KATI ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE DÜZENLİ DEPOLAMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE KİMYASALLAR ALANINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇALIŞMALAR
Advertisements

İlkim Yiğit Gen.Mdr.Yrd..
BÜYÜK ENDÜSTRİYEL KAZALARIN KONTROLÜ HAKKINDA YÖNETMELİK SEVESO BİLDİRİMİ Bilindiği üzere endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan büyük endüstriyel kazaların.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
TÜRKİYE’DE ATIK YÖNETİMİ 2008
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
KOMŞU ÜLKELERLE TİCARETTE GAZİANTEP’İN ÖNEMİ
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
Atıkların Düzenli Depolanması Tüzüğü
-Demografik- Nüfus Analizi
TÜRKİYE KÖMÜR İŞLETMELERİ KURUMUNUN
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
ALBİYOBİR – ALTERNATİF ENERJİ ve BİYODİZEL ÜRETİCİLERİ BİRLİĞİ DERNEĞİ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ÇEVKO ‘nun Sorumlulukları ve Belediyelerle Çalışma Sistemi
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Katı Atık ve Arıtma Çamurlarının Termal Bertarafı
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1 ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SU VE TOPRAK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI …………………………BELEDİYESİ MERKEZİ ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJESİNE.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
Brüksel, 11 Aralık 2008 Süt Pazar Durumu. Market Situation, 11 December !!!Bazı üye ülkelerin verileri gizlidir ve bu tabloda yer almamaktadır!!!
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
İstanbul-25 Nisan 2008 “Hayata Artı” GENÇLİK PROGRAMI.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
İnegöl OSB Ortak Atıksu Arıtma Tesisi
SOFRALIK VE YAĞLIK ZEYTİNDE ÜRETİM MALİYETLERİ VE KARLILIK
TÜRKİYE KİMYA PETROL LASTİK VE PLASTİK SANAYİ İŞVERENLERİ SENDİKASI Cem KILINÇ Çevre Mühendisi Kasım 2008 Ankara.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Otomotiv Sanayi ve Çevre Prof. Dr. Göksel N
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
4 X x X X X
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
rojelendirme esasları
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
TÜRKİYE’NİN ÇEVRESEL PERFORMANSI
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Katı Atıklar Ders Sunuş Konuları
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
UCLG-MEWA ÇEVRE KOMİTESİ TOPLANTISI VE SÜRDÜRÜLEBİLİR KENTLER FORUMU Enerji Üretimdeki Fırsatlar ve Kaynağında Azaltma Dr. Mevlüt Fatih Peker Proje.
İSTANBULDAKİ Çöp depolama alanlarININ DÖNÜŞTÜRÜLMESİ
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Başkanlığı Ahmet DOĞAN Uzman.
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
ENTEGRE KATI ATIK T.C. OSMANİYE KATI ATIK BERTARAF VE ALTYAPI
ATIK YÖNETİMİ Çevre kirliliğinin önlenmesi ve mevcut kirliliğin giderilmesi için gerekli olan sistemli çalışmaların tamamına; ATIK YÖNETİMİ denir.
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

KATI ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE DÜZENLİ DEPOLAMA EMİNE ERCAN ÇUBUKÇU 24 Ekim 2008

İÇERİK BELEDİYE ATIKLARININ YÖNETİMİ KATI ATIK ANA PLANI KATI ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ (KAKY) A.B. ATIK MEVZUATI (99/31/EC) -TASLAK DÜZENLİ DEPOLAMA YÖNETMELİĞİ KATI ATIK YÖNETİM PLANLARI 24 Ekim 2008

Atık Yönetim Piramidi 24 Ekim 2008 3

ÇEVRE KANUNU 2872 sayılı Çevre Kanunu’nu “Çevre Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” (5491) 13.05.2006 tarihli Resmi Gazete Bu Kanunun amacı, bütün canlıların ortak varlığı olan çevrenin, sürdürülebilir çevre ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri doğrultusunda korunmasını sağlamaktır. 24.07.2008 24 Ekim 2008 4

ÇEVRE KANUNU Çevre Kanunu’nun 8. maddesi gereği; “her türlü atık ve artığı, çevreye zarar verecek şekilde, ilgili Yönetmeliklerde belirlenen standartlara ve yöntemlere aykırı olarak doğrudan ve dolaylı biçimde alıcı ortama vermek, depolamak, taşımak, uzaklaştırmak ve benzeri faaliyetlerde bulunmak yasaktır. 24.07.2008 24 Ekim 2008 5/46 5

Kirlenme ihtimalinin bulunduğu durumlarda ilgililer kirlenmeyi önlemekle; kirlenmenin meydana geldiği hallerde kirleten, kirlenmeyi durdurmak, kirlenmenin etkilerini gidermek veya azaltmak için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdürler. 24 Ekim 2008 6

ÇEVRE KANUNU Çevre Kanun’unun 11. maddesinde “İzin alma, arıtma ve bertaraf etme yükümlülüğü”nün kimlere ait olduğu belirlenmiştir. MADDE 11 – Üretim, tüketim ve hizmet faaliyetleri sonucunda oluşan atıklarını alıcı ortamlara doğrudan veya dolaylı vermeleri uygun görülmeyen tesis ve işletmeler ile yerleşim birimleri atıklarını yönetmeliklerde belirlenen standart ve yöntemlere uygun olarak arıtmak ve bertaraf etmekle veya ettirmekle ve öngörülen izinleri almakla yükümlüdürler 24 Ekim 2008 7

ÇEVRE KANUNU Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler evsel katı atık bertaraf tesislerini kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmekle yükümlüdürler. Bu durum; 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 14 ve 15’inci maddeleri ile 5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun 7’inci maddesi ile katı atıkların toplanması, taşınması ve geri kazanılması ile çevre ve insan sağlığına olumsuz etki yapmadan nihai bertarafına ilişkin yükümlülük, yetki ve sorumlulukları Belediyeler ve Büyükşehir Belediyelerine veren, kanun maddeleri ile tam bir örtüşme sağlamaktadır. 24 Ekim 2008 8

ÇEVRE KANUNU Bu hizmetten yararlanan ve/veya yararlanacaklar, sorumlu yönetimlerin yapacağı yatırım, işletme, bakım, onarım ve ıslah harcamalarına katılmakla yükümlüdür. Bu hizmetten yararlananlardan, belediye meclisince belirlenecek tarifeye göre katı atık toplama, taşıma ve bertaraf ücreti alınır. Bu fıkra uyarınca tahsil edilen ücretler, katı atıkla ilgili hizmetler dışında kullanılamaz. 24 Ekim 2008 9

Nüfus dağılımı Toplam Nüfus Şehir Nüfusu Kırsal Nüfus Hizmet Edilen Nüfus * 2000 Yılı Nüfus Sayımı 67.803.927 44.006.274 23.797.653 64.234.279 2007 Yılı Nüfus Sayımı 70.586.256 49.747.859 20.828.397 67.460.496 2007 Yılı Toplam Belediye nüfusu: 58.538.501 (Toplam nüfusun yaklaşık olarak %83’ü) *[Hizmet Edilen Nüfus = Şehir Nüfusu + (0,85 * Kırsal Nüfus)] 24 Ekim 2008 10

MEVCUT DURUM - Belediyeler 3225 Belediyenin türlerine göre dağılımı 749 2011 65 283 101 16 Büyükşehir Belediyesi Büyükşehir İlçe Belediyesi Büyükşehir İlk Kademe Belediyesi İl Belediyesi Belde Belediyesi İlçe Belediyesi (Büyükşehir Sınırlarına Girenler Hariç) *Yerel Yönetimler Yasasında Değişiklik Söz konusu Yasa Tasarısına göre; 42 yeni belediyenin kurulması, 283 ilk kademe belediyesinin kapatılması, 862 belde belediyesinin kapatılması, öngörülmektyedir 24 Ekim 2008 11

Belediye Atıkları Bertarafı 24 Ekim 2008

Katı Atık Miktarı ve Bertarafı 24 Ekim 2008

KAKY-KAPSAM Evsel katı atıklar Bitki atıkları TOPLAMA İri katı atıklar Evsel nitelikli sanayi ve ticarethane atıkları Arıtma çamurları TOPLAMA TAŞIMA GERİ KAZANIM BERTARAF 24 Ekim 2008 14

