KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

Yeni Medya’nın özellikleri
Global yayın şirketinin Global propagandası:. İşgal Edilmiş Kıbrıs Cumhuriyeti’nin İşgal Edilmiş Bölgesi!
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
Uluslararası İş Etiği.
ÜNİTE: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU: KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
2. Türkiye’de İçgöç Süreci ve Kentteki Sorunları.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Siyaset Bilimine Giriş
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
DOĞA VE İNSAN DOĞAL SİSTEMLER
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
COĞRAFYADA AKIMLAR.
Küreselleşme, Sonuçları ve Az Gelişmiş Ülkeler.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
Bilgi ve Yenilik İktisadı
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
* Yeni enformasyon ve iletişim teknolojilerinin sahiplik ve kullanımı, eşitsiz gelir dağılımından bağımsız değildir; dolayısıyla hem ülkelerin refah.
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ SOSYAL DEMOKRASİ VE ÜÇÜNCÜ YOL
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
KİŞİSEL MAHREMİYET ve TACİZ
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
DOĞA BENGÜ KOTAN 935 BERKAY ORKAN 1071
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
FARKLILILAR.
TELİF HAKKI.
Küreselleşme ile Ulus Devlet Ölüyor mu?
Küreselleşme.
Yeni İletişim Teknolojileri ve Küreselleşme
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
BİT KULLANMA VE YÖNETME
YENİ DİJİTAL ÇAĞ Giriş.
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
 Küreselleşme: Hayatın ekonomik, siyasal ve sosyo-kültürel alanlarında etkili olmaktadır. Ekonomik alan; ürün ve hizmetlerin üretim, dağıtım ve tüketimini.
SPOR ETKİNLİK ENDÜSTRİSİNİN ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
MERKANTİLİZM NEDİR ?.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
Yeni İletişim Teknolojileri ve Küreselleşme Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Küresel Bağlantılar BÖLÜM 11 Genel olarak, NCSS program standartlarının (2010) dokuzuncu tematik alanı olan Küresel Bağlantılar; coğrafya, tarih, ekonomi.
Uluslararası Örgütler
ADALET, ERİŞİM VE SINIRLAR Hazırlayanlar: Huriye ADIGÜZEL Zeynep MERGEN Hasibe GÜL.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Başarılı Uluslararası İnsan Kaynakları Yöneticisi Kimdir?
MEDYA VE ÇOCUK
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN EVRİMİ – BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHİ
Başarılı Uluslararası İnsan Kaynakları Yöneticisi Kimdir?
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
. DERS.
Uluslararası İşletme Yönetimi
KÜLTÜR Kitle Kültürü ve Dijital Çağda Kültür
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI – ATATÜRK ve İLETİŞİM 1.
Sunum transkripti:

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Dr. Ozan Örmeci http://www.ozanormeci.com/

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Küreselleşme Nedir ? Küreselleşme veya globalizasyon; ekonomik, sosyal, teknolojik, kültürel ve politik açılardan ülkeler ve toplumlar arası bütünleşme, entegrasyon ve dayanışmanın artması anlamına gelmektedir. Anthony Giddens’a göre küreselleşme karmaşık süreçlerin bir araya geldiği bir olgular kümesidir. Üstelik çelişkili ya da birbirine zıt etkenlerin de devreye girdiği bir süreçtir. Giddens, modernliğin sonucu olarak değerlendirdiği küreselleşmeyi, yerel oluşumların millerce ötedeki olaylarla biçimlendirildiği, dünya çapında toplumsal ilişkilerin yoğunlaşması olarak tanımlamaktadır.

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Küreselleşmenin Faydaları - Teknolojinin yaygınlaşması - Bilginin yaygınlaşması ve hiçbir şeyin gizli kalmaması - Farklı kültürler ve sosyal gruplar arasında yeni ilişkilerin kurularak düşmanlıkların ortadan kaldırılması. - Liberallere göre küresel rekabet sayesinde ürün kalitesinin artması ve fiyatların ucuzlaması - Yine liberallere göre ulus devletlerin piyasaya yenik düşerek zayıflamaları ve artık bir baskı aygıtı olmaktan çıkması - Sınırların belirsiz hale gelmesi ve insanlar için çok seçenekli bir dünyanın ortaya çıkması

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR “Öyle söyleniyor ki küreselleşmeye karşı çıkmak yerçekimi kanunlarına karşı çıkmak gibidir.” – Kofi Annan

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Küreselleşmenin Dezavantajları - Oyun kuralları adaletsiz, gelişmiş ülkelere ve büyük firmalara yarıyor - Maddi değerler çevre ve insanın dahi önüne geçiyor - Demokrasileri geliştirmediği gibi zayıflatıyor, halkların bağımsız karar alma sürecine engel oluyor - Kazananlar kadar, kaybedenler de mevcut Çok kültürlülük iddiası olmasına karşın aslında tek bir ortak dünya kültürüne doğru gidişi hızlandırıyor, yerel kültürleri aşındırıyor veya yok ediyor (Amerikanizasyon) Bireylere çılgınca bir tüketim kültürü aşılanıyor

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR “Bizim gibi zengin insanlar tarafından tanımlanınca küreselleşme; cep telefonları, internet ve bilgisayarlar demektir. Ama bu dünyanın üçte ikisini ilgilendirmiyor.” – Jimmy Carter

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Popüler kültür Latince “halk” anlamına gelen “populos” teriminden türemiş ve daha çok 20. yüzyılda kitle iletişim araçlarının ortaya çıkmasıyla ilişkilendirilmiş bir kavramdır. 19. yüzyılda ilk kez kullanılan bu terim (Oxford sözlüğüne 1854 yılında giriyor) daha çok alt sınıflara ait ve yüksek sınıf kültüründen farklı olan kültürü anlatır. Popüler kültür kelime anlamıyla “halk kültürü” anlamında kullanılmasına rağmen, bu terim kullanıldığında yerel ve etnik değerlerden ziyade büyük sermaye kontrolündeki ana akım medyada daha çok yer bulan kültürel öğeler kastedilmektedir.

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR “Popüler kültür” birçokları için kendi başına kullanıldığında pejoratif (olumsuz, küçümseyici) anlamı olan bir terim. Bunun iki temel sebebi var.

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Birincisi ve daha yaygın olanı popüler kültürün merkezde yer alan elitlerle değil de çevresel olan kitleler ile özdeşleşmiş olması. Yani popüler olan genellikle rafine bilgiyi, seçkin zevkleri değil, avam yönelimleri kastetmek için kullanıyor ve bu nedenle entelektüel çevrelerce küçümseniyor. Ülkemizde arabesk müziğe olan yaklaşım bunun tipik bir göstergesi olarak kabul edilebilir. Leonardo Da Vinci vs. İsmail YK

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Şahan Gökbakar – “Dikkat Şahan Çıkabilir” programından

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR İkinci neden ise sınıfsal yaklaşımlarda popüler kültürün yöneten sınıfların kültürel değerlerini ve geleneklerini egemen ideolojileri doğrultusunda yeni formüller biçiminde yansıtarak yarattıkları, bağımlı bireylere sundukları ve bir anlamda baskı ve uyuşturma aracı işlevi gören bir olgu olarak algılanması. Theodor Adorno’nun - “Kültür Endüstrisi” Antonio Gramsci - “Hegemonya” Kültür endüstrisinin egemen sınıflar yararına işlev gören doktriner kimliği, onun kâra dayalı olduğu gerçeğini değiştirmiyor ve işte tam da bu nedenle popüler kültür avam ve gerçek olandan besleniyor, beslenmek zorunda kalıyor.

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR - Küreselleşmenin kültürel boyutu Arjun Appadurai’e göre beş ana kategoride gruplandırılabilir; a) Etno-mekân: İçinde yaşadığımız dünyayı değiştiren insanların (turistler, göçmenler, mülteciler, misafir işçiler vs) oluşturduğu etkileşim alanları b) Tekno-mekân: Teknoloji akışlarının çeşitli düzeylerde buluşmasını sağlayan ve sınırları hızlı bir şekilde aşarak oluşan alanlar (internet vs) c) Finans-mekân: Uluslararası düzeyde büyük miktarlarda ve hacimde hızlı para akışının olduğu ve bu akışın meydana getirdiği piyasa işlemlerinin yapıldığı alanlar d) Medya-mekân: Gazeteler, dergiler, televizyon, sinema, internet gibi kitle iletişim araçları vasıtasıyla kültürel temasların sıklaşmasını sağlayan alanlar e) Fikri-mekân: Özellikle Aydınlanma kökenli ideolojilerin ve fikirlerin dayandığı kavramların (özgürlük, insan hakları ve demokrasi vs) etkin olduğu alan

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Kültürel küreselleşme aynı anda hem bir homojenleşme, hem de heterojenleşme sürecini içeren karmaşık bir yapıdadır. Dünya çapında küresel bir kültürün ortaya çıkışı doğal olarak kültürel homojenleşme sonucunu doğurur. Michael Jackson şarkılarının aynı anda New York’ta bir gökdelende ve Kigali’de bir mülteci kampında dinlenilmesi gibi. Fakat kültürel küreselleşme aynı zamanda ulus devletlerin yaşadığı siyasal ve ekonomik dönüşüme paralel olarak ulusal kültürlerin zayıflaması ve yerel-etnik kültürlerin ön plana çıkması sürecini de beraberinde getirmektedir. (Think globally act locally – Küresel düşün yerel davran)

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Küreselleşme ile popüler kültür arasında da doğrudan bir ilişki var. Küreselleşme nedeniyle bilginin kolaylıkla yaygınlaşabilir olması ve ülkeler arasındaki kültürel, ekonomik, sosyal ve hatta siyasal bariyerlerin zayıflaması bir küresel pazarın ve küresel rekabet düzleminin doğmasına yol açıyor. Dünyadaki farklı güçte ve büyüklükteki devletler bu küresel kültüre farklı ölçeklerde katkıda bulunuyorlar. Bu alanda da bir yarış ve rekabet söz konusu. ABD Hollywood filmleri ve pop şarkıcılarıyla bu alanda liderliği kimseye bırakacağa benzemiyor. Bu üstünlük ABD’ye siyasal alanda da Joseph Nye’ın “soft power (yumuşak güç)” dediği bir üstünlük imkanı sağlıyor.

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR “Eğer Tanrı Hollywood’u yok etmezse, Sodom ve Gomorra’ya bir özür borcu olur.” – Jay Leno “Hollywood’da olmamın tek sebebi parayı reddedecek ahlaki cesaretim olmayışıdır.” – Marlon Brando

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Türkiye’nin ise küresel popüler kültüre katkı ve yumuşak güç kullanımı konusunda henüz emekleme devrinde olduğu ancak gelecek için umut vaat ettiği söylenebilir. İLK KÜRESEL TÜRK CELEBRİTY’Sİ “BORAT” KARAKTERİNE DE İLHAM KAYNAĞI OLAN MAHİR ÇAĞRI.

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR 2011 Ocak ayından başlayarak Orta Doğu coğrafyasında etkili olan ve şimdiye kadar üç ülkede rejimi değiştiren Arap Baharı sürecinde Türkiye’nin televizyon dizileri vasıtasıyla etkili olduğu iddia ediliyor. TESEV tarafından 16 Orta Doğu ülkesinde yapılan bir araştırmaya göre Arap halklarının yüzde 74’ü bir Türk dizisini daha önce takip etmiş. Yine araştırmaya katılanların yüzde 61’i Türkiye’yi başarılı bir demokratik model olarak gördüğünü ifade ediyor. (www.hurriyet.com.tr/gundem/19834658.asp) Bu ve benzeri araştırmaların bulguları, doğru bir strateji ile Türkiye’nin yakın gelecekte Orta Doğu ve Balkanlar’da önemli bir yumuşak güç elde edebileceğini gösteriyor.

KÜRESELLEŞME VE POPÜLER KÜLTÜR Arap ülkelerinde yayınlanan bazı Türk dizileri: Gümüş, Binbir Gece, Kurtlar Vadisi, Muhteşem Yüzyıl, Aşk-ı Memnu.