Hüman İ st İ k ps İ koloj İ MUHARREM ERO Ğ LU PS İ KOLOJ İ K DANIŞMAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
BORUSAN ASIM KOCABIYIK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ 2013/2014
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
Rehberliğin Amacı ve Eğitimdeki Yeri
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
REHBERLİK DERS II.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
REHBERLİK.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
OKULLARDA REHBERLİK SERVİSLERİ-HİZMETLERİ
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
GÖRÜŞME AŞAMALARI.
Sevgili Öğrencilerimiz ;
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ Okul Psikolojik Danışmanı Gökan ARSLAN.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Eğitimin ve Toplum.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK (PDR)
Rehberlik Nedir? Kendinizi anlamanız, problemlerinizi daha rahat bir şekilde çözebilmeniz, gerçekçi kararlar alabilmeniz, kapasitelerinizi kendinize.
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
REHBERLİK SERVİSİ TANITIM SEMİNERİ
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
Kendini Gerçekleştirme
Kişisel Rehberlik.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
BİREY VE MESLEK İNSANI OLARAK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
REHBERLİK SERVİSİ.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
FATİH ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
NİZİPANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
AKRAN BASKISI.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Rehberlik Yrd.Doç.Dr.Ege Akgün
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
AİLEDE İLETİŞİM.
REHBERLİK DERS II.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
EMPATİK İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

Hüman İ st İ k ps İ koloj İ MUHARREM ERO Ğ LU PS İ KOLOJ İ K DANIŞMAN

HÜMAN İ ST İ K PS İ KOLOJ İ Hümanistik Psikolojinin nihai amacı insanın kendini gerçekleştirmesi,kendini oluşturmasıdır.  Bir danışma amacı olarak kendini gerçekleştirmek,kişinin bütün yeteneklerini ve olanaklarını ortaya çıkarması, işler hale getirmesi ve bunları yaşamını daha doyumlu hale getirmek için kullanması demektir.  Kişinin kendini gerçekleştirebilmesi için, başkalarıyla uyum içinde olmaya, onlarla karşılıklı sevgi alışverişinde bulunmaya gereksinimi vardır.  Kişinin sevgi ve arkadaşlık ihtiyacı doyuruldu ğ unda daha çok sosyalleşmiş olacaktır.

 Kendini gerçekleştirme danışma amacı olarak çok yerinde bir amaçtır, bütün kapıları açabilir.  Çünkü bu modelde uyum güçlü ğ ü yoktur, kişinin kişisel ve kişilerarası amaçlarını birden kapsar,  Birey-toplum ikilemi yoktur, danışmada sadece anormalleri de ğ il yardıma ihtiyacı olan normalleri de kapsar, durgun de ğ il devamlı süre giden bir oluşumdur ve do ğ rudan hayatın anlamına ba ğ lıdır.  Kendini oluşturma ise kendini gerçekleştirmeden daha fazla oluşumu, ömür boyu süreklili ğ i ifade etmektedir.  Kişi bütün yaşamı boyunca işte bu benim diyece ğ i bir kişili ğ i oluşturmaya çalışır.

DANIŞMANIN AMAÇLARI  Bir insan oldu ğ u için üstün bir de ğ er verilen bir kişi olarak danışanın, bulundu ğ u toplum yapısı içerisinde kendi hayat biçimine uygun bir şekilde  kendi potansiyel ve olanaklarını işler hale getirmesine, bu varlı ğ ını devamlı sürdürmesine, kendi varoluşundan sorumlu olmasına,  kendini bilme ve kabul etmesine, kendi varlı ğ ına yönelik bütün tehditlerin bilincinde olmasına ve bunlarla mücadele etmesine yardım etmek.

Her danışma seansında, ele alınan problemin gere ğ ine, danışanın o andaki ihtiyacına,danışmanın anlayış ve görüşüne göre de ğ işme gösterir.Bununla beraber hemen her seansta ulaşmak istedi ğ imiz bazı amaçlar vardır: 1-Rapport kurma ve sürdürme:Danışanla danışman arasında sıcak ve dürüst bir ilişki kurma ve sürdürme. 2-Boşalma:Danışan; onda gerginlik yaratan problemi objektif bir şekilde incelemesini engelleyen duygu ve düşünceleri anlatıp boşaltarak hafifler. 3-Semptomların kaybolması veya hafiflemesi:Danışanın kuvvet toplamasına ve kendini danışmaya daha iyi verebilmesine yardım eder. 4- İ fadelendirme:Danışanın problemini kelimeler halinde ifade etmesini sa ğ lamak ve ifade gücünü arttırmak.

5- İ çgörü geliştirme: Danışanın kendini yeni bir ışık altında, daha önce tanımadı ğ ı boyutlarda görmeye ve kabul etmeye başlamasıdır. İ çgörü, kişinin algı alanını yeni baştan organize etmesini gerektirir. Ögeler arasındaki ilişkiler yeni bir şekilde görülmeye başlanır. İ çgörü arttıkça danışan, kendini daha iyi ve gerçekçi bir şekilde tanıyacak, anlayacak ve kabul edecektir. Bu şekilde danışanın temel potansiyelleri daha etkili bir şekilde harekete geçecek, kişinin kendi bütünlü ğ üne erişmesine yardım edecektir. 6-Anlayış, duygu ve saygının iletişimi: Danışman danışanının sadece sorununu anlamakla yetinemez.Danışanına yardıma hazır oldu ğ unu, de ğ er verdi ğ ini, saygı duydu ğ unu aktarmak zorundadır.

DANIŞMA’NIN BAŞARISINI DE Ğ ERLEND İ RME Danışman’ın seansların ne oranda başarılı geçti ğ ini görebilmesi için bazı kriterler vardır. Bu kriterler danışanın davranışları yoluyla ölçülür. Bu kriterler şunlardır: 1- İ çgörü ve planlara ait ifadeler: E ğ er danışan seanslardan yararlanmaya başlamışsa konuşmalarında içgörü kazanmaya başladı ğ ına dair ifadeler yer almalıdır. Her seansta bu çeşit ifadelerin artmaya başlaması danışma etkileşiminin olumlu bir yöne do ğ ru ilerledi ğ ini gösterir. 2-Duyguların ifadesi: Danışanın özellikle tanımlanamamış ve çelişkili duygularının bilinç alanına getirilerek ifadesi ve tanınması danışmada büyük önem taşır.

3-Çalışma ilişkileri: İ yi bir çalışma ilişkisinde danışanın konuşma oranı ve karşı koyma kavramından uzak olma çok önemlidir.Ancak konuşma oranındaki artış,bazen dikkati üzerinde durulacak hassas noktadan uza ğ a çekmek amacı da taşıyabilir. 4-Danışanın sorumluluk yüklenmesi: Danışma ilişkisinde danışanın gittikçe kendili ğ inden sorumluluk alması danışmanın olumlu gitti ğ ine dair iyi bir ölçüttür.

Bir danışma ilişkisinin belirgin özellikleri 1-Yakın ilişki kurulması: Danışma oluşumunda beklenen etkileşimin gerçekleşebilmesi için danışanla danışman arasında danışanın kendini kuşkusuzca açabilmesi için, yakın, sıcak, dostane, dürüst, gerçekçi, insancıl ve samimi bir meslek ilişkisinin kurulmuş olması gerekir. 2-Baskısız danışma atmosferi: Danışma atmosferinde danışan; ayıplamalar, suçlamalar,aşa ğ ılamalar, tahrikler, kontroller gibi bütün kısıtlayıcı ve köstekleyici baskılardan uzak bir görüşme atmosferine muhtaçtır. 3-Kabul: Danışan başlı başına ayrı bir varlıktır ve onu olumlu yönleriyle oldu ğ u kadar olumsuz yönleriyle de kabul etmek ve sevilip sayıldı ğ ını göstermek gerekir.Danışman danışanı daha iyi tanıyıp anladıkça ona olan kabul duygusu da

4-Empatik anlayış:. Başka bir ifadeyle, başkasının duygularını, algılarını, ihtiyaçlarını kavrama yetene ğ idir. 5-Gerçeklik ve tutarlılık: Danışma oluşumunda danışmanın hiçbir yapmacıklı ğ a kaçmadan, hiç bir maske arkasına gizlenmeden, açık, samimi ve dürüst bir şekilde gerçek kendisi olarak danışma etkileşiminde bulunmasına gerçeklik denir. 6- İ letişim: Do ğ ru, sade ve açık iletişim, danışma etkileşiminde önemli bir yer tutar. Danışmada kişiyi oldu ğ u gibi kabul ve do ğ ru anlama ne kadar önemliyse bunun danışana açık, etkili, do ğ ru bir şekilde ve zamanında iletilmesi de o kadar

HÜMAN İ ST İ K PS İ KOLOJ İ VE REHBERL İ K Rehberli ğ in amacı bireyin kendini gerçekleştirmesine yardım etmektir.  Günümüzde, kendini gerçekleştirme genel olarak psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki tüm hizmetlerin amacı olarak kabul edilmektedir.  Psikolojik danışma ve rehberlik yardımının amacı olan kendini gerçekleştirme rehberlik alanında benimsenmiş, son yılların önemli kavramlarından biridir.  Kendini gerçekleştirme, bireyi bir bütün olarak ele alan ve özellikle normal bireyin gelişimini inceleyen "hümanistik psikoloji" akımının geliştirdi ğ i bir kavramdır.

· Kendini gerçekleştirme· Kendini gerçekleştirmekte olan birey daha yeterli bir kişili ğ e sahiptir; daha verimlidir. · Kim oldu ğ unu gerçekçi bir gözle algıladı ğ ı gibi kim olabilece ğ i hakkında daha tutarlı bir görüşe sahiptir. · Kendini gerçekleştirmekte olan birey hem kendisi ve hem de başkaları hakkında iyi düşüncelere sahiptir; insan de ğ erlerine saygı duyar; onları benimser ve geliştirir. · Kendini gerçekleştirmekte olan birey zamanını iyi kullanır; geçmişten daha çok gelece ğ e dönüktür; yaratıcıdır. · Kendine saygı duyar ve kendini oldu ğ u gibi kabul eder; duygularını açı ğ a vurmaktan kaçınmaz. · Kendini gerçekleştirmekte olan birey de ğ işmeye ve yeni yaşantılara açıktır.