ENTELEKTÜEL SERMAYE.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Advertisements

DUYGULARIN YÖNETİMİ.
İşletmelerde Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
I. ULUSLAR ARASI ENTELEKTÜEL SERMAYENİN ÖLÇÜLMESİ VE RAPORLANMASI SEMPOZYUMU ENTELEKTÜEL SERMAYE TEMELLİ KATMA DEĞER YARATMADA İNSAN UNSURUNUN VE İNSAN.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
ENTELEKTÜEL SERMAYENİN ÖNEMİ VE UYGULANABİLİRLİĞİ
Yükseköğretimde Çevrim-içi Öğrenme: Sistemde Yaşanan Sorunlar ve Bu Sorunları Çözmeye Yönelik Öneriler Fatma Kübra ÇELEN Aygül ÇELİK Doç. Dr. Süleyman.
Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları ile Öğretmen Öz Yeterliliği ve Kolektif Öğretmen Yeterliliği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Temel.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğrenen Örgütler.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
DEĞER VE ENTELEKTÜEL SERMAYE Yıldız Teknik Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Serkan TERZİ, SMMM
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
MÜHENDİSLİK EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME MODELLERİ
Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu
Entelektüel Sermaye Yönetimi ve Modelleri
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Örgütsel bilgi kullanımı
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
Lİderlİk * Liderlik, belirli şartlar altında kişisel ve grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere, bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönlendirmesi.
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BÖLÜM 7 İşgören Eğitimi ve Geliştirme. BÖLÜM 7 İşgören Eğitimi ve Geliştirme.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Kariyer Yönetimi ile ilişkili Kavramsal Çerçeve
Durum Analizi Sorun Analizi
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER
KARİYER GELİŞTİRME.
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
İnsan davranışlarının değişimi
HAREKET EĞİTİMİ Temel hareket becerileri ve
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YAYGIN EĞİTİM.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
SINIFTA ÖĞRETİM LİDERLİĞİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUMSAL İLETİŞİM.
21. YY BECERİLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

ENTELEKTÜEL SERMAYE

Örgütün Sahip Olduğu Soyut Varlıklar Soyut Varlıklar; örgütün sahip olduğu değerleri, etkinlikleri ve kaynakları betimleyen bir kavram olarak, mevcut durumda somut bir maddi değer ifade etmeyen, alınıp satılması çok güç olan ve gelecek adına ekonomik faydalar vadeden maddi olmayan varlıklar ya da örgütün kendine özgü sistemlerinde ve işgörenlerin deneyimlerinde saklı olan bilgiler olarak tanımlanabilir.

Soyut Varlıklar ve Entelektüel Sermaye Bilginin üretiminin ve yayılma hızının arttığı, bilginin ve bilgili insanın bütün kurumlar için en önemli değer kaynağı olduğu günümüz örgütlerinde, bilgi yönetimi ve soyut varlıkların yönetimi kavramları giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Entelektüel sermaye, bir örgütün değere dönüşme potansiyeli taşıyan soyut varlıkları olarak tanımlanabilir.

Entelektüel Sermayenin Boyutları Entelektüel sermaye; insan sermayesi, yapısal sermaye ve ilişkisel sermaye olarak üç boyutta incelenmektedir. İnsan sermayesi, “bireylerin başkalarına çözümler sunması için gerekli yetenekleri”dir. Yapısal sermaye, “kuruluşun piyasa gereklerini karşılamasını sağlayan örgütsel yetenekler”dir. İlişkisel sermaye ise, “kuruluşun iş yaptığı insanlarla ve etkileşim içinde bulunduğu diğer kişi ve kuruluşlarla olan ilişkilerinin değeri”dir.

1) İnsan Sermayesi İnsan sermayesi, “bireylerin, kurumun amaçlarına hizmet etmek ve başkalarına çözümler sunmak için gerekli yetenekleridir” Okullarda insan sermayesi; yöneticilerin, öğretmenlerin ve öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarından oluşan, entelektüel sermayenin “düşünen boyutu”dur.

1) İnsan Sermayesi a) Yeterlik (Competence) Sermayesi: Problem çözme becerileri, teknik ve akademik bilgiler, yönetsel beceriler, insan ilişkileriyle ilgili beceriler, öğretimle ilgili teorik bilgiler ve uygulamaya dönük becerilerdir.

1) İnsan Sermayesi b) Tutum (Attitude) Sermayesi: “Stratejik niyet” (okulun amaçları doğrultusunda çaba göstermeye istekli olma ve diğerlerini de bu doğrultuda yönlendirme), “iyi iş davranışları” (dinamik bir iş ortamı oluşturacak ve diğerlerinin şevkini arttıracak uygun iş davranışları sergileme) ve “iş etiği”. c) Entelektüel Çeviklik (Intellectual Agility) Sermayesi: Bireylerin, okulun başarısı adına, yenilikçi fikirler üretebilme yeteneklerdir.

2) Yapısal Sermaye Yapısal sermaye, örgütün yapılarında, sistemlerinde ve süreçlerinde depolanan, işgörenler değişse bile devamlılığını koruyan bilgi ve deneyimler bütünüdür. Yapısal sermaye bir bütün olarak kuruma aittir; yeniden üretilebilir ve paylaşılabilir. Yapısal sermayeyi bilgi stokları ve bilgi akışı şeklinde iki grupta incelemek mümkündür:.

2) Yapısal Sermaye A) Bilgi Stokları: Okulların sahip oldukları bilgi stokları, örtülü ve açık bilgiler olmak üzere iki grupta incelenebilir. Sezgiler, temel kurallar, zihniyet yapıları, bilinç dışı değerler, yazılı olmayan nüfuz alanı kuralları ya da yazılı olmayan örgütsel kültürün diğer unsurları örtülü bilgiler arasındadır. Örgütün bürokratik kuralları ya da sistemler ve süreçlerle ilgili diğer formal kurallar da açık bilgiler arasında sayılabilir .

2) Yapısal Sermaye B) Bilgi Akışları: Yapısal sermayenin hem oluşması hem de değere dönüşebilmesi için okul içinde bilgi paylaşımının olması gerekmektedir . Bunun için; Bireysel ve örgütsel öğrenme kolaylaştırılmalı, Kurum içindeki bireylerin iletişim kurmalarının önündeki engeller kaldırılmalıdır.

3) İlişkisel Sermaye Okulun yakın ilişki içinde bulunduğu, onlara hizmet sunduğu, çeşitli vesilelerle onları etkilediği ve onlardan etkilendiği; öğrenciler, ebeveynler, toplum, eski mezunlar, okula kaynak sağlayan kişiler ve kurumlar, yerel ve ulusal düzeydeki eğitim otoriteleri, teftiş kurulları, üniversiteler vb. eğitim-öğretimle doğrudan ya da dolaylı ilgili olan kişiler ve kurumlarla okul arasındaki, değer yaratma potansiyeli olan ilişkiler, okulun ilişkisel sermayesini oluşturmaktadır.