MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA Eda GÜRAK GÜNEŞ - Zuhal ERDEM
ÖĞRETİM MATERYALİ Öğretim materyali genel olarak hedefleri gerçekleştirmek amacıyla araçlardan faydalanarak yapılan ders sunum içeriklerini kapsar. Öğretim araçları, tebeşir ve kağıttan başlayarak günümüzde bilgisayar ve ilişkili teknolojilere kadar basitten karmaşığa çeşitlilik gösterir.
Yazı tahtası bir araçtır Yazı tahtası bir araçtır. Üzerinde tebeşirle ya da tahta kalemiyle bir işlem, resim, grafik ya da yazı oluşturulduğunda ders materyali haline gelir. Materyal hazırlama ve kullanma yenilenen öğretim programlarıyla da en çok vurgulanan becerilerden birisidir.
Beş Duyunun Öğrenmedeki Yeri Ve Önemi GÖRME % 11’i İŞİTME Yolu İle Öğrenilir % 3.5’u DOKUNMA % 3.5’u KOKLAMA % 1’i TATMA
Materyal kullanma, öğrencilerin mümkün olduğunca daha fazla duyu organı ile öğrenmesini sağlar.
ÖĞRETİM ARAÇLARI Tahta Bilgisayar Flash Bellek Tarayıcı Digital Kamera Digital Fotoğraf Makinesi Web Kamerası Digital Ses Kayıt Cihazı Cep Telefonu Laptop Tepegöz Video projektör Projeksiyon Cihazı Episkop Slayt Makinesi Radyo-teyp Televizyon VCD, DVD
ÖĞRETİM ORTAMINDA KULLANILABİLECEK MATERYAL ÇEŞİTLERİ Kitap setleri (ders-çalışma-öğretmen kılavuz kitapları) Ansiklopediler El kitapçıkları Çalışma Yaprakları Resimler, Grafikler, Şemalar Kavram Haritaları Bulmacalar Albümler Ses Kasetleri Asetat Gerçek nesne ve modeller Kukla Deneyler Yap-bozlar Kesme, katlama, yapıştırma materyalleri Slayt Etkinlik dosyası (portfolyo) Video kaseti, VCD
YAŞANTI KONİSİ Bu koninin dayandığı ilkeler ; Öğrenme işlemine katılan duyu organlarımızın sayısı ne kadar fazla ise, o kadar iyi öğrenir ve o kadar geç unuturuz. En iyi öğrendiğimiz şeyler kendi kendimize yaparak öğrendiğimiz şeylerdir. Öğrendiğimiz şeylerin çoğunu gözlerimizin yardımıyla öğreniriz. En iyi öğretim somuttan soyuta ve basitten karmaşığa doğrudur.
Bir eğitimci, öğretim materyallerini bu bulguları göz önüne alarak hazırlamalı ve öğretim ortamında öğrencinin kullanımına sunabilmelidir.
Görsel ve İşitsel Araçların somut/soyut özelliklerine göre sınıflandırılması Kelimeler Diyagramlar Haritalar Resimler Slaytlar İşitsel Araçlar Filmler Modeller Nesneler Yaşantı SOYUT SOMUT
ÖĞRETİM ORTAMINDA KULLANILABİLECEK MATERYAL ÇEŞİTLERİ
1- YAZILI MATERYALLER En yaygın, Ucuz, Kolay ulaşılabilen, AVANTAJLARI En yaygın, Ucuz, Kolay ulaşılabilen, Kolaylıkla çoğaltılabilen DEZAVANTAJLARI Öğrenci pasif Öğrenci etkileşimi düşük Güncelleştirilmesi zor
2-RESİM VE GRAFİKLER ETKİNLİĞİNİ ARTIRMAK İÇİN; Gerçeğe uygunluk, AVANTAJLARI Somutlaştırma Anlamlaştırma Yorumlama Aralarındaki ilişkileri görme Dikkati çekme ve koruma Kolay taşıma Kolay üretilebilme ETKİNLİĞİNİ ARTIRMAK İÇİN; Gerçeğe uygunluk, Renklilik, Gerektiğinde yazılı içerik kullanılmalıdır.
3- GERÇEK KİŞİ, NESNELER VE MODELLER AVANTAJLARI Gerçek dünyayı anlama, Motivasyon artırıcı, Eğlenceli, Bilgi kalıcılığı sağlama, Öğretimin etkinliğini artırma DEZAVANTAJLARI Her an kolay ulaşılamayan, Bazen tekrarı olmayan olarak ayrılır.
4- SES KASETLERİ AVANTAJLARI DEZAVANTAJLARI Kolay hazırlanabilme Kolay ulaşılabilme Dikkat çekme DEZAVANTAJLARI Uzun süre dikkati koruyamama Bilgi sıralamasında değişiklik yapılamamasıdır.
5- TELEVİZYON PROGRAMLARI VE VİDEO KASETLER AVANTAJLARI Gerçek dünya durumları, Ulaşılamayan yerleri tanıma, Farklı kültürleri yaşam biçimlerini inceleme Sosyal, doğal olayların neden ve sonuçlarını araştırmadır.
MATERYAL HAZIRLAMA İLKELERİ Öğretim materyali; Basit, sade ve anlaşılır olmalı Ders programlarını destekleyici biçimde hedef ve kazanımlara uygun seçilmeli Dersin konusunu oluşturan bütün bilgileri değil, önemli ve özet bilgilerle donatılmalı Öğretim materyalinde kullanılacak görsel öğeler (resim, grafik, renk vb.) materyalin önemli noktalarını vurgulamak için kullanılmalı, aşırı kullanımında kaçınılmalı
Öğretim materyalinde kullanılan yazılı metinler, görsel-işitsel öğeler, öğrencinin pedagojik özelliklerine uygun olmalı Öğrenciye alıştırma ve uygulama fırsatı sunmalı Mümkün olduğunca gerçek hayatı yansıtmalı Her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalı Sadece öğretmenin değil öğrencinin de rahatlıkla kullanabileceği düzeyde basit olmalı Hazırlanan öğretim materyali kolaylıkla geliştirilebilir ve güncelleştirilebilir olmalı
Öğretim Materyallerinin Eğitim-Öğretime Sağladığı Yararlar Öğrenmeyi kalıcı hale getirir. Öğrencilerin ilgisini çeker. Öğrenmeyi güçlendirir. Anlamın gelişmesi ve anlatım kolaylığı sağlar. Öğretimde zaman kazandırır. Öğrenmede uyarıcı etki yapar. Düşüncenin devamlılığını sağlar. Öğretim süreçlerini güçlendirir ve etkin kılar. Sözcük gelişimine katkı sağlarlar.