Atık miktarı (2007) Kaynak: Katı Atık Ana Planı Projesi Nüfus Atık (ton/yıl) Toplam 70.586.258 27.521.975 Hizmet edilen 67.460.496 26.374.736 Kaynak: Katı Atık Ana Planı Projesi * Atıklar belediye tarafından toplanmadan önce, kaldırıma bırakıldıklarında bazı kişilerce ayrıştırılmaktadır. Bu nedenle Büyükşehirlerde yaklaşık %10 , diğer illerde %5 oranında kayıp olduğu kabul edilmiştir. 24.07.2008 24 Ekim 2008 15 NOT:Biyobozunur atık; mutfak atıkları, kağıt, karton, hacimli karton, park ve bahçe atıkları, yanabilir hacimli atıklardır. 15

KAKY - KATI ATIK BERTARAF YÖNTEMLERİ Düzenli Depolama (KAKY-Bölüm 5) Kompostlaştırma (KAKY-Bölüm 6) Yakma (KAKY-Bölüm 7) 24 Ekim 2008 16

Düzenli Depo kesiti 24 Ekim 2008

1 2

ORTACA 24 Ekim 2008

Gaz Bacası Yapımı-İnşaat Aşaması 24 Ekim 2008 24-25 Temmuz 2008, KUŞADASI

24 Ekim 2008

Kompost Aerobik Anaerobik kompostlaştırma kompostlaştırma Kompost, gübreden farklı olarak, toprağı ıslah edici, organik değeri yüksek, hacim genişliği sağlayan ve içinde yabani tohum barındırmayan, yüksek su tutma kabiliyetine sahip doğal bir malzemedir. Aerobik kompostlaştırma Anaerobik kompostlaştırma 24 Ekim 2008 22

Ülkemizdeki Kompost Tesisleri İller Kapasite (ton/yıl) İşlenen Atık Miktarı (ton/yıl) İzmir 182.000 91.250 İstanbul 360.000 162.000 Antalya (Kemer) 54.750 45.000 Denizli 3.000 1.000 TOPLAM 599.750 299.250 24 Ekim 2008

YAKMA Bir reaktör hücresinde atıkların oksijen ilavesiyle kurutulması, gaz haline getirilmesi ve yüksek sıcaklıkta parçalanmanın sağlanması tekniğidir. 24 Ekim 2008

BİYOMETANİSZASYON/BİYOGAZ NEDİR? Biyogaz organik bazlı atık ve artıkların , enerji bitkilerinin oksijensiz ortamda (anaerobik fermantasyon) parçalanması sonucu ortaya çıkan renksiz, kokusuz, havadan hafif bir gazdır. - %50-75 Metan (CH4) - %25-45 Karbondioksit (CO2) - %0-2 Hidrojen sülfür - az miktarda azot ve hidrojen Organik maddelerden oksijensiz ortamda metan üretimi ilk kez 18. Yy Volta tarafından yapılmıştır. İlk biyogaz üretimi 1895 yılında İngiltere'de gerçekleşmiştir. Alıntı:Şenol YILDIZ 24 Ekim 2008

Biyogaz Tesisinin Avantajları Biyogaz elde edilmesi ile elektrik ve ısı enerjisi geri kazanımı Atıkların stabilize edilmesi (arıtma çamurları) Gübre özelliği zayıf katı atıklardan, serbest azot ve fosfor değeri yüksek, bitkiler tarafından özümsenmesi daha kolay olan organik gübre elde edilmesi Atıklarda koku ve patojen giderimi sağlanması (%80’e varan koku giderimi) Çevresel kazançlar (sera gazlarının azaltılması, fosil yakıtların kullanımının azaltılması, vb.) Alıntı:Şenol YILDIZ 24 Ekim 2008 PROJE ETÜT MÜDÜRLÜĞÜ

KATI ATIKLAR Bakanlığımızca, ülkemizde yaşanan katı atık sorununun çözümünde, çevrenin korunmasında ve evsel atıklardan kaynaklanan çevre kirliliğinin engellenmesinde “Katı Atık Bertaraf Tesisleri”nin hayata geçirilmesi ana unsur olarak görülmektedir. Bakanlığımız koordinatörlüğünde ülkemiz genelinde çalışmalar devam ettirilerek belirli bir aşamaya getirilmiştir. 24 Ekim 2008 27

