YEMEK HİZMETLERİNİN SUNUMUNDA YAPILAN YOLSUZLUK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
31 Aralık 2008 Tarih ve sayılı (7
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
Genel sekreterlik Genel Sekreterlik, bir Genel Sekreter ile en çok iki Genel Sekreter Yardımcısından ve bağlı birimlerden oluşur. Genel Sekreter, üniversite.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
Kamu Harcama Süreci.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Hassas Görevler hassas…çok….
EK DERS TAHAKKUK VE ÖDEMELERİNE İLİŞKİN BİLGİLENDİRME SUNUMU
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bu hesap, banka kredi kartlarıyla yapılan tahsilat ve bunlara ilişkin olarak yapılan mahsup ve iade işlemlerinin izlenmesi için kullanılır. Bu hesap, banka.
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Banka muhasebesi, banka işlemlerinin hesap ve defter sistemlerini ve bunların uygulama şekillerini inceleyen muhasebe sistemidir. Bankacılık Kanunu’nun.
Nakit Yönetimi Dairesi
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
Harcama Yetkilileri.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
TAŞINIR GİRİŞ VE ÇIKIŞ İŞLEMLERİNİN
TAŞINIR GİRİŞ VE ÇIKIŞ İŞLEMLERİNİN
Nakit bütçesi, gelecek bir dönem içinde, (“genellikle bir yıl” veya “altı ay”) nakit giriş ve çıkışlarını gösteren bir tablodur. Bu tablonun yöneticinin.
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
Getiri Ltd. Şir.’nin Ocak 2005 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız
TAŞINIRLARIN GİRİŞ İŞLEMLERİ Akış Şeması
AÇIK İHALE USULÜ İhale Ön Oluru Komisyon Teşekkülü İdari Şartname Sözleşme Taslağı Standart Formları Hazırlama Komisyonu Yaklaşık Maliyet Tespit Komisyonu.
EĞİTİM GRUBU MART AYI ÇALIŞMASI Fikri GÖZÜYUKARI Cevahir SALİHOĞLU Hakan DİNÇER Leyla KALELİ Ufuk ÖZKAN.
Getiri Ltd. Şir.’nin Ocak 2005 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız
Getiri Ltd. Şir.’nin Ocak 2008 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız. İşletme 7/A maliyet.
YETKİNLİKLERİNİ ARTIRMA EĞİTİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
GAZİANTEP ECZACI ODASI
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
KASIM 2015 / İSTANBUL İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI BURHAN ORMANOĞLU İç Denetim Birimi Başkanı 1/32.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
MALİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ. Dünyadaki hızlı değişim ve gelişim sürecinde kurumların başarılı olmaları ancak etkin bir muhasebe ve finansal yönetim ile olanaklıdır.
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
ÖDEME EMRİ BELGESİNİN EKLERİ VE TANIMLARI
Ordu Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
HARCAMA.
GENEL MUHASEBE ıı YRD. DOÇ. DR. SERHAN GÜRKAN Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi
T.C. GAZİ ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ SAĞLIK KÜLTÜR VE SPOR DAİRESİ BAŞKANLIĞI YEMEK YÜRÜTME TAHAKKUK BİRİMİ.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
VARLIKLARIN İZLENMESİ Dönem Ayırıcı Hesaplar Diğer Dönen Varlıklar
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ HİBE PROGRAMI
“e-fatura”
İnceleme Dairesi Başkanlığı
CAN MUSTAFA TÜRKYENER SAYIŞTAY BAŞDENETÇİSİ
ÖDENEK GÖNDERME BELGESİ
T.C. GAZİ ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ SAĞLIK KÜLTÜR VE SPOR DAİRESİ BAŞKANLIĞI YEMEK YÜRÜTME TAHAKKUK BİRİMİ.
Örnek Olay-1 Denetlenen Kurumun Bütçe Büyüklüğü :
BANKA MUHASEBESİ Muhasebe Fişleri ve Defterler
YILSONUNDA KARŞILAŞILABİLECEK OLASI PROBLEMLER
Ticari Alacaklar.
5018 sayılı“Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu”nda TAŞINIRLAR KAMU KAYNAĞI OLARAK TANIMLANMIŞTIR.
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

YEMEK HİZMETLERİNİN SUNUMUNDA YAPILAN YOLSUZLUK Bu bir gerçek hayattan esinlenilmiş vaka çalışmasıdır. İsim verilmesi uygun bulunmamıştır.

