Türkiye Ambalaj Sektörü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
Advertisements

Üretici firma sayısı 30 Sektörde istihdam edilen kişi sayısı yılı üretim miktarı Ton İhracatın üretime oranı %45-50 Üretim kapasitesi.
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ.
KOMŞU ÜLKELERLE TİCARETTE GAZİANTEP’İN ÖNEMİ
KAHRAMANMARAŞ METAL MUTFAK EŞYASI SEKTÖR STRATEJİSİ 27 Eylül 2012 KMTSO.
T.G.K. BUĞDAY UNU TEBLİĞİ VE T.G.K. EKMEK VE EKMEK ÇEŞİTLERİ TEBLİĞİ
Bu sembol Neyi İfade Eder ?
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Global Su Ürünleri Trendleri
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
Global Hayvancılık Trendleri
HÜRMAK Plastik Otomotiv Makina İmalat San. ve Tic. A.Ş
PAZAR RAPORLARI_2013.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Amerikan Ticaret Müsteşarlığı 2013
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Mevcut Durum ve Gelecek Vizyonu 18 Temmuz 2012 Sakarya
ÜLKEMİZDE MEYVE SUYU TÜKETİMİ VE İHRACAT ORANLARI
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
KAHRAMANMARAŞ METAL MUTFAK EŞYALARI SEKTÖRÜ İÇİN PİLOT AKTİVİTELER 5 Haziran 2013 Ankara.
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ. TÜRKİYE’DE PERAKENDE  ENERJİ, EĞİTİM VE SAĞLIKTAN SONRA DÖRDÜNCÜ BÜYÜK SEKTÖR  2006 YILI TOPLAM CİROSU MİLYAR.
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
HOLLANDA’DA TARIM VE HAYVANCILIK
Merhaba arkadaşlar konumuz ..ÜLKELER ARASI ALIŞVERİŞ
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
İsviçre.
BAYRAMPAŞA BELEDİYESİ KATI ATIK YÖNETİMİ -ÇEVRE ve GERİ KAZANIM
ALMANYA ÜLKE SOHBET TOPLANTISI
Türkiye’de 2008 yılında, yaklaşık 494 bin tonu avcılıkla, 152 bin tonu yetiştiricilikle olmak üzere toplam 646 bin ton su ürünleri üretilmiştir. Avcılıkla.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Şubat Ayı İhracat Verileri Basın Toplantısı Erzurum - 1 Mart 2015.
Mart Ayı İhracat Verileri Basın Bülteni Sunumu 1 Nisan 2015.
İLAÇ VE ECZACILIK BAŞKAN YARDIMCILIĞI
2015 Nisan Ayı İhracat Rakamları Basın Toplantısı 1 Mayıs 2015 Bayburt.
2015 Mayıs Ayı İhracat Rakamları Basın Toplantısı 1 Haziran 2015 Kocaeli – Film Platosu.
2015 Temmuz Ayı İhracat Rakamları Basın Açıklaması 1 Ağustos 2015.
2015 Haziran Ayı İhracat Rakamları Basın Toplantısı 1 Temmuz 2015 Gebze.
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
SON ON YILDA HAYVANSAL ÜRETİMİN GELİŞİMİ VE TARIMIN FİNANSMANI
GIDA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
Lüksemburg.
2015 Eylül Ayı İhracat Rakamları Basın Açıklaması 1 Ekim 2015 Adana.
Küçülen Dünya, Gelişen Yumurta Sektörü
2015 Kasım Ayı İhracat Rakamları Basın Açıklaması 1 Aralık 2015 Niğde.
Soru; Türkiye’nin üyeliğinin muhtemel etkileri neler olabilir?
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
 Genel Olarak Dış Ticaret  İhracatın İthalatı Karşılama Oranı.
TÜRKİYE’NİN TARIMSAL DIŞ TİCARETİNDEKİ GELİŞMELER
ŞUBAT İHRACAT RAKAMLARI BASIN AÇIKLAMASI 1 1 Mart 2016.
YATIRIMCILARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 10/04/09. AKSA STRATEJİK PLANININ ŞİRKET KARLILIĞINA ETKİSİ 1.
Türkiye’nin dünyaya anlattığı hikayesi imalattaki gücüyle başlıyor, ihracattaki potansiyeli ile devam ediyor..
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
Yağlı Tohumlu Bitkiler ve Bitkisel Yağlar Konferansı
2017 OCAK-NİSAN AYLARI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Dünya’da ve Türkiye’de Halı Üretimi
Türkiye ekonomisi 2016'nın son çeyreğinde %3. 5, 2016 yılında %2
Uluslararası Fuarların Ülke ve Şehir Ekonomisine Katkısı
Türkİye Yumurta Sektörünün Genel Sekreter YardImcIsı
TÜRKİYE'DE ORGANİK ÜRÜN PAZARLARI
Dünya Kömür Rezervleri:
Uluslararası İşletme Yönetimi
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tarım sektörünün önemi
TÜİK MAYIS İHRACAT RAKAMLARI
TÜİK NİSAN İHRACAT RAKAMLARI
Sunum transkripti:

