IENG 451 ENDÜSTRİYEL YÖNETİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
Bir İş Planı Yazmanın Ne, Neden
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Nisan 2012, Bilkent Ünivesitesi Kütüphanesi Umut Al Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
İSRAF MALİYETİ Hem. Melek KILINÇ. İ sraf, organizasyonun bütünündeki yetersizliklerin toplam maliyetidir.
GEMLİK TİCARET MESLEK LİSESİ YGS VE LYS SUNUSU.
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
Türkiye’de Metal Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği İçin Etkin ve Güvenilir Kaynakların Kullanımı Hollanda Hükümeti Matra Fonu tarafından desteklenmektedir.
HİZMET ÜRETEN İŞLETMELER
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
1 Corporate 1 KURUMSAL BANKACILIK Corporate. 2 2 KURUMSAL BANKACILIK Finansbank 90’ lı yılların ikinci yarısından başlamak üzere, giderek ihtiyaçları.
YÖNETİM İŞLEVLERİ: ORGANİZE ETME
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
PAZARLAMADA İNOVASYON
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Merhaba Değerli Misafirler
İŞLETME İLKELERİ İşletmelerin Sınıflandırılması
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
2015 YAMANTÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ ALAN VE BÖLÜMLER
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Bilişim sistemlerinin türleri
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Rabia BORAZANCI.
Pazarlama Ve Perakende Bölümü Alan Tanımı
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
Girişimcilik.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
NİZAMÜLMÜLK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
İİBF İşletme Bölümüne Hoş geldiniz…. Bölüm Başkanı : Prof.Dr.Sevgi Ayşe Öztürk 2.kat Dahili Tel İİBF İşletme Bölümü İletişim Bilgileri Bölüm Başkan.
ODTÜ İŞLETME Özel sektör ve kamu kuruluşlarının, değişen çevre koşullarına uyum göstererek, etkili, kârlı ve verimli bir şekilde yönetilmelerine.
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
KOBİLERDE AR-GE ve İNOVASYON
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Yönetimin Fonksiyonları-1 Planlama Örgütleme
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
ORGANİZASYON FONKSİYONU
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
HUKUKİ YAPILARINA GÖRE İŞLETMELER
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
Sunum transkripti:

IENG 451 ENDÜSTRİYEL YÖNETİM KONU 5 ORGANİZE ETME

Yönetim Fonksiyonları Planlama Karar Verme Organize Etme Yol Gösterme Kontrol Etme

Organize Etmenin Doğası Kuruluşların Yasal Formları Örgüt, ortak bir hedefe doğru birlikte çalışan bireyler topluluğudur. Şahıs İşletmeleri, Ortaklıklar, Kurumlar, Kooperatifler.

Organize Etmenin Doğası Kuruluşların Yasal Formları Şahıs İşletmeleri İşletme tek bir kişi tarafından işletilir. Sahibi kendisidir, Organize etmek, ve kapatmak kolaydır, Birkaç yasal kısıtlamalar bulunmaktadır, İşletme sahibi tüm kararları kendisi vermekte serbesttir.

Organize Etmenin Doğası Kuruluşların Yasal Formları Ortaklık İki ya da daha çok kişinin sermaye ve emeklerini birleştirerek, tüzel kişiliğe sahip olmaksızın gerçekleştirilen, formalitesi az, kuruluşu kolay bir ortaklıktır, Kuruluşu kolaydır. Nisbeten daha az yasal kısıtları vardır. Ortakların farklı görüşleri olma durumunda kuruluş bu durumdan olumsuz etkilenebilmektedir.

Organize Etmenin Doğası Kuruluşların Yasal Formları Sermaye Şirketleri: Şahıs şirketlerine göre, daha büyük ölçekte sermaye gerektiren işleri yapabilmek için daha fazla sayıda ortak ile kurulan şirketlerdir Hissedarlar tarafından sahip olunan tüzel kişiler, genel olarak stok değer kayıplarının dışında hiçbir borçtan sorumlu olmazlar, Kazanç artırımı daha kolaydır. Yönetici transferi kolaydır. Değişim yönetimi yapılmaktadır. Kuruluşu ve organize edilmesi daha zor ve masraflıdır

Organize Etmenin Doğası Kuruluşların Yasal Formları Kooperatifler Kooperatifler tüzel kişiliğe sahip, ortaklarının belirli ekonomik çıkarlarını, özellikle mesleki ve ekonomik gereksinimlerini; karşılıklı yardım,dayanışma ve kefalet yoluyla sağlayıp korumak amacıyla,gerçek ve kamu tüzel kişileri ile özel idareler, belediyeler, köyler ve dernekler tarafından kurulan, esnek sayıda ortaklı ve esnek sermayeli kuruluşlardır.

Organize Etmenin Doğası Kuruluşların Yasal Formları Şahıs işletmeleri en yaygın olarak kurulan model/ form olarak bulunmaktadır. Ancak çoğu büyük organizasyonlar sermaye şirketleridir.

Organize Etmenin Doğası Organize etmek; Gerekli faaliyetlerin tanımlanması ve sınıflandırılması, Hedeflere ulaşmak için gerekli faaliyetlerin gruplandırılması, Aynı seviyede olan çalışanların koordinasyonunun sağlanması ve dikey seviye ( merkezi, üst bölüm, departmanlar) seviyesinde koordine edilmesi anlamına gelmektedir.

GelenekseL Organizasyonel Teori Departmanlaşma Kalıpları Organizasyonlar daha küçük bölümlere ayrılırlar. Buna departmanlaşma denilmektedir. Fonksiyonel departmanlaşma  Ürün odaklı departmanlaşma  Coğrafi departmanlaşma Müşteri odaklı departmanlaşma Süreç odaklı departmanlaşma 

Departmanlaşma Kalıpları Örnek: Temel Organizasyon CD'lerden geniş bir koleksiyona sahip olduğunuzu ve ayrıca ahşap çalışmaktan zevk aldığınızı varsayalım. Bodrum veya garajınızda CD'ler için bazı çekici ahşap saklama kutuları yapmaya başladınız. Bunlar, bazı arkadaş ve komşuları tarafından çok beyenilip takdir edilir ve satın alınır. Daha sonra ürettiklerinizin daha çok satılması için birkaç yerel mağazalar buldunuz. Talep arttıkça, dükkanda yardıma ihtiyacınız doğar ve, ve sizin yöneteceğiniz bazı yerel halkı (Mert, Sarp ve Nil) işe alırsınız. Siz Mert Sarp Nil

Departmanlaşma Kalıpları Fonksiyonel Departmanlaşma Aktiviteler gerçeleştirilen fonksiyonlara bağlı olarak gruplandırılır. Aktiviteler, ölçek ekonomisinden (büyük ölçekli üretim) yararlanmak üzere, yapılan işe göre de fonksiyonel olarak gruplandırılabilir. Örneğin, çalışanları ortak beceri ve bilgilerine göre gruplandırmak. (insan kaynakları, bilgi teknolojileri, muhasebe, üretim, lojistik, pazarlama, ve mühendislik). Fonksiyonel departmanlaşma her tip organizasyon yapısında kullanılabilir.

Departmanlaşma Kalıpları Örnek: Fonksiyonel Departmanlaşma Şirketiniz büyüdükçe kendinizi üretim yerinden uzakta satış, pazarlama ve finansmanı ayarlama ile uğraşırken buluyorsunuz. En deneyimli çalışanınızı öncelikle ustabaşı olarak görevlendiriyorsunuz. Sonrasında ise üretim müdürü. Ürünlerinizin satışı için satış elemanları işe alıyorsunuz. Müşteriler arttıkça ise bir kişiyi de satış müdürü olarak atıyorsunuz. Yarı zamanlı finans müdürü olarak çalışması üzere Yeminli murakkıp ataması yapıyorsunuz. Tasarımcı olarak bir mühendis işe alıyorsunuz. Genel Müdür Finans Müdürü Üretim Müdürü. Satış Müdürü Tasarımcı

Departmanlaşma Kalıpları Ürün Odaklı Departmanlaşma Aktivitelerin ürün bazında, ürün odaklı gruplanması. Her ana ürün alanı ve ürünle ilgili herhangi bir konu, kendi alanında uzman kişilerce yönetilir.

Departmanlaşma Kalıpları Örnek: Ürün Odalıklı Departmanlaşma Şirketiniz büyüdükçe plastik şeffaf CD saklama kapları işi ilginizi çekmeye başlayabilir. Ancak plastik kapların üretim metodunun ahşap kaplardan farklı olduğunu anlıyorsunuz. Siz de farklı yöneticilerin sorumluluğunda iki ayrı üretim departmanı oluşturmaya karar verirsiniz. Sonrasında bu farklı ürünlerin sadece üretimi değil pazarları ve alıcılarının da farklı olduğunu anlayıp her ürün için değişik pazarlama elemanları işe alırsınız. Bunun yanısıra muhasebe ve finansal islerden de sorumlu olmak üzere muhasebe departmanına da ihtiyacınız olmaktadır. Şimdi ürün odaklı organizasyonel şemayı ve departmanları oluşturabilirsiniz.

Departmanlaşma Kalıpları Örnek: Ürün Odaklı Departmanlaşma Genel Müdür Finans Genel Mdr. Yrd Üretim Genel Mdr. Yrd. Pazarlama Genel Mdr Yrd. ARGE Genel Mdr. Yrd CD AHŞAP KAP muhasebe Üretim Pazarlama Personel CD PLASTİK KAP Muhasebe Üretim Pazarlama Personel

Coğrafi Departmanlaşma Aktiviteler coğrafi veya bölgesel olarak gruplandırılır. Örneğin,Coca-Cola’nın organizasyonel yapısı firmanın iş yaptığı iki kapsamlı coğrafi bölgesine göre hazırlanmıştır. – Kuzey Amerika sektörü ve Uluslararası (Pacific Rim, Avrupa Birliği, Kuzeydoğu Avrupa, Afrika ve Latin Amerika) sektör olarak hazırlanmıştır.

Örnek: Coğrafi Departmanlaşma Genel Müdür Finans Gnl. Mdr. Yrd Üretim Gnl Mdr Yrd Pazarlama Gnl Mdr Yrd ARGE Gnl Mdr Yrd BATI BÖLGESİ MUHASEBE ÜRETİM PAZARLAMA Personel DOĞU BÖLGESİ MUHASEBE ÜRETİM PAZARLAM Personel

Müşteri odaklı Departmanlaşma Aktiviteleri müşteriler bazında gruplandırma Departmanlar toptan, perakende veya devlet şeklinde ayrılabilmektedir.

Süreç Odaklı Departmanlaşma Aktiviteler ürün, hizmet veya müşteri akışına bağlı olarak gruplandırılır. Örneğin, ehliyet alacak kişi birkaç süreçten geçerek ehliyet almaya hak kazanır. Bu departmanlar onaylama, ruhsat verme, vergi dairesi , hazine bakanlığı şeklinde ayrılmaktadır.

Karma Departmanlaşma Genel Müdür Finans GMYrd Üretim GMyrd Pazarlama GMYrd CD ahşap kap Cd plastik kap Batı satışlar Doğu satışlar Parçalar Montaj Finış Endüstriyel satışlar Müşteri satışları ARGE GMYrd

Kontrol Kapsamı ( Span of Control) Bir yöneticinin altında çalıştırdığı kişi sayısıdır.

Kontrol Kapsamı

Geleneksel Organizasyonel Teori N her yöneticiye rapor veren çalışan sayısıdır n Yöneticinin yönetmesi gereken çalışanlar arası iletişim sayısıdır: n(n − 1) Her yöneticinin n çalışanı ile iletişimi ile ilgili hesap yöntemidir: