Yrd.Doç.Dr. Nermin KORUKLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

6. BÖLÜM OKUL ÖRGÜTÜ VE YÖNETİMİ
MUSTAFA YEŞİLADA
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
GÖRSEL SANATLAR DERSİ ÜNİTE PLANININ ÖNCESİ VE SONRASININ İNCELENMESİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Değerler Eğitimi Özgüven.
ÖZGÜVEN; kendimize yönelik iyi duygular geliştirmemiz sonucu, kendimizi iyi hissetmemiz demektir. Başka bir deyişle kendimiz olmaktan memnun olmak ve bunun.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Olumlu Disiplin Yöntemleri
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu Bülent ÖZTÜRK
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ÖZGÜRLÜK Bir İnsanlık Değeri Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ
EN İYİ MESLEKLER YARIŞI
SINIF YÖNETİMİ.
ROL OYNAMA.
Y aratıcılık Neden Önemlidir? Bilgi çağında k avram, kuram, patent, lisans üretemeyenler üretenlere bağımlı hattâ tutsak duruma düşmektedirler.
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
BILIMSEL AÇıKLAMA VE ARGÜMANLAR 13/03/2015 Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar.
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
OKUL AİLE İŞBİRLİĞİ.
Etkili İletişime Giriş
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM
MUŞ BİLİM VE SANAT MERKEZİ 2009 HOŞGELDİNİZ. ÖZEL EĞİTİM SINIFLAMA TABLOSU.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
MESLEK SEÇİMİ.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
HAVA DURUMU VE MEVSİMLER
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
KONUŞMA HALKASI.
ÇOCUKLARIMIZ VE SINAV. SINAV KAYGISI Daha önce öğrenilen bilgi Başarısızlık korkusu Sınav anı SINAV KAYGISI.
Uluslar arası Dil Eğitimi Konferansı Sonraki Adımlar ve Kapanış Konuşması.
IFBO5520-Bilimsel acıklamalar ve argumanlar 03/04/2015
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Düşünme Türleri ve Becerileri
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ÇOCUKTA YARATICILIK Yard. Doç Dr. Deniz Özcan.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Orijinallik. Orijinallik; ilk defa ortaya konma, özgün olma anlamlarına gelmektedir. Orijinal olanı düşünebilme, yaratıcı düşünmenin temel bileşenlerinden.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik
Akıcılık.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
YARATICI DÜŞÜNME.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
ÖĞRENME STİLLERİ.
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
AİLEDE İLETİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

Yrd.Doç.Dr. Nermin KORUKLU YARATICILIK Yrd.Doç.Dr. Nermin KORUKLU

YARATICILIK NEDİR ?

UZAY MEKİĞİNİN İCADI VE UZAYA GİDİŞİ Mİ ?

AMPULUN İCADI MI ?

MONA LİSA’NIN GİZEMİ Mİ YARATICILIK……………

YARATICILIK ; “Başkalarıyla Aynı Şeye Bakmak Ama Farklı bir Şeyi Görmek ve Yeni Bir Ürün Ortaya Koymaktır”

Yaratıcılık Neden Önemlidir? Bilgi çağında kavram, kuram, patent, lisans üretemeyenler üretenlere bağımlı hattâ tutsak duruma düşmektedirler.

Bilgi toplumlarında eğitimin görevi toplumu yeniden üretmek değil “yeni toplum” üretmektir

KİMLER YARATICIDIR ? Soru sorabilenler, Cesur davranabilenler, Farklı düşünmeyi sevenler, Sorunları çözmede farklı teknikler kullananlar, Hayal gücü yüksek olanlar, Çalışmayı sevenlerin daha yaratıcı oldukları saptanmıştır.

Yaratıcılığın temel boyutları Fisher (1995)’e göre yaratıcılığın 4 boyutu vardır: Akıcılık Esneklik Özgünlük Ayrıntılama

Akıcılık Bellekte sakladığımız bilgilerin gereksinim anında hızlı ve akıcı bir şekilde kullanılmasıdır. Örnek:İsminizin harflerini kullanarak farklı sözcükler üretiniz?

Esneklik Bir sorunu çözerken, zihindeki kalıpları yıkıp, özgür düşünebilmeyi ifade etmektedir. Örnek: Aşağıdaki 9 noktayı kalemi kaldırmadan 4 düz çizgi kullanarak birleştiriniz? o o o

Özgünlük Bir soruna alışılmadık ya da farklı çözümler üretebilmektir. Örneğin; boş konserve kutusunu hangi amaçlar için kullanabilirsiniz?

Ayrıntılama Verilen basit bir uyarıcıyı eklemeler yaparak geliştirme işidir. Bu kurallı olabileceği gibi kuralsız da olabilir. Örneğin; aşağıdaki çembere eklemeler yaparak neler üretebilirsiniz?

Yaratıcı sürecin aşamaları Fisher (1995)’e göre yaratıcı sürecin aşamaları: Uyarıcı Keşfetme Planlama Etkinlik Gözden geçirme

YARATICILIK- ZEKA İLİŞKİSİ Araştırmalarda zeka ile yaratıcılık arasında doğrusal bir ilişki bulunmamıştır. Yüksek zeka yüksek yaratıcılığın garantisi değildir.(Hargraves,1977) Ancak yaratıcılık için minimum zeka düzeyinin ( IQ:125) gerekli olduğu ortaya konulmuştur.(Diessner,1984)

YARATICILIK GELİŞTİRİLEBİLİR Mİ ? Her an gerekli olan yaratıcılığa karşı bazılarımız diğerlerinden daha yeteneklidir.Ancak şunu da unutmamak gerekir YARATICILIK GELİŞTİRİLEBİLİR veya BASTIRILABİLİR. Aynı insan vücudundaki kaslar gibi, yaratıcılık “ kasları” da esnetilmeli, çalıştırılmalıdır.

Yaratıcı düşünmenin gelişmesinde; Düşünmenin oluştuğu çevre, Bireyin benlik algısı, Düşünmeyi kolaylaştıran yöntem ve tekniklerin kullanımı gerekmektedir.

Tüm çocuklar yaratıcılık yeteneği ile doğar ancak bunun geliştirilebilmesi, yaratıcılığı destekleyen bir ortamın sunulmasını gerektirir (Fisher, 1995).

Düşünmenin oluştuğu çevre Yaratıcı düşünmenin gelişmesi için; Psikolojik güvenlik (empatik ortam) Psikolojik özgürlük (istediğini ifade edebilme) gerekmektedir (Rogers).

Güvenli ortamın oluşturulmasında iletişimin önemi; Evde ve okulda çocukların sorularına karşı verilebilecek tepkiler neler olmalıdır? Çok güzel bir soru. Bununla neyi anlatmak istiyorsun? Bana biraz daha detaylı açıklama yapar mısın? Başka ne gibi alternatifler bulabilirsin? Olaya başka bir görüş açısıyla bakabilir misin?vb.

Bireyin Benlik Algısı Çocuğun kendisini nasıl gördüğü ve algısı sınıftaki davranışlarını belirler (Lawrence 1988, Purkey, 1970). Özgüveni düşük birey kendini ve düşüncelerini ifade etmede zorlanır. Özgüven nasıl geliştirilebilir?

Özgüven geliştirici etkinlikler; Çocuğun sınıf ortamında kendinden hoşnut olmasını sağlama Çalışmaları ve çabalarından dolayı kendisiyle gurur duymasını sağlama Çocuğun yapabileceği kapasiteyi iyi saptayıp buna göre beklentiler oluşturma Kendisi ve yapabilecekleri hakkında çocuğun olumlu düşünmesini sağlama Sınıftaki her çocukla ilgilenme ve sevgi gösterme

Yaratıcı düşünmeyi geliştirici yöntem ve teknikler Soru-cevap: Düşünme bir sorunun varlığını hissetmekle başlar. Beyer (1998) düşündürücü bir sorunun düşünmeyi teşvik eden ve başka sorulara yol açan soru olduğunu ifade etmiştir.

Farklı soru örnekleri Araştırma-incelemeyi davet eden sorular: Bunu çözmek için neleri bilmeliyiz? Neden ve kanıt belirtme soruları: Bunu söylerken hangi nedenlere dayandırıyorsun, açıklar mısın? Açık uçlu sorular: Türkiye Avrupa Birliğine girdiğinde yaşamın nasıl olacağını düşünüyorsunuz?

Tartışma Yöntemi Tartışma büyük ve küçük gruplarla yapılabilir. Yaratıcı düşünmeyi geliştirici en temel tartışma tekniği “beyin fırtınası”dır. Örnek: Çevre kirliliğinin önlenmesi için neler yapılabilir?

YARATICI ÖĞRENCİLER YARATICI ÖĞRETMENLERİN ELİNDE GELİŞİR…

YARATICILIĞI GELİŞTİREN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ Öğrencileri bir birey olarak kabul eden ve öyle davranan Öğrenciyi özgür olmaya özendiren Öğrencilere model olan , Sınıfın dışında olanlara çok zaman ayıran Heyecanlı olabilen Öğrencilerini eşit kabul edebilen Yaratıcı düşünceleri ödüllendirebilen İkili ilişkilerde kolay iletişim kuran Sürekli okuyup kendini geliştiren Öğrencilerine hata yapma hakkı tanıyan Yeni fikirlere açık olan

YARATICILIĞI ENGELLEYEN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ; Öğrencinin cesaretini kıran, Aşırı eleştiren Öğrenme ve üretme isteği olmayan Sınıf ortamında aşırı kısıtlayıcı, otoriter tutumları olan Mesleki gelişimini devam ettirmeyen, Dar ilgileri olan Sınıf içinde tartışma ve konuşma olanağı olmayan Tüm kararları kendi vermek isteyen Hataya ve yanlışa odaklı yaklaşan Farklı düşünceleri alay veya baskıyla karşılayan

Mini etkinlik Yukarıda sıralanan yaratıcılığı geliştiren olumlu ve olumsuz özellikleri değerlendirerek kendi durumunuzu saptayınız?

Bundan 20 yıl sonra yapmadığınız şeylerden dolayı yaptıklarınızdan daha fazla pişman olacaksınız. Öyleyse demir alın ve güvenli limanlardan çıkın, rüzgarı arkanıza alın, hayal edin ve keşfedin. M. Twain