCEL DURUM VE YENİ AÇILIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

Prof. Dr. H. Nezih Dağdeviren - Tr TAHYK YK Başkanı
ÜNİVERSİTE HASTANALERİNDE UZMANLIK EĞİTİMİ VE BİR ÖRGÜTLENME MODELİ
BİR UZMANLIK SEÇENEĞİ OLARAK AİLE HEKİMLİĞİ
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI, İLKELERİ VE TARİHÇESİ
BAKIŞ AÇISI.
Eğitim Bilimleri Bölümü
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü (SBSGM)
AHEK KURULTAYININ ARDINDAN (9 haziran 2008). TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09/06/2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMINDAKİ TEMEL İLKELER
Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği Taslağı Dr.İskender Sayek TTB Merkez Konseyi Üyesi TUEK 2008 Ankara.
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
ADÜ TIP FAKÜLTESİ TEB MÜFREDAT VE ENTEGRASYON ALT BİRİMİ Başkan Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
Aile Hekimliği Tarihçesi
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TARİHÇESİ
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
SAĞLIK HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ GRUBU ÇALIŞTAY RAPORU Prof. Dr
Tıpta Uzmanlık Eğitimi ve Çalışma Süreleri
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
Aile Hekimliğinin Tarihçesi
AİLE HEKİMLİĞİ ANABİLİM DALLARININ AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASI VE EĞİTİMLERİNİN BUGÜNÜ VE GELECEĞİ İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRMELERİ, GÖRÜŞ VE ÖNERİLERİ.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 9 Ocak 2013.
.. HASTANEMİZE HOŞ GELDİNİZ. .. EGE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ HASTANESİNİN TARİHÇESİ 20 Mayıs 1955 günü Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilen.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Avrupa Tıp Müfredatlarında Erken Klinik Temas Dr. Okay BAŞAK.
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
PALYATİF BAKIMIN ORGANİZASYONU
Estetik Cerrahi Uygulama ve Araştırma Merkezi Faaliyet Raporu
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
VI. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ Gizem Tomaşan, UTEK 2010 VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2-5 Haziran 2010, Adnan Menderes Üniversitesi, AYDIN Akreditasyonda.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Prof. Dr. İbrahim İKİZCELİ
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
TTB-UDEK Sürekli Tıp Eğitimi Çalışma Grubu Raporu 1. Aralık
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ UZMANLIK EĞİTİMİ 4 Ocak 2013 Tarihindeki Fakülte Kurulu’nda kabul edilen ilkeler ve çalışmalar.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Uzmanlık Eğitiminin Akreditasyonu süreci neden gerekli ?
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
Stratejik Plan Formatı
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANATOMİ ANABİLİM DALI
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
23 Nisan töreni, 1932 (Prof. Dr. Mümtaz MAZICIOĞLU’na fotoğraf için teşekkürler)
ENTOG ve DEĞİŞİM PROGRAMLARI
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
/ 181 Zekeriya Aktürk, Prof. Dr. Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği AD , İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Asistan ve Öğretim Üyesi.
Aile Hekimliği Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. 1.
Aİle Hekİmlİğİnİn TanImI ve Tarİhİ
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Dr. Derya Yüksel Pekbayık Aile hekimliğine geçilen illerde İzmir den sonra 2.basamakta çalışan hekimlerde aile hekimliğini seçmeye başladı. Bu ne getirdi????
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Sunum transkripti:

AİLE HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ: GÜNCEL DURUM VE YENİ AÇILIMLAR Yrd. Doç. Dr. Okay Başak EURACT Konsey Üyesi

Bu Workshop bir EURACT etkinliğidir.

EURACT Nedir? The European Academy of Teachers in General Practice Avrupa Birinci Basamak Eğiticileri Akademisi

EURACT Avrupa’da Aile Hekimliği/Genel Pratisyenlik disiplininin öğrenilmesi ve öğretilmesi için çalışan tüm öğretim üyesi ve eğiticileri bir araya getiren bir network örgütlenmesidir.

EURACT WONCA’nın Avrupa örgütü olan ESGP/FM’in (European Society of General Practice/Family Medicine) eğitim kurulu olarak etkinlik göstermektedir. Avrupa’da 30’dan fazla ülke yer almaktadır.

Türkiye 1997’den bu yana Konsey düzeyinde 28 üyeyle temsil edilmektedir.

EURACT KONSEYİ Yılda iki kez toplanır. Aile Hekimliği/Genel Pratisyenlik eğitiminin her alanında çalışmalar yapar. Temel çalışma tarzı çalışma grupları (Task Force) oluşturmaktır. 2000 yılı Sonbahar Dönemi Konsey Toplantısı ülkemizde yapılacaktır.

Ülkemizde Aile Hekimliği uzmanlık eğitimi 1985 yılında başladı. 1993 yılında Tıp Fakültelerinde Aile Hekimliği Bölümleri kurulmaya başladı. Bugün Türkiye’de yaklaşık 500 Aile Hekimliği uzmanı bulunmakta ve yine yaklaşık 500 asistan, Aile Hekimliği uzmanlık eğitimi görmektedir.

Workshop’un Amacı ‘Eğitimde neredeyiz?’ ‘Sorunlarımız nelerdir?’ ‘Nereye Yönelmeliyiz?’ konularını tartışmaktır.

DEĞİŞEN TIP EĞİTİMİ Aile Hekimliğinin Etkin Rolü

Ulusal sağlık sistemlerinin Birinci Basamak Sağlık Bakımı’nın güçlendirilmesi temelinde yeniden örgütlenmesi girişimleri, günümüzdeki sağlık reformu çabalarının temel özelliğidir.

Tıp Eğitiminde Değişimin Nedenleri Toplumun ve bireylerin gereksinim duyduğu sağlık bakımı anlayışı Sağlık hizmeti sunumu Öğrenme sürecine ve yetişkinlerin öğrenme özelliklerine ilişkin araştırmalar

Tıp Eğitiminde Güncel Eğilimler Entegrasyonu geliştirme Genel tıp içerikli çekirdek programların oluşturulması Yeterliliğe dayalı eğitim anlayışı BB ortamlarda ve toplum içinde eğitim Yeni öğrenme/öğretme teknik ve yöntemlerinin benimsenmesi

Transmural eğitim Tıp eğitiminin hastane duvarları dışına çıkması Birinci Basamak sağlık bakımı ortamlarına ve toplum içine taşınması

Tıp eğitiminin değişen yönü ‘AKADEMİK AİLE HEKİMLİĞİ’ni Tıp Fakültelerinin önemli bir disiplini haline getirmiştir.

Tıp eğitimindeki değişiklikler Daha çok ilk yılları ilgilendirmektedir. Bu nedenle Aile Hekimliği daha ilk günlerden itibaren tıp eğitimi programlarına girmelidir.

BÖYLECE öğrencilerin daha ilk günden Birinci Basamakla ve Aile Hekimliğiyle tanışması ve kariyer tercihlerini bilinçli şekilde ve aile hekimliği yönünde yapmaları için rol modeller oluşturulması SAĞLANACAKTIR.

Akademik Aile Hekimliğinin Durumu Temmuz 1993’teki YÖK kararı İlk kurulan Anabilim Dalı Ankara ve Çukurova Üniversitelerinde Etkin 37 Tıp Fakültesinin 23’ünde Aile Hekimliği Bölümleri bulunmaktadır

Akademik Aile Hekimliği 11 Anabilim Dalında toplam 13 aile hekimi 7 Anabilim Dalının başkanı aile hekimi 10 AD tıp öğrencisi eğitimine katılmakta Uzmanlık eğitimi veren AD sayısı 11 15 Sağlık Bakanlığı kadrosunda toplam 54 araştırma görevlisi

Akademik Aile Hekimliği Yalnızca 1 AD ‘alan eğitimi’ uygulaması yapmakta Üniversite içinde poliklinik yapan AD sayısı 4 10 AD araştırma etkinliklerinde bulunmakta 4 AD sürekli tıp eğitimi çalışmaları yapmakta

Başlıca Sorunlar Akademik kadroların yetersizliği Parasal sıkıntılar Yönetim desteğinin yetersizliği Benimsenme sorunu Tıp eğitimine katılamama Aile Hekimliğinin konumunun belirsizliği

Engelleri Nasıl Aşıyorlar? Fakülte etkinliklerine katılma Öğretim üyeleriyle iyi ilişkiler Yönetimle ilişkileri geliştirme Aile Hekimliğini tanıtma etkinlikleri Zamana bırakma

Tasarladıkları etkinlikler Aile Hekimliği Uygulama Birimi kurma Hastanede AH polikliniği açma Alan eğitimine başlama Tıp eğitiminde daha etkin olarak yer alma Akademik kadroları artırma Eğitim etkinliklerini geliştirme Aile Hekimliğini tanıtma

AİLE HEKİMLİĞİ UZMANLIK EĞİTİMİ

Tıp Eğitimi Danışma Komitesi (ACMT) Avrupa Komisyonu 1996 Raporu AH/GP uzmanlık eğitimi süresinin en az 3 yıl olması BB ortamlarda geçen sürenin en az bir yıla ve hatta koşullar uygunsa 18 aya çıkarılması Eğitim programlarının uygulanmasında hem akademik hem de uygulamadaki aile hekimlerinin etkin ve sürekli bir şekilde yer almasının sağlanması

Ülkemizde AH uzmanlık eğitimi 3 yıl sürelidir Tümüyle hastane rotasyonlarından oluşmaktadır Yeni Tüzük’te süre, bir yılı BB uygulaması olmak üzere 4 yıla çıkarılmaktadır

Ülkemizde AH uzmanlık eğitimi Tıp Fakültelerindeki AH Bölümlerinde Sağlık Bakanlığı’nın İstanbul’da 6, Ankara’da 3 ve İzmir ve Adana’da birer olmak üzere toplam 11 Eğitim Hastanesinde verilmektedir. 54’ü Tıp Fakültelerinde olmak üzere yaklaşık 500 asistan AH uzmanlık eğitimi görmektedir.

AH Uzmanlık Eğitimi Hastane rotasyonları Birinci Basamak uygulaması Bölüm eğitim etkinliklerini KAPSAR.

Uzmanlık eğitiminde tartışma noktaları-1 Hastane rotasyonlarının eğitim ilkeleri ve içeriği belirlenmeli BB uygulama eğitimi için akademik eğitim birimleri ve BB eğitim merkezleri (eğitim sağlık ocakları) oluşturulmalı Bu merkezler için eğitici aile hekimleri yetiştirilmeli

Uzmanlık eğitiminde tartışma noktaları-2 Bunun için AH Anabilim Dalları ‘Eğitici Aile Hekimi Yetiştirme Programları’ hazırlamalı BB eğitim merkezleri ve eğitici aile hekimleri aynı zamanda öğrenci eğitimine de katılmalı Aile Hekimliği uzmanları ‘eğitici’ olmak için özendirilmeli

Uzmanlık eğitiminde tartışma noktaları-3 Bölüm eğitim etkinlikleri (Departmental Release Program) AH uzmanlık eğitiminin önemli bir bölümüdür. Bu etkinlikler tümüyle eğitim amaçlıdır. Tüm uzmanlık eğitimi dönemine yayılmalıdır (Haftada ya da iki haftada bir ya da yarım gün gibi).

Sürekli Tıp Eğitimi Yaklaşık 500 Aile Hekimliği uzmanını Birinci Basamakta çalışan yaklaşık 40 bin pratisyen hekimi ilgilendirmektedir.

AH Uzmanları Aile Hekimliğinin özgün konularında ve BB uygulaması için sürekli tıp eğitimi programları oluşturulmalıdır.

Pratisyen Hekimler Aile Hekimliği uygulaması için eğitilmeli Üniversitelerdeki AH bölümleri, TTB, TAHUD ve GP Enstitüsü’nün ortaklaşa oluşturacağı ve yürüteceği bir program çerçevesinde Genç pratisyen hekimler için AH uzmanlık eğitimi zorunlu olmalı Bu eğitimin sonunda ‘Aile Hekimi’ adını almalı

Eğitim Workshop’u Aile Hekimliği Eğitimi konularında ulusal düzeyde konsensus oluşturmada bir başlangıçtır.

Workshop’un ikinci bölümü 2000 yılı Ekim ayında Kuşadası’nda yapılacak EURACT Konsey Toplantısı sırasında ve 30’u aşkın Konsey üyesinin de katılımıyla gerçekleştirilecektir.

Workshop’a katkılarından dolayı EURACT Başkanı. Prof. Jan Heyrman’a Workshop’a katkılarından dolayı EURACT Başkanı Prof. Jan Heyrman’a teşekkür ederiz. Thanks to Prof. Heyrman