Türkiye Un Sektörü Vizyonunda Değer Zinciri Yaklaşımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TARLADAN SOFRAYA DEĞER ZİNCİRİ
Advertisements

Üretici firma sayısı 30 Sektörde istihdam edilen kişi sayısı yılı üretim miktarı Ton İhracatın üretime oranı %45-50 Üretim kapasitesi.
Tohumculuk Sektörünün Hedefleri ve Vizyonu
İNŞAAT SEKTÖRÜ: MAKRO BAKIŞ
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 15 OCAK 2010.
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Global Su Ürünleri Trendleri
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
ULUSAL YAKIT; BİYODİZEL
Global Hayvancılık Trendleri
HÜRMAK Plastik Otomotiv Makina İmalat San. ve Tic. A.Ş
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
14 Kasım 2006 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU Yelda Yücel Karaboğa Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
1 I- Dünya hububat piyasalarında yeni eğilimler Michel FERRET FranceAgriMER.
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
BÜYÜME.
Mevcut Durum ve Gelecek Vizyonu 18 Temmuz 2012 Sakarya
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 28 Ağustos 2014.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
E.Ü.Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET GÜCÜ PİYASA KALİTESİ- ŞİRKET STRATEJİLERİ KASIM, 2007 Prof.Dr.Çelik Kurtoğlu “iyişirket” Danışmanlık A.Ş.
SOFRALIK VE YAĞLIK ZEYTİNDE ÜRETİM MALİYETLERİ VE KARLILIK
İNSANLIĞIN İKİ ÖNEMLİ İHTİYACI. Yönetilmezse; Sel Erozyon Heyelan Kontrollü akış Toprağın su ile buluşması Enerji Yönetilirse; Baraj, Gölet ve Setlerle.
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Tarımsal Üretici Birlikleri ve Kooperatifler Açısından Biyodizel
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ENFLASYON.
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
EKONOMİK ARAŞTIRMALAR VE DEĞERLENDİRME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Türkiye’nin Dış Ticareti
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 19 Mart DEĞİŞİM TOPLAM BÜYÜKBAŞ DEĞİŞİM TOPLAM BÜYÜKBAŞ BÜYÜKBAŞ ARALIK ARAŞTIRMASI BÜYÜKBAŞ ARALIK ARAŞTIRMASI.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
2014/15 SEZONU ÖNCESİ KARADENİZ BÖLGESİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
TÜRKİYE’DE TARIM VE HAYVANCILIK
SON ON YILDA HAYVANSAL ÜRETİMİN GELİŞİMİ VE TARIMIN FİNANSMANI
1 Anadolu Efes Biracılık ve Malt Sanayii A.Ş. Yıllık Olağan Genel Kurul Toplantısı 22 Mayıs 2012.
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 27 Ağustos 2015.
Küçülen Dünya, Gelişen Yumurta Sektörü
TÜRKİYE’NİN TARIMSAL DIŞ TİCARETİNDEKİ GELİŞMELER
YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI (2009 / 3.ÇEYREK) YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI (2009 / 3.ÇEYREK) 24/12/09.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 31/10/08. AKSA STRATEJİK PLANININ ŞİRKET KARLILIĞINA ETKİSİ 1.
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
BATMAN İL EKONOMİK RAPORU. İÇİNDEKİLER 1.Türkiye Ekonomisi Genel Değerlendirme 1.1.Büyüme 1.2.İstihdam 1.3.İhracat 1.4.Enflasyon 2.Batman İli Ekonomik.
Yağlı Tohumlu Bitkiler ve Bitkisel Yağlar Konferansı
İSVEÇ KRALLIĞI (2017 YILI SUNUMU)
AHUM Destekleri: İHRACAT UYGULAMASI
23 Mart 2017 ANKARA YAĞLI TOHUMLU BİTKİLER & BİTKİSEL YAĞ SEKTÖRÜ
TEB Tarım Bankacılığı.
Tedarik Zinciri, Kapasite Geliştirme ve Fon Kaynakları Çalıştay Sonuçları : Yaşanan Sorunlar Çözüm Önerileri.
Türkİye Yumurta Sektörünün Genel Sekreter YardImcIsı
Şeref Saygılı-OECD&TCMB Cengiz Cihan-TCMB 24 Ekim 2011 İstanbul
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
HASAT SONRASI HUBUBAT PİYASALARI Ticaret Dairesi Başkanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tarım sektörünün önemi
TEB Tarım Bankacılığı.
Sunum transkripti:

Türkiye Un Sektörü Vizyonunda Değer Zinciri Yaklaşımı tepav türkiye ekonomi politikaları araştırma vakfı Türkiye Un Sektörü Vizyonunda Değer Zinciri Yaklaşımı Sibel Güven Antalya, 14 Mart 2014

Gündem Mevcut durum değerlendirmesi: Dünyada ve Türkiye’de üretim, tüketim, dış ticaret ve fiyat trendleri Buğday Un Türkiye için tespitler Un sektör konum ve vizyonunun belirlenmesinde değer zinciri yaklaşımı: Çalışma çerçevesi önerisi

Mevcut Durum - Buğday Türkiye temelde hala bir tarım ülkesi 2012 yılında dünya toplam üretiminden aldığı pay değer olarak yüzde 1.1 iken, tarımsal üretimin payı %1.9 Buna rağmen tahıl ve yağlı tohumlarda net ithalatçı konumunda

Türkiye buğday ithalatını en hızlı arttıran ülke 2012 yılında en çok buğday ithal eden 10 ülkenin ithalat payı değişimleri Buğday üretim miktarı yurtiçi tüketimini karşılayacak düzeyde Üretilen buğday kalitesi un ve unlu mamul üretimi için yeterli değil İthalatın büyük kısmı DİR kapsamında 2012 yılı ithalat payı Not: Balon büyüklükleri ülkelerin 2012 yılındaki ithalat değerini göstermektedir. Kaynak: UN Comtrade

Dünyada buğday ekim alanı düşerken verimlilik ve üretim artıyor Buğday ekim alanı (milyon ha) Ortalama buğday verimliliği (ton/ha) Kaynak: FAO Kaynak: FAO Buğday üretimi artıyor ancak tahminler bu artışın yavaşlayacağı yönünde Geçtiğimiz 10 yılda dünya buğday üretimi ortalama %2 arttı Önümüzdeki 10 yıl için bu rakamın % 1 olacağı tahmin ediliyor

Dünya buğday üretimi artarken buğday fiyatları da artıyor Spekülasyonlar nedeniyle üretim artışlarının yaşandığı yıllarda bile fiyat artışlarıyla karşılaşmak mümkün Dünya buğday arzı (milyon ton) Dünya aylık buğday fiyatları endeksi (1980=100) Kaynak: USDA Kaynak: IMF Hammadde Endeksi

Türkiye’de buğday ekim alanı da üretimi de düşüyor – üretim düşüşü çok daha az Türkiye’de buğday ekimine ayrılan alanın büyüklüğü ve buğday üretimi (milyon hektar ve milyon ton)

Türkiye’de buğday verimi artıyor ama istenilen düzeyde değil Türkiye en büyük buğday üreticileri arasında verim sıralamasında 6.sırada yer almakta En verimli ülkeler ise farklı coğrafyalarda bulunmakta: En büyük üreticiler arasından sadece Çin verimlilik sıralamasında ilk 10’da yer alıyor En büyük 10 buğday üreticisinin buğday verimi, 2011 (kg/ha) En verimli 10 buğday üreticisinin buğday verimi, 2011 (kg/ha) Kaynak: FAO Kaynak: FAO Not: Buğday veriminde dünya ortalaması 313 kg/ha’dır (2011).

Türkiye’nin buğday ithalatı hem miktar hem de değer olarak son yıllarda hızla artıyor Yüksek kalite buğday ithal edilerek, un ya da unlu mamulleri ihraç ediyoruz Kaynak: UN Comtrade

Buğday ithal birim değer artışındaki dalgalanmalar ihracat birim değer artışındaki dalgalanmalara göre daha yumuşak Kaynak: UN Comtrade

Buğday ithalatında gümrük vergi oranları ülke buğday arzına göre değişiyor Gümrük vergileri arzın yetersiz olduğu dönemlerde düşürülürken yüksek olduğu dönemlerde yükseltiliyor

Buğday tüketiminde gelişmekte olan ülkeler ilk sıralarda Seçilmiş ülkelerde kişi başına buğday tüketimi (kg) Kaynak: FAO Yüksek nüfuslu ülkeler zenginleştikçe tüketim alışkanlıkları zengin ülkelere benziyor Çin’de kentli yoksul gelirinde yüzde 1’lik artış, hububat talebini yüzde 0,01 arttırırken, et talebinde ise on kat daha fazla artışa neden oluyor.

