Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

YARATICI ÖĞRENCİ YETİŞTİRME Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
Öğretim Etkinlikleri Modeli
GİRİŞİMCİLİK VE ÖZ YÖNELİM
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Buluş Yoluyla Öğrenme.
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
ROL OYNAMA.
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Beyin Temelli Öğrenme.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
EGİtİm FAKÜLTESİ Sakarya Üniversitesi
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
Eğitimde Program Geliştirme
Buluş Yoluyla Öğrenme.
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar Mehmet Barış HORZUM.
ÖĞRENME-ÖĞRETME KURAMLARI
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Probleme Dayalı Öğrenme
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
Yapılandırmacılık = Constructivism
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
5E ÖĞRETİM MODELİ – Ufuk ŞİMŞEK
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ÖĞRENME-ÖĞRETME KURAMLARI
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Bölüm 2 ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ PROGRAM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
YAPILANDIRMACI- OLUŞTURMACI YAKLAŞIM
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Başşliyoouu... Başlıyor....
21. YY BECERİLERİ.
KAVRAM HARİTALARI.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken YAPILANDIRMACILIK ERNST von GLASERFELD (1917-….) Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken

YAPILANDIRMACILIK Kant 1803: «İnsanoğlu ya sadece mekanik olarak terbiye edilebilir ya da gerçekten aydınlatılabilir. Birincisinde köpek, at, insan mekanik olarak aynı şekilde yetiştirilir. Oysa amaç çocukların düşünmeyi öğrenmeleridir. Bu amaç tüm etkinliklerin ilkesi olmalıdır.»

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK «Gerçek», «hakikat», «dil» ve «insanın anlaması» hakkındaki sorulara pragmatik bir yaklaşım sağlayan bir bilme kuramıdır. Bilgi hakkında bir düşünme biçimi ve bilme etkinliğidir. Bilmeye ve bilginin problemlerine geleneksel olmayan bir yaklaşımdır.

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK ERNST von GLASERFELD’e göre yapılandırmacılık iki temel ilkeye dayanır: 1. Bilgi edilgin (pasif) olarak alınamaz; anlamlandıran organizma (birey) tarafından yapılandırılır. 2. Anlamlandırma uyum sağlamaya ve yaşantı dünyasının örgütlenmesine hizmet eder; metafizik gerçeği keşfetmeye değil…

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK Bilgi nasıl tanımlanırsa tanımlansın düşünen organizma, kendi yaşantısına dayalı olarak bildiği şeyleri yapılandırmaktan başka seçeneği yoktur sayıltısıyla başlar… Yaşantı sadece bilinçli olduğu sürece oluşur. Yaşantının çeşitli türleri vardır ve he tür yaşantı esas olarak özneldir. Bir kişinin yaşantısı bir diğerinkine benzemeyeceği dolayısı ile bilme yolları da farklıdır. Dilin yorumlanması…Örnek..sh 586

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK Glaserfield’e göre eğitim açısından doğurguları: «Çiftçi bilimsel modelini bilmeye gerek duymamakla birlikte atı suya götürebileceğini, ancak istemezse suyu içiremeyeceğini bilir. Yani atın dışsal uyarıcı olarak suyu algılaması, suya ilgi duymasını, suyu içmeye yönelmesini sağlamaz. Ancak içsel olarak susamış ise suyu içer.»

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK En önemli şey: «Öğrenciye neden belirli bir davranma ya da düşünme yolun un istendik olduğunun verilmesidir.» «Ne öğrenildiği ve niçin öğrenildiği» önemli… Ama «Nasıl en iyi öğretileceği»???? Radikal yapılandırmacılık asla sadece tek bir yolu doğru olarak görmez ve belirli sabitlenmiş bir öğretme süreci üretmez. Yönlendirici olmayı değil, teşvik etmeyi amaçlar…

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK Dilin Yapılandırmadaki Önemi Anlamayı öğretmede dil vazgeçilmez bir araçtır. Dil yeterliği ve öğrenme/öğretme süreci… Öğretmenin kullandığı dil ile öğrenci yaşantısı… Problem çözme sürecini eğlenceli hale getirme…

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK Öğrencinin düşünmesini yönlendirme Öğretmenlerin görevi öğrencilerin kavramları yapılandırma sürecini yönlendirmektir. Çocuğun yakın çevresindeki herkes bu yapılandırmada önemli rol oynarlar. Sh. 616

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK Öğrenciye bir şeyi zorlamak, aktarmak değil yardım etmek önemlidir…. Öğrenciler kendi ilgileriyle araştırmaya, durumu anlamaya çalışırlarsa bu süreç sırasında kavramsal değişim, kavramsal yapılandırma öğretmenin aktarmasından çok daha etkili bir biçimde oluşur. Örnek sh. 618

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK Derinlemesine anlamayı (yansıtmayı) hızlandırma, geliştirme 2-3 kişilik küçük gruplarla çalışma…Fikirleri açıklama…Sözlü iletişim…Derinlemesine anlama (yansıtma)… Öğrenci ilerlemesini değerlendirme Sadece bir defa uygulanarak öğrenci ilerlemesini değerlendirmeme…

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK İLKELER: Okul bizi heyecanlandıran, hareket geçiren, şiirsel ve güzellikleri içinde barındıran bilgiyi araştırma yeri olmalıdır. Sadece belirli bir yol doğru olarak görülmemelidir. Öğretmen yaratıcı olmalı ve rutinden kurtarmalıdır.. Öğretmen öğrencisini düşünmesini yönlendirmek için öğrencisinin nasıl düşündüğünü anlamalıdır. Önceki yaşantıları ve deneyimleri bilmek… Dil bilgiyi iletmez, ancak alıcının kavramsal yapısını çok iyi yönlendirir. Öğrencilerin kendilerini yansıtmalarına fırsat verilmelidir.

RADİKAL YAPILANDIRMACILIK İLKELER: Öğretmen öğrencileri öğretme-öğrenme ortamında insiyatif almalarını sağlamalıdır. Öğrencilere birden fazla çözüm gerektiren sorular, problemler vererek öğrencileri çok yönlü düşünmeye, birden fazla çözüm üretmeye yönlendirmelidir. Öğretmen: iyi bir orkestra şefi gibi gözlemci, yönlendirici, rehberlik edici, kolaylaştırıcı, yardım edicidir.

BAZI YAPILANDIRMACI ÖĞRETİM MODELLERİ «5E» ve «7E» MODELLERİ 5E ENGAGE (Öğrencilerin konuya ilgisini, dikkatini çekme ve ön bilgilerini ortaya çıkarma) EXPLORE (Araştırma) EXPLAIN (Açıklama) ELABORATE (Transfer etme) EVALUATE (Değerlendirme)

BAZI YAPILANDIRMACI ÖĞRETİM MODELLERİ «5E» ve «7E» MODELLERİ 7E ENGAGE (Öğrencilerin konuya ilgisini, dikkatini çekme) ELICIT (Açığa çıkarma) EXPLORE (Araştırma) EXPLAIN (Açıklama) ELABORATE (Transfer etme) EXTEND (Genişletme) EVALUATE (Değerlendirme)

BAZI YAPILANDIRMACI ÖĞRETİM MODELLERİ Gagnon ve Collay’a göre Yapılandırmacı Öğretim Basamakları 1. Durum (Situation) 2. Gruplama (Grouping) 3. Köprü (Bridge) 4. Sorular (Questions) 5. Sergileme (Exhibit) 6. Yansıtma (Reflections) Örnek sh.633

KAYNAK Senemoğlu, N. (2010) Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.