Puanlama Yönergeleri (Rubrikler)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME - I
Advertisements

Performans Değerlendirme
UEFA Hakem Gözlemciliği Felsefesi
ÖZKAN BİRER BEYKENT OKULLARI EDİRNE BEYKENT OKULLARI
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Uzaktan Eğitimde Ölçme Değerlendirme
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
Neden ve Nasıl Kullanılır?
Öz değerlendirme, Akran Değerlendirmesi ve Staj Notu Tutarlılıkları
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Ö ğ retim Görevlisi: Prof.Dr.Mustafa Ergün Hazırlayan:Ozan Alkoç-Anatomi A.B.D Doktora Ö ğ rencisi-Tıp Fakültesi ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK:
Eğitim Öğretimde Planlama
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
YENİ MÜFREDAT PROGRAMININ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİM, GİRİŞİMCİLİK Prof.Dr. Ünsal Özgen İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. Değerlendirme; Öğrencilerin öğrenme durumlarını, ilgi ve yeteneklerini keşfetmeye yardımcı olur. Öğrencilerin.
Konya n. Erbakan Üniversitesi
Kemal ŞENTÜRK Biyoloji
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ KPI ANALİZİ – ŞUBAT 2015 KALITE GELIŞTIRME AR-GE ŞUBESI.
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
PORTFOLYO DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
Öğrencilerin çalışmalarının değerlendirilmesinde destek verici, bütünleştirici ve aydınlatıcı olan portfolyo oldukça etkili bir değerlendirme metodudur.
9 - PERFORMANS ÖLÇÜLMESİ
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme. BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme.
PROJELER-1 Öğrencilerin istedikleri bir konuda inceleme, araştırma ve yorum yapma, yeni bilgilere ulaşma ve sonuç çıkarma amacıyla öğretmen rehberliğinde.
Toplam Kalite Yönetimi
Bir öğretmen neden fazla ödeve ihtiyaç duyar? Derste işlenen konuyu pekiştirmek için Öğrencilerin eksik kalan yönlerini tamamlamak için KENDİ İŞYÜKÜNÜ.
GÖZLEM FORMLARI Gözlem “Bir şeyi iyi anlamak için onun kendi kendine meydana gelen türlü belirtilerini gözden geçirmektir”
PROJE VE PERFORMANS ÖDEVLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ 2. KONU: KİŞİLİK ve SPOR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
Öğretimin Planlanması
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Problem Çözme Yaklaşımları
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
ETKİLİ ÖĞRETMENLERİN ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Dereceli Puanlama Anahtarı
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Puanlama Yönergeleri (Rubrikler) Doç. Dr. Mustafa DOĞAN Konya N. Erbakan Üniversitesi A. K. Eğitim Fakültesi

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Puanlama Yönergeleri Puanlama yönergeleri öğrencinin performansının niteliğini değerlendirmek için kullanılan bir dizi uyumlu kurallar olarak tanımlanmaktadır. Kurallar karar vermenizi yönlendirir ve karar verme sürecinde kararlılığınızı sağlar. Karmaşık performanslarda her bir öğrenme hedefi veya adımı için çeşitli puanlama yönergeleri kullanılabilir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Puanlama Yönergeleri Tutarlılığı sağlar ve artırmaya yardım eder. Nesnelliği artırır. Kullanılan başarı standartlarının geçerliliklerini geliştirir. Öğrencilere, beklentiler konusunda fikir verir. Değerlendirmede zaman kazandırır. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Akılda Tutulması Gereken Kritik Sorular Hangi önemli kriter ve öğrenme hedefleri değerlendirilmelidir? Her bir kriterin ve öğrenme hedeflerinin gelişim (başarı) seviyeleri ne olmalıdır? Bütüncül yada analitik puanlama yönergesi mi kullanılmalıdır? Derecelendirme ölçeği veya kontrol listesi puanlama şeması olarak kullanılmalı mıdır? Öğrenciler kendi performanslarını derecelendirme sürecine katmalı mıdır? Puanlamayı etkili veya daha az zaman alacak şekilde nasıl düzenlemelidir? Değerlendirme sonucu olarak neler kayıt altına alınmalıdır? MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Puanlama Yönergeleri... ...bir veya daha fazla ölçek kullanma durumlarına, ...çalışmanın kalite tanımlarının genel veya göreve/performansa özgü oluşlarına göre kategorilendirilebilir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Bir Araştırma Puanlama Yönergesi Örneği Kriter 1 2 3 Kaynak Sayısı x1 1-4 5-9 10-12 Tarihsel Doğruluk x3 Çok fazla tarihsel hata Birkaç tarihsel hata Görünen tarihsel hata yok Organizasyon Bilginin hangi kaynaktan geldiği belli değil Bilginin nereden geldiğini söylemek zor Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığı kolyca söylenebilir. Kaynakça Kaynakça çok az bilgi içeriyor Kaynakça çoğu ilişkili bilgiyi içeriyor Bütün gerekli bilgiler var Bu puanlama yönergesinde iki bileşen var: Kriter ve performans seviyesi MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Kriter 1 2 3 Kaynak Sayısı x1 1-4 5-9 10-12 Tarihsel Doğruluk x3 Çok fazla tarihsel hata Birkaç tarihsel hata Görünen tarihsel hata yok Organizasyon Bilginin hangi kaynaktan geldiği belli değil Bilginin nereden geldiğini söylemek zor Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığı kolyca söylenebilir. Kaynakça Kaynakça çok az bilgi içeriyor Kaynakça çoğu ilişkili bilgiyi içeriyor Bütün gerekli bilgiler var Bu puanlama yönergesinde iki bileşen var: Kriter ve performans seviyesi Kriter MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Performans Seviyesi Kriter 1 2 3 Kaynak Sayısı x1 1-4 5-9 10-12 Tarihsel Doğruluk x3 Çok fazla tarihsel hata Birkaç tarihsel hata Görünen tarihsel hata yok Organizasyon Bilginin hangi kaynaktan geldiği belli değil Bilginin nereden geldiğini söylemek zor Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığı kolyca söylenebilir. Kaynakça Kaynakça çok az bilgi içeriyor Kaynakça çoğu ilişkili bilgiyi içeriyor Bütün gerekli bilgiler var Bu puanlama yönergesinde iki bileşen var: Kriter ve performans seviyesi Kriter MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Puanlama Mekanizması Kriter 1 2 3 Kaynak Sayısı x1 1-4 5-9 10-12 Tarihsel Doğruluk x3 Çok fazla tarihsel hata Birkaç tarihsel hata Görünen tarihsel hata yok Organizasyon Bilginin hangi kaynaktan geldiği belli değil Bilginin nereden geldiğini söylemek zor Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığı kolyca söylenebilir. Kaynakça Kaynakça çok az bilgi içeriyor Kaynakça çoğu ilişkili bilgiyi içeriyor Bütün gerekli bilgiler var Bu puanlama yönergesinde iki bileşen var: Kriter ve performans seviyesi MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Puanlama Mekanizması Kriter 1 2 3 Kaynak Sayısı x1 1-4 5-9 10-12 Tarihsel Doğruluk x3 Çok fazla tarihsel hata Birkaç tarihsel hata Görünen tarihsel hata yok Organizasyon Bilginin hangi kaynaktan geldiği belli değil Bilginin nereden geldiğini söylemek zor Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığı kolyca söylenebilir. Kaynakça Kaynakça çok az bilgi içeriyor Kaynakça çoğu ilişkili bilgiyi içeriyor Bütün gerekli bilgiler var Bu puanlama yönergesinde iki bileşen var: Kriter ve performans seviyesi Ağırlıklar MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Açıklamalar Açıklamalar yaygın bir şekilde kullanılsalarda puanlama yönergeleri için şart değillerdir. Açıklamalar, her bir kriterin her performans seviyesinde öğrenciden beklentileri açık bir şekilde ifade eder. Açıklamalar, öğretmenlere performansları birbirlerinden ayırt etmede yardımcı olur. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Açıklamasız Puanlama Yönergesi Kriter Zayıf (1) İyi (2) Mükemmel (3) Kaynak Sayısı x1 Tarihsel Doğruluk x3 Organizasyon Kaynakça MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Açıklamalar İyi ve tanımlayıcı açıklamalar yazmak kolay değildir. Puanlama yönergeleri gelişen, değişen bir değerlendirme aracıdır. Başlangıçta açıklama yazmayabilirsiniz. Zamanla açıklamaları daha iyi tanımlarsınız. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Neden Performans Seviyesi? Açık ve net beklentiler (öğrenci ve öğretmen için) Daha tutarlı ve objektif bir değerlendirme Daha iyi dönüt MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Puanlama Yönerge Türleri Analitik puanlama yönergeleri (APY) Bütüncül puanlama yönergeleri (BPY) MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Analitik Puanlama Yönergesi Öğrencinin cevabına ilişkin belirli boyutların, özelliklerin veya bir unsurun değerlendirilmesini gerektirir. Örneğin, öğrencinin tarihsel doğruluk kriterinde ve organizasyon kriterinde ne kadar başarılı olduğu ayrı ayrı görülebilir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Analitik Puanlama Yönergesi Örneği Kriter 1 2 3 Kaynak Sayısı x1 1-4 5-9 10-12 Tarihsel Doğruluk x3 Çok fazla tarihsel hata Birkaç tarihsel hata Görünen tarihsel hata yok Organizasyon Bilginin hangi kaynaktan geldiği belli değil Bilginin nereden geldiğini söylemek zor Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığı kolyca söylenebilir. Kaynakça Kaynakça çok az bilgi içeriyor Kaynakça çoğu ilişkili bilgiyi içeriyor Bütün gerekli bilgiler var Bu puanlama yönergesinde iki bileşen var: Kriter ve performans seviyesi MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Bütüncül Puanlama Yönergesi (BTY) Her öğrencinin cevaplarının niteliğini genel olarak değerlendirmeyi gerektirir. APY den farklı olarak her kriter için ayrı performans düzeyi içermez. Bütüncül PYlerde performansın düzeyleri bütün kriterlerle beraber dikkate alınır. Öğrencinin çalışmasına en uygun açıklama verilecek puanı belirlemektedir MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Bütüncül Puanlama Yönergesi Örneği 3 – Mükemmel Araştırmacı 10-12 kaynak kullanmış Görünen tarihsel bir hata yok Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığı kolayca söylenebilir Kaynakçada gerekli bütün bilgiler var. 2 – İyi Araştırmacı 5-9 kaynak kullanmış Birkaç tarihsel bir hata var Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığını söylemek zor Kaynakçada çoğu gerekli bilgi var. 1 – Kötü Araştırmacı 1-4 kaynak kullanmış Çok tarihsel bir hata var Hangi bilginin hangi kaynaktan alındığını söylemek imkansız Kaynakçada çok az bilgi var. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Ne Zaman Analitik PY Kullanmalıyız? Çok fazla kriterin olduğu durumlarda Genel bir bakış açısıyla performans düzeyinin belirlenmesinin zor olduğu durumlarda Kriterlerin farklı ağırlıklarda olması tercih edildiği durumlarda MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Ne Zaman Bütüncül PY Kullanmalıyız? Hızlı ve toplama dayalı bir değerlendirme gerektiğinde Küçük, kısa bir ödev/görev değerlendirmesinde Daha kapsamlı ödevlerde de kullanılabilir Performansın tek bir kritere bağlı olmadığı durumlarda Örneğin, birçok kompozisyon puanlama yönergelerinde organizasyonu veya içeriği sunumdan ayırmak kolay değildir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Ne Kadar Performans Seviyesi Kullanmalıyım? Böyle özel bir sayı yok  Fakat en az 2 performans seviyesi olmalı. Tek ya da çift sayı olma şartı da yoktur. En çok sayı size ve performansa göre değişiklik gösterecektir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Ne Kadar Performans Seviyesi Kullanmalıyım? Genel olarak her kriter için az sayıda performans seviyesi ile başlamak, sonra gerekirse genişletmek daha iyidir. Sayı arttıkça muhakeme daha iyi hale gelirken hata payı da artar. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013 Örnek Dinleyicilerle göz teması Hiçbir zaman Bazen Her zaman Dinleyicilerle göz teması Hiçbir zaman Nadiren Bazen Genellikle Dinleyicilerle göz teması Hiçbir zaman Nadiren Bazen Genellikle Her zaman MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Performans Seviyesi Sayısı... ... ne kadar az olursa, puanlama yönergesi O kadar kolay ve çabuk uygulanır Öğrencilere daha kolay açıklanır Geniş puanlama yönergesini daraltmaktan daha kolay genişletilir. Amaca uygun olması gerektiği için kişiye bağlılığı çoktur. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Puanlama Yönergesi Geliştirmek MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Analitik Puanlama Yönergesi Geliştirmek Her kriter için farklı sayılarda performans seviyesi belirleyebilirsiniz. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013

MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Analitik Puanlama Yönergesi Geliştirmek Her kriter için farklı sayılarda performans seviyesi belirleyebilirsiniz. Her performans seviyesi için açıklama yazmak zorunda değilsiniz fakat ... Her performans seviyesine puan atamak (puan atamak istemediğiniz durumlar olabilir). MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Ses Sınavı Puanlama Yönergesi 1 2 3 4 5 Ağırlık Vokal tonu Vokal tekniği x2 Ritim Diksiyon Müzikalite x3 YOK Kötü Fena Değil İyi Çok iyi Mükemmel Vokal tonu 1 2 3 4 5 Vokal tekniği 6 8 10 Ritim Diksiyon Müzikalite 9 12 15 MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Analitik Puanlama Yönergesi Geliştirmek Her kriter için farklı sayılarda performans seviyesi belirleyebilirsiniz. Her performans seviyesi için açıklama yazmak zorunda değilsiniz fakat ... Her performans seviyesine puan atamak (puan atamak istemediğiniz durumlar olabilir). Puanlamalar eşit aralıklı olmak zorunda değildir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Sunum Puanlama Yönergesi Hiç yok Bazen Sıklıkla Her zaman Göz teması 2 3 Sesin kullanımı 1 İçerik 6 10 Sunum şevki Özet 5 MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Bütüncül Puanlama Yönergesi Geliştirmek Her performans seviyesi için gerekli kriterlerin belirlemek. Gerektiği taktirde bir performans seviyesi birden fazla performans seviyesine ayrılabilir veya birleştirilebilir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Sunum Puanlama Yönergesi Konusuna Hakim Olma Genellikle göz teması kurar Sesini her zaman uygun seviyede kullanır Sunum boyunca şevkini koruru Özet tamamen doğru Yeterlilik Sesinin genelde iyi kullanır. Sunumun çoğunda şevkini korur Özette sadece bir veya iki hata vardır Gelişmekte Bazen göz teması kurar Sesini bazen iyi ayarlar Şevkini sunumun bazı kısımlarında korur Özetti bazı hatalar vardır Yetersiz Neredeyse hiç göz teması yapmaz Ses kullanımı uygun seviyede değildir. Sunum şevkini nadiren gösterir. Özette çok hata vardır. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Ev Ödevi Puanlama Yönergesi Soruların çoğu veya hepsi doğru Soruların çoğu veya hepsi için işlemler gösterilmiş ++ (1 puan) Bazı cevaplar doğru Bazı cevaplar için işlemler gösterilmiş - (0 puan) Birkaç cevap doğru Çok az cevap için işlem yapılmış veya hiç işlem yapılmamış. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Ev Ödevi Puanlama Yönergesi Soruların çoğu veya hepsi doğru Bazı cevaplar doğru Soruların çoğu veya hepsi için işlemler gösterilmiş +++ (4 puan) + (1 puan) Birkaç cevap doğru Bazı cevaplar için işlemler gösterilmiş ++ (3 puan) - (0 puan) Ödevi teslim etmedi Çok az sayıda cevap için işlem yapılmış veya hiç işlem yapılmamış. MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Puanlama Yönergenizi Kontrol Edin! Bir arkadaşınızdan gözden geçirmesini isteyin Öğrencilerinizin gözden geçirmesini isteyin Hedeflerinizle örtüşüp örtüşmediğini kontrol edin Uygulanabilir olup olmadığına eleştirel bir gözle bakın Farazi bir öğrenci için yönergenizi kullanmayı deneyin MDogan-Ölçme-Erzurum2013

Puanlama Yönergenizi Kontrol Edin! «bazen» göz teması yaptı (3 puan) «her zaman» sesini iyi kullandı (4 puan) «her zaman» şevkini korudu (4 puan) Özetin «bazı» kısımları doğru (4 puan) Öğrenci 15/20 yani %75 puan aldı. Bu öğrenci için bu puan uygun mu? Değil ise puanlama yönergenizi gözden geçirmeniz gerekir. MDogan-Ölçme-Erzurum2013