PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Melike KUZUGÜDEN Havva KABALAK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Öğretim yöntem ve teknikleri
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
- DÜŞÜNMEYİ ÖĞRENMEK - ZİHİNSEL ETKİNLİKLER.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
4.ULUSLARARASI BİLİM ŞENLİĞİ
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Prof. Dr. Yaşar SEVİM Arş. Gör. Elif ÖZ
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
Similasyon (Benzetim)Tekniği
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
BALIK KILÇIĞI.
Bilimsel Araştırma Yapıyorum
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretimde Kullanılan Yöntemler
Probleme Dayalı Öğrenme Modeli
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Tuğba BİLGEL Zeynep ER
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ-1
Bilimsel Yöntemin Adımları. 1. Bir Soru Sorun:  Bilimsel yöntem, gözlemlerinize ilişkin bir soru sorduğunuz zaman başlar. Nasıl, Ne, Ne zaman, Kim, Hangi,
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ-1
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
SORU-CEVAP YÖNTEMİ.
BU BENİM ESERİM ORTAOKULLAR ARASI PROJE YARIŞMASI
Genel Öğretim Yöntemleri [Problem çözme / Gezi-Gözlem]
Ozan ÖZGÜVEN & Esra KELLECİ
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
TÜBİTAK Doç. Dr. Eyüp ARTVİNLİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
7 yeni kalite aracı Doç.Dr. Nihal ERGİNEL 2010.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖRNEK OLAY Son zamanlarda hemen bütün öğretim kademelerinde, ama özellikle öğretimin seviyesi arttıkça daha çok kullanılan bir metod haline gelmiştir.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Probleme Dayalı Öğrenme
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Tuğba BİLGEL Zeynep ER. PROBLEM NEDİR? Problem: Giderilmek istenen her güçlük problemdir. Bir durumun problem olarak tanımlanabilmesi.
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Öğretimin Planlanması
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
PROBLEM ÇÖZME.
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Melike KUZUGÜDEN Havva KABALAK

PROBLEM NEDİR? Problem: Giderilmek istenen her güçlük problemdir. Bir durumun problem olarak tanımlanabilmesi için şu iki koşulu taşıması gerekir. Kişide rahatsızlık uyandırmalı. Birden fazla çözüm yolu olmalı.

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem olan durumun belirlenerek, çözüm yollarının aranması ve problem durumunun aydınlatılması sürecidir. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN AŞAMALARI: Problemin belirlenmesi. Problemin anlaşılması. Problem için hipotezlerin oluşturulması. Problemle ilgili bilgi toplanması. Hipotezlerin test edilmesi. Hipotezler arasından deney ve karşılaştırmalar yoluyla probleme en uygun olanın seçilmesi ve uygulanması. Hipotezlerin test edilmesinden sonuçlar çıkararak genel bir sonuca varılması.

1.Problemin Belirlemesi: Öğrencilerin bir güçlükle karşılaşması veya öğretmenin bir güçlüğü sınıfa getirmesiyle problem ortaya çıkarılmış olur. Ancak güçlüğün öğrenciler tarafından belirtilmesi daha önemli ve daha eğitseldir.İlk zamanlarda problemin ortaya çıkarılmasında öğretmenin rolü daha fazla olmaktadır. Öğretmen problemi doğrudan doğruya belirtebileceği gibi, sınıfta problemin hissedilmesi için uygun bir durum oluşturabilir. Bunun yanında problem sınıfta kendiliğinden ortaya çıkabilir.Karşılaşılan bu durum öğrenciyi etkilemekte ve bu durum onda belli bir düzeyde rahatsızlık yaratmaktadır. Örnek: Öğretmen nüfus sorununun ana hatlarının çizilmesi konusunda öğrencilere yardım etmek için birkaç soru sorar: Nüfus artışı ile ilgili neler biliyorsunuz? Nüfus artışı konusunda geçerli bilgiler nelerdir? Teknolojik gelişme ile nüfus artışı arasında bir ilişki var mıdır? Sorulara verilen cevaplar doğrultusunda problem nüfus artışının nedenleri olarak belirlenir?

2. Problemin anlaşılması Bu aşamada kendimize soracağımız birkaç soru bize problemin analiz edilmesinde ve anlaşılmasında yardımcı olacaktır. Problemle ilgili ne anlıyorum? Problemle ilgili neyi biliyorum? Problemle ilgili neyi bilmiyorum? Yukarıdaki sorular cevaplandığında problemi hem analiz etmiş oluruz. Hem de problemle ilgili bildiklerimiz ve bilmediklerimiz ortaya çıkar. Bu soruların cevapları bize diğer aşamalarda yardımcı olur.

