GOTİK MİMARİ FRANSA ALİ GÖKTEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Klasik Yapılarda Yüzey Tatbikatı ve Onarımı
Advertisements

ALTIN ORAN Yeşim Matara.
“Resimde İç Mekan” nedir?
ROMANESK VE GOTİK DÖNEM
RÖNESANS MİMARLIĞI FARNESE SARAYI TUBA GÜNEŞ
Steampunk Endüstri devrimi ile hayata giren buharlı makineleri konu alan, 19. yüzyıl Kraliçe Viktorya Dönemi mimari ve tasarımının görsel özelliklerini.
Hazırlayan :Aslıhan Peynircioğlu
Muharrem Aktaş İnşaat Mühendisliği Bölümü
İskeleler İskele Nedir?
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ EDİRNE EVLERİ
KONULAR LAURENZIANA KÜTÜPHANESİ CAPITOL ALANI CAPRAROLA VİLLASI GIULIA VİLLASI EKİN GAMZE YÖNEY
AVRUPA MİMARİSİ İL GESU KİLİSESİ AUGSBOURG BELEDİYE BİNASI
ROMANESK ÇAĞ ÖNCESİ BATI MİMARLIĞI
İŞLEVSEL VE MEKANSAL ANALİZLER
HİTİTLER · M.Ö 2000 yıllarında Anadolu’ya gelerek Kızılırmak çevresinde devlet kurmuşlardır. · Başkentleri Hattuşaş ( Boğazköy) şehridir. Çorum yakınlarındadır.
KENTSEL MEKAN ANALİZLERİ
FRANK LLOYD WRIGHT KİMDİR? ABD’li ünlü mimar. 8 Haziran 1867’de Wisconsin’de doğdu. 9 Nisan 1959’da Arizona’da öldü. 20.yy’nin başında modern mimarlık.
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
GOTİK MİMARİ BELÇİKA- HOLLANDA Mimarlık-2 Fatma GÜRHAN
Biçimin elemanları ve ilişkileri
ANITKABİR.
Algürppsx En büyük Bizans kilisesidir. Eski kaynaklara göre, burada bulunan Roma döneminden kalma Artemis, Afrodit ve Apollon mabetlerinin kalıntılarından.
KENTLER VE SİMGELERİ HAZIRLAYAN Zeynep Sarah ALAM
mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar
KONU : İtalyadaki kİlİseler ,almanya ve fransadakİ barok mimarİ
Tempietto Kilisesi, Roma
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI ALMANYA-İTALYA
ERKEN RÖNESANSTAN YÜKSEK RÖNESANSA GEÇİŞ
Mim 384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar
GEÇ GOTİK MİMARLIK ( ) İSPANYA/PORTEKİZ.
DOĞAN HASOL ŞAHİN ÇELİK
KÜBRA GÜLTEN KAYNAKLAR: 1)Mimarlık tarihi ders notları 1
RÖNESANS DÖNEMİ SAN PİETRO KİLİSESİ.
Ders:Avrupa Mimarisi Konu:Ayasofya,Aya İrini Kilisesi,Aya Sergius ve Bacchus,Küçük Ayasofya Kilisesi,San Vitale Kilisesi Danışman:Yrd.Doç.Dr. Yasemin İNCE.
GOTİK DÖNEMDE MEKAN M.S. 5. yy da Roma İmparatorluğu artık zayıflamış ve yönetim gücünü kaybetmeye başlamıştı. İmparatorluğun çöküş yıllarında iç bölünmeler.
SAN JAN KİLİSESİ EFES AZİZ JAN’IN MEZARI ÜSTÜNE BİR TÜRBE YAPILMIŞTI.
SAN MARCO KİLİSESİ.
İNGİLTERE 0841 RUMEYSA ÖZCAN
TARİHTE VATİKAN Vatikan eskiden oldukça büyük bir devletti.Toprakları km yi ,nüfusu da 3.5 milyonu aşıyordu.Daha sonra topraklarını komşu İtalya.
RÖNESANS Siyasal Yaşam;
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
BİZANS MİMARLIĞI.
Konsruktivizm Sevara Rakhimova
Ülkemizin Güzel Yerleri
ÇİN İlk yaşam İÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
BİÇİMSEL (İKONİK) YAKLAŞIMLAR
Pencereler Pencere asla basit bir şey değildir… Pencere duvardan ışığın girmesine izin veren ve güzelliklere açılan bir açıklık…
Ülkemizin Doğal ve Tarihi Güzellikleri
Ülkemizdeki Doğal ve Tarihi Güzellikler
Proje I.
TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ Prof. Dr. Mehmet SARIBIYIK İNŞAAT TEKNOLOJİSİUYGULAMALARI I TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ Yrd. Doç. Dr. Ali SARIBIYIK İNŞAAT TEKNOLOJİSİUYGULAMALARI.
Tipik bir gotik katedral planı
ERKEN HİRİSTİYAN.
AKDENİZ TURU-3.
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
Santa Maria del Fiore Katedrali
ESKİ ANTAKYA SOKAKLARI, EVLERİ, ÇARŞISI.Hatay/Antakya'nın Tarih Kokan Evleri, Tarihçesi.
BODRUM CAMİİ (Bodrum Mesih Paşa Camii) MİRELAİON KİLİSESİ
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
GOTİK DÖNEM Fransa’da ortaya çıkar Erken Gotik 12. y.y.
JAPONYA TOPLUMSAL KOŞULLAR
DOKU.
ROMANESK VE GOTİK DÖNEMDE MEKAN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
Sunum transkripti:

GOTİK MİMARİ FRANSA ALİ GÖKTEN 200910403004 MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ MİMARLIK BÖLÜMÜ Avrupa mimarisi GOTİK MİMARİ FRANSA ALİ GÖKTEN 200910403004

GOTİK MİMARİ FRANSA

Katedral Tanrı'nın eviydi, bu ifade sıradan bir şey değil korku dolu bir gerçeklik olarak anlaşılıyordu. Ortaçağ insanı yaşamının her yönünü etkileyen doğaüstüyle birlikte yaşıyordu. Kutak cennetin eşiğiydi. Otto von Simson

YÜKSEK GOTİK MİMARİSİ 1150-1250

Giriş Saint-Denis Manastır Kilisesi Laon Katedralı Notre Dame Katedralı Chartes Katedralı Rheims Katedralı Amiens Katedralı

Gotik dönemin başlangıcına damgasını vuran yapı Paris yakınlarındaki Saint-Denis Manastır Kilisesi'dir. Dönemin en etkili politik kişiliklerinden biri olan Abbot Suger'in yönetiminde inşa edilmiştir. Suger, Saint-Denis'nin tasarımını açıklarken kiliseyi kaplayacak ve dinsel pratiği kolaylaştıracak yeni bir ışıktan söz ediyordu. Tanrı'yı ışık olarak vurgulayan Neoplatonik görüşü izleyen Suger, fiziksel güzelliğin tasarlanmasının aydınlanmaya götüreceğini savunuyordu. GİRİŞ

Arzulanan, ışığı mimarinin bir öğesi haline dönüştürmekti Arzulanan, ışığı mimarinin bir öğesi haline dönüştürmekti. Bu ise mantıksal olarak masif duvarları iskelet strüktürler ve pencerelerle değiştirmeye götürüyordu. Sıkı kurallara uygun bir geometrik mantık yoluyla ışık mimarisi yapı tekniklerini yüzyıllar boyunca etkileyecekti.

SAINT-DENIS MANASTIR KİLİSESİ Mimarı: Başrahip Abbot SUGER

Saint-Denis, Gotik'i bir üslup olarak belirleyen bütün mimari öğeleri kullanan ve bütünleştiren ilk yapı oldu. Sivri kemerler, sütun demetleri ve çapraz kaburgalı tonozlar(ARAKESİTLERİ KORDON ŞEKLİNDE TAŞTAN ÇUBUKLARLA DONATILMIŞ TONOZ) daha önce de görülmüştü, ancak ilk kez Saint-Denis'de bu elemanlar uyumlu bir bütün oluşturarak bir araya geldi. Sonuç, masif duvarlara değil serbest duruşlu sütunlara dayalı bir iskelet ana çerçeve oldu.

Ambülatuvar (Eski Yunan mimarlığında, atletizm yarışmaları için kurulan uzun portik) da taş kaburgalar tuğla tonozları taşır; bu inşaat sırasında iskeleye gereksinimi en aza indiren bir tekniktir. Kilisenin cephesinde iki kule merkezde yer alan giriş kapısı ve üzerindeki gül penceresi, pencere açıklıkları aritmetik ve geometrik olarak planlanmış bir cephe kompozisyonuna sahipti. Giriş kapısı ardarda gelen sütunlarda geriye çekilmişti.

Laon katedrali 1160-1225

Laon, Romanesk mimarlığın yuvarlak kemerlerini ve masif duvarlarını sürdürse de portal(taçkapı)lerin ve pencerelerin derin girintileri Gotik'e özgü ışık-gölge oyununu yaratır. Hareketli cephe, Paris ya da Amiens'in katılığından ve heykelsi bütünlüğünden yoksundur; ama bölmeli yapısıyla öteki Gotik kiliseler için bir ilk örnek olmuştur.

Üçlü portal, gül pencere ve açık galeri Gotik cephenin temel unsurlarıdır. Nefin bölümleri ve ritimleri açıkça Romanesk tasarımlardan alınmıştır, bunun bir istisnası nefe ek bir yükseklik kazandıran, klerestori (çatının kenarındaki pencere)nin hemen altındaki alçak bir arkat olan yeni triforyum(Bir kilisede orta nefi yan neflerden ayıran sütun dizilerinin üzerinde yer alan galerinin önündeki kemerleme ya da oymalı yüzey.)geçididir. Bu öğe, geç Gotik klerestoriyi ayıran bir öğe olarak daha önceki tribünün yerini almıştır.

Notre dame katedrali 1163-1250

Notre Dame de Paris Notre Dame de Paris, Gotik katedrallerin ne en yükseği ne de en abartılısıdır, onu bir mimari ikon haline getiren anıtsal vakarı ve plan berraklığıdır. Notre Dame'ın daha sonra değişikliğe uğrayan ilk planı katı bir kompaktlığa sahipti. Yarım daire biçimli apsisi olan uzun bir nef, yanlarında uzanarak yan nefleri oluşturan bir çift ambülatuvar tarafından sarılmıştı

Notre Dame'da narin sütun gövdeleri kesintiye uğramaksızın ince nef duvarı boyunca aşağı doğru uzanırken birdenbire masif sütun başlıkları üzerinde dengelenerek durur.

Transept , yan neflerin ritmini bozmadan yalnızca dış duvarların ötesine hafifçe taşıyordu. Her ne kadar formun basitleştirilmesi ve daha sonraki kiliselerdeki düşeyliğin vurgulanması konusunda Notre Dame henüz suskunsa da doyurucu oranları ve doğru bütünleşmiş süslemesi mekanı birleştirmektedir. Skolastik akım erken Gotik yapıtların titiz bölümlenmesini etkilemiş-tir ama aynı zamanda da mimarlığa zıtlığı getirmiştir.

REIMS KATEDRALİ 1211-1290

Dört parçalı kaburgalı tonoz, uçan payanda ve denge için ölü ağırlığın kullanılması Ortaçağ yapım tekniklerinde devrim yarattı. Gotik kiliseler, monolitik beşik tonozların(tek bir taş bloktan meydana gelen) yerine esnek strüktürel açıklık dizileri üzerine kuruldu. Ustalar, uyarlanabilir kaburgalar kullanarak her bölümün oranlarını, yüksekliğine dokunmadan değiştirebildi. Sivri kemerin geometrisi daha küçük yanal yükler üretti ve düşey yükleri doğrudan taşıyıcı sütunlara aktardı. Kalan yanal güçlerse dışardaki ağır dikmelere bağlanan uçan payandalar aracılığıyla ortadan kaldırıldı.

1-Işınsal şapeller 2-Ambulatuvar 3-Koro yeri 4-Transept kavşağı 5-Transept 6-Nef 7-Narteks

AMIENS KATEDRALİ 1220-1288

Laon’un doğal karakterinin, Paris’in geometrik katılığının ve Reims’in heykelsi bütünlüğünün bir sentezi olarak Yüksek Gotik’in teknik ve dekoratif başarısının zirvesini ifade eder. Cephede yükselen gül pencere, kralların heykelleri ile dolu bir galerinin üstüne yerleşirken örgensel(organik) süslemeler payandalara doğru kıvrılarak uzanır. İçeride Fransa’da yapılmış bütün katedrallerin arasında en geniş iç hacme sahip olan nef şaşırtıcı bir yüksekliğe (42m) ulaşır.

KAYNAKÇA -MİMARLIK, NTV Yayınları(Başvuru Kitapları) -MİMARLIK TARİHİ DERS NOTLARI 1,Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları/Prof. Belkıs Mutlu -ANSİKLOPEDİK MİMARLIK SÖZLÜĞÜ,YEM Yayın/Doğan Hasol -http://mcah.columbia.edu KAYNAKÇA