Türkiye Ambalaj Sektörü Hızla büyümekte olan ülkemizde gerek gelişen sanayi kolları, gerekse tarım ve gıda ürünleri ile ihraç mallarının pazarlanmasında ambalaj çok önemli bir yer tutmaktadır.   Ambalajlı ürün talep eden büyük market ve perakende zincirlerinin artması, Türkiye Ambalaj Sektörünün gelişmesine büyük katkı yapmaktadır. Türkiye’de üretilen ambalajlar, çeşitlilik ve kalite açısından dünya standartlarını çoktan yakalamış olup, dünya ölçeğinde sürükleyici bir güç haline gelmiştir. Ambalajın içindeki nihai ürünün bağlı olduğu üretim sektörlerinde zaman zaman yaşanan durgunluklar, ambalaj sektörüne de yansımakla birlikte; Türkiye ekonomisi büyürken Türkiye Ambalaj Sektörü de yeni talepleri karşılayabilmek için AB ve Kuzey Amerika ülkelerinde olduğundan çok daha hızlı bir gelişme göstermektedir.

Sektörün Türkiye Ekonomisindeki Yeri 2012 yılında tüm dallarda üretim miktarının 6.350.000 ton ve toplam cironun 14 milyar ABD Doları ($) olarak gerçekleştiği görülmektedir. Türkiye Ambalaj Sanayi 2012’de üretim miktarını % 5; cirosunu % 17 arttırmıştır. Sektörde irili ufaklı yaklaşık 3.000 işyerinde 90.000 - 100.000 kişinin çalışmakta olduğu tahmin edilmektedir.   Ambalaj firmaları imalat sanayilerine oldukça yakında kuruludur. En yoğun olarak İstanbul büyük alanında, daha sonra Anadolu’da sırasıyla İzmir/Manisa’da ve Ankara, Konya, Gaziantep gibi muhtelif şehirlerimize dağılmışlardır.

Sektörün Güçlü ve Zayıf Yanları Ambalajlar, küresel gelişmelere paralel bir şekilde tüketimi önemli ölçüde artan temel bir ihtiyaç malzemesi haline gelmiştir. %70 oranında gıda ve içecek, sağlık, bakım, kozmetik, temizlik maddeleri ve diğer tüketim malları sektörlerinde kullanılmaktadırlar. Diğer %30 ise endüstriyel alandaki ihtiyaçları karşılamaktadır. Ambalajlı ürün talep eden büyük market ve perakende zincirlerinin artması, Türkiye Ambalaj Sektörünün gelişmesine büyük katkı yapmaktadır. Sektörün temel konuları, imalat sanayinin temel konularından çok farklı olmamakla birlikte aşağıdaki gibi özetlenebilir:

  Ambalaj Atıklarının Yönetimi ile ilgili konuların, sanayinin gelişmesini önlemeyen, ülkemiz koşullarına uygun ve ülkemizin kendisine özgün uygulamalarıyla yapılandırılması. Gıda ve içecek ürünlerinin mutlaka ambalajlı olarak satışa sunulması. Ambalajlanan ürüne katma değer sağlayan ambalaj tasarımlarına öncelik verilmesi; bu ve benzer konularda üniversite ve sanayi işbirliklerinin geliştirilmesi. Ambalaj sektöründe ihtisaslaşmış/eğitimli personel açığının giderilmesi. Gerek ambalaj malzemelerinin gerekse ambalajlama/dolum makinelerinin teknik yönden ulusal ve uluslararası standartlara uygunluğunu belgelendirebilen ve uluslararası kabul gören (akredite olmuş) laboratuvar ve kurumların açılması ve mevcutların da uluslararası akredite hale getirilmesi. Kayıt dışı ekonomik etkinliklerle haksız rekabete yol açan faaliyetlerin önlenmesi, kayıt altındaki sanayicilerin üzerindeki yükün kayıt dışı üzerinde de dağıtılmak ve paylaştırılmak suretiyle hafifletilmesi.

