VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Vergi Düzenlemeleri İstanbul 2002.
Oğuz KARADENİZ Pamukkale Üniversitesi
SAMSUN SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
5510 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI YASASI
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
İşsizlik Sigortası Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SOSYAL GÜVENLİK REFORMU İŞVEREN İŞLEMLERİ SELAMİ GÖZ ŞUBAT/ 2013.
FİNANSAL MUHASEBE 4 [BAŞLANGIÇ DÜZEYİ] SOSYAL GÜVENLİK
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) İnşaat Sektörü 24 Aralık 2014.
Genç ve çalışmaya elverişli nüfusu, Nitelikli işgücü ve düşük işgücü maliyetleri, Lojistik altyapısı, Sektörün temel hammaddesi pamuk üretimi açısından.
Getiri Ltd. Şir. Mayıs 2008 hesap döneminde aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Tek düzen hesap planını ve 7/A Maliyet Hesapları’nı kullanarak bu ticari.
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
2015 YILINDA UYGULANACAK BRÜT ASGARİ ÜCRET TUTARLARI
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-5
ÜCRET BORDROSU Brüt Ücret Ödenecek Sosyal Güvenlik Kesintileri
KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI (TORBA YASA)
Ücret Sistemleri ve Verimlilik Dersi Sunumu
Okullarda İş akdi İle işçi Çalıştırılması
İşbaşı Eğitim Programı İşverenlere Yönelik Bilgilendirme Sunumu
ALMANYA‘DA YAŞAMAK SOSYAL SiGORTALAR. Bütün sosyal devlet sistemlerinde olduğu gibi, Almanya da da sosyal yaşam, farklı sosyal sigortalarla güvence altına.
İŞÇİLİK GİDERLERİ ve ÜCRET BORDROSU
ASGARİ ÜCRET 30 ARALIK Yıllık Asgari Ücret Artış Oranları.
KATILIM PAYI ÖDEMELERİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Dr. Şuayyip Doğuş DEMİRCİ
GENEL SAĞLIK SİGORTASI
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
SOSYAL GÜVENLİK VE SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATI HAZIRLAYICI EĞİTİMİ
ÜCRET BORDROSU Brüt Ücret Ödenecek Sosyal Güvenlik Kesintileri
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SİGORTA PRİMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL SAĞLIK SİGORTASI TESCİL ve PRİM DAİRE BAŞKANLIĞI.
GAZİANTEP SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRÜ
#ÇalışmaHayatındaMilliSeferberlik
#ÇalışmaHayatındaMilliSeferberlik
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
Manisa Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü
Türkiye’nin Geleceğine Sen de En Az 1 İstihdam Sağla
Tekirdağ Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürüğü 22/2/2017 İŞKUR «ÇALIŞMA HAYATINDA MİLLİ SEFERBERLİK» İSTİHDAM DESTEKLERİ.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-6
Hayatta bir tek başarısızlık vardır, o da denememektir.
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
SGK TEŞVİK.
HAZIRLAYANLAR: SELİN AKTÜRK DİLEK AKBULUT
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İşbaşı Eğitim Programı İşverenlere Yönelik Bilgilendirme Sunumu
Bireysel Emeklilik Sistemi
İZMİR SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
2018 Yılında Uygulanacak Yeni Teşvikler
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar Coşkun GÜVEN Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürü MART 2018.
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
MANİSA ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU
Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip ERDOĞAN’ın çağrıları sonrasında; işsizliğin azaltılması ve istihdamın artırılması hedeflerine yönelik olarak,
İstihdam Paketi İle İşyerlerine Getirilen Teşvikler, İşsizlik Sigortası Düzenlemeleri ve İŞKUR Faaliyetleri Prof. Dr. Cem KILIÇ Gazi Üniversitesi.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Çok tehlikeli sınıfta yer ve ondan fazla işçi çalıştıran işyerlerinde işverenlerin ödediği işsizlik sigortası primi 3 yıl süreyle %2’den %1’e düşürülmüştür.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
İSTİHDAM SEFERBERLİĞİ 2019
İSTİHDAM TEŞVİKLERİ.
. İŞVEREN TEŞVİKLERİ.
TÜRKİYE İŞ KURUMU.
Sunum transkripti:

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ HAZIRLAYAN Sos. Güv. Uzm. Ömer Ayhan AÇMAZ 5 Haziran 2014 Sosyal Güvenlik Kurumu Aktüerya ve Fon Yönetimi Daire Başkanlığı

AMAÇ Belirli bir yaşın altındaki emeklileri kayıtlı istihdamda tutmak için mali açıdan hem devletin hem işverenin kabul edebileceği hem de çalışana daha fazla gelir sağlayacak yeni bir vergi ve teşvik sistemi geliştirmek

KAYIT DIŞI İSTİHDAMI OLUŞTURAN GRUPLAR Sosyal güvencesi olanlardan; Hak sahibi sıfatıyla SGK’dan aylık alıp kayıt dışı çalışanlar. 60 c/1 (eski yeşil kartlılar) kapsamında sağlık yardımlarına müstahak olup kayıt dışı çalışanlar. SGK’dan yaşlılık aylığı alarak kayıt dışı çalışanlar. Sosyal güvencesi olmadan kayıt dışı çalışanlar.

KAYIT DIŞI İSTİHDAMLA MÜCADELEDE ÖNCELİKLİ HEDEF KİTLE NEDEN EMEKLİLER? Sosyal güvencesi olmayıp kayıt dışı çalışma nedenleri ve yapılması gerekenler: Nedenler Çalışanlar açısından sigortalılık bilincinin bulunmaması Çalışanlar açısından işsiz kalma korkusu İşverenler açısından maliyet Yapılması gerekenler Bilinçlendirme, yasal düzenlemeler, denetim

KAYIT DIŞI İSTİHDAMLA MÜCADELEDE ÖNCELİKLİ HEDEF KİTLE NEDEN EMEKLİLER? Sosyal güvencesi olup kayıt dışı çalışanlardan hak sahibi sıratıyla (eş durumundakiler hariç) SGK’dan aylık alanların kayıt dışı çalışma nedenleri ve yapılması gerekenler Nedenler Çalışan açısından Düzenli bir gelir sahibi ve sağlık yardımlarına müstahak olmaları Kayıtlı istihdamda çalışması durumunda aylıklarının kesilecek olması İşsiz kalma korkusu Sigortalılık bilincinin bulunmaması İşverenler açısından maliyet Yapılması gerekenler Bilinçlendirme, yasal düzenlemeler, denetim

KAYIT DIŞI İSTİHDAMLA MÜCADELEDE ÖNCELİKLİ HEDEF KİTLE NEDEN EMEKLİLER? 60 c/1 (eski yeşil kartlılar) kapsamında sağlık yardımlarına müstahak olup kayıt dışı çalışanların kayıt dışı çalışma nedenleri ve yapılması gerekenler Nedenler Çalışan açısından Sağlık yardımlarına müstahak olmaları İşsiz kalma korkusu Sigortalılık bilincinin bulunmaması İşverenler açısından maliyet Yapılması gerekenler Bilinçlendirme, yasal düzenlemeler, denetim

KAYIT DIŞI İSTİHDAMLA MÜCADELEDE ÖNCELİKLİ HEDEF KİTLE NEDEN EMEKLİLER? Sosyal güvencesi olup kayıt dışı çalışanların kayıt dışı çalışma nedenleri ve yapılması gerekenler Nedenler Daha fazla gelir elde etmek Yapılması gerekenler Bilinçlendirme, yasal düzenlemeler, denetim Vergi ve prim iadeleri vasıtasıyla oluşturulacak yeniden dağıtım sistemi oluşturmak

KAYIT DIŞI İSTİHDAMLA MÜCADELEDE ÖNCELİKLİ HEDEF KİTLE NEDEN EMEKLİLER? Uzun bir süreç: Bilinçlendirme, yasal düzenlemeler, denetim Bugün uygulamaya konsa yarın işlemeye başlayacak bir süreç: Vergi ve prim iadeleri vasıtasıyla oluşturulacak yeniden dağıtım sistemi oluşturmak

BAZI SAYISAL VERİLER 2013 yılında SGK’dan yaşlılık aylığı alanlar yaklaşık 7,3 milyon kişi (Ocak 2014 SGK Aylık İstatistik Bülteni) 2013 yılında kayıt dışı istihdam sayısı yaklaşık 9,4 milyon kişi (TÜİK veri tabanı) 2013 yılında emeklilikten dolayı iş gücüne dahil olmayanlar yaklaşık 3,8 milyon kişi (TÜİK veri tabanı)

BAZI SAYISAL VERİLER 7,3 milyon SGK emeklisi Eksi 3,8 milyon emekliliğinden dolayı işgücünde bulunmayanlar Eşittir 3,5 milyon kayıt dışı çalışan emekli??

Türkiye’de Stoktaki Emeklilerin BAZI SAYISAL VERİLER Türkiye’de Stoktaki Emeklilerin Yaşlara Göre Dağılımı 2012

Türkiye’de Yıl içinde Emekli Olanların BAZI SAYISAL VERİLER Türkiye’de Yıl içinde Emekli Olanların Yaşlara Göre Dağılımı 2012 NOT: 2012 yıl içinde Türkiye’de emekli olanların sayısı yaklaşık 358 bin olup bunların yaş ortalaması 51,8’dir.

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Problem Genç emeklilerin emekli olduktan sonra kayıt dışı çalışmalarını önlemek, onları kayıtlı istihdamda tutmak Çözüm Daha fazla maddi imkan sağlamak Bu Maddi İmkan Kim Tarafından Sağlanacak? İşveren?? Devlet??

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Genç Emeklileri Kayıtlı İstihdamda Tutmada Devletin Kullanabileceği Mekanizmalar Sosyal yardım mekanizması Maliyet tamamen devletin üzerinde Sosyal yardım sağlanan emeklinin kayıt dışı çalışma riski devam ediyor

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Genç Emeklileri Kayıtlı İstihdamda Tutmada Devletin Kullanabileceği Mekanizmalar Vergi ve sosyal sigorta prim mekanizmaları Sistemin hangi aktörü açısından maliyet unsuru? Devlet? İşveren? Bir maliyet unsuru mu? Hedef kitleyi kayıt dışı çalışmaktan uzak tutacak mı?

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Vergi Ve Sosyal Sigorta Prim Oranları Pirim Oranları MYÖ % 9 sigortalı, % 6 işveren (5 puanlık prim indiriminden yararlananlar için) GSS % 5 sigortalı, % 7,5 işveren İKMH % 2 işveren İşsizlik %1 sigortalı, % 2 işveren, % 1 devlet Devlet tahsil edilen MYÖ ve GSS primlerinin dörtte biri kadar sisteme katkı yapar PEK üzerinden % 15’i sigortalı, % 17,5’i işveren % 1’i devlet olmak üzere toplam % 33,5 + devlet katkısı

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Vergi Ve Sosyal Sigorta Prim Oranları Gelir Vergisi Oranları 11.000 liraya kadar %15 11.000 – 27.000 lira arası % 20 27.000 – 60.000 lira arası % 27 60.000 liradan fazla gelir için %35 Damga Vergisi Oranı % 0,759

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Vergi Ve Prim Tutarları (Asgari Ücret Üzerinden) Pirim Tutarı Devlet katkıları ve Hazinece karşılanan 5 puanlık prim indirimi dahil 499,35 lira (151,28 lirası devlet, 348,07 lirası işçi + işveren) Vergi Tutarları Gelir vergisi tutarı bekar ve çocuksuz bir sigortalı için 56,22 lira (136,55 – 80,33) Damga vergisi tutarı 8,13 lira Toplam Vergi Ve Prim Tutarı 563,7 lira

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Vergi Ve Prim İade Sisteminin Özellikleri Sistem gönüllülük esasına dayanacaktır Belirli bir yaşın altındaki emekliler önerilen sistemden tekrar bir hizmet akdine tabi çalışmaları durumunda faydalanabilecekler Sisteme başvuran sigortalıların aylıkları kesilecek Sistemden ayrılan sigortalıların aylıkları aylık artışları dikkate alınarak yeniden bağlanacak

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Vergi Ve Prim İade Sisteminin Özellikleri Sistemdeki sigortalılar ve hak sahiplerine koşulsuz sağlık yardımı verilecek Sistem kapsamında iade edilecek tutar ay içinde eksik çalışılan günler dikkate alınmaksızın ödenecektir Sistem kapsamında iade edilecek tutar günün ekonomik koşulları ve aylık seviyeleri dikkate alınarak arttırılıp azaltılabilecektir

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Önerilen Sistemin Yansımaları (Asgari Ücret Üzerinden) Asgari ücretin net ele geçen tutarı 846 lira İade edilecek tutar 563,7 lira Asgari ücret üzerinden önerilen vergi ve prim iade sistemine tabi çalışacak bir sigortalının eline geçecek net tutar yaklaşık 1410 lira olacaktır. Söz konusu tutar asgari ücretin net tutarının % 67’sine eşittir.

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Önerilen Sistemin İşveren Maliyetleri Açısından Değerlendirilmesi (Asgari Ücret Üzerinden) Önerilen sistem dışında çalışan normal bir sigortalının işverene maliyeti 1.258,43 lira Sosyal güvenlik destek primine tabi çalışan bir sigortalının işverene maliyeti 1.333,4 lira Önerilen sistemin işverene maliyeti 765,67 lira (846 – 80,33) Kayıt dışı işçi çalıştıran bir işverenin maliyeti: İşçiye ödediği tutar

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Önerilen Sistemin Sigortalının Eline Geçecek Net Tutar Açısından Değerlendirilmesi (Asgari Ücret Üzerinden) Önerilen sistem dışında çalışan normal bir sigortalının eline geçen net tutar: 846 lira Sosyal güvenlik destek primine tabi çalışan bir sigortalının eline geçen net tutar: 922,4 lira + emekli aylıkları Kayıt dışı çalışan bir emeklinin Eline geçen net tutar: Emekli aylığı + kayıt dışı çalışmasından dolayı elde ettiği tutar

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Önerilen Sistem İşverenler Ve Çalışanlar Tarafından Neden Tercih Edilmelidir? Yasal ortam İşveren açısından çalışana ödeyeceği ücret dışında sıfır maliyet Çalışan açısından daha fazla gelir

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Önerilen Sistemin Dezavantajları Bazı sektörlerde gençlerin istihdam riski Çözüm: İlgili sektörlerde vergi ve prim iade sisteminden yararlanabilme yaşını aşağı çekmek Zaten kayıtlı istihdamda çalışanların maliyet riski Önerilen uygulama için belirli bir staj süresi konulması

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Önerilen Sistemin Riskleri Bazı sektörlerde gençlerin istihdam riski Çözüm: İlgili sektörlerde vergi ve prim iade sisteminden yararlanabilme yaşını aşağı çekmek Emekli aylığını almadan zaten kayıtlı istihdamda çalışanların maliyet riski Çözüm: Önerilen uygulama için belirli bir staj süresi konulması

VERGİ VE PRİM İADE SİSTEMİ Önerilen Sistemin Riskleri Yüksek bildirilen PEK’lere istinaden yapılabilecek yüksek iade ödemeleri Çözüm 1: Sigortalının önceki yıllara ilişkin PEK’lerine göre bir kontrol mekanizması getirilebilir Çözüm 2: Sistem kapsamında yapılacak iade tutarlarına ilişkin bir üst sınır tanımlanabilir