Yrd. Doç. Dr. Mehmet Göktürk Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
Advertisements

BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
Yıldız Teknik Üniversitesi
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
“IP Universities” Istanbul, May 16 to 18, 2012 Albert Long Hall, BOGAZICI UNIVERSITY Institutional logo FM Ofisi – Üniversite İlişkisi Salih.
Akademik Etik İhlalleri
Proje yönetiminde başarının yeni formülü. Daha başarılı projeler Daha ekonomik çözümler Daha özelleşmiş hizmetler için… Neden ?
Yapabildiklerimiz Yapabildiklerimiz
Mersin Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü Stratejik Planı.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
S.Ü. MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ KİMYA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Gömülü ve Akıllı Sistemler Öğretimi ve Laboratuvarı
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
3. Teknoloji Fakültelerinde Mühendislik Eğitimi Çalıştayı
KOBİ’lere Yönelik Destek ve Teşvik Programları
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
GAZİ ÜNİVERSİTESİ PATENT DESTEK BİRİMİ İstanbul, 07 Haziran 2010.
SAN-TEZ Bilgilendirme ve Tecrübe Paylaşım Günü
Üniversite Sanayi işbirliği ile başarmak Prof. Aytül Erçil Sabancı University
ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği
Interaktif Akıllı Tahta Uygulamaları ve Matematik
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
Erzurum Teknik Üniversitesi Erzurum Teknik Üniversitesi’nin Misyonu Prof. Dr. Muammer YAYLALI Erzurum Teknik Üniversitei Rektörü.
UZAKTAN EĞİTİM.
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
UZAKTAN EĞİTİM Uz. Fezile ÖZDAMLI.
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
Türkiye’deki Üniversitelerde İnternet Tabanlı Akademik Kayıt ve Not Takip Sistemleri (IANTS) Y.Doç.Dr.Ender Özcan Yeditepe Üniversitesi.
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
AB Şubat 2002 Selçuk Üniversitesi1 IEEE/ACM Bilişim Ders Programı Önerisi ve Haliç Üniversitesi Deneyimi Doç. Dr. Atilla ELÇİ Bilgisayar Müh. Bölümü.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
HO Ş GELD İ N İ Z… 20 Mayıs 2004 ÜS İ SUNUMU HO Ş GELD İ N İ Z… 20 Mayıs 2004 ÜS İ SUNUMU Vestel Şirketler Grubu AR-GE Koordinatörü İHSANER ALKIM.
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
Prof. Dr. İhsan Sabuncuoğlu Abdullah Gül Üniversitesi Gelen Öğrenciler ve Uluslararasılaşma 23 Ekim 2015.
İÜ AUZEF VİZYON VE STRATEJİ ÇALIŞTAYI Melih Arat ve Hakan Turgut
Fatih Projesi Bazı Öneriler Fatih Zirvesi akgul.web.tr/yazilar/sunum/
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı İBE Ana Bileşenleri.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Yazılım Mühendisliğine Giriş YYurtaY. Ders İçeriği o Yazılım mühendisliğine giriş, o Yazılım mühendisliği ve etik, o Yazılım mühendisli ğ inin önemi ve.
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı
HÜDAVEND HATUN MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Teknoloji ve tasarım dersi
Kolokyuma herkes davetlidir.
Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı
İletişim teknolojilerinde ki hızlı gelişim küreselleşmeyi hızlandırmaktadır. Özelikle mobil iletişim sistemlerinin yaygınlaşması ile dolaşımda olan bireylerin.
Değerli Kastamonu Üniversitesi Öğretim Elemanları HOŞGELDİNİZ
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Uzm. Rıdvan YAYLA – Bilecik Üniversitesi Müh. Fak. Bilg. Müh. Bölümü
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
UYARLANABİLİR EĞİTSEL HİPERORTAMLAR
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Akademik Özgeçmiş Tabanlı Fakülte Bilgi Sistemi
Bilişim Teknolojileri Meslek Seçimi ve Ücretler (2019)
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Mehmet Göktürk Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği ve Bilimlerinde İnsan Bilgisayar Etkileşimi Dersleri Yrd. Doç. Dr. Mehmet Göktürk Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü

Gündem Akademisyen profili Öğrencilerin beklentileri Verilen içerik Lisansüstü eğitimde İBE Bölüm içi algılama Akademik yayın algısı Yazılım mühendisliği çerçevesi Farklı ders malzemeleri Uzaktan eğitimle İBE GYTE’de neler yapıyoruz Sonuç ve Öneriler

Akademik profil Elektrik Elektronik Mühendisliği lisans EECS Bilgisayar Grafikleri alanında yüksek lisans 2000 yılında İBE alanında doktora (GWU) Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü (Bilg. Müh) Lisans – Man Machine Interaction Lisansüstü – Human Computer Interaction Bilgi Üniversitesi (Bil. Bilimleri) Lisans - Human Computer Interaction Işık Üniversitesei (Bil. Müh) Lisans – Human Computer Interaction Ahmet Yesevi Universitesi (Bil. Müh. Uzaktan E.) Lisansüstü – İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Öğrencilerin Beklentileri Tüm diğer alanlarda gözlenen test sisteminin getirdiği hazırcılık ve öğrenme motivasyonu eksikliği Dersleri diploma ile aralarında bariyer kabul etme Formül ve örnek soru beklentileri Şablon ders notu ya da kolay kitap Kodlama yoğun proje isteği Tasarım konusunda isteksizlik Dersi kolay diye alma durumu

Hocanın Beklentisi ? Hiç umursanmayan İBE konusunda öğrencilere bilinç vermek Mühendislik ve teknoloji yanında daha çok “bilim” yönü ile öğrencilere olaylara farklı bakış açısı kazandırmak Ölçülebilir kriterler ile çalışan ve çalışmayan öğrenciyi ayırabilmek Öğrenci işe başladığında aklında kalıp işine yarayacak şeyler kazandırmak Belki projelerden yurtiçi konferans makalesi çıkarabilmek Lisansüstü öğrenci ayarlamak Lisansüstü derslerde tez öğrencisi bulmak

İçerik (İnsan Bilgisayar Etkileşimi Lisans Seviyesi) Temel Giriş, kullanılabilirlik, etkileşim vb. MOTIVASYON.... İnsan algısal özellikleri, hafıza, görme, işitme, dokunma motor sistem vb. Üstün arayüzlerin ortak özellikleri WIMP arayüzlerde tasarım ilkeleri, alt başlıklar Web arayüzleri, ilkeler, problemler, navigasyon Kullanılabilirlik değerlendirme yöntemleri Mobil arayüzler Engelliler için arayüzler Sanal, artırılmış gerçeklik, işbirliği vb. 3-4 tasarım/değerlendirme projesi

İçerik (İnsan MAKİNA Etkileşimi Lisans Seviyesi) Temel Giriş, kullanılabilirlik, etkileşim vb. MOTIVASYON.... İnsan algısal özellikleri, hafıza, görme, işitme, dokunma motor s. Teknolojik makinalarla etkileşim örnekleri iyi ve kötüler Üstün arayüz özellikleri (Genel) Insan Bilgisayar Etkileşimi (WIMP ağırlıklı) ilkeleri Ev Elektroniği, sanayi cihazları, otomotivde etkileşim Mobil arayüzler, fotoğraf makinası vb arayüz ve tasarım Engelliler için özel çözümler Kullanılabilirlik değerlendirme yöntemleri Ajanlar ve akıllı ortamlar, kullanıcı durumu algılama Bilgisayarla görmeye dayalı etkileşim (Kinect vb) Robot-İnsan etkileşimi, koordinasyon 3-4 tasarım/değerlendirme projesi

İçerik (İnsan Bilgisayar Etkileşimi Yüksek Lisans Seviyesi) Lisans seviyesi konular hızlandırılmış biçimde Haftada iki araştırma makalesi – toplam 20 Öğrenciler “kabul ederse” bir araştırma projesi Olabildiğince işleri ile ilgili makaleler incelenir “Mihenk taşı” makaleleri eski olduklarına bakılmaksızın okunur Farkındalık ve merak yaratılır (DOET okunur) Videolar izlenir Sonunda birçok öğrenci tez yapmak ister!

Lisansüstü Eğitimde İBE Pek çok öğrenci çalışan öğrenciler, pratik uygulamalar zorluyor İşyerlerinde katkı bekliyorlar, bu motivasyon kullanılmalı Deneysel araştırmaya yabancılar, temeller verilmeli İstatistik bilmiyorlar, silah zoru ile öğretilmeli Bilimsel motivasyon ile “faydacı” motivasyonu karıştırıyorlar Zamanları yok! Araştırma yap(a)mıyorlar. Okumuyorlar. Uluslararası video klipleri ve konuşmaları dinlenince motive oluyorlar, yeni düşünceler oluşuyor Tez çalışmaları için konu seçimi önem taşıyor Dersi alan öğrencilerin daha sonra geri dönüşleri hep olumlu

Bölüm içi dinamikler ve üniversite Bilgisayar mühendisliği bölümlerinde “yazılım mühendisliği” yönelimli personel daha az Psikoloji, fizyoloji, tasarım kökenliler ise hiç yok İBE tarzında deneysel çalışmaya, ankete, çerçeve modellere dayalı çalışmalar “SOFT” olarak karşılanıyor Lisansüstü ve Doktora tezlerinde jüri üyelerinin çalışmanın özgünlüğü konusunda iknası zor olabiliyor Temel konu başlıkları arasında İBE her üniversitede yer almıyor Donanım işin içine sokulunca herkes memnun oluyor !!! Son kullanıcı araştırması tutulmuyor

Akademik Yayın Algısı Akademisyen perspektifinden yayın ve bilimsel gelişim önemli YÖK/UAK uygulamalarında “yazılım mühendisliği” ve “iletişim tasarımı” dışında ilgili alan kodu yok Birikimli bir ders olmadığı için lisansüstü dersi en iyi ihtimal ikinci İBE dersi oluyor Öğrencinin araştırma yapabilirse elde edeceği birikim, diğer alanlara kıyasla temeli az olduğu için daha kısıtlı kalıyor İstatistik ve deney tecrübesi olmaması özgün çalışmayı etkiliyor Kısmen disiplinlerarası bir konu olması nedeniyle geleneksel bilgisayar/elektronik dergi perspektifine “bazen” uymadığı için kaliteli dergi sayısı daha sınırlı Biraz sosyal bilimler gibi algılanma tehlikesi mevcut

Bilgisayar Bilimleri Öğrencisi (Bilgi Ü.) “- Hocam bu derste şimdi kod yazmıcak mıyız?” “- Tasarım yapacaksınız, değerlendirme yapacaksınız ölçeceksiniz” “- Nasıl yani?” Standart bilgisayar bilimleri/mühendisliği öğrencisi, problemi alıp onu çözen kod yazmaya alıştırılmış. Tasarım, kalite, süreç, araştırma, karşılaştırma, çerçeve hazırlama gibi konulara genel anlamda uzak...

Yazılım Mühendisliği Dersi Çerçevesi Ian Somerville, Software Engineering, klasik kitap Okuması zor ve karmaşık yazılım mühendisliği kitapları Pek çoğunda yeterli İBE konusu incelenmiyor Gereksinim Analizi – Tasarım – Kodlama – Test diye gidiyor Kullanıcı merkezli tasarım ancak yeni baskılarda çıktı ISO9241-210 (Kullanıcı merkezli yazılım geliştirme süreci, 2010) Arayüzlerin hazırlanması projelerde ön çalışma olarak istenmeli Son kullanıcı ile ön çalışmalar proje ödevlerine yedirilmeli UML ile kafayı bozmamalı !!! CASE yazılımları amaç değil araç olarak kullanılabilir olmalı Kullanılabilirlik konusunda farkındalık yaratılmalı

Yazılım mühendisliği dersinin önemi Pek çok üniversite henüz yazılım mühendisliği konusunda yeterli eğitim verilemiyor Bu eğitimin içine kullanıcı merkezli tasarım süreci zaten yedirilemiyor Gerçek piyasa ile ders arasında ilişi kurabilmek için gereken araç gereç yazılım genelde ücretli veya üniversite lisansını kovalamak gerekiyor Çok değerli ders zamanını kullanılabilirlik farkındalığı yaratmak için kullanamıyoruz Çünkü İBE algısı her akademisyende aynı düzeyde değil

Farklı ders malzemeleri Klasik tahta (siyah ya da beyaz) yahut Powerpoint yetmiyor Etkileşimin gösterilmesi gerekiyor Video ya da cihazın kendisinin gösterilmesi uygun Bol fotoğraf gerekiyor Etkin bir biçimde youtube ve internet üzerindeki diğer açık İBE derslerinin takip edilmesi, hatta bazı derslerde ek saat olarak birlikte dinlenmesi uygun oluyor Çok yararı görüldü Bu tip videoların hem oluşturulması hem arşivlenmesi gerekiyor

Uzaktan Eğitim ile İBE dersi AYÜ bünyesinde verildi Kurum standardı tam Türkçe öğretim olduğu için kaynaklar paylaşılamadı Ders notlarına mahkum, yerli kitap sıkıntısı içinde ders işlendi Internet üzerindeki kaynaklara ulaşım ders sırasında daha kolay sağlandı Projeler, öğrenci profili daha yaşlı olduğu için çok daha detaylı yapıldı, projelere verilen önemin daha yüksek olduğu gözlendi

GYTE’de neler yapıyoruz ? Attentive Computing Ubiquitous devices Eyetracking Mobil (Android-ios) Embedded gizmolar Engellilere yönelik uygulamalar Daha detaylı bilgi: hci.gyte.edu.tr

Sonuç İşimiz zorlaşıyor...

Sorular & Öneriler ? gokturk@gyte.edu.tr