OFİS (BÜRO) BİNALARI Ofis kelimesinin, Fransız ‘büro’ ya da Arapça ’mektep’ gibi birçok anlamı bulunmaktadır. Büro ve ofis kelimelerinin sözlük anlamına.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özyavru Elektrik İdari Binası
Advertisements

TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
Sanal Çalışmanın Üçüncü Dalgası
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNİN MÜHENDİSLİK DÜNYASINDAKİ YERİ
Tasarım Nedir? İhtiyaç duyulan bir ürünün, hizmetin ya da sürecin imalat için gerekli olan bütün özelliklerini belirleyerek, girdilerin sağlanması, işlenmesi.
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ BABAESKİ MESLEK YÜKSEKOKULU DERS:E-TİCARET KONU:ELEKTRONİK TİCARETİN GELİŞİMİ VE GELENEKSEL TİCARET İLE KARŞILAŞTIRILMASI HAZIRLAYAN:DİLEK.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
TESİS YÖNETİMİ DİREKTÖRLÜĞÜ
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
2012 AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ ÇALIŞTAYI OPERASYON VE UYGULAMA PANELİ
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
GIDA MÜHENDİSLİĞİ NEDİR? GIDA MÜHENDİSLİĞİ, gıdaların üretiminden tüketimine (tarladan sofraya) kadar ki bütün süreçlerde mesleki bilgi ve deneyimleri.
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
Yazılım Gelişimi. Donanım gelişimine paralel olarak süren yazılım gelişimi, son on yılda kayda değer bir ivmelenme ile bilgisayarları, herhangi bir uzmanlık.
YERLEŞTİRME DÜZENİ TİPLERİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Çağdaş Dünya Sanatı.
IĞDIR Ü NİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEKYÜKSEK OKULU.
GÜLTEN ÖZAYDIN ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
SANAYİ DEVRİMİ Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin.
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
Bölüm 12 Stratejilerinin Uygulanması-1 İşletme Yapıları ve Sistemler
STRATEJİK YÖNETİM Ercan EROĞLU Yalova 2006.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İKY Tarihsel Dönüşümü (Yaklaşımları) Klasikler, Neo-Klasikler, Modern
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
The End of Cheap Chinese Labor Author(s): Hongbin Li, Lei Li, Binzhen Wu and Yanyan Xiong Source: The Journal of Economic Perspectives, Vol. 26, No. 4.
ESKİPAZAR ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ
GIDA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
biyoteknoloji ve önemi
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
Geleneksel Tasarım Araçları
Üretim Yönetimi 1.Bölüm.
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
HAZIRLAYAN ve SUNAN Muhammed Dündar
BÜRO YÖNETİMİ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
İşletme kavramı öncesi dönem 1880 öncesi dönemi kapsar.1880 öncesi dönemde yönetim gereken kuruluşların çok az olması, kendi yönetim anlayışlarına göre.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İZODER Ses Yalıtımı Komisyonu Başkan Yardımcısı
Sunum transkripti:

OFİS (BÜRO) BİNALARI Ofis kelimesinin, Fransız ‘büro’ ya da Arapça ’mektep’ gibi birçok anlamı bulunmaktadır. Büro ve ofis kelimelerinin sözlük anlamına bakıldığında, Türk Dil Kurumu sözlüğüne göre ‘’büro’’ kelimesinin 1.anlamı; çalışma odası, yazıhane, 2.anlamı; danışma ve yazı işlerinin yürütüldüğü iş yeri, 3.anlamı; bölüm şube, 4.anlamı; yazı masası olarak tanımlanmaktadır. Kökeni Fransızca Bureau’dur. Ofis kelimesinin anlamı ise yine Fransızca kökenli Office kelimesinden gelmekte olup, işyeri, daire, büro anlamına gelmektedir. Dilimizde ise büro ve ofis kelimeleri eş anlamlı olarak kullanılmaktadırlar. Ofisin anlamı öncelikli olarak bir hizmettir. Bundan sonra, bu hizmeti yerine getiren organizasyon ve hizmetin yapıldığı oda ya da bina gelir. Bu nedenle ofisin esas anlamını bir yer olarak kabul etmek yanlıştır. Yine de genellikle bir hizmeti yerine getirmek, doğal unsurlardan korunmayı, oturacak bir yeri ve depolama alanını, yani çalışma mekanını gerektirmektedir.

OFİSLERİN OLUŞUM NEDENLERİ Çağdaş hayatın başlaması ile birlikte, çalışma mekanı ihtiyacı başlamıştır. Ofisler, çalışma mekanı ihtiyacından doğmuştur. Bu ihtiyaç, önceleri konutun bir bölümünde karşılanıyorken, iş imkanlarının ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte, daha geniş ve ayrı mekanlara ihtiyaç duymaya başlamıştır. Ekonomiler ve endüstrilerin büyümesi ofisleri resmileştirmiştir. Uzmanlaşmış ofis işi, işin etkinliğini ve karlılığını arttırmak için geliştirilmiştir. Bu süreçte pek çok farklı çözümler oluşmuştur. Esas olan, insanların, çalışma hayatlarında harcadıkları zamanın büyük bir kısmının ofislerde geçmesi nedeniyle, en verimli olabilecekleri ortamları yaratabilmektir. Modern ofislerin tanımına bakabilmek için, ilk önce ofislerin ne için olduğu, içlerinde neler yapıldığı ve neden var oldukları bilinmelidir. Ofis kelimesinin, fiziksel bir mekanla ilişkilendirilmeye başlanması, yakın zamanlı sayılabilir. Ofisler, işleri yapan kişiler ve ihtiyaç duydukları mekanlardan daha çok, işlerin ve görevlerin kendisini temsil etmektedirler.

OFİSLERİN GELİŞİM SÜRECİ Çalışma alanlarının tarihsel gelişimine bakıldığında, ‘çağdaş ofis’, 19.yüzyılın ikinci yarısındaki gelişmelerin bir sonucu sayılsa da, ilk ofis binalarına 15.yüzyılda rastlanmaktadır. Floransa’da Giorgio Vasari tarafından tasarlanan ve 1560-1574 yılları arasında inşaa edilen ‘Uffizzi’, muhtemelen bu amaçla yapılmış ilk ofistir. Uffizzi Palace’ın Plan Şeması

16. yüzyıldan 18. yüzyılın sonlarına kadar ticaret, tüccarların kendi konutları ve kahvehaneler arasında yapılmıştır. Ortaçağ kiliseleri de (halkın başlıca toplanma yeri) bu sistemin içinde yer almıştır. Kilise ve katedrallerin planları, günümüz ofislerine en güzel örnek olabilecekken, dini fonksiyonları öne çıkmış ve planlama sürecinde göz ardı edilmişlerdir. Ortaçağda, zenginleşen ve ticaretle uğraşan burjuva kesim, ofis mekanlarını tekrar gündeme getirmiştir. Konutların yola bakan alt katları ticaret ve ofis amaçlı, üst katları ise mesken olarak kullanılmıştır. Bu durum özel sektörün ilk çalışma alanlarına örnek teşkil etmektedir. Fransız Devriminde oluşan statü esaslı idare düzeni, ofislerin tarihsel gelişiminde önemli rol oynamıştır. Avrupa ve ABD tarihinde önemli bir yere sahipse de aslında bugün bildiğimiz anlamda, iş yönetimi, iletişim sistemleri ve yapı teknolojilerine örnek oluşturan ofisin ortaya çıkışı 1900 sonrasıdır. Ofis binası 20. yy’ın en büyük ikonlarından biri olmuştur. Ofis kuleleri her kıtada şehirlerin göklerine egemen olmuşlardır.

OFİS ANLAYIŞI Çalışma yaşamında çok önemli bir yere sahip olan ofisler, önceleri evlerin bir odasından işlerin yürütüldüğü mekanlar iken, iş hacminin artması ve teknolojik gelişmelerle birlikte, başlı başına bir mekan türü olma özelliğini kazanmışlardır. İlk önceleri ofisler, ofis işiyle meşgul olan kişilerin toplandığı ve ofis faaliyetlerine hizmet etmek için ortaya çıkan daktilolar, karmaşık hesap makinaları gibi taşınması zor olan aletlerin, ortak kullanılabildiği yerlerdi. Geleneksel ofiste statü çok önemliydi, ofis planlaması hiyerarşiye göre yapılıyordu, örneğin yöneticilere daha büyük, manzaralı, iyi döşenmiş odalar verilirken, sıradan çalışanlar daha düşük standartlı mekanlarla yetinmek zorundaydı. 1958’de Almanya’da ortaya çıkan Bürolandschaft, açık planlı ofis tipi, hiyerarşik emir zinciri olmadan, herkesin eşit olduğu, iletişime dayalı açık planlı ortamlardı. 1960’lara gelindiğinde, ABD’de yapay havalandırma ve aydınlatma sayesinde, daha derin planlı binalar inşaa edilebilmiş, bu durum açık planlı ofisin gelişimini teşvik etmiştir. 1970’lerde ise açık planlı ofisler sorgulanmaya başlanmış, geniş bölünmemiş mekanlara karşı reaksiyonlar oluşmuştur. Bunun nedeni bütün organizasyonların aynı olmaması ve yerleşim planlarının eşitlenemez olmasıdır, ayrıca statüyü de tamamen göz ardı etmek doğru değildir.

1980’ler, IBM’in (International Business Machines ; dünyanın en önde gelen Amerika' da yerleşik bilgisayar firması) kişisel bilgisayarları tanıttığı ve bilgisayarların masalarda çoğalmaya başladığı dönem olup, ofis tasarımının kökten değişmesine sebep olmuştur. Ofis planları müteahhitlerin değil, kullanıcıların isteklerine göre yapılmaya başlamıştır. İş gücü, zeki, bilgi teknolojisinde uzman kişiler olduklarından, iyileştirilmiş koşullar ve yüksek düzeyli mekan standartları talep etmişlerdir. 1990’lara gelindiğinde, ekonomik durgunluk nedeniyle, kullanıcılar, maliyetlerini en aza indirebilecek, fakat aynı zamanda verimliliği de azaltmayacak bina ve ofis ortamları talep etmişlerdir. Bunun yanısıra, bilgi teknolojisi, mobil telefonlar, kablosuz dizüstü bilgisayarlar, insanları özgürleştirmiş, sabit bir çalışma mekanına bağımlılıklarını azaltarak alternatif çalışma şekillerini ortaya çıkarmış, ofisin gerçekte bulunulan yer olduğu anlaşılmıştır.

OFİS TİPLERİ 1) Taylorist Açık Planı 1904 19. Yüzyılda Frederick W. Taylor (1856-1915), yönetim bilimine önemli katkılar yapmıştır. Taylor tarafından geliştirilen bu yönetim yaklaşımına “bilimsel yönetim yaklaşımı” ya da “Taylorizm” adı verilmiştir. Bu yaklaşımla Taylor, fiziksel görevlerin verimliliği sağlayacak biçimde yapılabilmesi için gerekli olan en iyi yönetim ilkelerini ortaya koymuştur. Bu ilkeler, tüm işlerin, iş yaparken kullanılan araçların ve yöntemlerin standartlaştırılmasını; işlerin en kolay yoldan ve kısa zamanda yapılabilmesi için hareket ve zaman etütlerinin yapılmasını; çalışanların bilimsel yollarla seçilmesini ve eğitilmesini; çalışanların teşvik edilmesi için parça başı ücret sisteminin uygulanmasını; uzmanlaşmayı sağlayacak fonksiyonel ya da bölümlere göre ayrılmış ustabaşılık sisteminin uygulanmasını gerektirmektedir. belirli tekrar eylemlerini içeren görev bölümü ilkelerine dayanan taylorist yaklaşımı ; Mail order firmaları, sigorta şirketleri ve devlet kurumları benimsemişlerdir. Bu disiplinli alanlarda yöneticiler kendilerine genellikle yakın görsel denetimi ile kesintisiz bir iş akışını sağlayacak ofisleri seçmekteydi. Ayrıca hücresel odalara göre açık alanda daha çok masanın düzenlenebilir olması diğer bir ekonomik kazançtır.

Frank Lloyd Wright’ın 1903-1905 yıllarında Buffalo, New York’da 1800 işçi için sabun fabrikası olarak tasarladığı Larkin Yönetim Binası, taylorist açık planın ilk örneği olarak kabul edilmektedir. Uçurumu andıran tuğla bina, ortada geniş bir boş alan bırakıp tüm hizmet birimlerini köşeler çekmesiyle yenilikçi olmuştur. Ayrıca New York’tan geçen trenlerin oluşturduğu kirliliği iç mekandan koruyabilmek için ilkel bir klima sistemi yapılmıştır.

2) Bürolandschaft 1960 1950'lerde Almanya'da Quickborner takımının yönetim danışmanları Bürolandschaft veya ‘office-landscape (ofis-peyzaj)‘ diye adlandırılan radikal ofis düzeni fikrini geliştirdiler. Bu düzen: mobilyaların, mekanik kontrollü ortamlarda; geniş ve yapısal olarak bölünmemiş geniş alanlara dağınık bir şekilde yerleştirilmesiyle serbest ve açık bir plan oluşturmuştur. Amerikan açık planın aksine, bölümler ve büyük bitkilerin stratejik kullanımı bir ölçüde farklılaşma ve gizlilik oluşturmaktadır. Halı ve tavan emici panellerin kullanımı geniş ofis gürültüsünü bir derece etkilemiştir.

3) Eylem Ofisi (Action Office) 1964 Açık ofis gelişimini takiben, ABD’de çalışan Robert Probst tarafından, ofis mobilyası yeniden tanımlanmış ve ‘Aksiyon Ofis’ sistemi 1964’de tanıtılmıştır. Buna göre, ofis mobilyasının, ofis çalışmasının farklı yanlarına cevap verebilen ve mahremiyet-iletişim çatışmasını çözebilen bir parçalar takımı olması idi. Bu yaklaşım, yüksek düzeyde özerkliği öngörerek, ofis tasarımında, bireysel yetkiye imkan tanıyacak şekilde dizayn edilmiş eleman setlerine odaklanmıştır.