1.  Türkiye İş Kurumu’nun anketine göre Türkiye’de 28 bin gazeteci olduğu varsayılıyor.  Bunların ne kadarının Gazetecilik Okulu ve İletişim Fakültesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
TÜRK TÜRKMEDYASININPROFİLİ MEDYASININPROFİLİ ÇOK ÖNEMLİ BİR ARAŞTIRMA...
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
Bankacılık Etik İlkeleri
TÜRK HALKI, VEREMİ VE VEREMLE SAVAŞI DOĞRU BİLİYOR MU?
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
MEDYA VE ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
KÜLTÜR MÜDÜRLÜĞÜ. KÜLTÜR MÜDÜRLÜĞÜ ETKİNLİKLERİ Sosyal, sanatsal ve kültürel bir eğitim-öğretim merkezi olan Kültür Müdürlüğümüz, Öğrenci kulüpleri ve.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İLETİŞİM BECERİLERİ SEMİNERİ
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
Merkezi Randevu Sistemi
Nevşehir Üniversitesi Bologna Süreci DERS PLANLARINDASIKLIKLA YAPILAN HATALAR Funda NALBANTOĞLU YILMAZ Eğitim Öğretim Planlamacısı Nevşehir,
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
BİLİM VE TEKNOLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
AKADEMİK GENEL KURUL TOPLANTISI
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
İÇERİĞİN HABERCİYE SUNULMASI
Hekim Hekim İlişkisi Sağlığın Temel İnsan hakları Evrensel Bildirgesi’nde bir hak olduğunu vurgulayarak sözlerime başlamak istiyorum. Her meslek grubu.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
TELEVİZYON GAZETECİLİĞİ VE SAĞLIK İLETİŞİMİ Esra Kazancıbaşı Öztekin.
Ek-2 Örnekler.
Diferansiyel Denklemler
BİR ORGAN BİR HAYAT.
1 DEĞİŞMEYİN !!!
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Türkiye’den Program Örnekleri. Tıp Bilişimi Eğiticisi Kim Olacak?
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda programlı kullanmak. eğlenme dinlenme aile sevdiklerim hobilerim Yeni reçete…….. Etkili.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Prof.Dr.Gülgün ERDOĞAN TOSUN Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi
Öğr.Gör. Özgür İNCE Okan üniversitesi SağlIk hizmetleri myo
Sunum transkripti:

1

 Türkiye İş Kurumu’nun anketine göre Türkiye’de 28 bin gazeteci olduğu varsayılıyor.  Bunların ne kadarının Gazetecilik Okulu ve İletişim Fakültesi mezunu olduğuna dair sağlıklı bir veri yok. Çünkü ülkemizde lise mezunları da sarı basın kartı alabiliyor. 2

 İletişim Fakültesi mezunu gazetecilerin birçoğu fikir işçisi olmasına rağmen 5953 Sayılı Basın Mesleğinde Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanun kapsamında çalıştırılmıyor.  Bu yüzden kayıtlardan yola çıkarak “alaylı- mektepli gazeteci” tasnifi yapmak mümkün değil. 3

 iletişim fakültelerinin sayısı artıyor.  Fakültelerdeki öğrenci kontenjanı 5 bini, her yıl verdiği mezun sayısı da 3 bini geçiyor.  Mezunların yüzde 90’ı istihdam edilemiyor. 4

 En yaygın meslek örgütü olan Türkiye Gazeteciler Cemiyeti,  1997’de Konrad Adenauer Vakfı’yla birlikte “Yerel Gazetecilikte Meslek İçi Eğitim” seminerlerini başlattı. 5

 50 ‘yerel gazetecilikte meslek içi eğitim semineri’,  10 workshop, 9 Türk-Alman yerel gazetecilik semineri,  3 panel ve 8 yıl sonu değerlendirme toplantısı düzenledi.  Bu çalışmalarda 7 bin 155 kişiye ulaşıldı. Bunların 6.121’i eğitim seminerlerine katıldı. 6

Bu işbirliği kapsamında ilki 1999’da haber dalında olmak üzere Yerel Medya ödülleri de başlatıldı. 2005’te, fotoğraf ve sayfa düzeni dallarının da eklendiği bu etkinlikte 65 yerel medya mensubu ödüllendirildi. 7

- yılında British Council ve BBC World Service Trust, medyanın toplumsal katılımdaki rolünü desteklemek amacıyla bir proje başlattı.

 Gazeteciler, televizyoncular, STK temsilcileri, ombudsmanlar, akademisyenler ve BBC’den uzmanların katıldığı bir dizi toplantı sonucunda  “Çocuk”, “Kadın ve Cinsel Yönelim”, “Kültürel Çeşitlilik” konularında Medya ve Çeşitlilik Kılavuzu hazırlandı. 9

-- 10 Çocuklarla Röportaj Gazetecilik Meslek İlkeleri Siyaset Haberciliği Çatışmaları anlamak Savaş ve Çatışma Muhabirliği

 Toplumsal Çeşitliliği Yansıtmak  Sağlık Haberciliği  Çevre Haberciliği  Riskleri Haberleştirmek  Uzman Gazetecilik  Gelişmiş Röportaj Teknikleri 11

 Uzman sağlık habercileri  Ajanslar  Magazin muhabirleri  Köşe yazarları  Polis muhabirleri  Dış haberler 12

 Yurt dışındaki gelişmeler  Sağlık meslek örgütlerinin tepkileri  Sağlık Bakanlığı’nın yaptığı açıklamalar  Gündemdeki olaylar  Özel ve kamu sağlık merkezlerinin halkla ilişkilerinden gelen düzenli talep  Bireysel olarak doktorların istekleri 13

 Yazılı medyada uzman haberci istihdamı yeterli değil  Uzman habercilik desteklenmiyor  İnternet yayıncılığında kanıta dayalı habercilik yaygın değil  Kaynağı belli olmayan haberleri kullanma eğilimi yüksek. 14

 Sağlıktaki kamu ve özel kurumlar şeffaf değiller.  Yalnız reklam olacak bir konu söz konusuyla basınla ilişki kuruluyor.  İzin almadan hiçbir yetkili gazeteciyle konuşmuyor.  Toplantı ve kongrelerde basına bilgi akışı sağlayacak yeterli hazırlık yapılmıyor 15

Haberler bilgilendirmekten uzak Haberler sansasyona yönelik Haberler reklam amaçlı Haberler eksik Haberler halkı yanıltıyor Medya etik kurallara uymuyor 16

Sağlıkla ilgili gelişmeler abartılıyor  Türkiye’de yapılmayan uygulamalar yapılıyor gibi gösteriliyor  Doktor ve kurum reklamı yapılıyor.  Kazanç amaçlı tedavi ve ameliyat yapılıyor  Hasta güvenliği ve etik kurallar hiçe sayılıyor 17

 Röportajlarda hasta getirecek iddialı açıklamalar yapılıyor.  Gazete ve televizyonlara çıkmak için aşırı ısrarlı davranılıyor.  Diğer hekimlerden tepki gelince “medya yaptı, ben yapmadım” klişesi yürürlüğe giriyor. 18

 Halkta bilgi karmaşası yaratılıyor  Özel ve kamu kurumlarının enfeksiyon ve ameliyat başarılarıyla ilgili istatistikler açıklanmadığı için hangi merkezi gideceğini bilmiyor.  Doktor doktor gezerek zaman kaybediyor  Sınırlı kaynaklarını harcarken çoğunlukla da istenilen sonuca ulaşamıyor. 19

20 Hep, gazetecinin yanlış haber, sansasyonel haber yazdığından yakınılıyor.. Ama madalyonun öteki yüzüne bakılmıyor. Acaba haber kaynağının niteliğini de bu noktada sorgulamak gerekmiyor mu?

21 Bazı hekimler basın danışmanları ya da halkla ilişkiler yapan kişiler tarafından aşırı bir ısrarla kesinleşmemiş tartışmalı konularla medyaya sunuluyor

22 Kaynak bizi, yani gazetecileri yanlış bilgilendiriyorsa ne yapacağız? Demek ki, şöyle bir noktaya geliniyor; gazeteci kendi etiğine sahip olsa bile yeterli değil.

23 Eğer, kaynak yanlış bilgi veriyorsa; gazeteci olarak bizlere bir görev daha düşüyor: Sadece kendi etiğimizle yetinmemek, öteki mesleklerin de etiğini iyi bilmek.

24 Basın Ahlakı İlkeleri “Sağlık konusunda sansasyondan kaçınılmalı, insanlara umutsuzluk veya sahte umut verecek yayım yapılmamalıdır. Tıbbi alandaki araştırmalar, kesinleşmiş sonuçlar gibi yayımlanmamalıdır. Hastanelerde araştırmalar yapan, bilgi ve görüntü almaya çalışan gazeteci kimliğini belirtmeli ve girilmesi yasak bölümlere ancak yetkililerin izniyle girmelidir. Yetkilinin hastanın veya yakınının izni olmaksızın hastane ve benzeri kurumlarda hiçbir yolla ses ve görüntü alınmamalıdır.” Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi

25 ESAM Sağlık Muhabirliği Etik İlkeleri 1. ESAM üyesi gazeteciler, yalan, taraflı, kamuoyunu yanıltıcı, yönlendirici, umut tacirliğine yönelik haber yapamaz. Haberlerinde öğrenci, öğretmen, hasta, hekim haklarına saygı gösterir. 2. ESAM üyesi, cevap ve düzeltme hakkına saygı gösterir, bu hakların kullanımı için gerekli çabayı harcar. 3. Sağlık muhabiri ilaç alanındaki yenilikleri ilaçların ticari ismini belirterek haber yapamaz.

26 4. ESAM üyesi gazeteci bulunduğu konumun getirdiği gücü, kendisi veya başkalarının çıkarları doğrultusunda kullanmaz. İş takibi yapamaz, buna zorlanamaz. 5. ESAM üyesi, haber yaptığı kişi ve kurumlardan promosyon amaçlı hediye kabul etmez. 6. ESAM üyesi, haber kaynaklarının ve meslek sırlarının gizliliğini korumaya özen gösterir. 7. ESAM üyesi, bir meslektaşının kötü muamele, yasadışı davranış, haksız yere gözaltı, yargılanma vb. olaylarla karşı karşıya kalması halinde onu destekler. 8. Eğitim ve Sağlık muhabirleri yenilikleri sürekli izler ve kendini geliştirir. 9. ESAM üyesi, dernek bünyesinde oluşturulan Etik Kurul’un kendi haberleriyle ilgili uyarılarını dikkate almak ve hatayı tekrarlamamakla yükümlüdür.

 Sağlık habercisi kamu yararı adına haber üretir  Tarafsız değildir, kamu yararı adına taraftır  Sağlık hizmetine ulaşımda, tanı ve tedavi sürecindeki sorunların çözülmesinde tetikleyici rol oynar. 27

 Gazeteci bilgiye hemen ulaşmak ister  Bilim insanı üzerinde en az 1 hafta çalışmak ister  Gazeteciler konunun sonucunu ister  Bilim insanları konunun tüm detayını anlatır  Habere ulaşmak için önceden beklentilerin netletirilmesi gerekir.  Karşılıklı güven ilişkisi sağlanmalı ve her soru yanıtlanmalıdır. 28

 Tıpta gelişmeler adım adım gerçekleşir.  Mucizevi diye tanımlanacak sıçramalar olmaz  Bu nedenle sonucu kesinleşmemiş araştırmaları uygulanabilir bir tedavi seçeneği olarak sunmayın  Sonuçlanmamış araştırmanın hangi süreçte olduğunu örneğin “fareler üzerinde denendiğini”belirtin  Kök hücre tedavisi bunlardan biridir. Kök hücre ümit verse bile tıpta kullanımı sınırlıdır. Bu tedaviyle şu an yürüyebilir hale gelen, ya da tedavi edilmiş alzheimer ve parkinson hastası bulunmuyor. 29

 Haber en az 2 kaynaktan doğrulanmalı.  Haberi veren kaynağın bir üniversitede görevli olması önemli, ancak her koşulda yine de kontrol edilmeli  Ses getirecek bir araştırma bile olsa uluslararası hakemli dergilerde yayınlanıp yayınlanmadığı sorgulanmalı.  Yayınlanmamışsa nedeni öğrenilmeli, 30

 Medyayı kamu yararı adına düzenli olarak kullanın  Sağlıkta haber olabilecek konuları medyayla paylaşırken öncelikli olarak uzman sağlık habercilerini tercih edin.  Haberciyi bilgilendirirken hızlı hareket edin.  Kafalarda soru işareti yaratan gelişmeleri hemen o gün hızlı bir biçimde açıklığa kavuşturun 31

 Hizmet içi eğitimin standartları belirlenmeli.  Kurumsallaşabilmesi ve süreklilik kazanabilmesi için medya kuruluşları, meslek örgütleri, sivil toplum örgütleri planlama yapmalı, bütçe ayırmalı. 32