Adi ve Kaplıca Buğday Toplam buğday ithalatı içerisindeki payı %90 seviyesinde Yurtiçi kullanımı ve un ihracatı artan üretim ve ithalatla desteklenmekte Kaynak: TÜİK

Durum buğdayı: Yükselen ithalat, yüksek katma değerli makarna ihracatına dönüşüyor Durum buğdayı üretimi düşüş eğiliminde Artan makarna üretimi ise durum buğdayı talebini arttırıyor Makarna iç tüketimi sabit kalırken, ihracat çok hızlı artıyor İthal edilen buğday yüksek katma değerli üretimde kullanılıyor Kaynak: TÜİK

Mevcut Durum – Un Dünya un dış ticareti buğdaya kıyasla oldukça sınırlı 2012 yılı verilerine göre buğday ticareti 90 milyar dolarken, un ticareti 8 milyar dolar Buğdayın yetiştiği ve sınırlı da olsa sanayi altyapısı olan ülkelerin tümünde un üretilebiliyor Unun raf ömrü buğdaydan kısa Ülkelerin una uyguladıkları gümrük vergisi oranları buğdayınkinden daha yüksek

Un ticaretinin değeri, miktarından daha hızlı artıyor Küresel ısınma, artan gıda talebi ve tarım ürünlerinin enerji üretiminde kullanılması un fiyatlarında artışa neden oluyor Buğday fiyatlarında görülen artış un fiyatlarına da yansıyor Un üretim maliyetinin en büyük kısmını buğday maliyeti oluşturuyor Ukrayna’da yüzde 81’i Konya’da yaklaşık yüzde 70’i Kaynak: UN Comtrade

Türkiye dünya un ihracatındaki yüksek payı ve artış hızı ile dikkat çekiyor 2012 yılında en çok un ihraç eden ülkelerin ihracat payı değişimleri Kaynak: UN Comtrade Not: Balon büyüklükleri ülkelerin 2012 yılındaki ihracat değerini göstermektedir.

Dünyanın en büyük un ithalatçıları 2012 yılında en çok un ithal eden ülkelerin ithalat payı değişimleri Kaynak: UN Comtrade Not: Balon büyüklükleri ülkelerin 2012 yılındaki ithalat değerini göstermektedir.

Un ticaretinde coğrafi konum önemli Ülkeler, kendilerine yakın pazarlarlardan un ithal etmekte Çin: Kore (%30), Rusya (%27), Tayland (%22) Brezilya: Arjantin (%93) Türkiye’nin ihracat pazarlarında un talebinin artması beklenmektedir Bölgelere göre ekmek ve unlu mamuller ürünleri tüketimi, 2006=100 Kaynak: Business Monitor ve TEPAV hesaplamaları

Yüksek ihracat rakamları birim fiyata yansımıyor Türkiye 2012 rakamlarına göre, toplam ihracat değeri en yüksek olan ülke Ancak ortalama birim fiyatı aynı performansı göstermiyor Un ihracatı (milyon $) Un birim ihracat fiyatı ($/kg)

Tesis sayısı ve kapasite kullanımı birim satış fiyatında belirleyici Dünyada tesis sayılarının düşük olduğu ülkelerde kapasite kullanım oranı görece daha yüksek AB’de ortalama kapasite kullanım oranı %65 Konsolide pazarlarda ise %80 – 90 seviyesinde Tesis sayısının azaldığı büyük ve modern işletmelerde katma değeri daha yüksek ürünlerin maliyeti daha düşük, satış fiyatı daha yüksek Kaynak: UN Comtrade ve ilgili ülkelerin üretici birlikleri

Türkiye’de üretim tesisleri buğdayın üretildiği yerde AB’de üretim tesisleri nüfusun yoğun olduğu bölgelerde toplanmışken, Türkiye’de (Marmara ve Akdeniz bölgesi dışında) buğday üretiminin yoğun olduğu bölgelerde Lojistik maliyetler un üretiminde önemli bir kalem (Konya‘da %9) Kaynak: TOBB Sanayi Veri Tabanı ve TÜİK

Tespitler (I) Un ihracatında Türkiye ilk sıralarda İhracattaki artış yüksek verimli buğday üretimi ve/veya buğday ithalatıyla karşılanabilir Buğdayda yüksek verim ve kalite için Ar-Ge çalışmaları, tohum ıslahı ve bölgelerin özelliklerine uygun ürünlerin desteklenmeleri gerekli Kaliteli ürün üretimi ürün borsalarının aktifleştirilmesiyle çekici hale getirilebilir: ürün kalitesine göre fiyatlama Havza bazlı destekleme modelleri hayata geçirilmeli Kaliteli buğday ihtiyacı, artan dünya fiyatlarıyla karşılanıyor Fiyat dalgalanmalarından korunmak için lisanslı depoculuk önemli

Tespitler (II) İhracat yapılmayan ülkelere erişim, lojistik maliyetler ve altyapı eksikliği nedeniyle yakın gelecekte zor görünüyor. Un ihracatında hedef, miktarı arttırmak yerine, ürün kalitesini ve çeşitliğini arttırarak birim satış ve ihracat fiyatını arttırmak olmalı. Tespit edilen sorunların çözümü aranırken Değer zinciri yaklaşımı içerisinde Tüm aktör ve paydaşların çıkarları göz önünde bulundurulmalı

Un sektör vizyonu değerlendirilmesinde bütüncül bakış açısı önemli Buğday üretiminden, ürünlerin son tüketiciye iletilmesine kadar tüm aşamalar göz önünde bulundurulmalı Hedeflerin oluşturulmasında ve hedeflere ulaşmada tüm aktörlerin çıkar ve davranışları hesaba katılmalı Yüksek katma değerli üretim için aktörlerin çıkarları doğrultusunda birlikte hareket etmesi önemli

Un üreticileri, değer zinciri içerisindeki aktörlerden sadece biri

İleriye dönük çalışma çerçevesi - I Un ve unlu mamul üreticilerinden başlanarak değer zincirindeki tüm aktörlerin pozisyonları ve birbirleri ile ilişkileri tanımlanmalı Çiftçiler göreli getirisi en yüksek ürünleri üretmek, girdi maliyetlerini en aza indirmek Un, makarna ve unlu mamul ve yem üreticileri kaliteli ürünleri, mümkün olan en düşük maliyetle ve yüksek getiriyle iç ve dış pazarlarda pazarlamak Tüketiciler en sağlıklı ürünü en ucuza almak Dış Dünya Ürünlerini en yüksek fiyatla satarken kaliteli ürünleri mümkün olan en düşük fiyattan ithal etmek Kamu, Ülke tarım ve gıda politikaları çerçevesinde Üreticilerin girdi temininde aşırı fiyat dalgalanmalarından mümkün olan en az şekilde etkilenecekleri düzenlemeleri yapmayı katma değeri yüksek ürünlerin ihracatını teşvik edecek Gıda güvenliğini sağlayacak teşvikleri, destekleri ve düzenlemeleri yapmak Değer zincirinde tanımlanmış olan her bir aktörün mevcut durum değerlendirmesi yapılmalı

İleriye dönük çalışma çerçevesi - II Farklı gelir grupları ve tüketici gruplarına göre yurtiçi ve yurtdışı talep eğilimleri incelenmeli Farklı tüketici grupları: hanehalkları, catering, turizm, ekmek ve unlu mamul üreticileri Farklı gelir grupları: yüksek, orta ve düşük gelirli hanehalkları Hammadde ve yurtiçi/yurtdışı pazarlara erişimde en uygun lojistik alternatifin belirlenmesine ilişkin bir çalışma yapılmalı Mevcutta kullanılmakta olan lojistik yöntemler ortaya çıkarılmalı Alternatif lojistik yöntemlerin elverişliliği ve maliyeti belirlenmeli En uygun alternatif belirlenmeli Yurtdışı örnekler incelenerek iyi uygulama örnekleri ortaya çıkarılmalı Üretim (kapasite kullanımı, tesis sayısı ve maliyet yapısı) ve Tüketim eğilimleri açısından farklı ülkelerin gelişim patikaları ve uyguladıkları politikalar incelenmeli Türkiye’nin un ve unlu mamul ticaretinde rekabet gücünü arttırabilmesi için yeni bir strateji geliştirilmeli, değer zincirindeki aktörlerin tamamını ve zincirin her aşamasını ilgilendiren politika ve düzenlemeler tasarlanmalı.

Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Söğütözü Cad. No:43 TOBB-ETÜ Yerleşkesi TEPAV Binası 06560 Söğütözü – Ankara Tel: 312 – 292 5500 Fax: 312 – 292 5555 www.tepav.org.tr