KATI ATIK ANA PLANI PROJESİ NİHAİ RAPOR

PROJENİN AMACI T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı, Türkiye genelinde bölgesel atık yönetim birlikleri kurulmasına ve bölgesel katı atık tesisi projeleri geliştirilmesine karar vermiştir Bu proje kapsamında Türkiye, il ve ilçe bazında atık yönetim birliklerine ayrılacak ve bölgesel katı atık yönetim kompleksi tip projeleri geliştirilmiştir. 24 Ekim 2008

PROJE RAPORLARI Başlangıç Raporu 1.Ara Rapor Detaylı iş programı ve teknik yaklaşım metodu 1.Ara Rapor Ulusal ve AB katı atık yönetimi mevzuatı, Türkiye’nin AB ile uyumlu atık politikası (Ulusal Stratejik Plan) Türkiye’nin, mevcut birlikler de dikkate alınarak, ortak katı atık yönetimi bölgelerine ayrılması İl ve İlçe Belediyelerinin mevcut durum tespiti için anket uygulanması Atık yönetim bölgeleri nüfusları, atık miktarları ve atık özelliklerinin belirlenmesi 24 Ekim 2008

PROJENİN RAPORLAMASI 2. Ara Rapor: Bölgesel Katı Atık Yönetim Birlikleri için 20 yıllık nüfus ve atık akışı tahminleri Büyükşehir Belediyeleri dışındaki Bölgesel Katı Atık Yönetim Tesisleri için yer, kapasite ve hizmet birimlerinin özelliklerini içeren detaylı teknik çalışmalar Model FEASIBLE ile farklı nüfus grupları ve model bölgeleri için 16 adet tip proje hazırlanması 24 Ekim 2008

PROJENİN RAPORLAMASI Nihai Rapor (Projelendirme Rehberi): Geri kazanma, toplama, ayırma/ayıklama, taşıma, biyolojik arıtma Düzenli depolama alanları; depo gazı özellikleri, toplanması ve değerlendirilmesi; sızıntı suyu özellikleri toplanması ve arıtılması; depo tabanı ve üst örtüsü teşkili Depolama alanlarının işletilmesi, kapatılması ve kapanma sonrası izleme programları Mevcut düzensiz depolama alanlarının durumu ve rehabilitasyonu 24 Ekim 2008

EHCIP AB PROJESİ No Bölge Alt Bölge 1a Marmara / Ege Bölgesi İstanbul, İzmir (Büyükşehirler) 1b Diğer Büyükşehir Belediyeleri 1c Diğer Belediyeler (orta/küçük) 2a Akdeniz / Karadeniz / İç Anadolu Bölgesi Ankara (Büyükşehir) 2b Antalya / İçel (Turizm şehirleri) 2c 2d Diğer Belediyeler, Karadeniz (orta/küçük) 2e Diğer Belediyeler, Akdeniz / İç Anadolu (orta/küçük) 3a Doğu Anadolu / Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gaziantep (Büyükşehir) 3b 3c 24 Ekim 2008

EHCIP AB PROJESİ Düzenli Depolama Direktifi - Depolama sahası iyileştirme: 2020’e kadar - Biyolojik olarak ayrışabilen atıkların düzenli depolama alanları dışına yönlendirilmesi: 2015’e kadar %50 ve 2020’ye kadar %35 azaltım Ambalaj Atıkları Direktifi - 2020’e kadar hedeflere tam uyum Türkiye genelinde toplam 120 katı atık havzası için bölgesel düzenli depolama tesisi 24 Ekim 2008

Kişi başı ortalama harcama ihtiyacı (Hanehalkı geliri yüzdesi %) EHCIP AB PROJESİ Alt-bölge Ortalama kişi başı hanehalkı geliri 2003-2023 (kişi başı GSYİH’nın %60’ı*) Kişi başı ortalama harcama ihtiyacı (Hanehalkı geliri yüzdesi %) Milyon YTL/kişi/yıl Sen. 1A Sen. 1B Sen. 1C Sen. 2 1a. İstanbul/Izmir 7.628 0,4% 0,5% 1b. Diğer Büyükşehir Belediyeleri 8.549 0,3% 1c. Diğer Belediyeler 5.468 2a. Ankara 6.712 0,6% 2b. Antalya/Içel 5.744 0,7% 2c. Diğer Büyükşehir Belediyeleri 4.671 2d. Karadeniz’deki diğer belediyeler 4.028 2e. Diğer belediyeler 3.761 3a. Gaziantep 3.920 1,0% 3b. Diğer Büyükşehir Belediyeleri 2.954 0,9% 1,2% 3c. Diğer Belediyeler 2.446 24 Ekim 2008

