Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun"— Sunum transkripti:

1 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun

2 Sunum Planı I- 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
II-TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ ÇALIŞMA VE UYGULAMALARI BİLİNÇLİ TÜKETİCİ BİLİNÇLİ TACİR

3 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunun Gelişimi
1985 yılında BM’ce kabul edilen “Tüketicilerin Korunması İlkeleri Rehberi” tüketicinin korunması hareketine hız kazandırmıştır. Tüketici hakları Anayasamızla da koruma altına alınmıştır Anayasamızın 172’nci maddesi devletimize, tüketicilerin korunması, aydınlatılması ve kendilerini koruyucu girişimlerin teşvik edilmesi konusunda görev ve sorumluluklar yüklemektedir. 1995 yılında çıkarılan 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile ülkemizde ilk defa özel bir yasayla tüketici hakları koruma altına alınmıştır.

4 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunun Gelişimi
4077 sayılı Kanunda, 2003 yılında yapılan değişikliklerle tüketicilere yeni haklar getirilmiştir. Ancak zaman içinde, ticaretin değişen ve çeşitlenen biçimleri ile Borçlar Kanunu ve Ticaret Kanunu gibi hukuki düzenlemelerin tüketicilerimize getirdiği yeni haklar, Tüketici Kanunu’nda değişiklik yapılmasını elzem hale getirmiştir. Bu kapsamda da, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun 28 Mayıs tarihinde yürürlüğe girmiştir.

5 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunun Gelişimi
Söz konusu yeni Kanun ile; Tüketicileri daha ileri seviyede korumaya yönelik tedbirler alınarak, tüketicilerin hak arama yolları kolaylaştırılmıştır. Tüketicinin bilgilendirilmesi konusu ön plana çıkarılarak bürokrasi azaltılmıştır. Yeni kanun, mevcut düzenlemelerin bir çoğunda değişiklik öngörmenin yanı sıra; mevcut Kanunda yer almayan yeni düzenlemeleri de beraberinde getirmektedir. Yeni Kanun ile tüketicilerimizin; haklarını bilen, savunan ve piyasayı etkileme gücünün farkında olan bilinçli ve güçlü tüketicilere dönüşmelerini arzu ediyoruz.

6 I-6502 Sayılı Tüketici Kanunu
6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Tüketiciye mal sunan tüm esnaf ve tacir kesimi Tüm imalat, ithalat sektörü Tüketicinin korunması alanında faaliyet gösteren tüm STK’lar Diğer Kurum ve Kuruluşlar Tüketiciye hizmet sunan firmalar Bankalar, Kredi Kuruluşları, Sigorta Şirketleri, Turizmle iştigal eden firmalar, Yazılı, sözlü ve görsel tüm medya şirketleri, GSM operatörleri v.b.

7 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
Tüketici; Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yaralanan gerçek ya da tüzel kişidir.

8 faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel
I Sayılı Tüketici Kanunu Satıcı; Ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kişilere denir.

9 Temel ilkeler Bu Kanunda yazılı olarak düzenlenmesi öngörülen sözleşmeler ile bilgilendirmeler en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde düzenlenir ve bunların bir nüshası kâğıt üzerinde veya kalıcı ver saklayıcısı ile tüketiciye verilir. (2) Sözleşmede öngörülen koşullar, sözleşme süresi içinde tüketici aleyhine değiştirilemez.

10 Temel ilkeler 3- tüketiciden talep edilecek her türlü ücret ve masrafa ilişkin bilgilerin, sözleşmenin ek olarak kâğıt üzerinde yazılı şekilde tüketiciye verilmesi zorunludur. 4- Nama yazılı düzenlenmek durumundadır. 5- Adi kefalet sayılır. 6- Bileşik faiz uygulanmaz.

11 Sipariş edilmeyen malların gönderilmesi ya da hizmetlerin sunulması durumunda, tüketiciye karşı herhangi bir hak ileri sürülemez. Bu hâllerde, tüketicinin sessiz kalması ya da mal veya hizmet kullanmış olması, sözleşmenin kurulmasına yönelik kabul beyanı olarak yorumlanamaz. Tüketicinin malı ger göndermek veya muhafaza etmek gibi bir yükümlülüğü yoktur. (2) Bir mal veya hizmetin sipariş edildiğini iddia eden bu iddiasını ispatla yükümlüdür.

12 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
AYIPLI MAL ; Tüketici ile kararlaştırılan örnek ve modele uygun olmayan,tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran, maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar ayıplı olarak kabul edilir.

13 Tüketici MALIN TESLİM TARİHİNDEN İTİBAREN 6 AY içerisinde ayıbı
I Sayılı Tüketici Kanunu SEÇİMLİLİK HAKLARI; Tüketici MALIN TESLİM TARİHİNDEN İTİBAREN 6 AY içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür.

14 1-Bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme,
I Sayılı Tüketici Kanunu SEÇİMLİLİK HAKLARI; Tüketici bu durumda; 1-Bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, 2-Malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi, 3-Ayıp oranında bedel indirimi, 4-Ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir.

15 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
AYIPLI HİZMET ; Sözleşmede belirlenen süre içinde başlamaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmettir. Hizmet sağlayıcısı tarafından bildirilen, internet portalında veya reklam ve ilanlarında yer alan özellikleri taşımayan ya da yararlanma amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler ayıplıdır.

16 SEÇİMLİLİK HAKLARI; Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda tüketici,
I Sayılı Tüketici Kanunu SEÇİMLİLİK HAKLARI; Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda tüketici, -Hizmetin yeniden görülmesi, -Hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, -Ayıp oranında bedelden indirim veya -Sözleşmeden dönme haklarından birini sağlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir. Ücretsiz onarım veya hizmetin yeniden görülmesinin sağlayıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici bu hakları kullanamaz.

17 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
TÜKETİCİ KREDİSİ; Tüketici kredisi sözleşmesi, kredi verenin tüketiciye faiz veya benzeri bir menfaat karşılığında ödemenin ertelenmesi, ödünç veya benzeri finansman şekilleri aracılığıyla kredi verdiği veya kredi vermeyi taahhüt ettiği sözleşmeyi ifade eder.

18 kredi verene yöneltilmiş olması yeterlidir.
I Sayılı Tüketici Kanunu TÜKETİCİ KREDİSİ; Tüketici, ON DÖRT GÜN İÇİNDE herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin tüketici kredisi sözleşmesinden cayma hakkına sahiptir. -Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi içinde kredi verene yöneltilmiş olması yeterlidir.

19 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
TÜKETİCİ KREDİSİ; Belirli süreli kredi sözleşmesi ile ilgili hesaptan sadece kredi ile ilgili işlemler yapılması durumunda, tüketiciden bu hesaba ilişkin herhangi bir isim altında ücret veya masraf talep edilemez. -TÜKETİCİNİN AKSİNE BİR YAZILI TALEBİ OLMAZSA, KREDİNİN ÖDENMESİ İLE HESABINDA KAPATILMASI ZORUNLUDUR.

20 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
TÜKETİCİ KREDİSİ; -Tüketicinin açık talimatı olmaksızın, belirli süreli kredi sözleşmesi ile ilişkili kredili bir mevduat sözleşmesi yapılamaz. -Kart çıkaran kuruluşlar, tüketicilere yıllık üyelik aidatı olmayan bir kredi kartı türü sunmak zorundadır.

21 MESAFELİ SÖZLEŞMELER;
I Sayılı Tüketici Kanunu MESAFELİ SÖZLEŞMELER; Satıcı veya sağlayıcının eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, -Mal veya hizmetin uzaktan pazarlanmasına ilişkin bir sistem çerçevesinde, -Uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmelerdir.

22 MESAFELİ SÖZLEŞMELER; -Mal satışlarında teslim süresi 30 günü geçemez.
I Sayılı Tüketici Kanunu MESAFELİ SÖZLEŞMELER; -Mal satışlarında teslim süresi 30 günü geçemez. -Tüketici 14 GÜN İÇİNDE herhangi bir gerekçe olmaksızın ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkına sahiptir.

23 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
PAKET TUR Paket tur sözleşmesi, paket tur düzenleyicileri veya aracıları tarafından aşağıdaki hizmetlerden en az ikisinin birlikte, her şeyin dâhil olduğu fiyatla satıldığı veya satımının vaat edildiği ve hizmetin yirmi dört saatten uzun bir süreyi kapsadığı veya gecelik konaklamayı içerdiği sözleşmelerdir: Ulaştırma Konaklama Ulaştırma ve konaklama hizmetlerine bağlı olmayan başka turizm hizmetleri.

24 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
PAKET TUR; -Paket tur sözleşmesinin kurulmasından önce tüketiciye ön bilgilendirme amaçlı broşür verilmesi zorunludur. -Paket tur sözleşmelerinin bir nüshasını kâğıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla tüketiciye vermek zorundadır.

25 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
PAKET TUR; -Tüketici, kendisinden kaynaklanmayan nedenlerle paket tur sözleşmesinin esaslı unsurlarından birisinin değişmesi veya turun başlamadan önce iptal edilmesi hâllerinde, bu değişikliği veya paket tur düzenleyicisi tarafından sunulan alternatif bir turu kabul edebileceği gibi sözleşmeden dönme hakkına da sahiptir.

26 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
DEVRE TATİL; -Devre tatil sözleşmesi, bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda gecelik konaklama imkânı veren sözleşmelerdir. -Devre tatile konu taşınmazın inşa edileceği arsa için yapı ruhsatı alınmadan tüketicilerle ön ödemeli devre tatil sözleşmesi yapılamaz.

27 Devre tatil sözleşmeleri Uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri
I Sayılı Tüketici Kanunu DEVRE TATİL; -Tüketicilere aşağıdaki sözleşmelerin kurulmasından en az bir gün önce, Bakanlıkça belirlenen hususları içeren ön bilgilendirme formu verilmesi zorunludur: Devre tatil sözleşmeleri Uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri Değişim sözleşmeleri Satıcı veya sağlayıcının, devre tatil veya uzun süreli tatil hizmetinin alınıp satılması hususunda tüketiciye yardımcı olduğu yeniden satış sözleşmeleri.

28 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
DEVRE TATİL; -Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. -Devre tatile konu taşınmazın ön ödemeli satılması durumunda, devir veya teslim tarihine kadar tüketicinin herhangi bir gerekçe göstermeden sözleşmeden dönme hakkı vardır. -Sözleşmeden dönülmesi durumunda satıcı, sözleşme bedelinin yüzde ikisine kadar tazminat talep edebilir.

29 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
TAKSİTLİ SATIŞ; -Taksitle satış sözleşmesi, satıcı veya sağlayıcının malın teslimi veya hizmetin ifasını üstlendiği, tüketicinin de bedeli kısım kısım ödediği sözleşmelerdir. -Tüketici, yedi gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin taksitle satış sözleşmesinden cayma hakkına sahiptir.

30 İŞYERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER;
I Sayılı Tüketici Kanunu İŞYERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER; İşyeri,fuar,panayır gibi satış mekanları dışında yapılan satışlardır. Bu tür satışlarda tüketici;teslim aldığı tarihten itibaren 14 GÜN içerisinde HİÇBİR GEREKÇE GÖSTERMEDEN malı REDDETME hakkına sahiptir.

31 Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlar ve 2 yıldır.
I Sayılı Tüketici Kanunu GARANTİ BELGESİ; -Garanti, aldığınız mal ya da hizmetle ilgili bir sorun çıktığında, size ekonomik çıkarlarınızı korumaya yönelik ek haklar sağlar. Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlar ve 2 yıldır.

32 -Satın aldığınız ürün;
I Sayılı Tüketici Kanunu GARANTİ BELGESİ; -Satın aldığınız ürün; Tüketici bu kanunda belirtilen seçimlik haklarından onarım hakkını kullanmışsa, malın garanti süresi içinde tekrar arızalanması veya tamiri için gereken 20 İŞ GÜNÜ olan azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hâllerinde tüketici diğer seçimlilik haklarını kullanabilir.

33 Satın almış olduğunuz ürünün arızalanması
I Sayılı Tüketici Kanunu GARANTİ BELGESİ; Satın almış olduğunuz ürünün arızalanması durumunda,tamirde geçen süre garanti süresine eklenir. Garanti kapsamındaki mallarda, “işçilik masrafı,değiştirilen parça bedeli ya da herhangi bir isim altında hiçbir ücret talep edilmeden” tamiri yapılır.

34 TANITMA VE KULLANMA KLAVUZU;
I Sayılı Tüketici Kanunu TANITMA VE KULLANMA KLAVUZU; Tüketicinin kullanımına sunulan malların tanıtım, kullanım, kurulum, bakım ve basit onarımına ilişkin Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzuyla, gerektiğinde uluslararası sembol ve işaretleri kapsayan etiketle satışa sunulması zorunludur.

35 I- 6502 Sayılı Tüketici Kanunu
FİYAT ETİKETİ; Perakende satışa arz edilen malların veya ambalajlarının yahut kaplarının üzerine kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde tüketicinin ödeyeceği tüm vergiler dâhil satış fiyatı ve birim fiyatını gösteren, üretim yeri ve ayırıcı özelliklerini içeren etiket konulması gerekmektedir. Söz konusu bu etiketin konulması mümkün olmayan hâllerde aynı bilgileri kapsayan listelerin görülebilecek şekilde uygun yerlere asılması zorunludur.

36 II-TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ
I- Tüketici Hukukunun Gelişimi

37 ayıplı olduğunu fark ettiğinizde öncelikle o mal
II- TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ Satın aldığınız bir mal veya hizmetin ayıplı olduğunu fark ettiğinizde öncelikle o mal veya hizmeti satın aldığınız satıcı ile görüşmeniz gerekir.

