1 AB Uyum Sürecinde KOBİ’ler için Çevre Stratejisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

BÜYÜK ENDÜSTRİYEL KAZALARIN KONTROLÜ HAKKINDA YÖNETMELİK SEVESO BİLDİRİMİ Bilindiği üzere endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan büyük endüstriyel kazaların.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
AB Müktesebatı dahilinde Şirketler Kesimi Muhasebe ve Denetimi
AVRUPA BİRLİĞİ TÜKETİCİ POLİTİKASI
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
ISPARTA TİCARET VE SANAYİ ODASI AVRUPA YATIRIM BANKASI
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
EN İYİ UYGULAMALAR KİTAPÇIĞI Şubat ’in ikinci yarısında, CDP Türkiye İngiliz Hükümeti Refah Fonu’ndan aldığı destek ile yeni bir proje başlattı.
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ÇEVRE POLİTİKASI
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
Bölgesel Çevre Merkezi REC TÜRKİYE
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Bu proje Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Tarafından finanse edilmektedir. IPPC (EKÖK) - “Entegre Kirlilik Önleme ve Kontrol” Teknik Yardımı EKÖK.
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
AB MÜZAKERE SÜRECİ Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü AB Uyum Dairesi Başkanlığı Mart 2013, Ankara.
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
TOBB AB ÇALIŞMALARI : NASIL HAZIRLANIYORUZ? FAALİYETLERİMİZ 23 Şubat 2007.
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
Grupowa Oczyszczalnia Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej Fot: U. Czapla Lodz Küme Kentinin Bölge Atık Su Arıtma Tesisi örneğiyle pratik açıdan Entegre.
Gençlik Sektöründe Yerelleşme ve Yeniden Yapılandırma
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
European Commission Enterprise and Industrie Avrupa İşletmeler Ağı 25 - KASIM BSN ANATOLIA.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğitimcilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 5 Problemin Tanımlanması ve Mevcut Durumun.
IPA II Dönemi Hazırlıkları
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
İşletmeyi neden kurarız ?
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17 E-Ticaret Güvenlik Sertifikasyonu ve Hukuksal Düzenlemeler 1 Çalışma Grubu ve Ötesi Kamu Hizmetlerinde.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Soru 8 AB ve ABD arasında imzalanması beklenen Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığının Türkiye üzerindeki muhtemel etkileri neler olabilir?
Müzakere Sürecinin Aşamaları
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Devletler aşağıda sıralanmış yöntemleri kullanarak hizmetlerin kamusal sunumundan uzaklaşmaktadırlar: 1)Kamusal hizmetlerin tamamen özel sektörün inisiyatifine.
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Başkanlığı Ahmet DOĞAN Uzman.
ÇEVRE BAŞLIĞI Bülent Topkaya Akdeniz Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü / Çevre Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi.
AVRUPA BİRLİĞİ MÜZAKERE SÜRECİ VE ÇEVRE FASLI
IPARD II YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARI DESTEKLERİ TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ IPARD YÖNETİM OTORİTESİ İstanbul 07 Nisan
T. C. BAŞBAKANLIK DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI BÖLGESEL GELİŞME VE YAPISAL UYUM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 29 Aralık 2010, Diyarbakır.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
Temel Bilgi Teknolojileri
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
Sunum transkripti:

1 AB Uyum Sürecinde KOBİ’ler için Çevre Stratejisi Dr. Zeynep Yöntem

Neden çevre üretim ve ticarette giderek önem kazanıyor?

Yükümlülüklerimizin Nedeni Türkiye'nin de taraf olduğu, çevreye ilişkin küresel ve bölgesel ölçekli sözleşmeler ve Gümrük Birliği Avrupa Birliği ve uyumlaştırma çalışmaları

Ticaret-çevre ilişkisi ve özellikle de endüstriyel üretim süreçleri açısından en önemli sonuçları doğuranlar düzenlemeler Montreal Protokolu ve aynı protokolun Londra ve Kopenhag Basel Sözleşmesi Sınırlar ötesi hava kirliliği ile ilgili 1979 Cenevre Sözleşmesi İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi

Türkiye-AB Gümrük Birliği Kararı'nın Çevreye İlişkin Sonuçları Standardizasyon kavramı, ticarette teknik engellerin kaldırılması ile doğrudan ilgili bir kavramdır. AB, bir süredir, ulusal standardlar yerine, harmonize standardlar (European Norms-EN) oluşturmaya çalışmaktadır. Bu işlemleri hızlandırmak ve zorunlu hale getirmek amacı ile, güvenlik, sağlık, çevre ve tüketicinin korunması ile ilgili olarak, CE (Avrupa Normlarına Uygunluk) işaretini ortaya çıkarmıştır. Bunun sonucu olarak, ulusal Eko-Etiketleri, tek Eko-Etiket haline getirme çalışmaları sürmektedir. Türkiye'de de CE işareti kullanımının yaygınlaştırılması için gerekli teknik ve yasal çalışmaları yapılmaktadır.