BÖLGELENDİRME KRİTERLERİ İdari yapı İl sınırları öncelikli, mümkün değil ise komşu iller ile ortak Birlik Büyükşehirlerde ve büyük illerde iki veya en fazla üç Birlik Coğrafi konum İl içi bölünme Topografya İl içinde hangi ilçe hangi Birlik’e bağlanmalı Örnek: Karadeniz sahili Yol durumu Yollar topografyayı izler, ancak istisnalar olabilir Karayolu bağlantıları öncelikli Yol durumu elverişsiz,mesafe uzak ise transfer istasyonu Nüfus Belirlenen Birlikler için kontrol noktası 2000 yılı nüfusları 50.000’den büyük olmalı 24 Ekim 2008

BÖLGELENDİRME KRİTELERİ Fizibil taşıma mesafesi (FTM): 30-60 km. Büyükşehirler Belediyeleri ve diğer büyük iller için 2 veya daha fazla Birlik Çevre ve Orman Bakanlığı’ndan alınan mevcut Birlik verileri Diğer Bakanlık projeleri (EHCIP, MEMPIS) Gerekli görülen durumlarda Birliklere yeni ilçelerin ilavesi Şehir nüfusunun tümü, kırsal nüfusun %85’i FTM’nin dışında kalan beldeler için aktarma merkezleri Hizmet alanının ağırlık merkezinde en büyük ilçenin olmasına özen gösterilmiştir Adaların sisteme dahil edilmesi 24 Ekim 2008

NÜFUS TAHMİNLERİ 24 Ekim 2008

TİP PROJE GRUPLARI Nüfus Grubu Nüfus Aralığı Model Bölgesi 100.000 50.000-100.000 Türkiye geneli 200.000 100.000-300.000 1. Bölge, 2. Bölge, 3. Bölge 400.000 300.000-500.000 600.000 500.000-700.000 800.000 700.000-900.000 3. Bölge 1.000.000 700.000-1.200.000 24 Ekim 2008

Anket Sonuçları ile EHCIP Projesi’nin Karşılaştırması Model Bölgeleri EHCIP 1 (kg/kişi-gün) KAAP 1a 1,18 1,13-1,26 1b 1,12 1,10-1,29 1c 1,09 0,90-1,17 2a 0,93-1,44 2b 0,65-0,95 2c 1,10 0,70-0,89 2d 1,06 0,72-0,98 2e 1,08 0,81-0,88 3a 1,13 0,53-0,57 3b 0,90-0,97 3c 1,04 0,66-0,78 24 Ekim 2008

ATIK ANALİZİ Bölge No Belediye Temsil Ettiği Bölge 1c Keşan Marmara Bölgesi, Büyükşehirler dışındaki iller 2b Alanya Ege ve Akdeniz Bölgesi, Turistik şehirler 2d Zonguldak Karadeniz Bölgesi, Büyükşehirler dışındaki iller 2e Isparta Akdeniz Bölgesi, Büyükşehirler dışındaki iller Kırıkkale Ic Anadolu Bölgesi, Büyükşehirler dışındaki iller 3c Urfa Güneydoğu Anadolu Bölgesi, Büyükşehirler dışındaki iller Erzincan Doğu Anadolu Bölgesi, Büyükşehirler dışındaki iller 24 Ekim 2008

AB İLE UYUMLU KATI ATIK YÖNETİMİ Kentsel Katı Atık (karışık toplama) Geri dönüştürülebilir atıklar Organik atıklar (park, bahçe ve pazaryeri) Diğer organik ve geri dönüştürülebilir atıklar Biyogaz Yakma Ünitesi ATM Atık Kumbaraları Biyolojik Arıtma / Pilot Kompost Düzenli Depolama Tesisi Sızıntı suyu Sızıntı Suyu Arıtma Tesisi Artık Kanalizasyona deşarj 24 Ekim 2008