Sektörün Dış Piyasalardaki Durumu Türk ambalaj sanayi ürünleri ihracatı 2012 yılında 3,1 milyar $’ı geçmiştir. Ayrıca büyük miktarda ambalaj, ihraç ürünü ambalajı olarak dolaylı yoldan da ihraç edilmektedir. 2012 yılında ihracat bir önceki yıla göre hacmen %7; değer olarak %5 oranında artış göstermiştir. Türkiye’de üretilen ambalajlar AB ülkeleri başta olmak üzere Orta Doğu, Rusya ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerine ihraç edilmektedir. 2012 yılında Almanya, Irak, İngiltere, Fransa, İran, Hollanda, Rusya Federasyonu, İsrail, Azerbaycan ve İtalya ihracatta ilk 10 sırayı alan ülkelerdir. 2012 yılında ambalaj sanayi ihracatında %68 ihracat payı ile plastik ambalaj ürünleri ilk sırayı almaktadır. İhraç edilen diğer önemli ambalaj grubu ise %20 ihracat payı ile kağıt/karton/oluklu mukavva ambalaj ürünleridir. İhracatta üçüncü sırada metal ambalaj ürünleri %10, ahşap % 1 ve cam %1 oran ile yer almaktadır.

Türkiye’nin ambalaj malzemeleri ithalatı 2012 yılında yaklaşık 2,91 milyar dolar olmuş ve 2011 yılına göre hacmen %3 artarken; değer olarak %4 azalmıştır. Plastik ambalajlar (ambalaj ithalatının %51’i), kağıt/karton/oluklu mukavva ambalajlar (ambalaj ithalatının %40’ı) en önemli ithal kalemleridir. Ancak bunların çok büyük kısmı hammadde ya da yarı mamul ithalatıdır. Ambalaj malzemeleri ithalatında başlıca ülkeler Almanya, Çin, İtalya, ABD, Güney Kore, Fransa, İngiltere, Finlandiya, Belçika ve İsrail’dir.

Sektörün Yapısal Sorunları ve Çözüm Yolları Ülkemizde ambalajları etkileyen ve yönlendiren en önemli anahtar sürücüler şöyle sıralanabilir: Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği, Gıda ile temas eden maddelerin üretimi ve dağıtımı ile ilgili yasal düzenlemeler,   2011 Ağustos’unda yayınlanan Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği konunun paydaşları olan sanayiciler ve onların temsilcileri, belediyeler, ambalaj atığı geri kazanım ve toplama-ayırma lisansına sahip firmalar, vb. arasında çok farklı yorumlanmaktadır. Hem yeni yönetmelik gereği yapılacak olan ve hem de önceki yönetmelik gereği yapılmış olan belgelendirmeler ile ilgili olarak bazı belirsizlikler söz konusudur. Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğinin uygulanması ile ilgili kriterler ve detaylar bir an önce belirlenerek yayınlanmalı ve böylece konuyla ilgili yanlış anlamalar ve belirsizlikler çözüme kavuşturulmalıdır. 2008 - 2010 ve de 2011 dönemine yönelik belgelendirmelerin henüz kapatılamamış olması sanayide sıkıntı yaratmaktadır. Geçmiş yıllara yönelik belgelendirmelerin biran önce kapatılması gerekmektedir.

Ülkemizde yaş meyve/sebze ve market reyonlarında ambalajlanarak satılan gıdalar dışındaki bütün gıdaların ambalajlı olarak satılması gereklidir. Özellikle de ekmek, su ve süt gibi hayatta kalabilmemiz için vazgeçilmez olan gıdaların ambalajlanmasında kullanılan tüm ambalaj malzemeleri aleyhine yapılan kampanyalara karşı önlem alınmalıdır. Zira tüm gıda ürünlerinin ambalajlı satılması toplum sağlığı ve hijyen açısından büyük önem arz ederken; gıdada israfı önlemenin en büyük itici kuvveti gıdaların uygun ambalajlarla ambalajlanmasıdır. İlgili Bakanlık olan Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ambalajsız gıda tüketiminin önüne geçecek tüm önlemleri almalı, gerekli piyasa gözetim ve denetim çalışmalarını hızlandırmalıdır.

Genel Değerlendirme Tarımsal ve endüstriyel yolla elde edilen tüm ürünlerin, nihai tüketiciye ulaştırılabilmesi için ambalaja ihtiyaç duyulmaktadır. Ambalaj ticarette stratejik bir araçtır.   2011 yılında 12 milyar $ olarak gerçekleşmiş olan üretim, 2012 yılında 14 milyar $ olmuştur. Sadece boş ambalaj olarak yapılan ihracatın ise 2012 yılında 3,1 milyar $ seviyesinde olduğu ve 2013 yılında 3,5 milyar $ seviyesine ulaşacağı tahmin edilmektedir. 2023 yılında Avrupa’daki üretim – tüketim seviyelerine ulaşması beklenen Türkiye Ambalaj Sanayinin 2023’te 30 milyar $ hacme ve 10 Milyar $ mertebelerinde ihracata ulaşması; ve 500 milyar $ ihracat hedefine ulaşmakta en önemli faktörlerden birisi olması beklenmektedir. Ambalajsız ihracat mümkün değildir. Ambalaj, ihracatın gerçekleşebilmesini mümkün kılan en önemli araçtır.