BELEDİYELERDE VERGİLENDİRME YETKİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÜMRÜKLER 2023 VİZYONU 1. ARAMA KONFERANSI/ Stratejisi
Advertisements

MUHTASAR BEYANNAMELER
OSB’LERİN BELEDİYE VERGİLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU
YEREL YÖNETİMLERİN ÖZ GELİR YARATMA KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ SALİH TANRIKULU GELİR İDARESİ GRUP BAŞKANI.
Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Mali Problemleri
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
GİDER VERGİLERİ KANUNU BANKA SİGORTA MUAMELE VERGİSİ
Yerel Yönetimler Maliyesi
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
Mali İstatistik Kullanım Alanları
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
ÖRTÜLÜ SERMAYE KAVRAMI
KAMU MALİYESİ Yrd.Doç.Dr.M.Umur TOSUN.
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON DERS NOTLARI – IX
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
ÖZ GELİR YARATMA KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ KONUSUNDA ŞEHİTKAMİL BELEDİYESİ OLARAK YÜRÜTTÜĞÜMÜZ ÇALIŞMALAR VE ALTERNATİF ÖNERİLERİMİZ.
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
olarak tanımlanmıştır.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
VERGİ (devam).
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
YEREL YÖNETİMLERİM ÖZ GELİR YARATMA KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ III.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU 15 EYLÜL 2010 ANKARA Prof. Dr. Ayşe Güner.
Gelir Vergisi.
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
Süleyman hacIfettahoğlu Ayşe Özer
KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI (TORBA YASA)
2464 SAYILI BELEDİYE GELİRLERİ KANUNU
(Genel) Vergi Hukuku.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
Gelir Vergisi.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI
2006 GELİR BÜTÇESİ YENİ RAPORLAMANIN TEMEL NİTELİKLERİ VE VERGİ GELİRLERİNE YANSIMALARI.
YEREL YÖNETİM BELEDİYE VE GÖREVLERİ.
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
1. HAFTA İ DARE KAVRAMI VE İ DARE HUKUKU. HEDEFLER  İ dare kavramı ö ğ renilecek, idare organı ve idari fonksiyon hakkında bilgi sahibi olunacak.  İ.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Vergilendirme İşlemleri
İnsanlar ve yönetim ARDA KIRTASİYE. Yerel yönetimler İnsanların beslenme,barınma ve sağlık gibi temel ihtiyaçları vardır.İnsanlar bu ihtiyaçlarını karşılamak.
SMMM SELAHATT İ N Ş AH İ N.  Katma De ğ er Vergisi yani KDV, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödedi.
ADI : RİFAT ÇABAS SINIF :MALİYE BÖLÜMÜ ŞUBE :E NO : DERS : EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMI DERSİN ÖĞRT:SUAT ÇAPUK MUHASEBE VE FİNANSMAN VERGİ.
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
Mali Hizmetler Müdürlüğü ARSA RAYİÇ ÇALIŞMALARI
ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Maliye Tarihi Doç. Dr. Temel GÜRDAL SAÜ /Maliye.
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
2464 SAYILI BELEDİYE GELİRLERİ KANUNU
SERVET VERGİLERİ Servet; -Gerçek veya tüzel kişi
BÜTÇENİN UYGULANMASI Bütçenin uygulanma aşamasında iki esas mevcuttur:
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
Emlak Vergisi ARAZİ Büyükşehirlerde % 02 Diğer Belediyelerde % 01 ARSA Büyükşehirlerde % 06 Diğer Belediyelerde % 03 BİNA Büyükşehir mesken %02, diğer.
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
Bütçe Çeşitleri.
KAMU GELİRİ TÜRLERİ Sevda AKAR
Sunum transkripti:

BELEDİYELERDE VERGİLENDİRME YETKİSİ Doç. Dr. Hilmi Ünsal Gazi Ün, İİBF, Maliye Bölümü

Vergilendirme Yetkisi Kavram : Bir devletin; toprakları ve tabiiyetinde bulunan gerçek ve tüzel kişiler üzerindeki egemenlik gücüne dayanarak vergi koyma konusunda sahip olduğu yetki( Çağan:Vergilendirme Yetkisi)

Egemenlik Gücünün Kaynakları Organik Devlet Anlayışı Sözleşmeci Devlet Anlayışı SeçmenOylamaYetki Devri  Siyasi OtoriteVergilendirme Yetkisinin Kullanımı

Vergilendirme Yetkisinin Kapsamı Verginin konusunun, mükellefinin ve vergi sorumlusunun belirlenmesi Vergiyi doğuran olayın belirlenmesi Muafiyet ve istisnaların belirlenmesi Matrah ve tarifenin belirlenmesi Tarh-tebliğ-tahakkuk-Tahsil

Otoriteler ve Unsurlar Küreselleşmeyle beraber vergilendirme yetkisi; Devletler Merkezi İdare Yerel Otoriteler tarafından kullanılmaktadır. Vergilendirme yetkisinin kullanımında; İkametgah (yararlanma ilkesi gereği, kişinin yaşadığı yerdeki otorite tarafından vergilendirilmesi) Kaynak (Gelirin doğduğu yer) Tabiyet (Uyrukluk) esas alınmaktadır. Bunlardan belediyeleri ilgilendiren ikametgah esasıdır.

Belediyelerin Vergilendirme Yetkisi Demokratik Sistemde; yerel idarelerin oluşumu için ayrı, merkezi idarenin oluşumu için ayrı seçim yapılmaktadır. Bu sebeple fertler oy kullanarak iki ayrı otoriteye yetki devretmektedirler. Yetki devrinin aynı zamanda vergilendirme yetkisi devri olduğunu kabul edersek belediyelerin de vergilendirme konusunda bir yetkisinin olması gerektiğini söyleyebiliriz.

Belediyelerin Vergilendirme Yetkisi Belediyelerin vergilendirme yetkisi kullanabilmesine teorik dayanak oluşturacak iki unsur; Subsidiarite İlkesi Kamu Tercihleri Teorisi Metodolojik birey Siyasi mübadele (Seçmen seçimle yetki devrini KTT’nin ilkelerine göre yaptığına göre sonuçlarına katlanmalı)

Belediyelerin Vergilendirme Yetkisi Ancak tabiidir ki belediyelerin vergilendirme yetkisi merkezi otoritenin yetkisine göre daha dar kapsamlı olmalıdır. Zira merkezi otoritenin seçimi için kullanılan oy, belediye meclisinin seçimi için kullanılan oya göre daha geniş kapsamlı yetki devri içermektedir.

Belediyelerin Vergilendirme Yetkisini Keyfi Kullanımını Engellemeye Yönelik Bir Müessese Katılımcı Bütçeleme Uygulaması (geniş kesimlerin, temsil esasına göre belediye meclisinde alınacak mali kararlara katılımı) İyi bir katılımcı bütçeleme uygulaması; hizmet dağılımının ve vergi yükü dağılımının dengelenmesini sağlayabilir.

Türkiye’de Belediyelerin Vergilendirme Yetkisi Büyükşehir belediyeleri İl belediyeleri İlçe belediyeleri Belde belediyeleri, Her belediyenin sunacağı hizmetler, ana hatları itibariyle aynı olabilir. Ancak daha alt düzeylere inildiğinde belediyeden belediyeye değişen hizmetler de vardır. Vergilendirme yetkisini bu kapsamda düşünmek lazımdır.

Türkiye’de Belediyelerin Vergilendirme Yetkisi Belediyelerin Gelirleri Öz gelirler(vergiler), Merkezi bütçe gelirlerinden ayrılan paylar Merkezi bütçeden sağlanan transferlerdir. Bu gelirlerden konumuzu ilgilendirenler, vergiler, harçlar, katılma payları ve ücrete tabi işlerden elde edilen gelirlerdir.

Türkiye’de Belediyelerin Vergilendirme Yetkisi 1.Vergilendirme Yetkisinin Tamamının TBMM Tarafından Kullanıldığı Yükümlülükler; Emlak Vergisi, Haberleşme Vergisi, Elektrik ve Havagazı Tüketim Vergisi, Yangın Sigortası Vergisi, Eğlence Vergisi, Katılma Payları, Tellalık Harcı, 2.Kanunda Belirlenen Tarifenin Alt Üst Sınırları İçerisinde Bakanlar Kurulu’nun Yetki Kullanılabildiği Yükümlülükler; Kaynak Suları Harcı, Ölçü-Tartı Aletleri Harcı, Bina İnşaat, Kayıt-Suret, Parselasyon, İfraz ve Tevhit, Plan-Proje Tasdik, Zemin Açma, Yapı Kullanma, Muayene, Sağlık Belgesi Harcı, Hayvan Kesimi Harcı, 3.Kanunda Belirlenen Tarifenin Alt Üst Sınırları İçerisinde Belediye Meclisi’nin Yetki Kullanılabildiği Yükümlülükler; İlan ve reklam vergisi, Eğlence vergisi(biletle girilen yerlerde), Çevre temizlik vergisi, İşgal harcı, Tatil günlerinde çalışma ruhsatı harcı, Kaynak suları harcı (Detay için Belediye Gelirleri Kanunu’nun İlgili Maddelerine bakılabilir)

Öneriler Belediyelere Vergilendirme Yetkisi sınırsız olmamalı, Sadece muafiyet-istisna olabilir Tarifeleri belirleme yetkisi olabilir. Mahalli İdarelere Mali Kural Böylece yerel halk yerel otorite ile karşılaşma imkanı bulur. Yerel Katılım ve demokrasinin gelişimi Hesap verme sorumluluğu, mali şeffaflık, Bölgesel özerklik talepleri boşa çıkartılabilir.

Belediyelerin Öz Gelirleri; Vergiler(Servet Vergileri, Yararlanma İlkesine göre alınan vergiler, düzenleyici vergiler gibi) Harçlar(hizmetlerden alınan ücretler de harç kapsamında değerlendirilebilir) Katılma Payları Bağışlar-Yardımlar biçiminde yeniden tasnif edilebilir.

Sabrınız İçin Teşekkürler… Doç. Dr. Hilmi ÜNSAL