TAPU DAİRESİ BAŞKANLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETÇİ BELGESİ VİZE İŞLEMİ
Advertisements

PLN.4444 Mesleki Uygulama Esasları
Sözleşmelerde Damga Vergisi
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
E-MEVZUAT GRUBU ÇALIŞMALARI
TRABZON TAPU VE KADASTRO IX. BÖLGE
mue PLN.444 Mesleki Uygulama Esasları Sunum : Emre Eser
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
TAŞINIR TAŞINMAZ MAL YÖNETMELİĞİ
OSB’LERİN BELEDİYE VERGİLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU
YABANCILAR VE YABANCI SERMAYELİ ŞİRKETLERİN TAŞINMAZ TASARRUFLARI
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
İMAR , PLANLAMA ve KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
T.C İÇİŞLERİ BAKANLIĞI HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ
HAZIRLAYAN TK. UZM. YRD. MEHMET ALİ MATRAK DANIŞMAN
BİLGİ İŞLEM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
Müh. Alparslan YILMAZ TAPU VE KADASTRO VI. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
Fen Dairesi Başkanlığı
Fen Dairesi Başkanlığı
İL TÜTÜN KONTROL KURULLARI VE SORUMLULUKLARI
CİZRE TİCARET VE SANAYİ ODASI. KURULUŞ  ODAMIZ ANKARA 8.İDARE MAHKEMESİNİN 29/09/1998 TARİH VE 1998/4721 ESAS SAYILI KARARIYLA KURULUŞU GERÇEKLEŞMİŞTİ.
BELEDİYELERDE MECLİS VE ENCÜMEN İŞ VE İŞLEMLERİ
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İMAR İSKAN VE KOOPERATİF ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI NÜFUS VE VATANDAŞLIK İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
RESMİ MÜHÜR YÖNETMELİĞİ
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
YABANCI İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Tapu Sicilindeki Hataların Düzeltilmesi
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
EMLAK İSTİMLAK MÜDÜRLÜĞÜ
Kasım 2015 VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR.
6537 SAYILI KANUNLA DEĞİŞİK 5403 SAYILI KANUNA İLİŞKİN
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Kentsel Dönüşüm (6306 sayılı Kanun Uygulamaları) Hazırlayan
Recep Alperen KAVAK Tapu ve Kadastro Uzmanı
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
TAŞINMAZ MÜLKİYETİ ve KAT MÜLKİYETİ KANUNU
TAPU DAİRESİ BAŞKANLIĞI
TABİAT VARLIKLARINI KORUMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ İMAR UYGULAMALARI.
KADASTRO
KİRALAMA-İRTİFAK HAKKI VE KULLANIM İZNİ(İNTİFA HAKKI)
TARIM ARAZİLERİNİN KAMULAŞTIRMA BEDELLERİNİN TESPİTİ
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
TAPU SİCİLİ Mehmet TETİK Tapu Sicili Taşınmaz mal ve üzerindeki hakların durumlarını göstermek üzere, devletin sorumluluğu altında, tescili açıklık.
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
25/01/2017 tarihli değişiklikler
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ve Uygulamaları Kentsel Dönüşüm Tapu Dairesi Başkanlığı Hazırlayan Sabahattin.
KENTSEL DÖNÜŞÜM (6306 Sayılı Kanun Uygulamaları) Mustafa BAŞER Tapu Sicil Müdür Yrd. Uşak Tapu Müdürlüğü.
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
TAPU VE KADASTRO IX.BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ BÖLGE MÜDÜR YARDIMCISI
Sunum transkripti:

TAPU DAİRESİ BAŞKANLIĞI HAZIRLAYAN T.K. UZMAN YRD. HAVVA KOŞAR DANIŞMAN T.K. UZMANI BİRSEN ASLANTAŞ 27.12.2013

Kat İrtİfaklI ve kat mülkİyetlİ yapIlarda BAĞIMSIZ BÖLÜM / blok numaralarI hatalarInIn düzeltİlmesİne İlİşkİn 2011/3 sAYILI Genelgemİz ve uygulama sorunlarI

Genel Müdürlüğümüze intikal eden taleplerde; ülke genelinde dikey veya yatay kat irtifaklı veya kat mülkiyetli yapıların; fiili durumları ile tapu kayıtlarının dayanağını oluşturan mimarî projelerindeki bağımsız bölüm numaraları veya vaziyet planında gösterilen blokların blok numaraları zaman zaman farklılıklar göstermektedir.

Bu sorunlara çözüm bulmak amacıyla Genel Müdürlüğümüzce 19. 09 Bu sorunlara çözüm bulmak amacıyla Genel Müdürlüğümüzce 19.09.2011 tarihli 2011/3 Sayılı "Hatalı blok veya bağımsız bölüm numaralarında düzeltme işlemi" Konulu Genelge hazırlanmıştır.

Genelge’nİn amacI Kat irtifaklı veya kat mülkiyetli yapıların; fiili durumları ile tapu kayıtlarının dayanağını oluşturan mimarî projelerindeki bağımsız bölüm numaraları veya vaziyet planında gösterilen blokların blok numaralarındaki farklılıklar özünde İdaremiz işlemlerinden kaynaklanmamaktadır. Ancak yaşanan sorunlarla tapu sicilinin temel dayanak belgelerine olan güvenilirliği zedelenmektedir. Tapu sicillerinin, 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu’nun öngördüğü şekilde düzenli olarak tutulması ve korunması görevi Teşkilatımızın aslî görevidir. Bu sebeplerle fiili durumla hukuki durum arasındaki bu farklılığın düzeltilerek tapu siciline olan güvenin korunması amacıyla 19.09.2011 tarihinde söz konusu genelgemiz hazırlanmıştır.

Genelgemiz kapsamında Hata Kat irtifaklı veya kat mülkiyetli yapıların; fiili durumları ile tapu kayıtlarının dayanağını oluşturan mimarî projelerindeki bağımsız bölüm numaraları veya vaziyet planında gösterilen blokların blok numaralarındaki farklılıklardır. Kat irtifakı Bir arsa üzerinde ileride kat mülkiyetine konu olmak üzere yapılacak veya yapılmakta olan bir veya birden çok yapının bağımsız bölümleri için o arsanın maliki veya ortak malikleri tarafından Kat Mülkiyeti Kanununun hükümlerine göre kurulan irtifak hakkına ( Kat İrtifakı), bu haklara sahip olanlara da (Kat İrtifakı Sahibi) denir.   Kat mülkiyeti Kat Mülkiyeti, tamamlanmış bir yapının kat, daire, iş bürosu, dükkan, mağaza, mahzen, depo gibi bölümlerinden ayrı ayrı ve başlı başına kullanılmaya elverişli olan bağımsız bölümleri arsa payı ve bağımsız yerlerle bağlantılı olarak kurulan ve o gayrimenkulün maliki veya ortak malikleri adına ( Kat mülkiyeti kütüğünde ) veya (kat mülkiyeti zabıt defterinde) kaydı gereken bağımsız ve yeni bir mülkiyet çeşididir.

Toplu yapı Toplu yapı, bir veya birden çok imar parseli üzerinde, belli bir onaylı yerleşim plânına göre yapılmış veya yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade eder. Mimari proje Yapılacak yapının planları, dış görünüşü, kitlelerin birbirleriyle oranı, iç tertipleri ve tüm ayrıntıları hakkında bilgi veren projelere mimari proje denir. Vaziyet planı İnşaat alanında bulunan tüm varlıkların yerinin gösterildiği ölçekli haritalardır. Vaziyet planında bina yeri, telefon direği, yol, yön durumu, ağaç, su ve elektrik hatları gibi özellikler belirtilir.

Vazİyet planI örneğİ

Mİmarİ proje örneğİ

HatalarIn düzeltİlmesİnde usul 1- TEKNİK RAPORLA DÜZELTME Kadastro Müdürlüğü veya LİHKAB’a başvuru yapılır Kadastro Müdürlüğü veya LİHKAB tarafından teknik rapor hazırlanır Blok numarası veya hem blok hem de bağımsız bölüm numarasında hata olması halinde, taşınmazın tamamı için Yaygın kat mülkiyetinde bağımsız bölüm numarasında hata olması halinde , taşınmazın tamamı için Blok numarası dışında sadece bağımsız bölüm numarasında hata olması halinde, ana taşınmazın tamamı için veya blok bazında Danıştay’ın 27.12.2012 tarihli kararı gereğince LİHKAB faaliyetleri durdurulmuştur

Düzenlenen teknik rapor Taşınmaz belediye veya belediye mücavir alan sınırları içinde ise belediye başkanlığı tarafından Belediye veya belediye mücavir alan sınırları dışında ise, il özel idaresi tarafından onanır. Düzenlenen teknik rapor Kadastro müdürlüğü veya LİHKAB tarafından bir üst yazı ile hatalı bağımsız bölümlerin beyanlar hanesinde belirtme yapılması için tapu müdürlüğüne bildirimde bulunulur. Tapu müdürlüğünce de, “… tarihli rapora göre; bu bağımsız bölümün/bloğun projede belirlenen bağımsız bölüm numarası/blok numarası ile fiili kullanımı uyumsuzdur.” şeklinde ... tarih … yevmiye numarası ile beyanlar bölümüne belirtme yapılır.. 06.12.2012 tarihinde resmi gazetede yayınlanan 6360 sayılı kanunla; bazı illerin büyüşehir belediyesi yapılmasıyla birlikte sınırlar il mülki sınırı olarak belirlenerek il belediyeleri, büyükşehir belediyelerine dönüştürülmüştür. Büyükşehir belediyelerindeki il özel idarelerinin tüzel kişilikleri kaldırılmıştır. Bu kanunun yürürlük tarihi ilk mahalli idareler genel seçimleridir.

Beyanlar hanesİnde belİrtme

Düzeltme işlemine konu blokların veya bağımsız bölümlerin tapu kayıtlarında aynî veya kişisel haklar, yasaklayıcı veya kısıtlayıcı şerhler bulunması halinde, hak lehtarından ve şerhi talep eden idarelerden düzeltmeye ilişkin muvafakat aranır. (Noterden imzası onaylanmak suretiyle alınacak muvafakatname kabul edilir.)

Teknİk Raporun uygulanIş şeklİne İlİşkİn genel değerlendİrme Hatadan etkilenen karşılıklı bağımsız bölüm maliklerinin bireysel (mükerrer bağımsız bölüm numarası oluşturulmayacak şekilde) başvuruları mümkün olup, örneğin; A/Blok 2. Kat 6 ve 7 nolu bağımsız bölüm malikleri kendi bağımsız bölümlerine ilişkin düzeltme isteminde bulunabilir. Düzeltme, hatalı bağımsız bölüm maliklerinin tamamının katılımı ile tek istemde karşılanabileceği gibi, bir kısım hatalı bağımsız bölüm maliklerinin istemi ile rapor gereği kısmi olarak ilgili bağımsız bölümler düzeyinde de sağlanabilir. İstem, tescil istem belgesi düzenlenerek, düzeltme isteyen bağımsız bölüm maliklerinin veya düzeltme yapılacak bloklardaki tüm bağımsız bölüm maliklerinin bizzat veya temsilcisinin talebi ya da muvafakati (Düzeltme istemlerinde, noterden verilen kat malikinin kimlik ve taşınmaz bilgilerini içerir muvafakatname kabul edilir.) alındıktan sonra düzeltme işlemi olarak yevmiye defterine kayıt edilerek;

a- Bağımsız bölümler arasında yapılan düzeltmelerde Tapu kütüğünün beyanlar bölümüne; “Mimari projesi üzerinde bağımsız bölüm numarası değiştirilmiştir. … Tarih … Yevmiye” şeklinde belirtme yapılmalıdır. Mimari projedeki ilgili bağımsız bölüm numaraları kırmızı renkli mürekkepli kalemle çizilerek yenisi yazılmak suretiyle tarih ve yevmiye numarası belirtilmeli ve düzeltilen kısma maliklerin imzası alınmalıdır. Mimari proje/vaziyet planında yapılan düzeltme işleminin tarih ve yevmiye numarası ile, daha önce beyanlar bölümüne yapılmış belirtme de terkin edilir.

Beyanlar hanesİne yapIlan İkİncİ belİrtme

b- Blok düzeltmelerinde; Blok numaralarının düzeltilmesinde, hatalı olan bloklardaki tüm bağımsız bölüm maliklerinin aynı anda istemde bulunması gerekir. Tapu kütüğünün beyanlar bölümüne; “Vaziyet planında/mimari projede blok değişikliği yapılmıştır. … Tarih … Yevmiye” şeklinde ikinci belirtme yapılmalıdır. Vaziyet planı veya projedeki eski blok numarası kırmızı renkli mürekkepli kalemle çizilerek yenisi yazılmak suretiyle tarih ve yevmiye numarası belirtilmeli ve düzeltilen kısma maliklerin imzası alınmalıdır.

Kat malikleri kurulu kararına istinaden yöneticinin talebiyle 2) Beledİye veya İl özel İdaresİ tarafIndan düzenlenen blok/bb numaralarI düzeltİlmİş projenİn İbraz edİlmesİ halİnde düzeltme 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 12. ve 68. maddeleri uyarınca; söz konusu bağımsız bölüm numaralarında mevcut hatayı düzelten yetkili kurum tarafından onaylanmış vaziyet planı/mimari projenin ibraz edilmesi ve işlemin sonuçlandırılması için tüm kat maliklerinin talebi ve imzası gerekir Tüm kat maliklerinin talebiyle 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 12. ve 68. maddeleri uyarınca; söz konusu bağımsız bölüm numaralarında mevcut hatayı düzelten yetkili kurum tarafından onaylanmış vaziyet planı/mimari proje ve tüm kat maliklerinin oybirliği ile alınmış düzeltmeye ve işlemin yönetici tarafından yapılabileceğine ilişkin noter tasdikli kat malikleri kurul kararının ibraz edilmesi halinde yöneticinin talebi ve imzası gerekir. Kat malikleri kurulu kararına istinaden yöneticinin talebiyle

düzeltİlmİş projenİn İbrazIna İlİşkİn genel değerlendİrme Düzeltmeye konu blokların veya bağımsız bölümlerin tapu kayıtlarında aynî veya kişisel haklar, yasaklayıcı veya kısıtlayıcı şerhler bulunması halinde, hak lehtarından ve şerhi talep eden idarelerden düzeltmeye ilişkin muvafakat aranır. İstem, tescil istem belgesi düzenlenmek suretiyle, yöneticinin veya tüm bağımsız bölüm maliklerinin bizzat veya temsilcisinin talebi ya da muvafakati (Düzeltme istemlerinde, noterden verilen kat malikinin kimlik ve taşınmaz bilgilerini içerir muvafakat kabul edilir.) alındıktan sonra düzeltme işlemi olarak yevmiye defterine kayıt edilerek; Tapu kütüğünün beyanlar bölümüne; “Vaziyet planında/mimari projede blok değişikliği yapılmıştır. … Tarih … Yevmiye” veya “Mimari projesi üzerinde bağımsız bölüm numarası değiştirilmiştir. … Tarih … Yevmiye” şeklinde belirtme yapılmalı ve düzeltmeye esas yeni proje dosyasında saklanmalı, ayrıca eski vaziyet planı ve mimari projenin ön sayfasına, “İşbu projenin blok/bağımsız bölüm numaraları … tarihli yeni düzenlenmiş vaziyet planı/mimari proje ile değiştirilmiştir. … Tarih … yev.” şeklinde kırmızı mürekkepli kalemle şerh düşülmesi gerekmektedir.

GenelGeye İLİŞKİN ÖNEMLİ HUSUSLAR Düzeltme işlemi sonucu, mimari inşaat projesinde/vaziyet planında blok veya bağımsız bölüm numaraları dışında herhangi bir değişiklik yapılamaz. Düzeltme raporu gereğince, blok veya bağımsız bölüm numaralarında değişiklik yapıldıktan sonra aynı yönde gelecek ikinci düzeltme isteminin yargı kararıyla karşılanması gerekir.

İşlemİn Malİ Yönü 492 sayılı Harçlar Kanunu’nun Tapu ve Kadastro Harçlarının yer aldığı (4) sayılı tarifesinin 13/c pozisyonu gereği işlem başına harç ve Döner Sermaye İşletme Müdürlüğünce belirlenen döner sermaye ücreti tapu müdürlüğünce tahsil edilir. (4) SAYILI TARİFE (1) 13/c) (a) fıkrası dışında kalan her nevi cins ve kayıt tashihinde (her bir işlem için) (78,25 TL.) Ayrıca, Genelgenin 1. bölümüne göre, Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Bürosu tarafından, Lisanslı Büroların çalışmaya başlamadığı yerlerde ise Kadastro Müdürlüğü tarafından rapor hazırlanmış ise, İdarece belirlenen ücret tahsil edilir. Diğer taraftan, genelge kapsamında yapılan işlemlerde zorunlu deprem sigorta poliçesi aranmaz.

genelgemİzle İlgİlİ uygulamada karşIlaştIğImIz sorunlar 1- Genelgemiz, Adres ve Numaralandırmaya İlişkin Yönetmelik ve Kat Mülkiyeti Kanunu ile çelişiyor mu? 2- Bağımsız bölüm/ blok üzerindeki hataların düzeltilmesinde diğer hak sahiplerinin (ayni veya kişisel haklar, yasaklayıcı veya kısıtlayıcı şerhler) muvafakatlarının aranmasında uygulamada karşımıza ne gibi sorunlar çıkmaktadır? 3- Diğer kurumların neden olduğu hatalarda farklı bir yol izlenebilir mi? 4- Ruhsatı olmayan veya ruhsatı hükümsüz hale gelen yapılarda Genelgemiz hükümlerinin uygulanması mümkün müdür? 5-Genelgemiz farklı ada ve parsellerde bulunan hatalı bb/blok numaralarının düzeltilmesi yönündeki sorunlara cevap veriyor mu?

1-KISMİ DÜZELTME YAPILMASIYLA ORTAYA ÇIKAN DURUMUN ADRES VE NUMARALANDIRMAYA İLİŞKİN YÖNETMELİK VE KAT MÜLKİYETİ KANUNU BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ; Adres ve Numaralandırmaya İlişkin Yönetmelik md. 31/a :Apartmanlarda, bodrum kattan itibaren 1'den başlamak üzere bütün dairelere sıra ile bağımsız numaralar verilir (…….) hükmündedir. 634 s. Kat Mülkiyeti Kanunu m. 12/a: Ana gayrimenkulde, yapı veya yapıların dış cepheler ve iç taksimatı bağımsız bölüm, eklenti, ortak yerlerinin ölçüleri ve bağımsız bölümlerin konum ve büyüklüklerine göre hesaplanan değerleriyle oranlı arsa payları, kat, daire, iş bürosu gibi nevi ile bunların birden başlayıp sırayla giden numarası (……) hükmündedir. Kısmi düzeltme yaptığımızda söz konusu yönetmeliğe ve kanuna aykırı bir durum ortaya çıkmaktadır. Öyle ki bağımsız bölüm numaralarının yönetmelikte ve kanunda ifade edilen sıralaması bozulmaktadır. Teknik rapor belediyece onaylanmaktır, bunun yanı sıra Genelgemizin amacı düşünüldüğünde sorunun çözümü ve vatandaşlarımızın memnuniyeti için uygulamanın bu yönde devam etmesi gerektiği açıkça görülmektedir.

Erzurum Tapu ve Kadastro VIII. Bölge Müdürlüğünden gelen yazıda ; 2- BağImsIz bölüm/ blok üzerİndekİ hatalarIn düzeltİlmesİnde dİğer hak sahİplerİnİn (aynİ veya kİşİsel haklar, yasaklayIcI veya kIsItlayIcI şerhler) muvafakatlarInIn aranmasInda uygulamada karşImIza ne gİbİ sorunlar çIkmaktadIr? Erzurum Tapu ve Kadastro VIII. Bölge Müdürlüğünden gelen yazıda ; Düzeltme işlemine konu blokların veya bağımsız bölümlerin tapu kayıtlarında aynî veya kişisel haklar, yasaklayıcı veya kısıtlayıcı şerhler bulunması halinde, hak lehtarından ve şerhi talep eden idarelerden düzeltmeye ilişkin muvafakat belgesi ön başvuru sırasında ibraz edilmesi gereken belgelerden olmadığından, ön başvuru kabul edilerek işlemin havalesi yapılır. Daha sonra işlemin havale edildiği personel tarafından işlem konusu taşınmaz üzerinde bulunan tüm takyidat lehtarlarına muvafakatları için yazılar yazılır. Tapu müdürlüklerince yazılı muvafakatların temini için bankalara yönlendirilen taşınmaz maliklerinin ilgili bankalarca muhatap kabul edilmemesi ve tapu müdürlüklerinden kendilerine yazı gelmedikçe vatandaşlara bu yazıların verilmeyeceği; aynı şekilde takyidat lehtarları icra müdürlükleri veya mahkemeler ise muvafakat yazılarının yine kesinlikle verilmediği uygulamada görülmektedir. Bu uygulama vatandaşlarca yanlış algılanıyor ve tapu müdürlükleri uygulamada zorluk çıkarmakla itham ediliyor.

Erzurum Bölge Müdürlüğünün görüşü: Bu durum Genelge ile amaçlanan pratik sonucun gerçekleşmesine engel teşkil etmektedir. Bu sebeple muvafakat alınmadan, düzeltmenin yapılıp sonucundan Tapu Sicil Tüzüğü 74/6 gereği ilgililere tebliğ yapılmakla yetinilmesi gerekir. Genel Müdürlüğümüzce verilen cevapta : Genelgenin aynı şekilde uygulanması ve hükümlerine titizlikle uyulması gerekliliği bildirilmiştir.

3- Dİğer kurumlarIn neden olduğu hatalarda farklI bİr yol İzlenebİlİr mİ? A) Şanlıurfa Tapu ve Kadastro 21. Bölge Müdürlüğünden gelen yazıda; TOKİ tarafından 172 ada 1 sayılı parsel üzerinde 45 adet afet konutu inşa edilmiş olup Afet İşleri Genel Müdürlüğüne tahsis edilmek üzere Maliye Hazinesine devir işlemi yapılmıştır. Sonradan İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünün yazısından 172 ada 1 parsel sayılı taşınmaza tescili yapılan hak sahiplerinin, 170 ada 1 parsel sayılı taşınmaz üzerinde oturdukları anlaşılmıştır. 2011/3 s. Genelgede belirtilen ‘(….)mimari inşaat projesinde/vaziyet planında blok veya bağımsız bölüm numaraları dışında herhangi bir değişiklik yapılamaz.’ hükmünden dolayı ada bazında oluşan hatayı düzeltmek Genelgemiz kapsamında mümkün değildir.

Genel Müdürlüğümüzün görüşü Genel Müdürlüğümüzün 1458 Sayılı "Sicil Üzerinde Yapılmış Olan Hataların Tashihi" Konulu Genelgesi ‘C- Diğer İdarelerin Sebep Olduğu Hatalar: Tapu sicil muhafızlıklarında yapılan akit ve tescil işlemlerine dayanak olan ve diğer idareler veya mahkemelerce düzenlenen (kimlik belgesi, tahsis kararı, veraset belgesi v.s.) belgelerde bu idarece düşülen hatalar da yine aynı idarenin doğru durumu belirleyen resmi belgelerine dayandırılarak düzeltilmelidir.’ hükmündedir. Söz konusu Genelgeye dayanılarak; maliklerin, işlemi yürüten yetkili idarenin talebiyle, hatalı yazımdan sonra hak sahibi olmuş kişilerin yazılı olurları alınarak, şerh, belirtme ve ipoteklerin yeni bağımsız bölümlere aynen aktarılması koşuluyla, yetkili idarenin hatanın düzeltilmesine ilişkin resmi belgeleri doğrultusunda düzeltme işlemi yapılabilir.

B) Eskişehir Tapu ve Kadastro XVII B) Eskişehir Tapu ve Kadastro XVII. Bölge Müdürlüğünden gelen yazıda; TOKİ tarafından ihale listesinde yapılan hata nedeniyle taşınmazın bağımsız bölüm nitelikleri ve arsa paylarının tapu kaydı ile fiili durumları farklılık göstermektedir. 2011/3 sayılı Genelgede belirtilen ‘(…) mimari inşaat projesinde/vaziyet planında blok veya bağımsız bölüm numaraları dışında herhangi bir değişiklik yapılamaz.’ hükmünden dolayı düzeltme yapılamamaktadır.

Eskİşehİr Tapu ve Kadastro XVII. Bölge Müdürlüğünün görüşü TOKİ tarafından ihaleye çıkarılan taşınmazların satış işleminin buna uygun yapılıp yapılmadığı ve ihaleye çıkan taşınmazların arsa paylarının ne şekilde olduğunun tapu müdürlüğünce bilinmesi mümkün değildir. Ve bu sebeple TOKİ tarafından satışı yapılan taşınmazlara ait ihale listesinin arsa paylarını ve bağımsız bölümlerini gösterir şekilde hazırlanarak tapu müdürlüğüne ibraz edilmesi gerekir. Arsa paylarının düzeltilebilmesi için satışı yapılan bağımsız bölüm maliklerinin resmi senetle hazırlanacak bir işlemle muvafakatlarının alınması gerekir.

GENEL MÜDÜRLÜĞÜMÜZÜN GÖRÜŞÜ Trampa işlemi gerçekleştirilerek tapu siciline sıhhat kazandırılabileceği; ayrıca satış listesinde belirtilen bağımsız bölüm numaralarının mimari projeye uygun olarak düzenlenmesi halinde, hatalı satışların önlenebileceği görüşündedir. Harçlar Kanununun 20/a maddesi: (Değişik: 29/07/1998 - 4369/78 md.) Gayrimenkullerin ivaz karşılığında veya ölünceye kadar bakma akdine dayanarak yahut trampa hükümlerine göre devir ve iktisabında gayrimenkulün beyan edilen devir ve iktisap bedelinden az olmamak üzere emlak vergisi değeri üzerinden (cebri icra ve şüyuun izalesi hallerinde satış bedeli, istimlaklerde takdir edilen bedel üzerinden) devir eden ve devir alan için ayrı ayrı uygulanan oran : Binde 20

Yapı kullanma izin belgesi bulunmayan Ruhsat müddeti geçen 4- RuhsatI olmayan veya ruhsatI hükümsüz hale gelen yapIlarda Genelgemİz hükümlerİnİn uygulanmasI mümkün müdür? Küçükçekmece, Zeytinburnu, Pendik, Sarıyer Belediye Başkanlıklarından gelen yazılarda; Yapı kullanma izin belgesi bulunmayan Ruhsat müddeti geçen 3194 s. İmar kanunu gereği ruhsatı hükümsüz sayılan yapılarda; ilgili Genelgemiz gereği mimari projede değişiklik yapılıp yapılamayacağı hakkında tereddüt hasıl olmuştur. Ve bu konu Genel Müdürlüğümüze sorulmuştur.

Genel müdürlüğümüzün görüşü 3194 s. İmar Kanununun 29-31. maddelerinde geçen hükümler 6083 s. yasayla kurumumuza verilen görev, yetki ve sorumluluk kapsamında değildir. Tapu sicilinin temel dayanak belgelerine olan güvenirliğini korumak amacıyla hazırlanan ilgili Genelgemiz doğrultusunda, Kadastro Müdürlüklerince veya LİHKAB tarafından hazırlanan teknik raporun, belediyelerce onaylanıp onaylanmayacağı veya hangi gerekçelerle onaylanmayacağı hususu, Genelgemizin konusu dışında olup, Belediyelerin görev alanı içindedir.

5-Genelgemİz farklI ada ve parsellerde bulunan hatalI bb/blok numaralarInIn düzeltİlmesİ yönündekİ sorunlara cevap verİyor mu? Hatay Tapu ve Kadastro 12. Bölge Müdürlüğünden gelen yazıda, şekilde de görüldüğü üzere farklı parsellerde bulunan hatalı bağımsız bölüm numaralarının, Genelgemizde belirtilen ‘Düzeltme işlemi sonucu, mimari inşaat projesinde/vaziyet planında blok veya bağımsız bölüm numaraları dışında herhangi bir değişiklik yapılamaz.’ hükmünden dolayı karşılanamadığı belirtilerek bu konuda Genel Müdürlüğümüzün görüşü sorulmuştur.

Genel Müdürlüğümüzün görüşü Talep edilen işleme yönelik tapu siciline sıhhat kazandırmak amacıyla; Farklı parsellerde bulunan hatalı bağımsız bölüm numaralarının düzeltilmesini talep eden tarafların trampa işlemi yapabileceği veya, 2981 Sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanunun Ek 1. maddesi ‘İmar planı olan yerlerde, 9/5/1985 tarih ve 3194 sayılı İmar Kanununun 18 inci maddesi gereğince arsa ve arazi düzenlemelerinde, binalı veya binasız arsa ve arazilere bu Kanundan önce özel parselasyona dayalı veya hisse karşılığı satın alınan yerler dikkate alınarak müstakil, hisseli parselleri veya üzerinde yapılacak binaların daire miktarları göz önünde bulundurularak kat mülkiyeti esasına göre arsa paylarını sahipleri adlarına resen tescil ettirmeye valilik veya belediyeler yetkilidir.’ hükmüne istinaden belediye veya valilik tarafından kişilerin fiilen kullanım durumları gözetilerek arsa ve arazi düzenlemesi yapılabileceği görüşündedir.

Ancak 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 23. maddesi ‘24/2/1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.’ hükmündedir. Aynı kanunun ‘Yürürlük’ başlıklı 24. maddesi ‘ Bu Kanunun; (....) 23. maddesi yayımı tarihinden üç yıl sonra yürülüğe girer.’ hükümlerinden dolayı 31.05.2015 tarihinden itibaren (….)2981 sayılı kanunun Ek 1. maddesine dayanılamayacaktır.

Tapu Sicil Tüzüğünün Ana ve Yardımcı Siciller Üzerinde Düzeltme başlıklı 74 maddesi fıkra ; (3) Ana veya yardımcı siciller üzerinde yapılmış hata veya eksikliklerin, ilgililerce sunulan veya başka idarelerce düzenlenen belgelerden kaynaklanması hâlinde, ilgililerin gerçek durumu kanıtlayıcı belgelere dayalı başvuruları üzerine, istem yevmiye defterine kaydedilerek gerekli düzeltme yapılır. (4) Kütük, yevmiye defteri ve yardımcı sicillerde, belgelere aykırı tescil veya esaslı yazım hatasının düzeltilebilmesi için ilgililerin yazılı olurunun alınması gerekir. İlgililerden birisinin yazılı oluru olmazsa, bu durum beyanlar sütununda belirtilerek, 26/9/2011 tarih ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre işlem yapılır. (5) Yapılacak düzeltmeler hatalı yazımdan sonra hak sahibi olmuş kişilerin hakkını etkileyici nitelikte ise, bu hak sahiplerinin de yazılı olurları aranır. (6) Müdürlük, ilgililerin bilgisi dışında yaptığı işlemleri tebliğ etmekle yükümlüdür.

TEŞEKKÜR EDERİZ