Sorumluluk Kazandırma Becerisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
VERiMLi ÇALIŞMANIN iLKELERi
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
DERS VE MESLEK SEÇİMİ MUSTAFA KAYNAK ANADOLU LİSESİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK SERVİSİ Mustafa Kaynak Anadolu Lisesi.
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
Toplumsal Cinsiyet: GÜNDEM
Gelişime Giriş.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
MERHABA.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
BİREYSEL VE TOPLUMSAL SORUMLULUKLARIMIZ
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
ÇOCUKLARIMIZ Çarşılarda bir şey Biz pazar aramazdık, çocuklar olmasaydı. Kasaplarda, manavlarda bazı yorgun kadınlar Hep de tenha saatleri seçerler Sonra.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
2014 – 2015 Eğitim Öğretim Yılı AKYURT İLKOKULU TANITIM SUNUSU.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
0-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
İNSAN VE SORUMLULUK YAPAN= HATİCE SEYYAR
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ VE REHBERLİĞİ
Zeka Gerilikleri.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
REHBERLİĞİN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE EĞİTİM
Okul Öğrenmelerinde Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
AİLEDE İLETİŞİM.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Sunum transkripti:

Sorumluluk Kazandırma Becerisi

Sorumluluk ve sorumlu davranış “Sorumluluk kişinin kendi davranışlarının veya kendi yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesidir.” (TDK) “Sorumlu davranış ise zaman içinde gelişen düşünce ve davranışlarımızla ortaya koyduğumuz bir beceridir.” (Biçer, 2008) Varoluşçu felsefeye göre insan seçim yapabilen tek canlı olma özelliğine sahiptir. Sartre da bu özelliğin sorumluluğu beraberinde getirdiğini öne sürmüştür. “Her insan herkes karşısında her şeyden sorumludur.” Dostoyevski

Sorumluluk doğuştan sahip olunan bir duygu değil sonradan kazanılan bir beceridir. Bu becerinin kazanımı zihinsel bir süreçtir. Sorumluluk kazanmak ve kazandırmak zaman gerektirir. Sorumluluk kazanılacak davranış, sorumluluk kazandırılacak bireyin gelişimsel özellikleri ile yakından ilgilidir. Sorumluluk bilincini geliştirebilmek için kişinin tercihlerinin sonuçlarıyla karşı karşıya getirilmesi gerekir. Tercihlerinin sonuçlarından korunan kişi sorumluluk geliştiremez.

Ne zaman, ne kadar sorumluluk? Okul öncesi dönem Sorumluluk küçük yaştan itibaren anne-babanın desteğiyle gündelik sorumlulukları öğrenmekle başlar, sonraki aşamalarda akademik sorumluluklarla devam eder. Çocuğa doğduğu andan itibaren gelişimsel özellikleri bakımından yapabileceği her şeyi yapması için teşvik edilmelidir. Örn: Kendi başına yemek yemek, pijama katlamak, ayakkabı bağcığı bağlamak, para konusunda sorumluluk vermek (cep harçlığı gibi). Anne babanın, çocuğun öğrendiği sorumlulukları onun yerine yapma eğilimi sorumluluk bilincini köreltecektir.

Bir sorumluluk belirlendikten sonra yapılıp yapılmaması çocuğa bırakılmalı, her ikisinde de bunun sonuçlarıyla yüz yüze bırakılmalı. Çocukların bir davranışı en iyi iki yolla kazandığı söylenmektedir: 1) Model aracılığı ile öğrenilen davranışlar 2) Tanık olup yaşanarak öğrenilen davranışlar Sorumluluklar belirlenirken çocuğunda kararı dikkate alınmalıdır.

Sorumluluk kazandırma aşamaları A) Davranış öncesi ( ortaklaşa karar alma) B) Davranış sırası ( Doğrudan müdahale değil, danışmanlık rolü üstlenme) C) Davranış sonrası ( Çocuğun davranışının olumlu, olumsuz sonuçlarının nedenleriyle birlikte tartışılması. Davranış nasıl yapıldı, sonuçları ne oldu?)

Okul döneminde sorumluluk kazandırma İlköğretimin amaçları arasında sayısal ve sözel becerilerin yanında; sorumluluk, duyarlılık, saygı ve çözüm buluculuk gibi sosyal becerileri kazandırmak da bulunmaktadır. İnsan değerinin ön plana çıkması, demokrasinin önem kazanması gibi faktörler eğitimde gelenekselden yapılandırmacılığa doğru bir geçiş yapılmıştır. Bununla birlikte öğrenci merkeze alınmıştır. Öğrencinin merkeze alınması onun sorumluluklarını arttırmıştır. M.E.B e göre zihinsel ya da bedensel sorunları olanlar da dahil olmak üzere her öğrenci sorumluluk alabilir.

Öğrencilerin sorumluluk alabilecekleri alanlar A)Yönetimsel Sorumluluklar Sınıf yönetimi ilke ve stratejileri SDSY: Sorumluluğa dayalı sınıf yönetimi ( Her öğrenci sorumluluk alarak kendini yönetebilir.) ek.1 Ortam düzenleme Zaman kullanımı İletişim ve grup iletişimi Sınıf kuralları

B) Öğretim boyutundaki sorumluluklar Öğrenilenin kalıcı olabilmesinden sorumlu olan yine öğrencidir. Bunun için yapılan her araştırma, uygulama öğrencinin öğrenim sorumluluğu içindir. Yapılandırmacı eğitim, öğrenileni etkin kılmayı amaçlar. Ek.2 *Öğrencinin sorumluluk bilincinin gelişmesi için okulda öğrenilen sorumlulukların evde pekiştirilmesi gerekir. Okul ve aile bu konuda iş birliği içinde olmalıdır.

Sorumluluk kazandırma sürecinde yapılmaması gerekenler Baskı yapmak Yapılması istenen davranışı sürekli tekrarlamak Karşılaştırma yapmak Olumsuz bir davranışı sürekli yinelemek. “ Tembel bu tembel, teyzesine çekmiş.”, “ Kızım düzenli olmayı beceremez.”, “Hiç ders çalışmıyor.” (olumsuz rolün benimsenmesi tehlikesi) Bir kere öğrenilen bir sorumluluğu üstlenme eğilimi Mükemmellik beklemek

Sorumluluk kazandırma sürecinde yapılması gerekenler Sorumluluk kazanmanın bir süreç olduğunun farkında olmak. Davranış belirlenirken kararını almak Davranışın yapılması için teşvik etmek Olumsuz bir sonuç görüldüğünde nedenlerini anlayıp yeniden denemesi için cesaretlendirmek Olumlu bir sonuç getiren davranışı ödüllendirmek Çocuğun davranışı denemesi esnasında danışmanlık rolü oynamak. Çocuğun duygularını eleştirmeden paylaşmak vs.

Kaynakça Biçer, Sema (2008), “Sorumluluk nedir, nasıl gelişir?” rehberlik.com yayim.meb.gov.tr