Sunum özet Üretim ve çevre ilişkisi AB çevre mevzuatı Müzakerelerde geçiş süresine ilişkin düzenlemeler. Özellikle sanayici ilgilendiren Endüstriyel Kirliliğin Kontrolü alt başlığı Direktifler yüklü uyum maliyetleri Strateji hazırlıkları ve projelerin tespiti Proleler ve inovasyon

AB Çevre mevzuatı Çevre bölümü ekonomik etkileri nedeni ile zor ve en çok geçiş düzenlemesi talebi gelen bölümdür. Özel sektör altyapısı AB Çevre Mevzuatından, sanayi, ticaret ve tarımla ilgili olarak etkilenebilir. Büyük ölçekli sanayi prosesleri, büyük ölçüde EKÖK Direktifi, BYT gibi diğer direktifler, atık sektörü içinde yer alan düzenli depolama, yakma ve özel atık akışları ile ilgili direktifler tarafından etkileneceklerdir. Bunlar, petrol, kimyasallar, enerji, demir çelik ve seramik işleme gibi sektörler içinde daha çok büyük firmalardır. Düzenleyici Etki analizi çalışması sanayici için önemlidir.

KOBİ’lere etkileri Matbaacıların ve diğerlerinin UOB (çözücüler) ile ilgili direktife uyum için yatırım yapmaları, Galvanizcilerin ve diğer pekçok işletmenin Tehlikeli Maddelerin Alıcı Su Ortamlarına Bırakılması ile ilgili Direktife uyum için yatırım yapmaları, Çiftçilerin Nitrat Direktifi’ne uyum için (hayvan yetiştiriciliğinin yoğun yapıldığı alanlar ve kesim evleri aynı zamanda EKÖK Direktifi kapsamında olmasına karşın) yatırım yapmaları, Taşımacılık işletmeleri ve diğerlerinin özellikle büyük kentlerde, emisyon mevzuatına uyum ve sonuç olarak dış ortam hava kalitesi standartlarını yakalamak için yatırım yapmaları gerekmektedir.

Uyum Maliyeti AB’ne katılım sürecinde uyumlaştırma temel gereksinimlerden en önemlisi maliyettir. Çevre ile ilgili direktifler, sanayiye ve devlete her seviyede erişilmesi zor sorumluluklar ve dolayısı ile maliyetler yüklemektedir.

Sanayiye Maliyeti Sanayinin uyumunun maliyeti, direktiflerin devler tarafından uygulanması maliyetlerinin çok ötesindedir. Bazı tesislerde en uygun tekniklere uyumun sağlanması için ciddi yatırımlar gerekir. Bazı tesislerin kapanması gerektiğinin de göz önünde bulundurulması gerekir. Örneğin, BYT emisyonlarının kabul edilebilir seviyelere azaltılması için eski tesisin kapatılması, yenisinin açılması veya kullanılan yakıtın değiştirilmesi gerekebilir.

Sanayiye Maliyeti Komisyonun 10 üye ülkede, hava kirliliği ile ilgili direktiflere uyumunun maliyeti 48.2 milyar Avro, Baltık ülkeleri için 8.45 milyar Avrodur. Örneğin, Estonya için büyük yakma tesislerinde en uygun tekniklerin kullanılmasının sağlanması, 2005 yılında 427.9 milyon Avro olup, 2010 da 801.8 milyon Avro tahmin edilmiştir. Polonyada sadece enerji sektörü için yatırım ihtiyacının 6,3 milyar Avro olarak tahmin edildiği belirtilmiş ve 31 Aralık 2010’a kadar geçiş süresi istenmiştir. Çoğu yeni üye ülkelerin geçiş süresi istediği UOB konusunda çalışmalar başlangıç aşamasındadır.

Sanayiye Maliyeti En uygun teknik uygulamalarının maliyeti, her sanayi sektörü için maliyet tahminlerinde anahtar konudur. En önemli maliyet, bazı sanayi tesislerinin kapatılması olacaktır. Bu konuda etkilenecek sektörler, prosesleri, bölgesel koşulları gibi değerlendirmelerde mevcut en uygun teknikler için referans belgeleri (BREF), rehber olacaktır. Yatırımların maliyetlerinin karşılanabilirliğini değerlendirmek üzere fayda maliyet analizinin yapılmasıdır.

Sanayiye Maliyeti Burada anahtar konu, hükümet tarafından, çevresel iyileştirmeler için yatırımların normal yatırım döngüsü içinde yer almasına olanak sağlayacak, uygulama planlamanın ve Düzenleyici Etki Değerlendirmesinin yapılmasıdır. Kirliliğin kontrolunda “boru sonu” teknolojilerin yatırımı rolü çok ortada iken, “temiz teknoloji” kullanarak pek çok modern proseslerin inşa edilmesi fırsatları da olacaktır.

Sanayiye Maliyeti Özel sektörün yatırım gerekleri hakkında yeterli çalışma yapılmamıştır. Özel sektörü güvence altına almak için bir plan olmaması önemli bir eksikliktir. Özel sektör temiz teknolojiler, yenilenebilir enerji kaynakları ve enerji tasarrufunu da içeren çevre yararına yapmaları gereken teknolojik değişiklikler ve yenilikler ile yatırımlar konusunda teşvik edilmelidir.

EKÖK Maliyeti Çünkü bu alt başlıkta yer alan dört Direktifin uygulanması için yapılacak yatırımlar toplam yaklaşık 15 milyar AVRO gerektirmekte olup uygulanması için bir geçiş süresi istenmesi söz konusudur

Sanayici için uygulama stratejisi Direktifler özelinde kapsamlı analiz çalışmaları yapılarak, rekabet ortamının bozulmasına neden olmadan, ekonomik gelişmenin devamlılığı sağlanarak, müzakerelerin uzamasına neden olmadan, gerçekçi bir müzakere pozisyonu oluşturulması için gereken temel çalışmaların yapılması çıkış noktamız olmalıdır.

Projemiz ve Beklenen Katkıları KOSGEB , OSTİM OSB, EKODENGE LTD. tarafından ortak olarak sürdürülmekte olan projemiz bu amaçlara yönelik hizmet vermektedir. Türk KOBİ'leri için AB Çevre Müktesebatı'na Uyum ile İlgili Bilgi Sisteminin Kurulması Projesi http://cevre.kosgeb.gov.tr/

Projenin destek verdiği alanlar Türk ve AB çevre mevzuatı özetler analizler fon olasılıkları eğitimler 1. Avrupa Birliği’nde Endüstriyel Kirlilik Kontrolü ve Risk Yönetimi ile İlgili Genel Politikalar Endüstriyel Kirliliğin Kontrolünde Avrupa Komisyonu Hukuksal Araçları Direktiflerin Temel Gereksinimleri Uygulamada beklenenler ( ekök seveso UOB BYT Ulusal emisyon tavanı Emas, eko label ) 2. Entegre Kirlilik Önleme ve Kontrolü ile İlgili Stratejinin Geliştirilmesi ve Bunu Etkileyen Faktörler Uyum Sürecinde Göz Önünde Bulundurulması Gerekenler Entegre Kirlilik Önleme ve Kontrolü ile İlgili Stratejinin Geliştirilmesi Çalışmalarında, Göz Önünde Bulundurulması Gerekenler Nasıl Strateji ve Uygulama Planının Hazırlanır? Başlıca Paydaşlar ve Görevleri Stratejinin Geliştirilmesi ve Bunu Etkileyen Faktörler

3. Çevre Başlığının Müzakere Pozisyonunun Hazırlanması Katılım Müzakereleri Süreci (tarama süreci) “Esasa ilişkin müzakereler İlgili direktif ve hukuksal doküman seçilmesi incelenmesi Direktif Spesifik Uygulama Planları Ulusal Program ve sektör planları Topluluk mevzuatının etkisi konusunda, etki analizi Müzakere pozisyonlarının hazırlanması

4. Entegre Kirlilik Kotrol Sistemi İçin Uygulama Maliyetleri Başlangıç maliyeti Sanayinin uyumunun maliyeti Maliyetin Geri Dönüşümü Uygulama Maliyetlerine Örnekler Finans Stratejilerinde Kamu-Özel Sektör İşbirliği 5. Polonya Müzakere Pozisyonu Hazırlık Süreci sadece Endüstriyel kirlilik açısından değerlenedirme POLONYA İÇİN KATILIM ANTLAŞMASINDAKİ GEÇİŞ DÜZENLEMELERİ

6. En Uygun Teknikler (BAT) ve Referans Belgeleri (BREF) En Uygun Tekniklerin hukuksal alt yapısı ve tanımı Komisyon Tarafından Yayınlanarak Yürürlüğe Girmiş Olan Belgeler

7. KOBİ’ler için araştırma fonları ve çevre başlığı altında yapılabileceklerin tespiti için sanayici uyum stratejilerinin gereği Yapılacak olan inaovasyonda belirleyici konulardan en önemlisi daha az enerji ve hammadde kullanarak üretim yapmak Yeni yürürlüğe geiren yasalara uyum sağlayacak proses değişiklikleri Rekabet için çevre konusunda uyumun gereği

AB üyeliği süreci olumsuzlukları yapılmakta olan çalışmaları ne kadar etkiler ? 7. çerçeve Programa katılacakmıyız? Ülkelerin hazırlıkları nasıldı? Türkiye bu süreçlerin ne kadar dışında kalabilir.

İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM