Öğretim Etkinliklerini Planlama

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
Advertisements

Öğretimde Kullanılan Teknikler (2)
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
Tam Öğrenme Modeli Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
İlköğretim Müfettişleri Başkan Yrd.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Temel Kavramlar
TEKNIK EGITIM FAKULTESI ÖĞRETİM YILI AKADEMİK KURUL TOPLANTISI HAZİRAN Dönem başında dersin hedefi, içeriği ve öğrencilerden beklentiler.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Öğretimde Planlama BENGÜ IŞIK VAHİDE YAKAR ÜMMÜHAN AKPINAR
Eğitim Öğretimde Planlama
MERHABA.
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
DENETİMDE ZAMAN EYLEM PLANI
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Öğretimde Kullanılan Yöntemler
A.K.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
SINIF YÖNETİMİ YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Araçlar: Kitaplar, Tahtalar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe.
PROGRAM TASARIMI
Öğretim Durumlarını Planlama
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
MERHABA.
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Gerçek Eşyalar ve Modeller Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Danışman: Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Melike ELMEZ
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
Öğrenme Öğretme Süreci
Eğitimde Program Geliştirme
Öğretİmİn PlanlarI.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
SINIF YÖNETİMİ.
Çalışma Yaprağı.
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
EĞİTİM , Öğretimde planlama
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
Ders Plânının Hazırlanması ve Uygulanması
EĞİTİM , Öğretimde planlama
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Öğretimin Planlanması
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Öğretim Etkinliklerini Planlama
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Sunum transkripti:

Öğretim Etkinliklerini Planlama Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 06532 Beytepe ANKARA e-Posta: sadi @ hacettepe.edu.tr Web: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/

Konu Başlıkları Plan Öğretim Etkinliklerinin Planlanması Eğitimde Planlama Neden Eğitimde Planlama? Plan Türleri Yıllık Plan Ünite Planı Günlük Plan Öğretim İlkeleri Bir Dersin Düzenlenme Aşamaları Yanıt Aranacak Sorular

Plan Nedir? Plan kavramı, bir işin gerçekleştirilmesinde, uyulması tasarlanan düzen ve ilkeler bütününü ifade eder.

Öğretim Etkinliklerinin Planlanması Öğretim terimi olarak plan, belirli eğitim amaçlarına ve program hedeflerine ulaşmak için: öğretim etkinliklerinden hangilerinin seçileceğini, bunların öğrencilere niçin ve nasıl yaptırılacağını, ne gibi yardımcı ve tamamlayıcı kaynak ve araçların kullanılacağını, elde edilen başarının nasıl değerlendirileceğini önceden tasarlayıp kâğıt üzerinde saptamaktır.

Eğitimde Planlama Eğitimde planlama, genel anlamda, öğretim etkinliklerinin en rasyonel ve düzenli şekilde nasıl yürütüleceğinin önceden ortaya konmasıdır.

Neden Eğitimde Planlama? Planlı ve programlı yapılan bir eğitim-öğretim hem verimli çalışmayı hem de hedefe en kısa yoldan ulaşmayı sağlar. Plan yapma hem İlköğretimde hem de Ortaöğretimde (22 Haziran 1981 tarih ve 2089 sayılı Tebliğler Dergisinde yer alan yönerge ile) yapılması zorunlu bir etkinliktir.

Plan Türleri Yıllık Plan Ünite Planı Günlük Plan Ders planı Gezi-gözlem planı Deney planı

Yıllık Plan Bir öğretim yılı içinde yapılacak tüm öğretim etkinliklerinin planlandığı çalışma planına "Yıllık Plan" denir. Yıllık plan, öğretmenin bir öğretim yılı süresince ders vermekle yükümlü bulunduğu sınıflarda, program uyarınca belli üniteleri ya da konuları hangi aylarda, yaklaşık olarak ne kadar zamanda işleyeceğini gösteren bir çalışma planıdır. Yıllık planlar bir bakıma genel anlamıyla öğrencilere bir yılda kazandırılacak davranışlarla içerik boyutunun bir matriks üzerinde gösterilmesidir.

Ünitelere Bölünmüş Yıllık Plan Bir öğretmenin öğretim süresince ders vermekle yükümlü olduğu sınıflarda, program uyarınca belli üniteleri ya da konuları hangi aylarda, yaklaşık olarak ne kadar zamanda işleyeceğini gösteren ve (duruma göre zümre öğretmenler kurulu tarafından ortak hazırlanarak) ders yılı başında okul yönetimine verilen çalışma planıdır.

Ünite Planı Yıllık plana göre daha ayrıntılı olan ve yıllık plandan farklı olarak sonunda bir değerlendirme kısmına yer verilen çalışma planına "ünite planı" denir. Ünite planı, öğretmenin gözetimi ve denetimi altında, öğrencilere belirli bir süre içinde ve eğitim amaçlarına uygun olarak bir takım bilgi, beceri ve anlayışları kazandırmayı öngören belli bir konu ya da sorun çerçevesinde düzenlenmiş türlü etkinlikleri, öğrenme yaşantılarını ve değerlendirme çalışmalarını kapsayan ayrıntılı ders planıdır. Ünite planıyla beraber her ünitenin sonunda bir izleme testinin hazırlanması oldukça yararlı olmaktadır. Ünite planlarında, yıllık planlardan farklı olarak yer alan değerlendirme kısmına ünite sonunda öğrenci başarısının nasıl değerlendirileceği yazılmalıdır. Genelde ünite sonunda bir sınavın verilmesi (yapılması) ve bu ünitenin tam olarak öğrenilip öğrenilmediğinin kontrol edilmesi gerekir.

Günlük Plan-Ders Planı Öğretmenin (dersler arası ilişkileri de gözeterek) Bir okul gününde sınıfında işlemeyi düşündüğü konuları, Düzenlemeyi tasarladığı etkinlikleri, Yararlanmayı öngördüğü araç ve gereçleri Sırası, zamanı ve süresiyle gösteren çalışma planına "günlük plan" denir. Günlük plan, bir ya da birkaç ders saatinde işlenecek konuların ana çizgilerini belirlemek amacıyla ilgili ders öğretmenleri tarafından hemen hemen her gün hazırlanan bir plandır. Ders planı, belli bir ders için bir ya da birden çok ders saatinde işlenecek konuların planlanmasıdır.

Ayrıntılı Planlama Yapmanın Getirileri Ayrıntılı bir planlama yapılmış olması öğretmene derslerinde Zamanı etkili bir şekilde kullanma, Kendisine güven duyma, Bir önceki ders ile sonraki ders arasındaki bağlantıyı kurabilme ve Öğretimin etkililiğini sağlama açılarından olumlu katkılar sağlayacaktır.

Ders Planı: Bir ders planının belli başlı ögeleri ve hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar: Hazırlık Dersin Adı Ünitenin Adı Konunun Adı Süre Kullanılacak Yöntem ve Teknikler Kullanılacak Kaynak, Araç ve Gereçler Eğer yapılacaksa Gezi ve Gözlemler Hedefler Hedef davranışlar Dersin İşlenişi Dikkat çekme Güdüleme-istekli kılma Gözden geçirme Hedef davranışı söyleme Geçiş-Açıklama Geliştirme-Sunu Özetleme Ödev verme Tekrar güdüleme Kapanış Sınama Durumları

Öğretim İlkeleri Dikkati çekme Hedeften haberdar etme Ön öğrenmeleri hatırlatma Uyarıcı materyalleri sunma Öğrenciye rehberlik yapma Davranışı ortaya çıkarma Dönüt ve düzeltmeler verme Öğrenilenleri değerlendirme Kalıcılığı ve transferi sağlama

Bir Dersin Düzenlenme Aşamaları (1) 1-GİRİŞ: Dikkati Çekme: Öğrenci öğrenmeye odaklanmalı Öğrenciye neler öğreneceği bildirilmeli İlgi ve motivasyon sağlanmalı Öğretilecek konuya en uygun araç, materyal ya da yöntemler seçilmeli

Bir Dersin Düzenlenme Aşamaları (2) 2-GELİŞME: Öğretilecek konunun, ilişkili konulardaki yeri ve önemi gösterilmeli Konunun daha iyi kavranabilmesi için gerekli ön bilgiler hatırlatılıp düzeltmeler yapılmalı, eksikler tamamlanmalı Daha önce öğrenilenlerle ilişki kurulmalı Yeni bilgiler açıklanmalı İçerik anlamlı bir sıra içinde sunulmalı (Kolaydan zora, somuttan soyuta) Örnekler verilmeli Günlük yaşamla ilişkiler kurulmalı Kapsam somut hale getirilmeli ve görselleştirilmeli Öğrencilerin etkin katılımını sağlamak üzere sorular sorulmalı Öğrenciye öğrenmeyi gerçekleştirmesi için ipuçları verilmeli Sürecin etkili bir biçimde işleyip işlemediği kontrol edilerek süreklilik sağlanmalı, eksikler tamamlanmalı

Bir Dersin Düzenlenme Aşamaları (3) 3-SONUÇ: Anlatılanların anahatları özetlenmeli Öğretilenlerin öğrenilip öğrenilmediği kontrol edilmeli Eksikleri tamamlayıcı, hataları düzeltici çalışma yaprakları hazırlanmalı Öğrenilenlerin başka alanlara transferini sağlamak için öğrenilenlerin yeni durumlarda kullanılması sağlanmalı Kalıcılığı sağlayacak ödevler verilmeli Öğrenciler ödev yapmaya güdülenmeli

Bir Dersin Düzenlenme Aşamaları (4) 4-DEĞERLENDİRME: Performansı değerlendirme Dönüt sağlama

Derse Hazırlık: Sorular??? Bir dersin hazırlığına başlamadan önce bir takım sorulara yanıt aramak gerekir. ?

Yanıt Aranacak Sorular Bilgi mi yoksa beceri mi (ya da her ikisini de) öğretmem gerekmektedir? Hedefi gerçekleştirebilmem için sınıfa hangi bilgiyi vermem gerekir? Gerekli bilgilere sahip miyim? Dersin hedeflerine, konusuna ve öğrenci özelliklerine hangi öğretim yöntemi (yöntemleri) daha uygundur? Dersin hedeflerine, konusuna ve öğrenci özelliklerine hangi araç-gereç ve materyaller daha uygundur? Sınıf hali hazırda ne biliyor? Ne kadar zaman kullanılması uygundur? Dersin sonunda, öğrencilerin öğrenip öğrenmediklerini nasıl ölçebilirim?

Kaynakça Bilen, M. (1999). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık. Demirel, Özcan (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme sanatı (14. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.

Teşekkürler!!! 