38 TÜKETİCİNİN HAK ARAMA YOLLARI
II-TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ TÜKETİCİNİN HAK ARAMA YOLLARI TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ TÜKETİCİ MAHKEMESİ

39 Tüketici Hakem Heyeti II- TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ
Tüketiciler ile satıcı ve sağlayıcılar arasında çıkan uyuşmazlıkları çözümlemek amacıyla her il ve ilçe merkezinde oluşturulan mahkeme dışı çözüm organlarıdır. Tüketici Hakem Heyetleri beş üyeden oluşur. 2015 yılı için Tüketici Hakem Heyetlerinin parasal değeri; -İl Hakem Heyetinde; 2.200,00.-TL-3.300,00.-TL -İlçe Hakem Heyetlerinde; 2.200,00.-TL dir. -3.300,00.-TL’nin üzerinde ise, Tüketici Mahkemelerine başvurulması gerekmektedir.

40 Hakem Heyetleri illerde, Ticaret İl Müdürlüğü
II- TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ Hakem Heyetleri illerde, Ticaret İl Müdürlüğü ilçelerde ise ; Kaymakamlık binalarındadır. Tüketici Mahkemeleri ise; Her il ve ilçenin ADLİYE binalarındadır.

41

42 Teşekkürler

43 SORU 1: Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanuna göre, tüketicinin yapmış olduğu işlemler nedeniyle düzenlenen kıymetli evrak nasıl olabilir? A) Emre yazılı B) Hamiline yazılı C) Nama yazılı D) Kanunen emre yazılı E) Kanunen hamiline yazılı

44 SORU 2: Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanuna göre, malın teslim tarihinden itibaren garanti süresi asgari ne kadardır? A) 1 yıl B) 2 yıl C) 3 yıl D) 5 yıl E) 10 yıl

45 SORU 3: Aşağıdakilerden hangisi Tüketicinin Korunması hakkında Kanunun kapsamına girmez? A) Meslek icrası için satın alınan otomobilin ayıplı çıkması B) Tüketim amacıyla alınan balların sahte çıkması C) Seyahatlerde ayıplı hizmet sunumu D) Tüketim amacıyla alınan gıdanın bozuk çıkması E) Mağazadan kullanım amacıyla alınan elbisenin ayıplı çıkması

46 SORU 4: Yazılı, görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diğer iletişim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan ve malın veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi veya ifası kararlaştırılan sözleşme aşağıdakilerden hangisidir? A) Taksitle satış sözleşmesi B) Kapıdan satış sözleşmesi C) Paket tur sözleşmesi D) Mesafeli satış sözleşmesi E) Kredi sözleşmesi

47 SORU 8: Aşağıdaki mallardan hangisi Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da tüketiciye tanınmış olan korumadan yararlanamaz? Düşük voltajda gelen elektrik Bozuk çıkan bilgisayar programı Kalitesiz çıkan konut İmarlı olduğu belirtilerek satılıp, imarsız çıkan arsa Çürük çıkan meyve

48 SORU 5: Tüketici kredileri ile ilgili sözleşmede hangisinin yer alması zorunlu değildir? A) Kredi tutarı B) Temerrüt durumu C) Vadeden önce borcun kapatılmasına ilişkin hususlar D) İstenilen teminatlar E) Ödemeler için kıymetli evrağın düzenlenmesi

49 Soru 6: Aşağıdakilerden hangisi kendisine ayıplı mal satılan tüketicinin haklarından değildir? A) Malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi B) Ayıp oranında bedel indirimi C) Sözleşmeyi yenileme D) Ücretsiz onarım isteme

50 Soru 7: Aşağıdakilerden hangisi taksitli satış sözleşmesinde bulunması gereken koşullardan birisi değildir? A) Tüketicinin kredi kartı bilgileri B) Borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları C) Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek Türk Lirası olarak toplam satış fiyatı D) Tüketicinin ve satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adresleri ve varsa erişim bilgileri

51 SORU 9: Bir reklamın aldatıcı reklam olarak kabul edilmesi öncelikle aşağıdaki hususlardan hangisine bağlıdır? Tüketicinin özelliklerine Hedef kitlenin kabul etmesine Hedef kitlenin aldanmasına Reklam verenin kapasitesine Mal ve hizmetin özelliklerine

52 SORU 10: Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında, birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda gecelik konaklama imkanı veren sözleşmelere ne ad verilir? Kampanyalı sözleşmeler Devre tatil sözleşmeleri Paket tur sözleşmeleri Abonelik sözleşmeleri Promosyonlu sözleşmeler


"6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları