BANKALAR AÇISINDAN YENİ TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDAKİ KANUNUN GETİRDİĞİ YENİLİKLER Hazırlayan: Murat Haznedar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5766 SAYILI KANUN İLE 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN ÇEŞİTLİ MADDELERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE ANILAN KANUNA EKLENEN.
Advertisements

TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Sözleşmelerde Damga Vergisi
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
FİİL EHLİYETİ Çek keşide edecek kişinin ayırt etme gücüne yani temyiz kudretine sahip olması ve 18 yaşından küçük olmaması gerekmektedir. Ancak küçükler.
TİCARİ İŞLETMENİN REHNİ
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
SENDİKALAR MEVZUATININ İNCELENMESİ
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
YENİ TTK’YA GÖRE ŞİRKETLERİN YAPMALARI GEREKEN SÖZLEŞME DEĞİŞİKLİKLERİ
TÜKETİCİ HAKLARI.
TÜKETİCİNİN KORUNMASI
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
İŞ SÖZLEŞMESİ TANIMI VE TÜRLERİ
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
Tevfik BAYHAN Bakanlık
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
Candaş İLGÜN YARGITAY ÜYESİ.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
HİZMET İŞLEMLERİ Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
HUKUKİ AÇIDAN FAİZ.
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
TEMİNAT MEKTUPLARI.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
TİCARİ KAR VEYA ZARARIN HESAPLANMASINDA TEK DÜZEN HESAP PLANINDA YAPILAN DÖNEM SONU KAYITLARI Bilanço Hesaplarında Maliyet Hesaplarında Gelir Tablosu.
6502 SAYILI KANUNDA FİNANSAL TÜKETİCİYE İLİŞKİN YER ALAN DÜZENLEMELER
Ticari İş ve Ticari Yargı
Yeni Bir Finansman Kaynağı “Sat ve Geri Kirala”
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
TÜRK İ YE’DE TÜKET İ C İ N İ N B İ LG İ LEND İ R İ LMES İ VE ÖRGÜTLENMES İ KONUSUNDA İ ZLENMES İ GEREKEN ADIMLAR.
Bankaların Faaliyetleri
MALİ VE TİCARİ BORÇLARA İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
1/37 Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI 6502 SAYILI KANUNDA FİNANSAL TÜKETİCİYE İLİŞKİN YER ALAN.
Döner Sermaye Bütçe ve Muhasebe İşlemleri Daire Başkanlığı
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
1/130 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü BANKACILIK SEKTÖRÜNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ.
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
Eşitlik İlkesini Uygula
GENEL MUHASEBE ıı YRD. DOÇ. DR. SERHAN GÜRKAN Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi
TAKSİTLİ SATIŞ. “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ile tüketici hakları yasal güvence altına alındı. Tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ilgili, ekonomik.
PAZARLAMA MEVZUATI Paket Tur Sözleşmeleri. Paket tur sözleşmeleri; ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan di ğ er turistik hizmetlerin en.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SİGORTA PRİMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL SAĞLIK SİGORTASI TESCİL ve PRİM DAİRE BAŞKANLIĞI.
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
FİNANSAL KİRALAMA İŞLEMİ VE MUHASEBE KAYDI
-2- Türev Araç İşlemleri
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
ANRO-2.
Sigorta Sektöründe Meslek Grupları
6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ VE TÜKETİCİ MAHKEMESİ
İŞ MAHKEMELERİ.
OTP kapsamında Üye Devletlerin asli yükümlülükleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

BANKALAR AÇISINDAN YENİ TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDAKİ KANUNUN GETİRDİĞİ YENİLİKLER Hazırlayan: Murat Haznedar

6502 Sayılı yeni Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun 28. 11 6502 Sayılı yeni Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun 28.11.2013 tarihli resmi gazetede yayınlanmış olup, 28.05.2014 tarihinde yürürlüğe girecektir.(m.87) Eski 4077 Sayılı Kanun Bankalar açısından sadece, Tüketici Kredileri, Konut Kredileri ve Kredi Kartları bakımından uygulama alanına sahip iken 6502 Sayılı Yeni Kanun, tüketiciler ile imzalanan her türlü sözleşme ve hukuki işlemleri (havale, eft, kiralık kasa, kredili mevduat, internet bankacılığı vs.) kapsamı alanına almıştır. (m.3)

Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişi.(m.3) Şirketlerin her türlü faaliyetleri kar elde etme amacına yönelik kabul ettiğinden şirketler hiçbir zaman tüketici olamazlar. Buna karşılık, dernekler, vakıflar ve konut yapı kooperatiflerinin gerçek kişi ortakları (m.39/3) tüketici olarak kabul edilebilir.

Tüketici işlemleri için bileşik faiz yasağı getirilmiştir Tüketici işlemleri için bileşik faiz yasağı getirilmiştir. Buna göre, temerrüt hâli de dâhil olmak üzere, tüketici işlemlerinde bileşik faiz uygulanması mümkün değildir. (m.4) (5464 sayılı Kanun’un m.26 düzenlemesi ile paralel)

İki taksitin üst üste ödenmemesi sebebiyle muaccel kılınan taksitlerin hesaplanmasında faiz, komisyon ve benzeri masraflar dikkate alınmayacaktır. (m.28/2) Maddenin gerekçesinde, muaccel kılınan taksitlerde taksit tutarlarından faiz, komisyon ve benzeri masrafların çıkartılması gerektiği açıkça belirtilmiştir.

Bankanın tüketiciye faiz veya benzeri bir menfaat karşılığında ödemenin ertelenmesi imkanı sunduğu her durum tüketici kredisi sözleşmesi olarak kabul edilmekte ve bunun hukuki sonuçlarına tabi olmaktadır. (m.22) Kanunun gerekçesinde, vadenin geldiği aşamada yapılan bu tür anlaşmaların da bu kapsamda olacağı belirtilmiştir.

Tüketici kredilerinde, iki taksit üst üste ödenmediğinde borçluya verilen 1 haftalık süre 30 güne çıkartılmıştır. (m.28)

Tüketici kredisi sözleşmelerinde, akdî faiz, efektif yıllık faiz veya kredinin toplam maliyetinin yer almaması durumunda, kredi tutarı faizsiz olarak sözleşme süresinin sonuna kadar kullanılacaktır. (m.25/2) (Konut finansmanı sözleşmeleri bakımından benzer bir düzenleme bulunmamaktadır)

Konut kredilerinde taksitin vadesinde ödenmemesi halinde 5 gün içinde müşteriye ihbarname gönderilmesi uygulaması kaldırılmıştır. Konut kredilerinde iki taksit üst üste ödenmediğinde müşteriye çekilen ihtarnamede borçluya verilen süre eski kanunda 1 ay iken yeni kanunda bu süre 30 gün olarak belirlenmiştir. (m.34)

Tüketici işlemlerinde, tüketicinin borçları için alınan her türlü şahsi teminat adi kefalet sayılmıştır.(m.4)

Tüketici kredilerinde ve konut kredilerinde, temerrüt faizinin akti faizin %30’undan fazla kararlaştırılamayacağına dair kural yeni kanunda yer almamıştır. (m.39/4 -Sözleşme öncesi bilgilendirme, sözleşmenin zorunlu içeriği, kapsam dışı sözleşmeler, tüketici ile kredi verenin hak ve yükümlülükleri, cayma hakkı, erken ödeme, efektif yıllık faizin hesaplanması, tüketici kredilerine ilişkin reklamların zorunlu içeriği, fesih hakkının kullanılması, temerrüt, kredinin devri, bağlı kredi ile diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.)

Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru sınırı, İlçe Hakem Heyetleri için 2 Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru sınırı, İlçe Hakem Heyetleri için 2.000 TL.na, İl Hakem Heyetleri için 3.000 TL.na çıkartılmıştır. Eski kanundan farklı olarak parasal sınırlar üzerindeki bir uyuşmazlık için Hakem Heyetlerine başvuru yasaklanmıştır. (m.69) (Eski kanun zamanında parasal sınırlar üzerinde de başvuru mümkün bulunmaktaydı ancak hakem heyetinin verdiği kararın bağlayıcılığı bulunmamakta sadece delil olarak kabul edilmekteydi.)

İtiraz olunan kararın, esas yönünden kanuna uygun olup da, hesap hatası, maddi hata veya kanunun olaya uygulanmasında hata edilmiş ise tüketici mahkemelerine kararı düzelterek onama yetkisi verilmiştir. (Eskiden mahkeme bu tür durumlar olsa bile iptal kararı verebildiğinden, tüketicinin süreci yeniden başlatması gerekmekteydi)

Hakem Heyeti kararlarının 7201 sayılı Tebligat Kanunu’na göre tebliği öngörülmüştür. (m.70)

Müşteri Bankalar Birliği Müşteri Şikayetleri Hakem Heyetine başvuruda bulunduktan sonra aynı konuda Tüketici Hakem Heyetine de başvuruda bulunabilir. (m.79) Ancak, Tüketici Hakem Heyetine başvurduktan sonra artık Bankalar Birliği Müşteri Şikayetleri Hakem Heyetine başvuruda bulunamaz. Bu tür bir başvuru varsa banka hakem heyetini durumdan haberdar etmelidir. (Tebliğ m.7)

Tüketiciden; kendisine sunulan mal veya hizmet kapsamında haklı olarak yapılmasını beklediği (hesap açma, kredi kullandırma vs) ve sözleşmeyi düzenleyenin yasal yükümlülükleri arasında yer alan edimler (Örneğin Bankacılık Kanunu m.37 gereğince kayıt tutma yükümlülüğü) ile sözleşmeyi düzenleyenin kendi menfaati doğrultusunda yapmış olduğu masraflar (örneğin, internet bankacılığı güvenlik hizmetleri) için ek bir bedel talep edilemez. (m.4)

Bankalar, tüketici kredisi veren finansal kuruluşlar ve kart çıkaran kuruluşlar tarafından tüketiciye sunulan ürün veya hizmetlerde ise tüketiciden faiz dışında alınacak her türlü ücret, komisyon ve masraf türleri ile bunlara ilişkin usul ve esaslar Bakanlığın görüşü alınarak bu Kanunun ruhuna uygun olarak ve tüketiciyi koruyacak şekilde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenir. (m.4)

Yargının konuya bakışı ancak haklı + makul + belgeli masrafların müşterilerden talep edilebileceğidir. Haklı olması sözleşmede yazılı olmasını, Makul olması gerçekte yapılan masraf ile orantılı olmasını, belgeli olması mutlaka masrafın bir belgeye bağlanmış olmasını ifade etmektedir. Tüketiciden talep edilecek her türlü ücret ve masrafa ilişkin bilgilerin, sözleşmenin eki olarak kâğıt üzerinde yazılı şekilde tüketiciye verilmesi zorunludur. (m.4)

Belirsiz süreli kredi sözleşmelerinde (örneğin kredili mevduat) sözleşme değişikliklerinin veya sözleşmenin bir örneğinin müşteriye «kalıcı veri saklayıcısı» ile bildirilmesi imkanı getirilmiştir. (m.4, m.26) (Kalıcı Veri Saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı)

Kredi kartı sözleşmeleri, faiz veya benzeri bir menfaat karşılığında, ödemenin üç aydan daha uzun süre ertelenmesi veya benzer şekilde taksitle ödeme imkânı sağlanması hâlinde tüketici kredisi sözleşmesi olarak değerlendirilir. Ancak bu durumda uygulanacak faiz oranı kredi kartı sözleşmesi uyarınca belirlenen orandan fazla olamaz.

Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin tüketici kredisi sözleşmesinden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkını kullanan tüketicinin krediden faydalandığı hâllerde, tüketici, anaparayı ve kredinin kullanıldığı tarihten anaparanın geri ödendiği tarihe kadar olan sürede tahakkuk eden faizi en geç cayma bildirimini kredi verene göndermesinden sonra otuz gün içinde geri öder.

Belirli süreli kredi sözleşmesine ilişkin bir hesap açılması ve bu hesaptan sadece kredi ile ilgili işlemler yapılması durumunda, tüketiciden bu hesaba ilişkin herhangi bir isim altında ücret veya masraf talep edilemez. Bu hesap, tüketicinin aksine yazılı talebi olmaması hâlinde kredinin ödenmesi ile kapanır. Tüketicinin açık talimatı olmaksızın, belirli süreli kredi sözleşmesi ile ilişkili bir kredili mevduat sözleşmesi yapılamaz. (m.31)

Kart çıkaran kuruluşlar, tüketicilere yıllık üyelik aidatı ve benzeri isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartı türü sunmak zorundadır. (m.31)

Konut kredilerinde erken ödeme ücretleri yeniden belirlenmiştir Konut kredilerinde erken ödeme ücretleri yeniden belirlenmiştir. Buna göre; vade sonuna 36 aydan daha az bir zaman kalmışsa %1, daha fazla bir zaman kalmışsa %2 oranında erken ödeme tazminatı talep edilebilecektir. (m.37) Refinansman işlemlerinde erken ödeme ücreti alınabileceği bu kanunda da düzenlenmemiştir. Bununla birlikte, refinansman işlemlerine ilişkin düzenlemeleri de kapsayacak bir Yönetmeliğin yayınlanacağı belirtilmiştir. (m.39)

Tüketicinin yazılı veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla açık talebi olmaksızın kredi ile ilgili sigorta yaptırılamayacaktır. Tüketicinin sigorta yaptırmak istemesi hâlinde, istediği sigorta şirketinden sağladığı teminat, banka tarafından kabul edilmek zorundadır. (m.29)

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önceki tüketici işlemlerine, bunların hukuken bağlayıcı olup olmadıklarına ve sonuçlarına bu işlemler hangi kanun yürürlükte iken gerçekleşmiş ise kural olarak o kanun hükümleri uygulanır. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan ve hâlen geçerli sözleşmelerin bu Kanuna aykırı hükümleri yürürlük tarihinden itibaren uygulanmaz.

Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu işlemler ile ilgili diğer kanunlarda düzenleme olması, bu işlemin tüketici işlemi sayılmasını ve bu Kanunun görev ve yetkiye ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemez. (m.83) Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, bu Kanunla yürürlükten kaldırılan Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna dayanılarak çıkartılan yönetmelik ve diğer mevzuatın, bu Kanuna aykırı olmayan hükümleri uygulanır. (Geçici madde 1)