İYİ HEKİMLİK UYGULAMALARI: Hacettepe Örneği Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Hasta – Sağlık Çalışanı İlişkisinde Etik Yükümlülükler
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Acil Olguya İlk Yaklaşım
TIP EĞİTİMİNDE DEĞİŞİM
T.C. İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
30 Ekim-2 Kasım 2014 ANTALYA, TÜRKIYE
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
HASTANE ETİK KURULLARI
TIPTA İNSAN BİLİMLERİ. Toplum, hekimden tanı koymada bilgili ve uygulamalarda becerikli olmasının yanında hastasının duygusal gereksinimlerine duyarlı.
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
Öğretmenlik ve Estetik Duyarlılık
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
TIBBİ BECERİ UYGULAMALARINDA CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ DENEYİMİ
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Hekim Hekim İlişkisi Sağlığın Temel İnsan hakları Evrensel Bildirgesi’nde bir hak olduğunu vurgulayarak sözlerime başlamak istiyorum. Her meslek grubu.
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Müfredatı Yeniden Yapılandırma Çalışmaları Berna Musal, Cahit Taşkıran, Sevgi Tımbıl, Serpil Velipaşaoğlu, Yücel.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
6. HASTANE ORGANİZASYONU.
Dr Hakan Abacıoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
İNSAN BİLİMLERİNDE TIP YA DA TIP-KÜLTÜR SANAT: MENDERES DENEYİMİ
PSİKİYATRİYE GİRİŞ PSİKANALİTİK KURAM.
Türkiye’den Program Örnekleri. Tıp Bilişimi Eğiticisi Kim Olacak?
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
HEKİMLİĞE HAZIRLIK PROGRAMI. HEKİMLİĞE HAZIRLIK PROGRAMI PROGRAMIN ANA HEDEFLERİ  Hekimlik uygulamalarında temel becerileri kazandırmak  Öğretim üyesi.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
DEĞERLER ŞEHRİ KASTAMONU
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
İntörn Doktor Oryantasyon Programı
Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme (Akreditasyon)
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
KOU Tıp Fakültesi Eğitimini Nasıl İyileştirebiliriz? Dr. Hande SEZER Radyoloji ABD.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Çalıştay, Mayıs, 2016 VI. DÖNEM Doç. Dr. Cem Cerit Doç. Dr. Yiğit Çakıroğlu Yrd. Doç. Dr. T. Utku Yılmaz İnt. Dr. Emre Eserli.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
H a s t a H a k l a r ı Y o l c u l u ğ u D r. H ü s e y i n Ç e t i n a l p İ z m i r İ l S a ğ l ı k M ü d ü r l ü ğ ü H a s t a H a k l a r ı İ l K.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
MİSYONUMUZ İNSANİ VE TOPLUMSAL DEĞERLERİ ÖZÜMSEMİŞ, ÖZ GÜVENİ YÜKSEK, SORUMLULUK SAHİBİ, SOSYAL VE KÜLTÜREL ETKİNLİKLERE KATILAN, DONANIMLI ÖĞRENCİLER.
TIP EĞİTİMİNDE AKREDİTASYON
DÖNEM 6 ÇALIŞTAY SUNUMU MAYIS, 2017 Doç. Dr. Nurettin Özgür DOĞAN Yrd
BESLENME VE DİYETETİKTE TEMEL KAVRAMLAR II
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
Dünya Tabipleri Birliği
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
***PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Hülya Aybek*, Nural Cevahir**
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
Dönem III Tıp Eğitiminde Mevcut Durum ve Öneriler
Sunum transkripti:

İYİ HEKİMLİK UYGULAMALARI: Hacettepe Örneği Dr İYİ HEKİMLİK UYGULAMALARI: Hacettepe Örneği Dr.İskender Sayek KOÜ Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Geliştirme Program 18 Aralık 2012ı

Hekimlik, bir bilgi birikimi yanında kazanılan beceriler ve zaman içinde geliştirilen tutum ve davranışların bir bütünü Hekimlik, mesleksel sorumluluk, meslek grubu içinde dayanışma, meslek onurunu koruma ve mesleksel hakları gözetme gibi temel kavramların bir uygulaması

Nitelik geliştirme ve akreditasyon süreçlerine yansıtılmalıdır. Tıp fakülteleri ve tıp eğitimi kurumlarının sosyal/toplumsal sorumluluğu önemlidir. Müfredatın belirlenmesi ve yürütülmesi toplumun ve hastanın gereksinimlerinin gözönünde bulundurulması temelindedir. Nitelik geliştirme ve akreditasyon süreçlerine yansıtılmalıdır. Etkin olabilmek için bunun yaşamboyu öğrenim ilkeleriyle güçlendirilmelidir. Lindgren S, Karle H Med Teachr 2011;33:667

Tıp Eğitimi Ögeleri Bilgi Beceri Davranış/ Tutum

Yetenekli ve Yeterli Hekim: DSÖ (Geleceğin Doktorları) Hizmet Sunucu Karar Verici İletişimci Toplum Lideri /Sağlık Danışmanı Ekip üyesi/Yönetici

TEPDAD/UTEAK Temel Yetkinlikleri Profesyonel Sağlık Savunucusu Ekip üyesi Danışman Yönetici-Lider Bilim insanı İletişimci

6 hekim rolü üzerinden 21 yetkinlik

Tıp eğitiminin yoğun bilgi yükü ve uygulanan politikalar karşısında, hekim adayının giderek mekanikleşen insancıl özelliklerinden de çok şey yitiren bir etkinliğin uygulayıcısı olmaya başladığı, hastasını dinlemeyen, ona ve genelde topluma yabancılaşan bir profesyonel olduğu saptanmaktadır.

Hekimlik uygulamalarında sahibi olmak yeterli değildir. sadece bilgi ve beceri sahibi olmak yeterli değildir. Ortak değerlerin farkında olmak ve bu değerleri desteklemek sorumluluğunda olduğunu bilmek gerekir. IIME Medical Teacher 2002

sorumluluk Değerler Mesleksel Sorumluluklar Bağlılık Adanmışlık Mesleki Yeterlilik Mesleksel Sorumluluklar Değerler Fedakarlık Ekip çalışması Dürüstlük ve namusluluk Ahlaklı ve etik davranmak Profesyonel sorumluluk Özerklik Doğruluk Topluma karşı sorumluluk Mesleğe karşı sorumluluk

Tıpta Profesyonellik Hekimlik mesleğinin yürütülmesi için kazanılması ya da geliştirilmesi gereken tutum, davranış ve değerler bütünlüğü.

Tıpta Profesyonellik Profesyonel davranışın temeli tıbbın toplum ile olan sözleşmesidir Güven oluşmasına yol açar 3 Genel İlke Hasta yararı Hasta bağımsızlığı/otonomisi Sosyal adalet SSMD Professionalism Charter

Etik ve Humanizm Etik Bağımsızlık , Şefkatli Adalet, ağırbaşlılık,doğruluk/dürüstlük Humanizm Açık iletişim, saygı ve hasta merkezli hizmet

Hekim ve hasta arasında güven ve gizliliğe dayanan sağlam bir ilişki İletişim çok önemlidir....

İyi Hekimlik Nitelikleri 1. Sorumluluk duygusu 2. Sevgi, merhamet ve empati 3. Profesyonel davranış 4. Bilgili 5. Alçak gönülllülük 6. Klinik yeterlik ve adalet 7. İletişim becerileri ve yatakbaşı davranışları

Tıp eğitiminde çeşitli değer, tutum, davranış ve becerilerin kazandırılmasına yönelik uygulamaların eğitim programları içindeki payları artırılarak yapılandırılmalıdır

Hacettepe Örneği

amaç Tıp öğrencilerine iyi hekimin gereksinimi olan beceri ve tutumun kazandırılmasıdır.

Öğrenim Hedefleri • Hasta ve yakınlarıyla açık ve net iletişim kurabilmeli, • Hastayı sorgulayarak hasta ve hastalığa uygun tam ve doğru bir öykü alabilmeli, •Hastanın yakınmasına odaklanabilen, tüm sistemleri kapsayan tam bir fizik muayeneyi yapabilmeli, • Mesleksel becerileri ustaca uygulayabilmeli, • Kanıta dayalı tıbbı kullanabilmeli, • Tıbbi uygulamalardaki etik değerleri içselleştirebilmeli, • Hasta hekim ilişkisinde profesyonel tavırlarını geliştirebilmeli, • Hastalık ve sağlık kavramlarına tarihi, kültürel, sanatsal ve düşünsel bakış açılarıyla yaklaşabilmelidir.

Program Tasarımı • Üç yıllık dikey bir program. • Küçük grup etkinliği (her grupta 10-12 öğrenci) . • Tüm yıl boyunca iki haftada bir biraraya gelinen oturumlar. • Her öğrenciye oturum süreleri kadar araştırma süresi. • Her grup yıl boyunca aynı eğitici ile birlikte. • Her grubun program bölümlerini yıl içinde dönüşümlü uygulaması. • Her bölüm için uygun eğitim etkinliği. • Her aşamada uygun biçimlendirici (formative) değerlendirme yöntemi. • Her yılın sonunda düzey belirleyici (summative) değerlendirme yöntemi.

Grup İsimleri Hacettepe’nin kuruluşunda yer alan kişiler: İhsan Doğramacı, Doğan Karan, Nusret Fişek, İlhan Kerse Tıbba önemli hizmet sunan kişiler Tarihi isimler: Hippocrates, Galen, Paracelsus Evrensel isimler: Virchow, M.Curie, Pasteur, Fleming Türkiye’den isimler: H.Behçet, Behçet Uz, Refik Saydam, Cemil Topuzlu

başlangıç 2004-2005 Öğretim Yılı

İyi hekimlik uygulamaları, iletişim becerileri temelinde tasarlanmış, mesleksel becerilerin ve muayene becerilerinin kazandırılacağı, etik ve profesyonel değerlerin tartışılacağı,klinik ziyaretlerin yapılacağı (sağlık ocağı, hastane), tıpta insan bilimleri (tarih, dil, hukuk, sanat, felsefe) ilişkilerinin araştırılacağı, klinik karar verme süreçleri ve kanıta dayalı tıp çalışmalarının değerlendirileceği uygulamalarla desteklenip zenginleştirilen bir programdır.

bölümler İletişim becerileri (hasta görüşmesi) Tıpta insan bilimleri Mesleksel beceri eğitimi Etik ve profesyonel değerler Kanıta dayalı tıp Klinik ziyaretler

2011-2012

iletişim becerileri (hasta görüşmesi) 1. hafta: Eğitim 2. hafta: EDM’de görüşme kaydı. 3. hafta: Öğrenci görüşmelerinin izlenmesi 4. hafta: EDM’de görüşme kaydı. 5. hafta: Öğrenci görüşmelerinin izlenmesi

iletişim becerileri (hasta görüşmesi)

iletişim becerileri (hasta görüşmesi) Dönem I Temel hasta görüşmesi Farklı yakınmalar Dönem II Hasta/başvuran görüşmesi Zor hasta Dönem III Kötü haber verme Öykü alma-fizik muayene

mesleksel beceri eğitimi

mesleksel beceri eğitimi Dönem I: el yıkama, maske takma, steril eldiven giyme,ateş, nabız, kan basıncı, bandaj, temel yaşam desteği, im enjeksiyon Dönem II: damar yolu açma, kalp ve solunum sistemi muayenesi, EKG çekme, foley sonda, nazogastrik sonda Dönem III: dikiş, kadın genital muayenesi, rektal tuşe

klinik ziyaretler Sağlık ocağı hastane yataklı servisleri hastane poliklinikleri acil servisler ekip çalışması ve liderlik

kanıta dayalı tıp Bilgi okuryazarlığı Eleştirel okuma Kanıta dayalı tıp Makale değerlendirme

Tıpta İnsan Bilimleri Tıpta insan bilimleri, insanın sağlık, hastalık, sağlık hizmeti ve hasta-hekim ilişkisi özelinde davranışlarının anlamını irdeleyen ve deneyimlerini kaydeden tarih, edebiyat, sanat, felsefe, etik, hukuk, antropoloji, sosyoloji ve teoloji alanındaki çalışmaları içerir.

tıpta insan bilimleri Tıp ve Sanat Tıp ve Tarih Tıp ve İnsan

Tıpta İnsan Bilimleri Kongresi

etik ve profesyonel değerler Etik kavram ve durum tartışmaları Filmler Standart hasta görüşmeleri

Etik ve Mesleki Değerler Üç aşamalı bir program l. Aşama: sağlık-hastalık kavramları, yaşam kalitesi bağlamında sağlık hizmetleri, hekim ve tıp öğrencisi, hekim-hasta/başvuran ilişkisi, hak kavramı (sağlık hakkı, hasta hakları), güvenirlik ve güvenirliğin ihlali, hasta sırrının saklanması gibi etik konuların tartışılması,

Etik ve Mesleki Değerler ll.Aşama: yaşamın başında alınan etik kararlar (prenatal tanı testleri, genetik ayrımcılık, cinsiyet tespiti, abortus, yardımcı üreme teknolojileri ve etik sorunlar), yaşamın sonunda alınan etik kararlar (canlandırma komutu, faydasız tedavi, ölmekte olan hastaya ve hasta yakınlarına yaklaşım, ötenazi), ileri tıp teknolojileri ve aydınlatılmış onam kavramlarının tartışılması

Etik ve Mesleki Değerler lll.Aşama: klinik etik, etik kurullar, araştırma ve yayın etiği, toplum sağlığı etiği (sosyal fayda kavramı), hekim endüstri ilişkisi, tıp dışı uygulamalar karşısında hekim tutumu, medya etiği, sağlık haberlerinin medyada verilmesi ve bir profesyonel olarak hekimin sahip olması gereken değerlerin tartışılması

değerlendirme

değerlendirme YOKS

İyi Hekimlik Uygulamaları Hacettepe tıp'ta ders olarak okutulan şeydir. 15'er kişilik gruplara ayrılır öğrenciler. Hipokrat grubu, Asklepios grubu, Emil von Behring grubu vs. Sonra her grubun ders saati ve yaptığı şeyler farklı olmak üzere uygulamalı işlere girişirler. Mesela dönem 1 "iletişim kayıt"ta kamerayla izlenen bir odada beyaz önlükleri giyip sırayla bir aktörle hasta görüşmesi yaparlar ve izlenip değerlendirilirler. "tıpta insan bilimleri"nde mayıstaki kongre için projelerini seçer, 3er kişilik gruplara ayrılır ve kongre için hazırlanırlar. Bu gibi şeyler. Hacettepe'yi sevme sebeplerimdendir

Teşekkür ederim..