AB İLE UYUMLU KATI ATIK YÖNETİMİ Katı Atık (ikili toplama) Geri dönüştürülebilir atıklar Organik atıklar Diğer organik ve geri dönüştürülebilir atıklar İnşaat ve Yıkıntı Atıkları (İ&Y) İ&Y Atıkları Geri Kazanma Tesisi MGT ATM Atık Kumbaraları Biyolojik Arıtma / Kompost Düzenli Depolama Tesisi Sızıntı Suyu Biyogaz İnert Atık Depolama Tesisi Artık Satış Sızıntı Suyu Arıtma Tesisi Enerji Geri Kazanma Ünitesi Örtü toprağı Kanalizasyona deşarj 24 Ekim 2008

UYGULAMA TAKVİMİ 24 Ekim 2008 Bölge Tanım Ayrı toplama / Kompostlaştırma (Kentsel) MGT ATM/Atık Kumbaraları Yakma Düzenli Depolama İ&Y Geri Dönüşümü/ Biyometanizasyon Kentsel Kırsal 1c Marmara/Ege (Büyükşehirler hariç) 2015 (100%) 2015 2010 / 2015 - 2016 2014 / 2020 2d Karadeniz - Yakmalı 1 2020 2016 / 2020 Karadeniz - Yakmasız 2e Akdeniz/İç Anadolu (Büyükşehirler hariç) 2015 (50%) 2015 / 2020 2011 2012 / 2016 3c Doğu Anadolu/ Güney Doğu Anadolu 2 - İkili toplamalı 2020 (100%) 2017 / 2020 Doğu Anadolu./ Güney Doğu Anadolu - İkili toplamasız 1 Trabzon, Rize, Giresun ve Ordu 2 Elazığ, Iğdır, Malatya ve Van 24 Ekim 2008

TİP PROJE - 1 Bölge Tanım Ayrı toplama / Kompostlaştırma (Kentsel) MGT ATM/Atık Kumbaraları Düzenli Depolama İ&Y Geri Dönüşümü/ Biyometanizasyon Kentsel Kırsal 1c Marmara/Ege (Büyükşehirler hariç) 2015 (100%) 2015 2010 / 2015 - 2016 2014 / 2020 24 Ekim 2008

Atık miktarı (ton/yıl) TİP PROJE - 1 Yıllar 2010 2015 2020 2025 2030 Nüfus (kişi) 200.000 209.000 216.300 222.900 228.600 Birim KKA miktarı (kg/kişi-gün) 1,34 1,51 1,74 2,03 2,4 Atık Kaynağı Atık miktarı (ton/yıl) Haneler 49.630 54.320 58.210 63.170 68.230 Ticarethaneler 20.200 26.500 34.200 45.500 59.300 İnşaat sektörü 13.100 16.800 21.600 27.700 35.300 Endüstri tesisleri 12.700 16.400 21.000 27.100 34.500 Toplam 95.630 114.020 135.010 163.470 197.330 24 Ekim 2008

TİP PROJE - 1 24 Ekim 2008

TİP PROJE - 1 Yıllar 2010 2015 Ambalaj atıkları geri dönüşüm oranı (%) 38 61 Ambalaj ve Ambalaj Atıkları Direktifi kotaları - 60 2020 Biyolojik olarak ayrışabilir atık depolanma oranı (%) 71 41 55 Düzenli Depolama Direktifi kotaları 75 50 35 24 Ekim 2008

İşletmeye alınma tarihi TİP PROJE - 1 Arıtma/bertaraf tesisleri İşletmeye alınma tarihi Yerel kompostlaştırma 2010 İkili toplama sistemi 2015 Aktarmalı yığın metotlu kompost tesisi Reaktörde kompost tesisi Atık kumbaraları Atık toplama merkezi Maddesel geri kazanma tesisi Depolama tesisi 2010-2016 AB düzenli depolama tesisi 2016 İnşaat ve yıkım atıkları geri kazanım tesisi 24 Ekim 2008

TİP PROJE - 1 Tesisler ve kapasiteleri 2010 2020 2030 Yerel kompostlaştırma (ton/yıl) 8.600 11.300 12.000 Aktarmalı yığın metotlu kompost tesisi (ton/yıl) 450 860 1.280 Reaktörde kompost tesisi (ton/yıl) - 15.400 15.800 Atık kumbarası (adet) 100 200 250 Atık toplama merkezi (adet) 1 Maddesel geri kazanma tesisi (ton/yıl) 17.700 24.600 Depolama tesisi (ton) 65.200 AB düzenli depolama tesisi (ton) 289.600 1.044.600 İnşaat ve yıkım atıkları geri kazanım tesisi (ton) 15.500 25.500 24 Ekim 2008

TİP PROJE - 1 24 Ekim 2008

TİP PROJE - 1 24 Ekim 2008

Atıkların Toplanması 24 Ekim 2008

Atıkların Taşınması 24 Ekim 2008

Transfer İstasyonları 24 Ekim 2008

ATIK TOPLAMA MERKEZİ 24 Ekim 2008

ATIK TOPLAMA MERKEZİ 24 Ekim 2008

ATIK YÖNETİM POLİTİKASI Atık Yönetim Stratejisi ÇERÇEVE MEVZUAT Atık Çerçeve Direktifi (Dir. 75/442/EEC) Tehlikeli Atık Direktifi (Dir. 91/689/EEC) Atıkların Taşınımı Tüzüğü (Reg. (EEC) 259/93) Atık Arıtma İşlemleri Atıkların Yakılması Directive 2000/76/EC Atıkların Düzenli Depolanması Directive 1999/31/EC Decision 2003/33/EC Özel Atık Akımı Atık Yağ (Dir 75/439/EEC) Arıtma Çamuru (Dir. 86/278/EEC) Ambalaj (Dir. 94/62/EC) Hurda Araçlar Dir. 2000/53/EC Atık EEE/ RoHS Dir. 2002/95/EC & Dir. 2002/96/EC Maden Atıkları COM(2003) 319 Pil ve Akü (Dir. 91/157/EEC & 93/86/EEC) PCBs (Dir. 96/59/EC) 24 Ekim 2008

Avrupa Birliği Mevzuatına Uyum Planı Taslak Mevzuat Planlanan Yürürlüğe Giriş Tarihi yıl/çeyrek Atık Yönetiminin Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelik (Atık Çerçeve Direktifi) 2008/3 Düzenli Depolama Yönetmeliği 2008/4 Yakma Yönetmeliği Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği (revizyon) Atıkların Taşınımı Yönetmeliği Hurda Araçlara İlişkin Yönetmelik Elektrik-Elektronik Ekipmanlara İlişkin Yönetmelik Maden Atıklarına İlişkin Yönetmelik 24 Ekim 2008

A.B. MEVZUATI Düzenli Depolama Direktifi (Council Directive 1999/31/EC on the landfill of waste) İzin Sistemi Atıkların Ön İşleme Tabii Tutulması Zorunludur Teknik Gereksinimler Biyobozunur Atıkların Azaltılması Karar 2003/33/EC Atıkların Düzenli Depolanması için Kabul Kriterleri ve Prosedürleri İnert Atıklar için Düzenli Depolama (Landfill for inert waste) Tehlikesiz Atıklar için Düzenli Depolama (Landfill for non-hazardous waste) Tehlikeli Atıklar için Düzenli Depolama (Landfill for hazardous waste) 24 Ekim 2008

Düzenli Depolama Direktifine göre yapılan Düzenli Depolama Sınıfları (99/31/EC, Ek I,No. 3) 99/31/EC DÜZENLİ DEPOLAMA DİREKTİFİ Tehlikeli Atık Tehlikesiz Atık Inert Atık Üst toprak örtü > 1m Yapay Geçirimsizlik (Plastik) Malzeme Geçirimsiz Mineral tabaka Gaz Drenajı Atık Atık Drenaj > 0, 5 m Yapay Geçirimsizlik (Plastik) Malzeme 1 m Jeolojik geçirimsizlik K < 10-7m/s 1 m Jeolojik geçirimsizlik K < 10-9 m/s 5 m Jeolojik geçirimsizlik K < 10-9 m/s 24 Ekim 2008

Niçin Kim Ne Ne zaman Nasıl 24 Ekim 2008

2006/14 Katı Atık Bertaraf Tesisleri İş Termin Planları 2006/12 Orman Alanlarda Katı Atık Bertaraf Tesislerine Verilecek İzinler 2006/14 Katı Atık Bertaraf Tesisleri İş Termin Planları 2007/10 Atık Karakterizasyonu 24 Ekim 2008