Finlandiya’da Sosyal Güvenlik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
İŞKUR Antalya İl Müdürlüğü
Oğuz KARADENİZ Pamukkale Üniversitesi
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ, GRUP EMEKLİLİK PLANI VE FON İÇERİĞİ.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
-Demografik- Nüfus Analizi
İŞGÜCÜ PİYASASI.
SAĞLIK EKONOMİSİ.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Diferansiyel Denklemler
AB Hakkında Genel Bilgiler
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
AB Eşleştirme Projesi, Ankara 6. Ders Haftası Carin Lindqvist-Virtanen
Sosyal Politika Reformu SATA – Finlandiya’da Politika Oluşturma Örneği
İzleme - göstergeler AB Eşleştirme Projesi, Ankara 5. Ders Haftası Carin Lindqvist-Virtanen Genel Müdür Yardımcısı Sigorta Bölümü.
İşsizlik Sigortası Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
Küresel Büyüme Oranları (%)
AB’de Sosyal Güvenlik Politikası Oluşturma AB Eşleştirme Projesi, Ankara Kursun 6. Haftası Carin Lindqvist-Virtanen Genel Müdür Yardımcısı Sigorta Bölümü.
Finlandiya’da Sosyal Koruma Politikası Oluşturma
Finlandiya’da Sosyal Güvenlik Politikası Oluşturma
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
SOSYAL GÜVENLİK. Sosyal Güvenlik Sistemine Bütçeden Yapılan Transferler ve Sosyal Güvenlik Açığı (Cari Fiyatlarla, Milyar TL)
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Türkiye’de Metal Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği İçin Etkin ve Güvenilir Kaynakların Kullanımı Hollanda Hükümeti Matra Fonu tarafından desteklenmektedir.
Genç ve çalışmaya elverişli nüfusu, Nitelikli işgücü ve düşük işgücü maliyetleri, Lojistik altyapısı, Sektörün temel hammaddesi pamuk üretimi açısından.
4 X x X X X
Getiri Ltd. Şir. Mayıs 2008 hesap döneminde aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Tek düzen hesap planını ve 7/A Maliyet Hesapları’nı kullanarak bu ticari.
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
AYLIK HESAPLAMA SİSTEMİ
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
LATİN AMERİKA BREZİLYA VENEZUELA.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-5
Katsayılar Göstergeler
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
ALMANYA‘DA YAŞAMAK SOSYAL SiGORTALAR. Bütün sosyal devlet sistemlerinde olduğu gibi, Almanya da da sosyal yaşam, farklı sosyal sigortalarla güvence altına.
SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATI HAZIRLAYICI EĞİTİMİ
©McGraw-Hill Education, 2014
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-6
Japonya Sağlık Sistemi
ALMANYA’DA SOSYAL GÜVENLİK SİSTEMİ
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Sunum transkripti:

Finlandiya’da Sosyal Güvenlik AB Eşleştirme Projesi, Ankara 6. Ders Haftası Carin Lindqvist-Virtanen Genel Müdür Yardımcısı Sigorta Bölümü

İçerik Sosyal İşler ve Sağlık Bakanlığı Sosyal Güvenlik Şemaları Rolü ve Yükümlülükleri Sosyal Güvenlik Şemaları Sosyal güvenliğin genel prensipleri Şemalar ve Yardımlar Sonuçlar ve İzleme AB Bağlamında Finlandiya Sosyal Politikaları Politika Stratejileri ve Karar Verme Prosedürleri

Sosyal İşler ve Sağlık Bakanlığı Bakanlık aşağıdakilerden sorumludur: Sosyal ve sağlık politikası Sosyal koruma ve sağlık teşviki Çevresel sağlık hizmeti Sosyal ve sağlık hizmetleri Sosyal sigorta (emeklilik, sağlık ve işsizlik sigortası) Özel sigortaların geliştirilmesi İş güvenliği ve sağlık Cinsiyet eşitliğinin teşviki Sektör araştırma ve geliştirmesinde tutarlılık AB de dahil olmak üzere uluslar arası işbirliği 6.4.2017

Bakanlığın ana görevleri Mevzuat işlevi (tasarlama, uygulama, rehberlik, AB mevzuatı, etki değerlendirmesi, kalite, geliştirme) İdari sektörün yönlendirilmesi (performans rehberliği, proje yönetimi, araştırma – geliştirme – inovasyon) AB ve uluslar arası bağlamda ilgili görevler (hükümetler arası işbirliği, konseyler, vs., fonlar, uluslar arası organizasyonlar) Eylem ve ekonomik planlama, izleme ve raporlama 6.4.2017

Sosyal Koruma İçin Temel Prensipler Ana prensipler ve hedefler Yapı Maliyet Key principles and targets Structure Finansman ve harcama

Finlandiya Sosyal Korumasının Temel Prensipleri Sosyal koruma seviyesi mantıklı ve yeterlidir Sosyal koruma vatandaşları harekete geçirir ve kendi kendine yetmeyi cesaretlendirir Sorumluluklar açık ve uygundur Sosyal korumanın finansmanı sürdürülebilir bir temeldedir A3 05/2005/tao/paht