3. Hipotezlerin oluşturulması Bir hipotezi oluştururken, öğrenci mümkün olan en kısa zamanda, mümkün olduğu kadar çok olasılık düşünmelidir. Hipotezlerin oluşturulması, problemin çözümü ile ilgili yapılabilecek olanların sınırlarını çizer. Hipotez, bilinmeyeler konusunda, bilinen ve yaşanmış deneyimlerle yapılan, tahminlere dayalı geçici önerilerdir. Bu tanım çerçevesinde öğrenciler, her biri öneri niteliğinde olan ve problemin çözümü ile ilgili karar vermeye yardımcı olacak hipotezler geliştirirler. Örnek: Öğrenciler,nüfus artışının nedenlerini belirlemeye yönelik 3 hipotez geliştirirler. Bunlar: Eğitimsiz insanların daha fazla sayıda çocuk sahibi olmaları. Sanayileşmiş toplumlarda (Fransa,İsveç,Japonya,…vb) nüfus artışı sorunun bulunmaması. Nüfus artışı sorunu olan ülkelerin aynı zamanda çevre kirliliği, açlık,..vb sorunlarının olması.

4.Problemle ilgili bilgİ toplanması Bilmediğimiz konuları problemin anlaşılması aşamasında belirledikten sonra , problem çözümünde yararlanılacak uygun kaynaklar belirlenmeli ve onlardan yararlanılmalıdır. Bu aşamanın planlı yürütülmesi gerekir. Çünkü oluşturduğumuz hipotezlerin test edilmesinde elde ettiğimiz bilgilerden ve oluşturduğumuz materyallerden faydalanacağız. Kaynak olarak interneti , konu ile ilgili bir kitabı , konu ile ilgili bir materyali kullanabiliriz. Ancak bunların, konunun bütün yönlerini yansıttığından ve gerçekleri dile getirdiğinden emin olunmalıdır.

5. Hipotezlerin test edilmesi Bu aşamada oluşturulan hipotezler test edilir. Hipotezlerin test edilmesinin amacı ise, gerçekten problemin çözümlerinden biri olup olmayacağını anlamaktır. Bu aşamada toplanan bilgilerden yararlanılır. Öğrenciler hipotezlerin geçerliliğinin gösterilmesi ve test edilmesi konusunda neler yaptıklarını açıklarlar.

6. Hipotezler arasından en uygun olanının seçilmesi. Bu aşamada hipotezlerden probleme en uygun olanı seçilir. Hipotezlerle ilgili araştırmalar ve/veya deneyler yapılır. Kanıtlar toplanır. Toplanan bu bilgiler ışığında hipotezlerle ilgili karşılaştırmalar yapılır. Ve problemin çözümüne yönelik en uygun hipotez seçilir.

7. Genel bir sonuca varma. Problem çözme yönteminin son aşamasıdır. Hipotezlerin test edilmesinden sonuçlar çıkartılarak genel bir sonuca varılır. Hipotezin probleme ne ölçüde ve nasıl bir anlam kazandırdığına dair yazılı bir rapor hazırlanır.

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN SINIRLILIKLARI Çok zaman alan bir yöntemdir. Bütün disiplinlere uygulanması mümkün değildir. Öğrencilere bir takım maddi külfetler yükleyebilir. Problem çözümünde gerekli olacak bir takım materyal kaynaklarının öğrenci tarafından sağlanması güç olabilir. Öğrenmenin değerlendirilmesi güçtür.

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN FAYDALARI Öğrenciler etkindir. Öğrenciler öğretme-öğrenme sürecinde etkin oldukları için kalıcı izli öğrenmeler sağlanabilir. Öğrencilerde öğrenme sorumluluğunu arttırır. Öğrencilerde problem çözümü için bağımsız düşünme yeteneğini geliştirir. Öğrenmeye karşı ilgi ve istek uyandırır. Karar verme sürecinde öğrencilerin çok yönlü düşünme yeteneğini geliştirir. Öğrencilere başkalarıyla yardımlaşmanın ve başkalarının fikirlerinden yararlanılmasının gerektiği görüşünü benimsetir. Öğrencilere birden fazla kaynaktan sentez yaparak çalışmayı öğretir. Öğrencilere önerilerde bulunma ve hipotezler ileri sürme yeteneği kazandırır.

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNDE KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER Takım Çalışması Yaratıcı Düşünme * Geniş bir hayal gücü * Pek çok muhtemel yanıt ya da düşünce * Birbiriyle ayrışan noktalar * Yatay yaklaşımlar Analitik Düşünme * Mantık çözümlemesi * Tek ya da az sayıda yanıt * Birbiriyle kesişen noktalar * Dikey yaklaşımlar Sınama-yanılma Tümevarım Tümdengelim Beyin Fırtınası

YARARLANILAN KAYNAKLAR www.sanalpsikolog.com/ProblemCozmeBecerisi.doc www.trakya.edu.tr/hastaneweb/pct.PPT ilkogretim-online.org.tr/vol3say1/v03s01a.pdf www.onlinefizik.com/content/view/40/28/ yayim.meb.gov.tr/dergiler/147/altun.htm sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=yaratici+problem+cozme http://www.koniks.com/topic.asp?TOPIC_ID=670