ERZURUM BÖLGE EĞİTİM ARAŞTIRMA HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ Sağlıkta Ulusal Renkli Kodlara (URK) İlişkin Yeni Düzenleme! Bilal DEMİR - Kurban ÖZKAN
Sağlıkta Ulusal Renkli Kodlara (URK) İlişkin Yeni Düzenleme! İnsan yaşamının devam ettiği tüm alanlarda olduğu gibi sağlık hizmeti sunulan alanlarda da çeşitli riskler mevcuttur. Bu risklerin önceden tespit edilmesi, gerçekleşmesi durumunda neler yapılması ve risk yönetiminin nasıl sağlanması gerektiğinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Acil durumları yönetmek için çeşitli araçlara ihtiyaç duyulmuş bir takım uyarıcı sistemler geliştirilmiştir . Tüm dünyada bu amaçla en yaygın kullanıma sahip olan araçlardan biriside renkli kodlardır.
Renkli kodlar, belirlenmiş olan acil duruma göre • Hastane çalışanlarını haberdar etmekte, • Risk durumunda iletişime olanak tanımakta, • Kısa ve net mesaj vermekte, • Doğru müdahale için zaman kazandırmakta, • Panik oluşmasına engel olmakta, • Acil durumlara hazırlıklı olmayı mümkün kılmakta, • Hasta ve çalışan güvenliğini sağlamaktadır.
kod uygulaması başlatılmıştır. ULUSAL RENKLI KODLAR Ülkemizde Hizmet Kalite Standartları kapsamında 2008 yılında mavi kod, 2009 yılında pembe kod, 2011 yılı Temmuz ayında ise beyaz kodun da hayata geçmesi ile 3 farklı renkli kod uygulaması başlatılmıştır.
ULUSAL RENKLI KODLAR’DA BİR DOKTOR BİR SAĞLIK ÇALIŞANI MUTLAKA ÜÇ ÜÇ ÜÇ DAKİKADA OLAY YERİNE VARMIŞ VE MÜDAHALEYE BAŞLAMIŞ OLMALIDIR.
başlamaları gerekmektedir. Numaralar kodların baş harflerine uygun olarak alfabetik sırayla verilmiştir. Bu nedenle telefon üzerinden Renkli Kod Uygulaması bulunan sağlık kurumları 1 Nisan 2012 tarihine kadar, renkli kodlar için belirlenen numaralara ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmalıdır. En geç 1 Nisan 2012 tarihinden itibaren telefon üzerinden Renkli Kod Uygulaması bulunan sağlık kurumlarının belirlenen numaraları yalnızca ilgili renkli kodlar için kullanmaya başlamaları gerekmektedir.
Beyaz kod hastanelerde çalışanlara yönelik şiddeti önlemeyi amaçlayan acil durum yönetim aracıdır. Bu kodla ilgili sağlık çalışanlarına eğitimler verilmekte, beyaz kod uygulamasına yönelik olarak her dönem tatbikat gerçekleştirilmektedir. Olaya maruz kalan çalışanlara ise gerekli destek sağlanmaktadır. Ardından, gerçekleşen olaylara ilişkin kayıtlar kalite yönetim birimlerine teslim edilmekte ve gerekli düzeltici önleyici faaliyetler yapılmaktadır.
BEYAZ KOD UYGULAMA REHBERİ BU REHBER BİRİMİNİZDE YAŞANAN GÜVENLİK İHLALİ DURUMUNDA YAPILACAKLARIN ÖZETİDİR. GÜVENLİK EKİPLERİNİN OLAY YERİNE ULAŞMA SÜRESİ KADAR PEM(hızlı cevap verme) KOD ÇAĞRISI VERMEKTE ÖNEMLİ BİR SORUMLULUKTUR. 1111
İŞLEM BASAMAKLARI Olay anında vakit geçirmeden beyaz kod başlat. Güvenlik ekipleri gelince beyaz kod uygulamasını sonlandır 1-ÇAĞRI ATMA: Olayı gören/ fark eden kişi kendine en yakın hastane telefonundan önce 1111’i arar. Çıkan otomatik operatörün beyaz kod durumu başlatılmıştır uyarısıyla çağrı başlamıştır. 2-ÇAĞRI SONLANDIRMA: Beyaz Kod ekibi olay yerine gelince beyaz kodun başlatıldığı telefondan önce 1111 tuşlanır, daha sonra otomatik operatörün ‘’beyaz kodu sonlandırmak için kare’yi tuşlayın’’ işlem sonlandırılır.
Mavi kod Mavi kod; tüm dünyada aynı acil durum için aynı rengin kullanıldığı tek renkli koddur. Acil tıbbi müdahaleye ihtiyaç duyan hastalar, hasta yakınları ve tüm hastane personeline en kısa sürede müdahale edilmesini sağlayan acil durum yönetim aracıdır. Genellikle oluşturulan bir çağrı sistemi aracılığıyla sağlık çalışanı tarafından verilen kod, belirlenmiş sorumlu personelin, çoğunlukla kardiyak arrest durumundaki hastaya müdahalesini mümkün kılmaktadır.
