ÜNİVERSİTELERDE TAM GÜN ÇALIŞMA : Genel Bir Bakış Prof.Dr.Ahmet Cevat ACAR İstanbul Üniversitesi Prof.Dr.Ahmet Cevat ACAR İstanbul Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5. Ege İnsan Yönetimi Zirvesi Mayıs 2007, Çeşme Ilıca Hotel
Advertisements

İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Genel Eğitim Sekreterliği
Kalite Kavramı.
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Kurumlar toplumu önemser
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANI
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
İSİG Politikası ve Güvenlik Kültürü
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Lojistik Yönetimi Ders – II
24 Kalite yönetimi.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
UPEP Ünİversİteden Pazar Elçİlİğİne Projesİ
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
19 İKY işlevleri.
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
TERCİH ZİRVESİ’15 Üniversitede Başlayan, Hayat Boyu Gelişen Kariyer Prof. Dr. S. Semahat Demir Rektör.
Ajanda 1. Neden MEF? 2. Üniversite Seçim Rehberi 3. Sorular.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRÜLÜĞÜ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
İÜ AUZEF VİZYON VE STRATEJİ ÇALIŞTAYI Melih Arat ve Hakan Turgut
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
Dünya Ekonomik Forumu Küresel Cinsiyet Eşitsizliği Raporu 2015 ÇALIŞMA HAYATINDA 100 KADINDAN 37’si ÇALIŞIYOR Bu veri ile 125 ülke arasında Türkiye.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
Yeni Kariyer Yaklaşımları
Durum Analizi Sorun Analizi
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları

İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
KARİYER GELİŞTİRME.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
İTÜ Personel Daire Başkanlığı
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
İnsan Kaynakları Yönetimi
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ÜNİVERSİTELERDE TAM GÜN ÇALIŞMA : Genel Bir Bakış Prof.Dr.Ahmet Cevat ACAR İstanbul Üniversitesi Prof.Dr.Ahmet Cevat ACAR İstanbul Üniversitesi

ÜNİVERSİTE • Eğitim-Araştırma-Hizmet • Temel alanlar arası farklar ve ortak yönler var • Personel ve istihdam şekilleri çeşitlilik-ama benzerlik- arzediyor. • Nitelik yüksek • İşgören niteliği de • Eğitim-Araştırma-Hizmet • Temel alanlar arası farklar ve ortak yönler var • Personel ve istihdam şekilleri çeşitlilik-ama benzerlik- arzediyor. • Nitelik yüksek • İşgören niteliği de

“TAM GÜN” ÇALIŞMA • Bir işgörenin tüm mesaisini bir örgüte/işverene hasretmesi, • Normal çalışma süresinin tamamını bir işyerine hasretmesi, • Tek işe ve işverene bağlılık, • Tek iş ve işverenden bağımsız/izinsiz iş yapmama, • “Tekli çalışma” • Bir işgörenin tüm mesaisini bir örgüte/işverene hasretmesi, • Normal çalışma süresinin tamamını bir işyerine hasretmesi, • Tek işe ve işverene bağlılık, • Tek iş ve işverenden bağımsız/izinsiz iş yapmama, • “Tekli çalışma”

DÜNYADA TAM GÜN… • Devlet Üniversitelerinde “asıl/egemen” sistem. • Kadrolu-Kadrosuzlar(sözleşmeli) için olabilir. • Dışarıda izinsiz çalışmaz, • Mesai günlerinde belli sürelerle (haftada 8 saati/1 gün..) dışarıda çalışabilir, • Özellikle dışarıda danışmanlık, proje yapabilir. • Üniversite tesis ve araçlarını kullanırsa, bedeli ödenir. • Dış iş, içerdeki iş ve görevlerle çatışmamalı, üniversitenin çıkarına zarar vermemeli • Devlet Üniversitelerinde “asıl/egemen” sistem. • Kadrolu-Kadrosuzlar(sözleşmeli) için olabilir. • Dışarıda izinsiz çalışmaz, • Mesai günlerinde belli sürelerle (haftada 8 saati/1 gün..) dışarıda çalışabilir, • Özellikle dışarıda danışmanlık, proje yapabilir. • Üniversite tesis ve araçlarını kullanırsa, bedeli ödenir. • Dış iş, içerdeki iş ve görevlerle çatışmamalı, üniversitenin çıkarına zarar vermemeli

DÜNYADA TAM GÜN… • “Meslekleşme derecesi yüksek” (Hukuk gibi) alanlarda, “ticarî” yönü ağır basan dış işler pek yapılamıyor.(Alm.)

Uzun süreli Araştırma/Proje İzni (Sabbatical) • 6 yıl(12 yy) çalışan tam sürelilere, • Genelde araştırma projeleri için, • Projeyle ilişkili çalışma imkanı da onayla sağlanabilen, • Hukuk, sağlık vb.nde, 1 yıl/yarı maaş veya 6 ay(1 yy)/tam maaş, • 6 yıl(12 yy) çalışan tam sürelilere, • Genelde araştırma projeleri için, • Projeyle ilişkili çalışma imkanı da onayla sağlanabilen, • Hukuk, sağlık vb.nde, 1 yıl/yarı maaş veya 6 ay(1 yy)/tam maaş,

ESNEK ÇALIŞMA SİSTEMLERİ • İstihdamın iş, yer,zaman vb. bakımından esnek olmasını öngören sistemler, • Kısmî süreli çalışma/iş paylaşımı, • Esnek çalışma saatleri, • Uydu işyerleri, • Sıkıştırılmış iş haftası, • Ödünç iş ilişkisi, • Uzaktan/evden çalışma (teleworking) • Esnek çalışma dönemleri, • İstihdamın iş, yer,zaman vb. bakımından esnek olmasını öngören sistemler, • Kısmî süreli çalışma/iş paylaşımı, • Esnek çalışma saatleri, • Uydu işyerleri, • Sıkıştırılmış iş haftası, • Ödünç iş ilişkisi, • Uzaktan/evden çalışma (teleworking) • Esnek çalışma dönemleri,

ESNEKLİĞİ DOĞURAN NEDENLER • Artan rekabet, • Değişen işgücü: Niteliği, beklentileri,rolleri… • Gelişen teknoloji, • Örgütlerin ihtiyaç ve taleplerindeki değişme, • Sivil hak ve taleplerin artan önem ve etkisi, • Mali(yet) • ÇOK YÖNLÜ-HIZLI DEĞİŞİM ESNEKLİK • Artan rekabet, • Değişen işgücü: Niteliği, beklentileri,rolleri… • Gelişen teknoloji, • Örgütlerin ihtiyaç ve taleplerindeki değişme, • Sivil hak ve taleplerin artan önem ve etkisi, • Mali(yet) • ÇOK YÖNLÜ-HIZLI DEĞİŞİM ESNEKLİK

ESNEK ÇALIŞMA • Maliyet tasarrufu, • Kişisel ve Örgütsel talep ve ihtiyaçlara uygunluk, • Değişken koşullara uygunluk… • Güvence(güvenceli esneklik), • Bağlılık, • Tatmin-Motivasyon…

KADROSUZLAR • “Sözleşmeli”ler de deniyor. • Tam ve kısmî süreli olabiliyor. • Tam süreliler içinde “kadrosuz”(non*tenure)ların oranı artıyor. (ABD:sağlık bilimlerinde 1969’da %1.9, 1998’de %22.4; Beşeri bilimlerde %15.9, Güzel sanatlarda %11.8) • Daha çok 4 yıllık yüksek okullarda. • Nedenler: öğrenci artışı, kadroluların yaşlanması, kamu fonlarının daralması,artan rekabet, ekonomik kriz…vs) • Part-time artıyor, • “Sözleşmeli”ler de deniyor. • Tam ve kısmî süreli olabiliyor. • Tam süreliler içinde “kadrosuz”(non*tenure)ların oranı artıyor. (ABD:sağlık bilimlerinde 1969’da %1.9, 1998’de %22.4; Beşeri bilimlerde %15.9, Güzel sanatlarda %11.8) • Daha çok 4 yıllık yüksek okullarda. • Nedenler: öğrenci artışı, kadroluların yaşlanması, kamu fonlarının daralması,artan rekabet, ekonomik kriz…vs) • Part-time artıyor,

KISMİ SÜRELİ ÇALIŞMA • Kısmi süre ve roller (Müfr. Geliştirme ve yönetimde pek rol almazlar, ders hazırlığı ve yayında daha düşükler…) • Artıyor,(1970-%22, 1987-%33, 1998-%43 ABD) özellikle 2 yıllık MYO) • İstihdam maliyetleri düşük, • Artan işyükü,sınırlı kaynaklar, maliyet düşürme zorunluluğu, esneklik ihtiyacı; başlıca nedenler. • Kısmi süre ve roller (Müfr. Geliştirme ve yönetimde pek rol almazlar, ders hazırlığı ve yayında daha düşükler…) • Artıyor,(1970-%22, 1987-%33, 1998-%43 ABD) özellikle 2 yıllık MYO) • İstihdam maliyetleri düşük, • Artan işyükü,sınırlı kaynaklar, maliyet düşürme zorunluluğu, esneklik ihtiyacı; başlıca nedenler.

KISMÎ SÜRELİ: Yararları • Ucuz, • Uygulama bilgisi aktarma, • Nadir yeteneklerden yararlanma, • Üniversite-iş hayatı işbirliği, • Çoklu rollere uygunluk, • İş ve aile rollerini uyumlaştırma, • Esneklik, • Ucuz, • Uygulama bilgisi aktarma, • Nadir yeteneklerden yararlanma, • Üniversite-iş hayatı işbirliği, • Çoklu rollere uygunluk, • İş ve aile rollerini uyumlaştırma, • Esneklik,

KISMÎ SÜRELİ: Sakıncalar • Gizli maliyetleri var; • Düşük ücret ve güvence-motivasyon, bağlılık ve gelişim yetersizliği (güçsüz, yabancılaşmış,görünmez’ler), • Hizmet kalitesi, • Tam sürelilere ve yönetime etkileri(İşyükü artışı) • Kısmi süreli kariyer sorunları • Gizli maliyetleri var; • Düşük ücret ve güvence-motivasyon, bağlılık ve gelişim yetersizliği (güçsüz, yabancılaşmış,görünmez’ler), • Hizmet kalitesi, • Tam sürelilere ve yönetime etkileri(İşyükü artışı) • Kısmi süreli kariyer sorunları

TEMEL SORUN: DIŞARIDA ÇALIŞMA • Tam ve kısmî süreliler için uygulanabilir, • Normal mesai içinde ve/ya dışında olabilir, • Üniversitedeki görevlerin etkin olarak yerine getirilmesine zarar vermemeli, • Üniversitenin çıkarlarıyla çatışmamalı, • Danışmanlık ve proje tipi dış işler, göreli olarak daha uygun, • Yönetimin iznine tabi olmalı, • Tam ve kısmî süreliler için uygulanabilir, • Normal mesai içinde ve/ya dışında olabilir, • Üniversitedeki görevlerin etkin olarak yerine getirilmesine zarar vermemeli, • Üniversitenin çıkarlarıyla çatışmamalı, • Danışmanlık ve proje tipi dış işler, göreli olarak daha uygun, • Yönetimin iznine tabi olmalı,

DIŞARIDA (Çoklu) ÇALIŞMA • Denetim önemli (gelişen teknolojiler, kolaylık sağlıyor),

BİZDE… • Tam gün, tek çalışma biçimi, • Ama, farklı versiyonları var: Kadrolu- Kadrosuzlar (az da olsa yabancılar..) • Tek ve Çok işliler(dışarıda da çalışanlar) var, • İzinle belirli koşullarla “dışarıda (tam veya kısmi süreli) çalışmaları mümkün”. • Özendirilmesi, uygun. • Ancak, “tek çalışma biçimi olması” sorun. • Tam gün, tek çalışma biçimi, • Ama, farklı versiyonları var: Kadrolu- Kadrosuzlar (az da olsa yabancılar..) • Tek ve Çok işliler(dışarıda da çalışanlar) var, • İzinle belirli koşullarla “dışarıda (tam veya kısmi süreli) çalışmaları mümkün”. • Özendirilmesi, uygun. • Ancak, “tek çalışma biçimi olması” sorun.

SONUÇ • Normal mesai dışında dışarıda çalışanların “içeride hizmet verememesi” ciddi bir sorun. • Bu, başlangıçtaki amaçla da uyuşmuyor, • Diğer alanlardaki yaklaşım ve stratejiler uygun değil, • Devlet-Vakıf Üniv. İçin “farklı”lık yaratıyor. • Sağlık (SB) odaklı yaklaşım /Bütüncül değil. • Normal mesai dışında dışarıda çalışanların “içeride hizmet verememesi” ciddi bir sorun. • Bu, başlangıçtaki amaçla da uyuşmuyor, • Diğer alanlardaki yaklaşım ve stratejiler uygun değil, • Devlet-Vakıf Üniv. İçin “farklı”lık yaratıyor. • Sağlık (SB) odaklı yaklaşım /Bütüncül değil.

SONUÇ • Tam süreli çalışma’nın asıl ve öncelikli olması uygun. • Performansla ilişkili İKY, uygun-gerekli-geliştirilmeli • Tek çalışma biçimi olması ise, uygun değil. • Akademik işler ve işgörenlerin özelliği gereği “esnek çalışma” biçimleri de gerekli, • Esneklik, hem üniversite hem de işgörenlerin ihtiyaç ve taleplerinin gereği, • Hem tatmin, hem performans/yenilik için “esneklik” gerekli • Tüm paydaşların etkin katılımı ve str. Yaklaşımla. • Tam süreli çalışma’nın asıl ve öncelikli olması uygun. • Performansla ilişkili İKY, uygun-gerekli-geliştirilmeli • Tek çalışma biçimi olması ise, uygun değil. • Akademik işler ve işgörenlerin özelliği gereği “esnek çalışma” biçimleri de gerekli, • Esneklik, hem üniversite hem de işgörenlerin ihtiyaç ve taleplerinin gereği, • Hem tatmin, hem performans/yenilik için “esneklik” gerekli • Tüm paydaşların etkin katılımı ve str. Yaklaşımla.