Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları ve Değerlendirme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Similasyon (Benzetim)Tekniği
Eğitim Öğretimde Planlama
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
ALIŞTIRMA-UYGULAMA YAZILIMLARI
ALIŞTIRMA UYGULAMA PROGRAMLARI Bilgisayar Destekli Öğretim
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR.
Derya Duygu KARSLI
Öğretim Tasarımı
Bilgisayar Destekli Öğretim
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Öğretim Durumlarını Planlama
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
Bilgisayar Destekli Eğitim
Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Bilgisayar Destekli Eğitimin Gelişimi ve Kuramsal Dayanakları
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğrenme Öğretme Süreci
POSTER.
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Çalışma Yaprağı.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
Ders Yazılımlarının Geliştirilmesi ve Bilgisayar Destekli Öğretim Programları.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
DERS YAZILIMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ 1.
1 Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları Dr. Hüseyin Arak.
YAZILIM DEĞERLENDİRME
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
ACCESS GRUBU 5.SINIF MATEMATİK ÜÇ BOYUTLU GEOMETRİK CİSİMLER
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
7th International Congress of Research in Education
Anlatım yöntemi kullanan öğretmen;  Dersine iyi hazırlanır.  Düzenli bir öğrenim planı hazırlar.  Bu planında sunu sürelerini sınırlar.  Konuyu öğrencilere.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
3 .BÖLÜM ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİSİ SİSTEMİ ASSURE MODELİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları ve Değerlendirme

…Bir Önceki Ders Bilgisayar Destekli Öğretimin Tarihsel Gelişimi Türkiye’de BDÖ Bilgisayarlı Eğitimde Etkin Olan Kuramlar Bu Kuramların Öğretim İlkeleri Bilgisayar Destekli Eğitimin Dayandığı Temel İlkeler Kuramların Öğretim İlkelerinin Bilgisayar Destekli Öğretimde Uygulanması Bilgisayarın Eğitimde Kullanıma İlişkin Plan

…Bu Ders… BDE’nin Uygulama Biçimleri BDÖ Yazılımı Kavramı BDÖ Yazılımlarının Türleri BDÖ Yazılımlarının Türleri ile İlgili Açıklamalar ve Örnekler Yazılım Değerlendirme Türleri Eğitim Yazılımı Geliştirme Aşamaları Eğitim Yazılımlarının Değerlendirilmesinde Temel Ölçütler

BDE’nin Uygulama Biçimleri Öğretmen, dersi yüzyüze yöntemle sınıfta işler. İhtiyaç duyan öğrenciler için konuyu bilgisayar yardımıyla öğrenme fırsatı sağlanır. (Özel Öğretmen) Öğretmen, dersi yüzyüze yöntemle sınıfta işledikten sonra değerlendirme çalışmaları sınıfta bilgisayar yardımıyla yapılabilir.

BDE’nin Uygulama Biçimleri_2 Öğretmen, dersi yüzyüze yöntemle sınıfta işledikten sonra, sadece alıştırma ve uygulama çalışmaları bilgisayarla yapılabilir. Konu tamamen bilgisayar yardımıyla öğretilebilir. Öğretmen tartışma yöntemi ve denetlemeyle öğrencilerinin öğrenme hatalarını düzeltebilir.

BDÖ Yazılımı Kavramı BDÖ Yazılımı: Öğretim sürecinin bilgisayar ortamından yürütülmesini ya da bilgisayarla desteklenmesini sağlayan bilgisayar programlarıdır. BDÖ yazılımları, bireylere verilmesi gereken - beceri - kavram - davranışları öğretmede bir araç olarak kullanılır.

BDÖ Yazılımlarının Türleri Öğretici Yazılımlar Alıştırma ve Pratik Yaptırma Yazılımları Benzetim Amaçlı Yazılımlar Oyun Amaçlı Yazılımlar Başvuru Kaynağı Amaçlı Yazılımlar

Öğretimci Yazılımların Özellikleri Bu tür yazılımlar öğretmenin görevini yapar. Bilgisayar yeni öğretilen kavramları ve becerileri yazı, benzetmeler, sorular, tanımlar halinde öğrenciye sunar. Öğrenciye bilgiyi sunar ve öğrencinin sunulan bilgiyi öğrenmesinde kılavuzluk yapar.

Öğretimci Yazılım Örnekleri Trafik ışıklarının öğretilmesi, ev kazaları gibi konuları ses ve görüntü desteği ile okulöncesi eğitime yönelik öğretim amaçlı yazılımlar haline getirilebilirler. Okulöncesi eğitim alanında yapılan pek çok araştırma, matematik alanında özellikle sayıları tanıma ile ilgili etkinliklerde öğretim amaçlı eğitim yazılımlarının etkisinin çok yüksek olduğunu göstermektedir.

Alıştırma ve Pratik Yaptırma Yazılımları Öğrenilmiş kavramsal ve işlemsel bilgilerin geliştirilmesi, uygulanması ve konudaki yanlış anlamaları ortaya çıkarılıp düzeltilmesi için tasarlanmış bilgisayar programlarıdır. Öğretmekten çok öğrenilen konuları uygulama ve pekiştirmeyi amaçlayan yazılımlardır . Destek materyal olarak kullanılabilirler. Öğrenmede kalıcılığın sağlanmasında oldukça etkilidir.

Alıştırma ve Pratik Yaptırma Yazılımları Örnekleri Trafik ışıkları öğretildikten sonra tekrar ve öğretim amaçlı yazılımlar aracılığı ile çocuklara alıştırma yapma olanağı sağlanabilir. Giysi eşleştirmek, uygun bitkiler seçmek gibi mevsim konusuna yönelik çalışmalar yapılabilir.

Benzetim Amaçlı Yazılımlar Benzetimler doğal ve gerçek ortamların, bilgisayar ortamında sanal olarak yaratılmasıdır. Sınıfta zor ya da olanaksız olan bir olayın deneyimin ya da deneyin bilgisayar ortamında oluşturulmasıdır.

Oyun Amaçlı Yazılımlar Oyun formatını kullanarak öğrencilerin ders konularını öğrenmesini sağlayan ya da problem çözme yeteneklerini geliştiren bir problemdir. Eğlenme teması üzerine kurulmuş, eğitsel ve gerçek mesajı gizli yazılımlardır. Çocukların olgu ve olayları algılama, kritik durumlara ilişkin karar alma ve etkinlikte bulunma, psikomotor becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktadır.

Yazılım Değerlendirme Türleri Geliştirmeye Yönelik Değerlendirme - Tasarım ve uygulaması tamamlanmış bir yazılımın, başta öngörülen yazılım olup, olmadığını, değilse yetersizliklerini belirlemeye dönük bir kalite kontrol sürecidir. Seçmeye Yönelik Değerlendirme - Mevcut yazılımlar arasında tercih yapabilme, uygun seçenekleri belirleyebilme amacıyla yapılan yapılan değerlendirmedir.

Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme Öğretmen ve öğrencilerin yazılımı kullanımlarının değerlendirilmesi Yazılımın öğrencileri ders hedefine ulaştırma derecesinin değerlendirilmesi Öğretmen ve öğrenciler tarafından kullanılacak yazılım destek materyallerinin değerlendirilmesi

Eğitim Yazılımları ve Değerlendirme Eğitsel yazılım türlerinin her biri farklı özelliklere sahiptir. Bu özellikler eğitim yazılımlarını değerlendirmek için ölçütler geliştirilmesinde kullanılabilirler. Eğitim yazılımlarının değerlendirilmesinde değişik ölçütler ve özellikler işe koşulabilir.

Eğitim Yazılımı Geliştirme Aşamaları Yazılımın kullanım amacı belirlenmelidir. Öğrencilerin yaş, sınıf ve yetenekleri göz önünde bulundurulmalıdır. Kazandırılacak hedef davranışlar belirlenmelidir.

Eğitim Yazılımı Geliştirme Aşamaları_2 Öğrencinin ilgisini çekecek öğeler kullanılmalıdır. Değerlendirme soruları hedef davranışlarla uyumlu olmalıdır. Öğrenci ve öğretmenler için kullanım kılavuzları hazırlanmalıdır.

Eğitim Yazılımlarının Değerlendirilmesinde Temel Ölçütler Öğrenci düzeyine uygunluk Öğrenci kontrolü Açık yönergeler Güçlük düzeyi Kullanım kolaylığı Güdülenme Gerçek dünya modelleri Teknik özellikler Kültürel farklılıklar

Öğrenci Düzeyine Uygunluk Yazılım tarafından öğretilen kavram ya da beceriler hedef kitlenin yaşına uygun olmalıdır. Öğretim yöntemi hedef kitlenin gelişim düzeyine uygun olmalı, gereksinimlerine yanıt verebilmelidir.

Öğrenci Kontrolü Öğrenciler yazılımı kullanırken içeriğin akışını ve etkinlikleri denetleyebilmelidirler. Tüm denetim yazılımda olmamalıdır. Öğrencilerin sunulan seçeneklerden tercih yapması ve etkileşimde bulunması sağlanmalıdır. Öğrenme hızını öğrenciler kendileri ayarlayabilmedirler. Öğrenciler, herhangi bir konudan istedikleri zaman çıkıp, diğer konulara geri dönebilme şansına sahip olmalıdırlar.

Açık Yönergeler İçeriğin öğrenilmesine yönelik tüm yönergeler, yapılan yönlendirmeler ve sunulan bilgiler açık ve anlaşılır olmalıdır. Hedef kitleye yönelik olarak yönlendirmelerde sesli anlatım unsuru kullanılmalıdır. Sözel ifadeler kısa ve açık olmalı uzun cümleler kullanılmamalıdır.

Güçlük Düzeyi Hedef kitlenin bilişsel, fiziksel ve dil özellikleri göz önünde bulundurulmalıdır. İçerikteki yeni bilgi ve beceriler, öğrencilerin önbilgilerini kullanabilecekleri bir düzende verilmelidir. Öğrenciler yazılımın güçlük düzeyini kendileri ayarlayabilmelidirler.

Kullanım Kolaylığı Bağımsızlık duygusu vermelidir. Yazılım mümkün olan en az yardımla kullanılabilmelidir. Yazılımın menü ve işlevleriyle ilgili ek bilgiler ve görsel anlatımlar yer almalıdır. Ekrandaki nesneler öğrencilerin fareyi kullanarak etkileşimde bulunabilmesine olanak sağlamalıdır.

Güdülenme Öğrenciler hata yaptıkları zaman bu hataların nedenleri konusunda bilgilendirilmeli ve yönlendirilmelidirler. Geribildirim için sadece metinler değil, ses ve grafik unsurları da uygun şekilde kullanılmalıdır.

Gerçek Dünya Modelleri Eğitim yazılımlarında kullanılan nesnelerin ve diğer unsurların gerçek dünyada somut karşılıklarının bulunması gerekmektedir. Nesnelerin ölçüsü ve renkleri gerçek yaşamdakiyle benzer olmalıdır. Eğitim yazılımları reklam unsuru içermemelidir.

Teknik Özellikler Eğitim yazılımının bilgisayara yüklenmesi kolay olmalıdır. İstenen ekranlara ulaşmak çok fazla zaman almamalıdır. Menüler, kullanılan araçlar tüm ekranlarda aynı işlevi yerine getirmelidir. Yazılımın içinde dosyalara öğrencilerin bilerek ya da hatayla ulaşmaları engellenmiş olmalıdır. Yazılım üzerinde çalışılan etkinliklerin kaydedilmesine ve çıktılarının alınmasına olanak sağlamalıdır. Yazılım hem kişisel bilgisayarlarda hem de laboratuarlarda çalışacak şekilde tasarlanmış olmalıdır.

Kültürel Farklılıklar Eğitim yazılımı dünya kültürlerinin çeşitliliğini yansız bir şekilde yansıtmalıdır. Yazılım belli bir bakış açısı ve önyargıyla tasarlanmamış olmalıdır.

Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme Öğretmen ve öğrencilerin yazılımı kullanımlarının değerlendirilmesi Yazılımın öğrencileri ders hedefine ulaştırma derecesinin değerlendirilmesi Öğretmen ve öğrenciler tarafından kullanılacak yazılım destek materyallerinin değerlendirilmesi

Öğretici Yazılımları Değerlendirme Ölçütleri Yönergeler anlaşılır olmalı. Ön öğrenme ve deneyimler yeni sunulan bilgiyle ilişkilendirilmeli. Öğrenciye program içinde kendi isteğine göre dolaşma özgürlüğü sunulmalı. Tasarım ilkeleri, öğrenci düzeyi ve ergonomi göz önünde bulundurulmalı. Öğrenci kontrolüne izin verilmeli. Bütün ders boyunca güdüleyici olmalı. Uzun metinler içermemeli.

Öğretici Yazılımları Değerlendirme Ölçütleri Uygun sayıda görsel malzeme kullanılmalı. Öğrenciye doğru cevabı bulabilmesi için birden fazla cevap hakkı verilmeli. Yanıtlarda yazma yükünü minimuma indirmeli. Öğrencinin tüm yanıtları değerlendirilmeli ve dönüt sağlanmalı. Öğrenciler için performans kayıtları tutulmalı

Alıştırma Ve Pratik Yaptırma Yazılımlarını Değerlendirme Ölçütleri Öğrencilere sorulan ve pratik yaptırılan sorular öğrendikleri konunun yeteri kadar pratik yapılabilmesi için yeterli olmalıdır. Soru sayısı öğrencilerin dikkatini verebileceği süreye uygun olmalıdır. Yazılım, öğrencinin yanlış cevapları karşısında doğru ve yeterli geri bildirim sağlamalıdır. Yazılım, çeşitli renkler ve ses özellikleri ile öğrencinin dikkatinin sürekli olmasını sağlamalıdır. Yazılım içinde bulunan alıştırma ve pratik soruları, ders konularıyla uyumlu olmalıdır. Soruların zorluk düzeyi gruplar içinde birbirine benzemelidir.

Benzetim Yazılımları Değerlendirme Ölçütleri Gerçekten görülmesi ve denenmesi çok zor ve neredeyse olanaksız olan konuları içermelidir. Laboratuvar deneylerinden daha ucuza mal olmalıdır. Benzetilmiş deneyler ve deneyimler, gerçek hayata uyumlu olmalıdır. Benzetilenler, gerçek hayatta olan zaman kısıtlamalarından arınmış olmalıdır. Ders konusunun ve deneyin her yönden ele alınmasını sağlamalıdır. Benzetilen olayı veya deneyi öğrenci istediği kadar tekrar edebilmelidir.

Etkin Yazılım Özellikleri İçerdiği dersin amaçları üzerine kurulmuştur. Öğrenci özellikleriyle uyumlu olmalıdır. Öğrenci katılımını ve etkileşimini artırıcı olmalıdır. Öğrenmeyi bireyselleştirebilmelidir. Öğrenciyi güdüleyebilmeli ve bunu ders boyunca koruyabilmelidir.

Etkin Yazılım Özellikleri_2 Öğrenciye dönüt sağlamada etkin olmalıdır. Öğretim ortamına uygun ve öğretmeni destekleyici olmalıdır. Öğrenci performansını doğru ve uygun şekilde değerlendirmelidir. Öğretim tasarımı ilkeleri gözönüne alınarak geliştirilmiş olmalıdır.

Ödev Yönergesi Eğitim yazılımını kısaca tanıtınız. (Hangi etkinlikleri kapsadığı, nasıl bir işleyişinin olduğu) (Eğitim Yazılımının Tanıtımı) Seçtiğiniz eğitim yazılımının hangi tür eğitim yazılımı olduğunu gerekçeleriyle açıklayınız. (Eğitim Yazılımının Türü) Değerlendirme formuna göre yazılımın değerlendirilmesine ve kullanımına ilişkin görüşleriniz. (Yazılımın Değerlendirilmesi) “Değerlendirme Formu”nu eksiksiz doldurup, raporunuzun arkasına ekleyiniz.

Times New Roman yazı karakteri iki yana dayalı 1,5 satır aralığı Ödev Yönergesi 12 punto büyüklükte Times New Roman yazı karakteri iki yana dayalı 1,5 satır aralığı Kapak sayfası (Kapak sayfasına numara verilmeyecek)

Bir Sonraki Ders… Öğretici Yazılım Özellikleri Öğretici Yazılım Örnekleri Öğretici Yazılım Ekran Özellikleri