MAVİ KOD UYGULAMA REHBER BU REHBER BİRİMİNİZDE YAŞANAN BİR KARDİOPULMONER RESÜSTASYON (CPR) DURUMUNDA YAPILACAKLARIN ÖZETİDİR. CPR ’A İLK MÜDAHELE KADAR CPR EKİBİNİN OLAY YERİNE ULAŞMA SÜRESİDE SON DERECE ÖNEMLİ OLDUĞUNDAN MAVİ KOD ( ÇAĞRI ATMA ) ÖNEMLİ BİR SORUMLULUKTUR. 2222
İŞLEM BASAMAKLARI Acil arabasını/çantasını defibrilatör, EKG cihazını olay yerine getirt. Hastanın durumunu tanımla (Bilinci kapalı, Nabzı alınamıyor, Solunum yok, cildi mor.) En yakın sabit telefondan Mavi Kod ekibi pager cihazına çağrı yap. Mavi kod ekibine resüstasyonda yardım et. Mavi kod ekibi olay yerine gelince mavi kod çağrısını iptal et Mavi kod ekibi gelene kadar kardiyak masajla hastaya müdahaleye başla.
1-ÇAĞRI ATMA: Hastanın durumunu tanımlayan kişi kendine en yakın hastane telefonundan önce 2222’yi arar. Çıkan otomatik operatörün mavi kod başlatıldı anonsunu duyunca telefonu kapatır. Örnek: Diyaliz biriminde KARDİOPULMONER RESÜSTASYON(CPR) durumunda durumu tanımlayan kişi önce 2222’yi tuşlar ardından telefonu kapatarak mavi kod ekibinin gelmesini bekler. 2-ÇAĞRI SONLANDIRMA: Mavi Kod ekibi olay yerine gelince mavi kodun başlatıldığı telefondan önce 2222 tuşlanır, daha sonra otomatik operatörün ‘’mavi kodu sonlandırmak için kare’yi tuşlayın’’ yanıtından sonra kare tuşlanarak işlem sonlandırılır. 3-Çağrınıza 3dk’ içinde mavi kod ekibi gelmediyse; Mavi Kod ekibine tekrar çağrı gönderiniz.
Pembe kod Hastanede servislerde tedavi için bulunan bebek veya çocuk hastayı kaçırma girişiminin veya kaçırma durumunun tespit edilmesi halinde uygulanan acil durum yönetim aracıdır. Hastane kendi özgün koşulları çerçevesinde çocuk kaçırılma durumları için bir uyarı sistemi kurmaktadır.
PEMBE KOD UYGULAMA REHBERİ BU REHBER BİRİMİNİZDE YAŞANAN BİR BEBEK KAÇIRMA DURUMUNDA YAPILACAKLARIN ÖZETİDİR. GÜVENLİK EKİPLERİNİN OLAY YERİNE ULAŞMA SÜRESİ KADAR PEM KOD ÇAĞRISI VERMEK DE ÖNEMLİ BİR SORUMLULUKTUR. 3333
İŞLEM BASAMAKLARI Olayı gördüğünde/fark ettiğinde vakit geçirmeden pembe kod başlat. Güvenlik ekipleri gelinceye kadar olay yerinden giriş çıkış yapılabilecek kapıların kapatılmasını sağla. Güvenlik ekipleri gelince pembe kod uygulamasını sonlandır. 1-ÇAĞRI ATMA: Olayı gören/ fark eden kişi kendine en yakın hastane telefonundan önce 3333’ü arar. Çıkan otomatik operatörün ‘’Pembe kod’’ başlatılmıştır anonsunu duyduktan sonra çağrı başlatılmıştır. 2-ÇAĞRI SONLANDIRMA: Pembe Kod ekibi olay yerine gelince pembe kodun başlatıldığı telefondan önce 3333 tuşlanır, daha sonra otomatik operatörün ‘’pembe kodu sonlandırmak için kare’yi tuşlayın’’ çağrı sonlandırılır.
Daha önce mutlaka hastane işleyişini öğrenici çaba göstermişlerdir. 3.DİKKAT: Bebek çalan kişilerin genel profili: Genellikle bebek çalan kişiler bayan olup 15–48 yaşları arasındadır. Şişman görünüşlü ve genellikle normalden kalın giyinmiş, hızlı–telaşlı hareket eden kişilerdir. Ellerinde genellikle bir çanta veya torba vardır. Daha önce mutlaka hastane işleyişini öğrenici çaba göstermişlerdir. Eski bir hastane personeli olabilirler. Sık sık hastane ziyaretleri yapmış olabilir. Hastane personeli ile arkadaşlık kurma gayreti göstermişlerdir. Genellikle sabıkaları yoktur.
ERZURUM BÖLGE EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ Bilal DEMİR - Kurban ÖZKAN