Kamu Kurumlarında Öğle Yemeği Hizmetinin Temini Mevzuata göre kamu kurumları, personelin öğle yemeği ihtiyaçlarını karşılamakla görevlidir. Bu görev ise kurum tarafından yemek hizmetinin doğrudan temini şeklinde veya ihale edilmek suretiyle yüklenici aracılığıyla yerine getirilmektedir. Hizmetin finansmanı için kurum bütçesine belirli ödenekler konulmaktadır. Bu hizmetten faydalanan personelden de Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen tutarlarda ücretler tahsil edilmektedir. Kısaca ilgili yasal süreç hatırlatılmıştır.

X Bakanlığı’nda Yolsuzluk Kurum personeline verilen öğle yemeği hizmetinde sahte belgelere istinaden ödemeler yapıldığı yönünde şikayet yapılmıştır. Şikayetin kurum tarafından incelenmesi neticesinde yemek hizmetlerinin organizasyonunda görevli kurum personeli ile yüklenicinin anlaşarak yolsuzluk yaptıkları ve kurumu zarara uğrattıkları anlaşılmıştır. Slaydı okuyun. Bu olayda Bakanlık içerisindeki iç kontrol sistemi içerisindeki mevcut bir ihbar sisteminin sonucunda ortaya çıkan bir durumdan bahsedilmektedir. Bu husus daha sonra örnek olayın değerlendirilmesinde de vurgulanacaktır.

Olayın Detayları 2010 yılında ihaleyi Elibol Yemek Hizmetleri Şirketi kazanmıştır. Yükleniciye ödemeler aylık periyotlar halinde yapılmıştır. Personelden görev unvanlarına göre farklılaştırılmış ücretler tahsil edilmiştir. Üç farklı bölgede faaliyet gösteren Kurum tarafından personele yemek hizmeti verilmesi için 2010 yılı başında ihaleye çıkılmış ve ihaleyi XY Yemek Hizmetleri Şirketi kazanmıştır. Yükleniciyle yapılan sözleşme gereği ödemeler aylık periyotlar halinde yapılmıştır . Yemek yiyen personelden ise görev unvanlarına göre farklılaştırılmış ücretler tahsil edilmiştir.

İzlenen Prosedür (1) Personelden yemek karşılığı, belirlenen tutarda para tahsil edilmesi, karşılığında yazar kasa fişi verilmesi, Gün sonlarında yazarkasadan döküm alınması ve elde edilen hasılatın bankaya yatırılması, Sorumlu birim (İMİD) tarafından gönderilen tutanaklara istinaden aylık dönemler halinde yemek hizmetinden faydalanan personel sayısının belirlenmesi, Bu slaytta yemek hizmeti sunumunda, personelden para tahsilinde ve yükleniciye yapılan ödemelerdeki süreç anlatılmaktadır. Yemekhane önlerine konulan yazarkasalar aracılığıyla yemek hizmetinden faydalanmak isteyen personelden kişi payı olarak belirlenen tutarda para tahsil edilmekte, karşılığında yazar kasa fişi verilmekte ve personel yemek yemektedir;

İzlenen prosedür (2) Bu süreçten sorumlu birim (İMİD) tarafından düzenlenen belgelerin, yüklenici şirkete ödeme yapılması için kurum muhasebe birimine gönderilmesi, Muhasebe biriminin ödenecek tutarı yüklenici firmanın banka hesabına aktarması. Sözleşmede belirlenen yemek bedeli ile personel sayısının çarpımı, Bulunan tutarın yüklenici Şirkete bildirilmesi ve bu tutarda fatura düzenlenmesinin sağlanmasıdır. Burada İMİD’e gelen fatura ve diğer belgelerin ön mali kontrolünün yapıldıktan sonra ödeme için muhasebe birimine gönderildiği ifade edilecektir. Daha sonrada yüklenicinin hesabına ilgili tutar aktarılmaktadır.

İnceleme Sonuçları Şikayet üzerine yapılan incelemede, yüklenici firmanın yazarkasada fiş kesmekle görevli personel ile anlaştığı, Personel yemek yemiş gibi fazladan fiş kesildiği, fazladan kesilen bu fişlerin karşılığının yüklenici firma tarafından ödendiği, Böylece yemek yiyen kişi sayısının fazla gösterildiği ve yükleniciye muhasebe birimi tarafından fazladan ödemeler yapıldığı tespit edilmiştir, Ayrıca, yüklenici firmaya yapılan ödemelerin Mayıs ayından itibaren sıçramalar gösterdiği, bazı dönemlerde yemek yiyen sayısının personel sayısından bile fazla olduğu görülmüştür. Şikayetlerin araştırıldığı inceleme sonucunda tespit edilen noktalar anlatılmıştır. Bir önceki slaytta da açıklandığı gibi herhangi bir personel yemek bedeli olarak 2 TL öderken, idare tarafından yükleniciye personel başına 6 TL ödenmektedir. Dolayısıyla, yüklenicinin 2 TL’lik fiş bedelini sanki yemek yenmiş gibi kendisinin ödemesi durumunda 4 TL karı olmaktadır.

Usulsüzlüğün Nedenleri (1) Kurum üç farklı bölgede faaliyet göstermekte ve yemek hizmetine ilişkin işlemler manüel olarak yürütülmesi, Görevler ayrılığının uygulanmaması, Faaliyetin yürütülmesi sırasında ortaya çıkacak riskler tespit edilmemiştir. İkinci paragraftaki durum için şu açıklama yapılabilir; Personele fiş satılması, yazarkasa dökümünün alınması, gün sonlarında tahsil edilen paraların bankaya yatırılması, günlük tutanak düzenlenmesi ve belgelerin süreçten sorumlu birime gönderilmesi aynı personel tarafından yapılmaktadır. (Kritik görevler ayrı personele verilmemiştir). (Bkz. 9 numaralı İç Kontrol Standardı)

Usulsüzlüğün nedenleri (2) Yemek hizmetlerinin yürütülmesi, muhasebesi ve bu hizmetlerin yürütülmesinde ortaya çıkan sorunlara ilişkin herhangi bir raporlama sistemi öngörülmemiş, İşlemler üzerinde kontroller gün sonunda düzenlenen belgelerle sınırlı olarak yapılmış, Sabıka kaydı olan bazı kişilerin kilit/hassas görevlerde istihdam edildiği anlaşılmıştır. Kilit görevler derken, daha önce yolsuzluk v.b. suçlardan sabıkası olan kişilerin mali işlerden sorumlu görevlerde istihdam edilmesi örneğini verebiliriz.

TESPİT EDİLEN BU USULSÜZLÜKLER SONUCUNDA NE GİBİ ÖNLEMLER ALINABİLİR? Konuyu tartışmaları için dinleyicilere biraz zaman tanıyın, gerekirse gruplara (2 ve 3 kişilik gruplar gibi) ayırın. Daha sonra hazırladığınız önlem önerilerini kişilere dağıtın.

Yeni Sistem (1) Yemek hizmetinde akıllı kartların kullanımına karar verilmiştir. Bu sistem şu şekilde çalışmaktadır: Akıllı kartlara kontör yüklemesi için kurumun üç farklı bölgesine kontör makineleri kurulmuş, makinelerdeki paraların toplanması için en az 2 personel görevlendirilmiştir. Yemekhane önlerinde turnike sistemi kurulmuştur. Yemek hizmetinden faydalanmak isteyen personel, akıllı kartları bu turnikelerde okutarak yemekhaneye giriş yapabilmektedir. En az 2 gerekirse daha fazla personelin bu makinelerden para toplanması görevinde istihdam edilmesinin görevler ayrılığı ve kilit/hassas görevler için bir örnek teşkil ettiği vurgulanabilir.

Yeni Sistem (2) Bir kişinin akıllı kartı aynı gün içinde ikinci kez okutması durumunda düşülecek kontör bedeli, 2 kontörden fazla olacaktır. Kontör dolum merkezlerinde gün sonlarında tahsil edilen paralar bankaya yatırılmakta ve banka ekstreleri yemek hizmetinden sorumlu kurum birimine gönderilmektedir. İlgili birim tarafından sistem üzerinden günlük rapor alınmakta ve kontör dolum merkezlerinden gönderilen banka ekstreleri ile bankadan gelen ekstrelerle karşılaştırmaktadır. İlk paragrafa örnek olarak personelin akıllı kartı turnikede ilk okutmasında 2 TL’lik kontör düşerken, aynı gün içinde ikinci okutmasında 6 TL’lik kontör düşmektedir.

Yeni sistem (3) İlgili birim (İMİD) rapor ve turnikelerden alınan ekstrelere istinaden aylık dönemler halinde hakediş raporları hazırlar, Yüklenici de, hakediş raporlarında gösterilen tutarlar üzerinden fatura düzenlemektedir. Kurum muhasebe birimi, düzenlenen fatura üzerinden ilgili firmaya yemek bedellerini ödemektedir. Kurum üst yöneticisi ile yardımcılarına ve süreçten sorumlu birim yöneticisine şifreler verilerek sistemi takip edebilme olanağı sağlanmıştır. Kilit/Hassas görevlerde istihdam edilecek personel için yeni bir kontrol geliştirilmiştir.

Yeni sistemin faydaları neler olabilir? Yeni sistemin zayıf noktaları neler olabilir? Konuyu tartışmaları için dinleyicilere biraz zaman tanıyın, gerekirse gruplara (2 ve 3 kişilik gruplar gibi) ayırın. Daha sonra hazırladığınız önlem önerilerini kişilere dağıtın.