AVRUPA BİRLİĞİ SÜRECİNDE EĞİTİM SİSTEMLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER Prof. Dr. Adil TÜRKOĞLU
Fener Camı Enerji Varil Ampül Lüks
Dokuma Tezgahı Konfeksiyon Atölyesi Tekstil Fabrikası Terzi
Eşek At arabası Uçak Bölünmüş Otoyol Otobüs Kamyon
Traktör Gemi Tren
Trafik
Gökdelen Kerpiç Köy Ev Apartman Gecekondu
Köy Okulu Üniversite İlköğretim -Lise Köy Enstitüsü
Kara Tahta Bilgisayar Laboratuar Panolar
Leğen Banyo Hamam Çamaşır yıkama
Çamaşır Makinesi Bulaşık Makinesi Mikser
Buzdolabı Fırın
Kaya Tuzu Ketçap Mayonez Tuz
Boğa Güreşi Turizm Deve Güreşi Horoz Dövüşü
Bilek Güreşi
TEMEL DEVRİMSEL DEĞİŞİMLER VE TOPLUMSAL KURUMLARA YANSIMASI AVCILIK TOPLUMU (2 milyon yıl) TARIM TOPLUMU (10 bin yıl) SANAYİ TOPLUMU 1/4 bin yıl) BİLGİ TOPLUMU ( ? ) AİLEGeniş aileAtaerkil geniş aile Çekirdek aileÇalışan çekirdek aile İŞ/EKONO Mİ Avcılık / çobanlık Aileye dayalı tarımsal üretim Bürokrasi, sanayi/ticaret /hizmet Takım çalışması, Bilgi üretimi hizmet/ticaret / Sanayi SİYASETKabile şefleri Totaliter, monarşik yönetimler Totaliter/ demokratik yönetimler Katılımcı demokrasi
TEMEL DEVRİMSEL DEĞİŞİMLER VE TOPLUMSAL KURUMLARA YANSIMASI AVCILIK TOPLUMU (2 milyon yıl) TARIM TOPLUMU (10 bin yıl) SANAYİ TOPLUMU 1/4 bin yıl) BİLGİ TOPLUMU ( ? ) İTİCİ GÜÇAvAraziMakineBilgi TEMEL İŞLEV Emek İşgücüBeyin gücü TEMEL DİNAMİKLE R İlkel silahlarla av Hayvan ve insan gücüne dayalı, ilkel aletlerle tarım Buharlı makine Fiziksel emek Maddi üretim gücü Bilgisayar Zihinsel emek Bilgi üretim gücü EĞİTİMAile içi eğitimDine dayalıLaik/bilimsel eğitim ?
SANAYİ VE BİLGİ TOPLUMUNUN ÖZELLİKLERİ Sanayi Toplumu Bürokratik organizasyonlar Otokratik liderlik Merkezi kontrol Rakip(yarışmacı) ilişkiler Toptan seri üretim İtaat ve uyma Benzerlik Tek yönlü iletişim Uzmanlaşma, iş bölümü Bilgi Toplumu Takım organizasyonu Paylaşımcı liderlik Özerklik, sorumluluk İşbirliğine dayalı ilişkiler Ismarlama üretim Girişim Çeşitlilik Çok yönlü iletişim (Ağ) Bütünlük, görevlerin birleşimi
Eğitim sistemlerinin gelişmesine etkin faktörler Kentleşme
Kolektif çalışma (ekip çalışması)
Para (ekonomi)
Otomatizasyon
Küreselleşme
Girişimcilik
Bilgi Toplumu
Demokrasi
Yaşam Boyu Eğitim
Nüfus
Reform çalışmalarında DEĞİŞİME UYUM SAĞLAYABİLEN İNSANA VE KALİTEYE ÖNEM VEREN YENİLİĞİ BENİMSEYEN
PROBLEM ÇÖZEBİLEN İLETİŞİM KURABİLEN PLANLAYICI YARATICI EKİP ÇALIŞMASINI BENİMSEMİŞ YENİLİKLERE AÇIK Öğretmen yetiştirilmek istenmektedir.
Öğretmenlerin Geleneksel Rolleri Değişmiştir. Bilgi Aktaran, Bilgi Veren DEĞİL Danışmanlık Liderlik Yapan Öğretmen Anlayışına Doğru Bir Değişim Vardır.
21. yüzyılda ekonomik büyümenin en önemli temel unsurları; Verimlilik
Rekabet üstünlüğü
Toplam kalite yönetimi
Bilgi odaklı üretim
İstihdam stratejileri Eğitilmiş insan gücü Becerikli ve bilgi odaklı
TEŞEKKÜRLER