Sosyal olarak Sürdürülebilir bir Toplum için Sosyal ve Sağlık Politikası Refah için güçlü bir yapı Hür türlü politikada sağlık ve refah Sağlık ve işlevsel kapasitenin teşviki Çalışma hayatının çekiciliğini artırmak suretiyle daha uzun çalışma kariyeri Sürdürülebilir sosyal koruma finansmanı Herkes için refaha erişim Yoksulluğun ve sosyal olarak dışlamanın azaltılması Etkin hizmetlerin ve mantıklı bir gelir güvenliğinin sağlanması Sağlıklı ve güvenli bir yaşam ortamı Toplumun istisnai koşullarda da işlevini yerine getirebilmesinin sağlanması 7 6.4.2017 STM

Finlandiya’da Sosyal Güvenlik Ağı Sosyal Güvenlik Dalları Emeklilik koruması (Ulusal emeklilik sigortası ve İstihdam emeklilik sigortası) Aile sosyal yardımı İşsizlik sosyal sigortası İş kazası mesleki hastalık sigortası Hastalık sigortası Halk Sağlığı Hizmeti ve Rehabilitasyon Hizmetleri Sosyal Hizmetler Çocuklar için günlük bakım Uzun vadeli bakım Diğer sosyal hizmetler

Fin Sosyal Koruma Sistemi Önleyici Sosyal ve Sağlık Politikası Sosyal ve Sağlık Hizmetleri Sosyal Sigorta Sağlık koruma ve çevresel sağlık Radyasyon koruması İş güvenliği ve sağlık, çalışma kapasitesinin korunması Sosyal dışlama, uzun vadeli işsizliğin aktivasyonu Alkol ve uyuşturucu kullanımı ile ilgili konular Sağlık teşviki (sigara, kaza, önleme) Genetik teknolojisi Küçük çocuklar için kreş ve evde bakım ödeneği Çocukların ve genç nüfusun bakımı Yaşlıların bakımı Engelliler için hizmetler Birincil sağlık bakımı (ana sağlığı hizmeti, aşılar) Belli bir alanda uzmanlaşmış tıbbi bakım Tıbbi ilaçlar Çocuk ödeneği Sosyal yardım Ulusal emeklilik şeması İstihdam emekliliği şeması Hastalık ve doğum sigortası Engellilik ödeneği İşsizlik güvenliği İş kazası sigortası Hasta sigortası Hayat sigortası ve kişisel sigorta Motorlu taşıt üçüncü şahıs sigortası 9 06/04/2017 Klaus Halla

Sosyal Güvenlik Ağı Yapısı Üç Yapı Bloğu Aidatlar / İşçiler / İşverenler Kazanca bağlı Nakdi Yardımlar Sosyal Sigorta Aidat temelli Sağlık Bakımı ve Sosyal Hizmetler Vergi gelirleriyle finansman Asgari Nakdi Yardımlar Temel Sosyal Sigorta Vergi gelirleriyle finansman Belediyeler Devlet Bütçesi

1980 – 2008 arasında ana grup tarafından yapılan sosyal harcama 2008 fiyatlarında milyon Euro Hastalık ve sağlık Kazazedeler Konutlandırma Engellilik Aile ve çocuk Diğer Yaşlılık İşsizlik İdare Kaynak: Ulusal Sağlık ve Refah Kurumu 11 06/04/2017 Maliye ve Planlama Bölümü

2008 yılında Finlandiya’da sosyal harcamanın (müşteri ücreti haricinde) dağılımı (%) 2008’de sosyal harcama 48.6 milyon Euro Çocuk yardımları Belediye Sosyal Hizmetleri Konut ödeneği Belediye Sağlık Hizmetleri İşsizlik Sosyal Yardım Sağlık sigortası Askeri, mesleki yaralanma ile motorlu taşıt sorumluluk sigortası İdare Diğer Ulusal Emeklilik Kazanca ilişkin emeklilik Kaynak: MSAH & THL 12 06/04/2017 Maliye ve Planlama Bölümü

1980-2008 yılları arası sosyal koruma giderinin gelişimi (hasta ücretleri hariç) ve 2050 yılı tahmini, GSYİH % GSYİH % Diğer Sosyal kamu hizmetleri Kamu sağlık hizmetleri İşsizlik Ulusal sağlık sigortası Kaza sigortası Emeklilik maaşları Gelire dayalı ek emeklilik Kaynak: Sosyal İşler ve Sağlık Bakanlığı 6.4.2017

Finansmanın Temel Prensipleri Temel yararlar daha çok vergi gelirleriyle finansman DİKKAT ! Belediyeler vergi için yetkilidir Kazanca bağlı yardımlar işverenlerden ve işçilerden / sigortalı olanlardan sigorta primi ile finanse edilir

2010 Yılı Sosyal Koruma Giderlerinin Finansmanı Devlet %28.0 Emlak geliri %6.7 Belediyeler %18.3 Toplam sigorta %11.0 İşverenler %38.4 Kaynak: Ulusal Sağlık ve Refah Kurumu 15 6.4.2017

Devlet bütçesinden finanse edilen sosyal koruma giderleri, 2010 yılı sosyal güvenlik gideri % Sosyal İşler ve Sağlık Bakanlığı %19,8 Bütçe dışı finansman %61,7 Maliye Bakanlığı %17,3 Toplam sosyal koruma gideri 54,9 milyar € Bütçeden finanse edilen toplam sosyal koruma gideri 21,0 milyar € İstihdam ve Ekonomi Bakanlığı %0,9 Tarım ve Orman Bakanlığı %0,3 16 6.4.2017 Etunimi Sukunimi

Ulusal Yaklaşım Açık Ve Net Olarak Başarılı Bir Yaklaşımdır Bu evrensel yaklaşım aşağıdakilerle uyumludur Hükümler Yoksulluğu önlemede başarılıdır İyi teminat kapsamı Yeterli yardımlar Maliyetler Maliyetler AB ortalamasının biraz altındadır Krizde stabilite

Sosyal Güvenlik Şemaları Sosyal Sigorta şemaları Nakdi yardımlar Ayni yardımlar Yararlanıcılar ve yararlanma seviyeleri Sosyal koruma sonuçları

Sosyal Güvenlik Şemaları Nakdi yardımlar Emeklilik Sigortası Ulusal emeklilik sigortası Kazanca bağlı emeklilik sigortası şemaları Hastalık Sigortası İş Kazası ve Mesleki hastalık sigortası İşsizlik Sigortası Temel ödenek (meşru) şeması İsteğe bağlı kazanca bağlı ödenek şeması Ayni yardımlar Sağlık hizmeti belediye hizmetleri tarafından sunulur

İstihdam temelli yardımlar İkamet temelli yardımlar Mesleki hastalıklar ve kazalar İstihdam temelli yardımlar İkamet temelli yardımlar Aile yardımı Hastalık ve doğum (nakdi yardımlar) Ulusal emeklilik • yaşlılık • engellilik • kazazedeler Emeklilik maaşı İşsizlik Sağlık hizmeti İsteğe bağlı işsizlik 20 6.4.2017 STM

Sosyal Sigorta Şemaların Temel Mevzuat Tarihleri – Kilometre Taşları 1937 Ulusal Emeklilik Yasası, 1956’larda revize edilmiştir 1948-1949 Aile yardımları : çocuk ödeneği ve doğum yardımı 1956 Hastaneler Yasası 1960 İşsizlik Sigortası 1961 İşveren Emeklilik Yasası 1963 Hastalık Sigortası 1970 Serbest Meslek Sahipleri Emeklilik Yasası ve Çiftçi Emeklilik Yasası 1972 Birincil Sağlık Hizmeti Yasası 1980’ler Konsolidasyon ve Reformlar 1990’lar Düzenleme; Mali sürdürülebilirliğe odaklanma 2000 - Stratejik Reformlar

Emeklilik Şeması Temel Prensipler Bireysel haklar Temel teminat kapsamı için bütün nüfusu korumak Benzer temel dayanaklar için nüfusu korumak Tam bir çalışma hayatından sonra yeterli yaşam standardını sağlamak Yardımlar: yaşlılık, engellilik ve kazazedeler için emeklilik (işsizlik emekliliği)

Ulusal Emeklilik Şeması İkamet temelinde hak kazanma 16 – 64 yaş arası ülkede ikamet eden bütün kişileri kapsar 40 yıldan sonra garantili emeklilik sunar (ikamet yılına bağlı olarak artış) Yardımlar aşağıdaki gibidir: 65 yaşından itibaren yaşlı emekliliği Engellilik emekliliği Kazazede emekliliği Garanti emeklilik miktarı (1.3.2011 itibariyle) Finlandiya’da ikamet eden kişiler için toplam asgari emekliliği garanti eder; test edilir

Ulusal Emeklilik Şeması İdare: Sosyal Sigorta Kurumu (Kela) Finansman: vergi gelirleriyle finansman (tax-financed); elde bulunan kaynaklarla finansman (pay-as-you–go)

Ulusal Emeklilik Şeması (2) Temel prensipler: Asgari bir emeklilik olarak, ulusal emeklilik küçük bir kazanca bağlı emeklilik ekler (2009 yılında kazanca bağlı emeklilik bekarlar için aylık 1207 Eurodan az, evliler için aylık 1075 Eurodan fazla idi) Genel emeklilik yaşı 65 yaş Yardımlar fiyat seviyesindeki değişikliklere endekslenmiştir ve ulusal emeklilik endeksine göre yıllık olarak düzenlenir. Uygulama: Sosyal Sigorta Kurumu Fon: Devlet, işverenler ve Sosyal Sigorta Kurumu 6.4.2017

İstihdam Emeklilik Şeması Kazanç temelindedir ve artan niteliktedir Sigorta şeması Aktif olan herkesi kapsar Yardımlar aşağıdaki gibidir: 63 – 68 yaşları arası için yaşlılık emekliliği 62 yaşından itibaren daha az avantajlı erken yaşlılık emekliliği Engellilik emekliliği Kazazede emekliliği (İşsizlik emekliliği; 2005’te feshedilmiştir)

Kazanca Bağlı Emeklilik Şeması (1) Kazanca bağlı emeklilik maaşlı çalışma ve serbest meslek temellidir. Yardımlar: İleri yaşlılık emekliliği, engellilik emekliliği, kısmi engellilik emekliliği, mesleki rehabilitasyon, kazazede emekliliği, işsizlik emekliliği ve yarı zamanlı emeklilik 2005 itibariyle temel prensipler: 18 yaş itibariyle bütün istihdam şekilleri için emeklilik artar. Bir emeklilik bütün kariyer boyunca kazançtan etkilenir. Esnek emeklilik yaşı 63 ila 68 yaşları arasındadır. Ödenebilir emeklilik ve başlangıç emekliliği için bütün iş yaşamı boyunca hesaplanmış kazançlar endekslenir ve endeks tüketici fiyatları ve ücretlerindeki değişikliklerden etkilenir. 2007 yılı başından itibaren özel sektörde ve kamu sektöründe emeklilik yardımları aynı içeriğe sahip olmuşlardır. 6.4.2017

Kazanca Bağlı Emeklilik Şeması (2) Uygulama: Yetkili emeklilik sigorta şirketleri, emeklilik fonları, emeklilik kuruluşları, Hazine ve Yerel Hükümet Emeklilik Kurumları Fin Emeklilik Merkezi işbirliği kurumudur Fon: Şema yardım temellidir ve iş yaşamı süresince kazanç ilintili emeklilik hedef seviyesi mevzuatla belirlenmiştir. Maliyetler, işverenler, işçiler ve serbest meslek sahiplerinden toplanan aidatlarla sağlanır. Devlet, serbest meslek sahipleri için emekliliğe karşılık fon için katkıda bulunur. Aidatların bir bölümü mevcut emeklilikleri ödemek için kullanılır. Bir bölümü ise ilerideki çok yaşlı emekliler için fonlanır. Aidat seviyeleri özel ve kamu sektörlerine göre değişiklik gösterir. 6.4.2017

İdare Özel emeklilik kurumları tarafından idare edilir Merkezi Emeklilik Güvenlik Kurumu (ETK) özel sektör enstitüleri koordinasyon yapısını oluşturur Düzenlenmiştir ve sınırlı rekabet vardır Emeklilik kurumları kar amacı gütmeyen organizasyonlardır

Emeklilik Tutarı İstihdam emekliliği artan yapıdadır Hedef emeklilik 40 yıl içerisinde aşağı yukarı % 60’tır Hayat süresi boyunca kazanılan temelindedir 1,5 % x ÜCRET x HIZMET 53 yaşından sonra 1,9 % 60 yaşından itibaren 2,5 % 63 – 68 yaşları arasında 4,5 % Ortalama yaşam süresi katsayısı (temel alınan yıl: 2010)

Emeklilik Artış Oranı (%) 4,5 2,5 1,9 1,5 18 23 53 60 63 65 68

Emeklilik Artışı %’nin toplamı x Yıllık kazanç % = 18 – 52 yaş arasında %1,5 53 yaşından sonra 1,9 % 60 yaşından itibaren 2,5 % 63 – 68 yaşları arasında 4,5 % % yıllık kazanç üzerinden hesaplanmıştır

Emeklilik Şemalarının Fonu Ulusal emeklilik Vergi gelirleriyle finansman (işveren sigorta primleri 2010 yılında feshedilmiştir) Elde bulunan kaynaklarla finansman şeması Kazanca bağlı (istihdam) emekliliği İşveren ve işçiler tarafından ödenen aidatlar Serbest meslek sahipleri ve çiftçiler tarafından ödenen aidatlar Kısmi olarak fonlanmaktadır

Kısmi olarak fonlama: İleri yaşlı emeklilikler için artışın kısmi olarak fonlanması (53 yaşına kadar 1/3) Engellilik emekliliğinin başlangıç miktarı fonlanır Kazazedelerin emekliliği elde bulunan kaynaklar ile finansman sistemi yoluyla fonlanır Elde bulunan kaynaklar ile finansman sistemi yoluyla fonlanan diğer yardımlar Teminat kapsamı endeksi elde bulunan kaynaklar ile finansman sistemi yoluyla fonlanır

İşçilerin Kısmi Fonlanmış Emeklilik Şeması Aidat Elde bulunan kaynaklar ile finansman Fonlanacak Bileşen Masrafların yüklenmesi Toplanmış bileşen Fonlanan bileşen Ödenmiş emeklilik Teknik faiz oranı 35 6.4.2017 STM

2003 yılında emeklilik sigortası % olarak gayri safi yurtiçi hasıladan ödenen sigorta primleri, aktifler ve emeklilikler 1. kolon 2. kolon 3. kolon Toplam meşru isteğe bağlı isteğe bağlı % GSYH M€ şema kolektif bireysel şemalar sigorta Yazılı sigorta primleri 11,1 0,2 0,4 11,7 15 573 Emeklilik aktifleri 56,4 6,3 4,4 67,1 95 904   Ödenen emeklilikler11,0 0,3 0,1 11,4 13 662 36 6.4.2017 STM

Toplam Emeklilik 2011 Emeklilik Euro / ay Ücret Euro / ay Kazanca göre Työeläke 50 % palkasta. Kansaneläke ja takuueläke alkaa 65-vuotiaana, mutta mahdollista työeläkkeen 4,5 % lisäkarttumaa 63 ikävuodesta alkaen ei ole otettu huomioon. Antti Mielonen Kazanca göre Garanti İkamet temelli Net

EMEKLİLİK BİLEŞENİNE GÖRE BÜTÜN EMEKLİLİK YARARLANICILARI Sayı Ulusal emeklilik Hem ulusal hem de meşru kazanç - İlgili emeklilik Meşru kazanç Sadece ilgili emeklilik 38 6.4.2017 STM

BÜTÜN NÜFUSUN YAŞ YAPISI1) VE EMEKLİLİK YARARLANICILARI 31.12.2007 Erkek Kadın 85– 80–84 75–79 70–74 65–69 60–64 55–59 50–54 45–49 40–44 35–39 30–34 25–29 20–24 15–19 10–14 5–9 –4 578 724 752 434 2 017 973 1 951 197 1,000 kişi Finlandiya’da oturan emekliler Nüfusun geri kalanı 1) Sosyal Sigorta Kurumu (Kela) tarafından sigortalanmış nüfus. Kaynak: Kela 39 6.4.2017 STM

İleri Yaşlı Emeklilikleri 31.12.2001 Toplam emeklilik Euro / ay Erkek / Kadın Lähde: Eläketurvakeskus Kuvio 33

Kazançlardan % olarak ortalama emeklilik 41 Lähde: ETK

GAYRİ SAFİ YURTİÇİ HASILANIN EMEKLİLİK HARCAMASI DİĞER Kamu sektörü ulusal Kazanca bağlı emeklilik Özel sektör 42 6.4.2017 STM

TOPLAM EMEKLİLİK HARCAMASI, 2007 19.6 milyon euro İsteğe bağlı emeklilik 0.2 milyon Euro * SOLITA emekliliği 1) 0.5 milyon Euro * Ulusal emeklilik 2.8 milyon Euro Özel sektör emekliliği 9.9 milyon Euro (Çiftçiye özel emekliliği de kapsar) Kamu sektörü emekliliği 6.1 milyon Euro 1) İş Kazaları Yasası, Motorlu Taşıt Sorumluluk Sigortası Yasası ve Askeri Yaralanmalar Yasası 43 6.4.2017 STM

Sağlık Koruma Bütün ikamet edenleri kapsar Belediyeler organize eder ve birincil ve özel sağlık hizmetini finanse eder 5 Üniversite Hastane bölgesi Hasta ücretleri yasa tarafından düzenlenir Ayakta tedavi ilaçları ve seyahat masrafları Sickness Insurance Scheme (Hastalık Sigortası Şeması) yoluyla karşılanır

Ulusal Sağlık Hizmeti Vergi gelirleriyle finansman ( belediye vergisi ve devlet tamamlayıcılığı) Müşteri ücretleri maliyetin aşağı yukarı % 8’ini karşılar

Hastaneler Hükümet Belediyeler Sağlık ocağı (temel sağlık hizmetleri) Para Kurallar (mevzuat) Bilgi Strateji projeleri İzleme € Belediyeler € € Araştırma Eğitim € Sağlık ocağı (temel sağlık hizmetleri) Hastaneler Üniversite hastaneleri

5 Üniversite Hastanesi 20 Hastane Bölgesi HYKS 29.3.2002/AA KYS OYS © Genimap TYKS TAYS Etelä-Pohjanmaan shp Keski-Suomen shp Vaasan shp Keski-Pohjanmaan shp Pohjois-Savon shp Itä-Savon shp Etelä-Savon shp Päijät-Hämeen shp Pohjois-Karjalan shp Kanta-Hämeen shp Etelä-Karjalan shp Pirkanmaan shp Kymenlaakson shp Helsingin ja Uudenmaan shp Satakunnan shp Varsinais-Suomen shp Kainuun shp Pohjois-Pohjanmaan shp Lapin shp Länsi-Pohjan shp 5 Üniversite Hastanesi 20 Hastane Bölgesi STM / STO 06/04/2017 47

Beş gelir grubuna göre 1992 – 2003 yılları arasında Finlandiya’da yaşa göre ayarlanmış önlenebilir ölüm (her 100 000 kişide 25-74 yaşları arası erkekler, CAD hariç) Yaş standartlı ölüm oranı Beş grup En az En çok Yıl Keskimäki ym. 2007

Finlandiya’da sosyal sınıflara göre doğumla bağlantılı ölüm oranı Rehberlerin kombine edilmiş etkileri, hizmete özgür erişim, katılıma bağlı yardım + pozitif ayrımcılık O III II I Gissler M et al. 2003

Sağlık sigortası Hastalık sigorta şeması Bütün ikamet edenleri kapsar Yardımlar Günlük sigorta ödeneği 7 günden 300 güne kadar günlük hastalık ödeneği Annelik, babalık ödeneği (105 + 158 gün) Bakım sigortası İlaçların ve seyahat masraflarının geri ödenmesi Özel bakım için geri ödeme İşverenlerden, işçilerden, diğer sigortalılardan ve devletten alınan sigorta primleri ile finanse edilir.

Sağlık Sigortası Şeması (1) Kazançların kayıplarının tazmini Kazanç temelinde ya da asgari teminat olarak ödenebilir Hastalık sigortası ve işe dair kısa süreli engellilik nedeniyle kazançların kayıpları için kısmi hastalık ödeneği Hamilelik ve çocuk bakımı nedeniyle annelik, babalık ve aile teminatı Çocuğun hastalığı ya da yaralanması döneminde, ailenin çocuğun bakımında veya rehabilitasyonda yer alması nedeniyle meydana gelen, kazançların kısa dönem veya geçici kayıpları için özel bakım teminatı Uygulama: Sosyal Sigorta Kurumu (Kela) Fon: işçiler, serbest meslek sahipleri ve işverenler; asgari teminat devlet tarafından fonlanır 6.4.2017

Sağlık Sigortası Şeması (2) Tıbbi bakıma yönelik tazminatlar İlaç geri ödemeleri Özel doktorların ve diş hekimlerinin ücretlerinin geri ödemesi ile özel muayene ve bakımın geri ödenmesi Seyahat masrafları Uygulama: Sosyal Sigorta Kurumu Fon: işçiler, serbest meslek sahipleri, işverenler ve devlet Geri ödeme statüsü ve tıbbi ürünlerin toptan fiyatları Eczacılık Fiyatlandırma Kurulu tarafından teyit edilir. 6.4.2017

Sağlık Sigortası Şeması (3) Rehabilitasyon Meşru rehabilitasyon Çok ciddi engeli olan kişiler için tıbbi rehabilitasyon Engeli olan kişiler için mesleki rehabilitasyon İsteğe bağlı rehabilitasyon Rehabilitasyon ödeneği, bakım ödeneği ve rehabilitasyon müşterileri için isteğe bağlı rehabilitasyon yardımı Uygulama: Sosyal Sigorta Kurumu Fonlama: İşçiler, serbest meslek sahipleri, işverenler ve devlet 6.4.2017

Hastalık sigortasının finansmanı

Toplam Sağlık Bakım Maliyetlerinin Finansmanı Hastalar / Sigortalılar Diğer1) KELA / Hastalık Sigortası Belediyeler (Belediye vergisi) Devlet (Genel gelir) 1) İşveren ödemeli sağlık bakımı, şirket hastalık fonları, özel sigortalar

% İsveç OECD ortalaması Danimarka Norveç Finlandiya 1980 – 2000 yıllarında Gayri Safi Yurtiçi Hasılada Sağlık Bakım Harcaması (% olarak) % İsveç OECD ortalaması Danimarka Norveç Finlandiya

İşsizlik Yardımları Temel işsizlik ödeneği (meşru sigorta; sabit fiyat) Kazanca bağlı işsizlik teminatı. (isteğe bağlı sigorta, ancak gerçekte bütün işçiler sigortalıdır; serbest meslek sahipleri için de isteğe bağlıdır) Sigorta yardımları istihdam kaydı gerektirir ve azami 500 gün için ödenebilir şekildedir İş piyasası desteği (herhangi bir istihdam kaydı olmayanlar ya da teminat ödemeleri için azami zaman aşılmışsa sabit fiyat yardımı) Limitsiz

İşsizlik Sigortası Şeması (1) İşsizlik sigortası şeması işsiz iş arayanların işsizlikleri süresince temel gelirini garanti eder. İşsizlik yardımı: Temel teminat, kazanca bağlı teminat ve iş piyasası desteği Eğitim yardımı: İş piyasası eğitim sübvansiyonu, yetişkin eğitim sübvansiyonu ve eğitim teminatı Uygulama: - işsizlik yardımı: Sosyal Sigorta Kurumu ve işsizlik fonu - eğitim yardımı: Sosyal Sigorta Kurumu , işsizlik fonu ve Eğitim Fonu Fon: İşverenlerin ve işçilerin sigorta aidatları, işsizlik fonuna üyelik aidatları; Devlet temel güvenliği sağlar 6.4.2017

İşsizlik Sigortası Şeması (2) İşsizlik teminatı İş piyasası desteği KAZANCA BAĞLI TEMİNAT İstihdam koşulunu sağlamış olan ve bir işsizlik fonu üyesi olanlara ödenebilir (28 ay boyunca 10 ay süresince istihdam edilmiş) Temel bir miktarı, kazanca bağlı miktarı ve çocuk artışını kapsar En fazla 500 gündür İşsizlik fonuna başvuru TEMEL TEMİNAT Herhangi bir işsizlik fonuna üye olmayan ve istihdam koşulunu sağlamış olan kişilere hitap eder (kazanca bağlı teminatta olduğu gibi) Temel bir miktarı ve çocuk artışını kapsar En fazla 500 gündür Sosyal Sigorta Kurumuna başvuru İŞ PİYASASI DESTEĞİ İstihdam koşulunu tamamlamayan ya da azami süre için işsizlik teminatı almış kişiler içindir Temel bir miktarı ve çocuk artışını kapsar İsteğe bağlı: Eşlerin ve kendi gelirleri yardımın miktarını azaltır Azami süre yoktur Sosyal Sigorta Kurumuna başvuru 6.4.2017

1980 – 2003 yılları arasında sosyal koruma harcamasının finansmanı % Devlet Yerel yönetimler İş verenler Sigortalılar Diğer Kaynak: Sosyal İşler ve Sağlık Bakanlığı, Finlandiya C3 12/2004 tao/paht

Temel İşsizlik Yardımları Temel İşsizlik Teminatı günlük 25.74 Eurodur ve hafta başına 5 gün için ödenir. Alıcı ile aynı hanede yaşayan 18 yaşından küçük çocuklar için bu rakam arttırılmıştır. Artış aşağıdaki gibidir: Bir çocuk için günlük 4.88 Euro İki çocuk için günlük 7.16 Euro Üç çocuk ve daha fazlası için günlük 9.23 Euro Çocuklar için artış olmadan Temel İşsizlik Teminatı aylık ortalama 553 Eurodur (21,5 x 25.74).

Kazanca Bağlı İşsizlik Yardımı İşsizlik fonuna isteğe bağlı üyelik Yardım formülü Temel teminat TT + 0,45 (maaş-TT) Maaş<2691€ + 0,20 (maaş- 2691€) Ortalama maaş (2009) 2652 €/ay yardım 1451 € 55%

Kaza Sigorta Şeması İşveren sigorta aidatları ile finanse edilir. Çiftçiler için kaza sigortası çiftçiler ve devlet tarafından ortaklaşa finanse edilir. Özel hayat dışı sigorta şirketleri tarafından organize edilir (Çiftçi Kaza Sigortası MELA tarafından) Yardımlar Günlük hastalık teminatı, sağlık bakım masrafları, engellilik emekliliği (ileri yaş emekliliği), kazazede emekliliği, engellilik sübvansiyonu, cenaze sübvansiyonu

Kaza Sigorta Şeması İşçileri ve çiftçileri, işte meydana gelen kaza ve mesleki hastalıklar sonucu meydana gelen çalışma kabiliyetlerinin kaybı için ve diğer bedensel yaralanmalar için tazmin eder. Bütün işçileri, çiftçileri ve işle ilintili durumda olan özel grupları kapsar. Bütün işverenler ve çiftçiler için bu sigortayı satın almak meşrudur. It is statutory for all employers and farmers to take out this insurance. İşveren sigorta aidatları tarafından finanse edilir. Çiftçiler için kaza sigortası ise serbest meslek sahipleri sigorta aidatları ve devlet fonları tarafından finanse edilir. 6.4.2017

İş Kazaları 1999 - 2008 140000 140000 120000 120000 100000 100000 80000 80000 60000 60000 Serbest meslek sahipleri 40000 40000 İşçiler 20000 20000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 NB! 2005 yılında yasal değişiklik - 7.4.2010 TVL/JS

Şüpheli bulunan durumlar da dahil olmak üzere mesleki hastalıklar - 1999 - 2008 7000 7000 6000 6000 5000 5000 4000 4000 Serbest meslek sahipleri 3000 3000 İşçiler 2000 2000 1000 1000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 7.4.2010 TVL/JS

Hasta günlerine göre işçilerin engellilikleri <4 120000 4 - 6 7 - 14 100000 15 - 30 80000 31 - 90 60000 91-360 - - 40000 20000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 7.4.2010 TVL/JS

Meşru Kaza Sigortası (2008) Toplam aidat geliri 691,3 € Toplam talep harcaması 501,9 € İşlemsel harcamalar 77,4 € Talep sayısı 182 925 Sigorta şirketlerinin sayısı 12 + 1 (Finlandiya’da kayıtlı olan 12 adet bir başka AB / AET ülkesinde 1 adet)

Sosyal Güvenlik Sigortası Şemasının Finansmanı 2010 (% olarak) Şema Devlet İşverenler Sigortalılar Diğer Ulusal emeklilik 100 - - Ulusal aile emekliliği 100 Hastalık sigortası 28 34 37 1 İstihdam emekliliği (çiftçi şeması için destek 83 17 + serbest meslek sahipleri, denizciler) İşsizlik sigortası Kazanca bağlı 34 54 12 temel + LMS 81 - 3 16

Aile Yardımları Çocuk yardımı Çocuk bakım destek yardımı 0 – 16 yaş arası ikamet eden bütün çocuklar Sabit fiyat miktarları çocuk100.40 2. çocuk110.94 3. çocuk141.56 4. çocuk 162.15 5. çocuk ve daha fazlası 182.73 Tek ebeveynli ailelerde her çocuk için 46.79 Euroluk artış alır Çocuk bakım destek yardımı

Çocuk Bakım Destek Yardımları Çocuk bakım yardımları Ebeveyne verilen ödeneklerden sonra ya da uzatılmış babalık ödeneği artık ödenmiyorsa, ebeveynler, 3 yaşından küçük bir çocuğa bakmak amacıyla tüm istihdam güvencesiyle çocuk bakım izni alabilirler. Diğer taraftan anne ve baba aynı anda tam zamanlı izin alamazlar. Çocuk bakım sübvansiyonları Ebeveynler çocuklarını, belediye tarafından işletilen bir gündüz bakım evine yerleştirmeyi ya da Evde Çocuk Bakım Ödeneği ya da Özel Gündüz Bakım Ödeneği alarak veya çocuk bakımı için kendilerine has düzenlemeleri yaparak çocuklarına bakmayı seçebilirler.

Çocuk Bakım Destek Yardımları Çocuk Ev Bakım Ödeneği Çocuk ev bakım ödeneği, belediye gündüz bakım evinde olmayan 3 yaşından daha küçük çocuğu olan ailelere ödenebilir. Eğer verilirse, ödenek bakımı aynı şekilde düzenlenmiş olan okul çağı yaşı altında olan diğer çocuklar için de ödenir. Özel Gündüz Bakım Ödeneği Özel Gündüz Bakım Ödeneğinin amacı okul çağı yaşı altında olan çocuklar için gündüz bakım düzenlemelerine yardım etmektir. Ebeveynler tarafından belirlenen özel çocuk bakım hizmeti sağlayan yerlere ödenebilir. Ailede uygun olan her çocuk için ebeveyn ödenek dönemi ya da uzatılmış babalık izni sonundan çocuğun okula başlamasına kadar ödenebilir.

Uzun Vadeli Bakım Ve Diğer Sosyal Hizmetler Belediyeler tarafından sunulan uzun vadeli bakım Müşteri ücretleri düzenlenmiştir Belediye tarafından sunulan diğer hizmetler Rehabilitasyon Ev yardımı Ev hastabakıcılık hizmeti Genel sosyal hizmet

İleri Yaş Hizmetleri Alıcıları 1991 – 2001 ; Bütün yaş gruplarının %’si 75 yaş ve üstü kişilerin oturduğu haneler için ev yardım hizmetleri 65 yaş ve üstü müşteriler için destek hizmetleri 65 yaş ve üstü kişilerin oturduğu haneler için ev yardım hizmetleri 75 yaş ve üstü kişilerin yaşadığı yaşlılar evi – Aralık 31 Uzun vadeli hastane hizmetinden yararlanan 75 yaş ve üstü kişiler – Aralık 31 Hizmet evlerinde yaşayan 65 yaş ve üstü kişiler – Aralık 31 65 yaş ve üstü kişiler için resmi olmayan bakım teminatı Kuvio 37

Faydalanıcılar Ve Yardım Seviyeleri İleri yaş emekliliği 1 096 700 kişi erkek 1688 €/ay kadın 1098 €/ay Ulusal emeklilik 677 248 kişi 90 218 sadece ulusal emeklilik Tam emeklilik 584 €/ay Garanti emeklilik 685 €/ay Engellilik emekliliği 269 900 kişi - erkek 1106 €/ay - kadın 921 €/ay İşsizlik yardımı Temel ödenek 63 949 kişi 551 €/ay İş piyasası desteği 184 009 kişi Kazanca bağlı teminat 366 590 kişi erkek 1326 €/ay kadın 1017 €/ay

Başlıca Zorluklar: Yaşlanan Bir Nüfus Nüfusun oranı (%) Yaş Yaş Yaş Yaş Yaş Yaş 1960 – 2040 yılları arasında nüfus yaş - yapısı

Yeniden Yapılandırma ve Adaptasyon Tedbirleri Daha uzun kariyerler için verilen önem 2005’teki emeklilik reformu İş yaşamı koşullarını iyileştirmek için programlar: Yaşlı çalışanları aktif tutmak için desteklemek Kısmi engellileri işe kazandırmak için desteklemek üzere yeni tedbirler Paydaşlar arasında yüksek işbirliği Sağlıklı yaşlanmayı teşvik edecek artırılmış tedbirler

Yoksulluk ya da iş karşısında dışlanma riskinde olan insanların oranı (%); 2009 İstihdam oranı 20-64, 2009 Yoksulluk ya da dışlanma riskinde olan insanların payı, 2009

Sosyal koruma yardımlarına ilişkin, işleve göre, brüt harcama (Gayri safi yurtiçi hasılanın yüzdesi olarak – 2008) Hastalık / Sağlık bakımı Aile / Çocuk Konutlandırma ve sosyal dışlanma n.e.c Çok yaşlılar ve kazazedeler Engellilik İşsizlik

2005 yılında AB ülkelerinde sosyal koruma harcamasının fonlanması (% olarak) Finansör başına sosyal harcama fonu oranı (%) Devlet ve belediyeler İşverenler Sigortalılar Diğer * = tahmini ** = 2004 verisi Kaynak: Eurostat 80 06/04/2017 Finans ve Planlama Bölümü

2007 yılında sosyal korumaya ilişkin toplam harcama, gayri safi yurtiçi hasılanın oranı, % olarak Gayri safi yurtiçi hasıla oranı (%) Kaynak: Eurostat 6.4.2017

2007 yılında AB ülkelerinde yoksulluk oranı Nüfusun oranı (%) Proportion of population (%) Toplam nüfus 0 – 17 yaş arası nüfus Göreceli yoksulluk eşik değeri ulusal medyan (orta değer) denkleştirilmiş harcanabilir gelirin % 60’ı olarak belirlenmiştir. Kaynak: Eurostat 82 06/04/2017 Finance and Planning Department

Sonuçlar Sosyal güvenlik ağları sosyal dahil olmayı teşvik eder ve yoksulluğu önler ve ekonomik büyüme faktörü olarak görev yapar Sosyal güvenlik ağları aşama aşama kurulabilir. En hassas (korumasız) olanın korunması devletin sorumluluğundadır ancak evrensel yaklaşım iyi sonuçlar sunmuştur. İyi tasarlanmış bir sosyal güvenlik hem yeterli ödenek sunar hem de mali olarak sürdürülebilir olabilir. İstihdam, sosyal güvenliği sunmanın temel yoludur.

Grup Ödevi: Değerlendirme Sigorta şemasına göre: Teminat kapsamı Yardım seviye yeterliliği (düşük gelir, orta gelir, yüksek gelir) Mali sürdürülebilirlik Geçerliliği kabul edilmiş zorluklar